• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben voor het vak Algemene Natuurwetenschappen bezig met een Praktische opdracht over klonen.

Alleen kom ik er niet helemaal uit, ik vind 't zelf nogal een moeilijk onderwerp, misschien dat jullie mij een handje kunnen helpen.

Wat ik eigenlijk zoek is een goeie uitleg, hetgeen ik nog niet op internet gevonden heb, over "hoe" men iets kloont.
Hoe dat dus zit met die celdeling enzo.
Ik weet dat ook daar weer verschillen in zitten wat 't alleen maar moeilijker maakt.

Misschien dat iemand mij een goeie bron kan geven ('t liefst op internet want 't moet morgen af zijn :o ), of het voor mij kan uitleggen.

Alvast 1000x dank! :)

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
>Praktische opdracht over klonen.
Je gaat toch niets klonen?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

Basisidee:

We nemen een bevruchte eicel. Hierin zit in de celkern het DNA van de vader en van de moeder. Dit halen we eruit. Vervolgens halen we het DNA uit de celkern van een gewone lichaamscel van het te klonen dier. Ik weet niet welk type cel daar het best geschikt voor is. Door nu dit DNA te beplaatsen in de becruchte eicel (waar dus geen DNA meer inzat) en deze eicel terug te plaatsen, zal het nieuwe organsime dezelfde genetische eigenschappen hebben als het dier dat eht DNA leverde. En hebben we dus een kloon.

De details kunnen niets afwijken, mar dit is wel het basisidee.

• Timmey
  • Niet online
Oke.. maar je hebt ook veel variaties begrijp ik, of valt dat wel mee?

En nee, ik wil niets klonen, het is een theoretische PO.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Niet lullig bedoeld... http://www.hotbot.com

Het kan niet anders dan dat er duizenden sites met tekst en uitleg bestaan.

Er is in GoT een interessante thread over klonen geweest: "Amerikaanse sekte wil mensen klonen" o.i.d..

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

...denk ik: "Leuk, discussie over klonen, of het mag of niet enzo!", gaat het over een werkstuk en practische details...niet interessant.
<hr>
Is klonen toegestaan?

Laten we gaan nadenken over de vraag of klonen mag, als in, moet het verboden worden of hebben jullie nix tegen het klonen van goed producerende koeien. Als je een koe kunt klonen kan het vast ook met mensen, en da's best een beangstigend idee nietwaar?

Er zijn vast mensen die de techniek van het klonen, zelfs als deze met zeer vreedzame en moreel correcte doelstellingen is ontworpen, zullen misbruiken en er allerlei nare dingen mee gaan doen. Daarom vind ik dat de mensheid nog te "slecht van aard is" om de gave van het klonen te mogen bezitten.

tegen, dus.

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je een koe kunt klonen kan het vast ook met mensen, en da's best een beangstigend idee nietwaar?[/quote]Dat ligt helemaal aan de omstandigheden. Een eeneiige tweeling is ook een soort kloon, is dat zo beangstigend?

Er is een tekort aan donororganen. Als het mogelijk zou zijn om organen te klonen (zelfde DNA als de patient en dus geen/minder kans op afstoting), zou je dat willen verbieden wetende dat het levens kan redden?

Als je een technologie moet verbieden omdat er slechte dingen mee gedaan kunnen worden, dan kun je computers ook wel verbieden. Dergelijke kwesties (bijv ook gentechnologie) zijn te ingewikkeld om met een simpel ja of nee af te doen.

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Zentair >>><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Daarom vind ik dat de mensheid nog te "slecht van aard is" om de gave van het klonen te mogen bezitten. [/quote]Wij zijn ook in het bezit van de meest verschrikkelijke chemische/biologische/nucleaire wapens. En dan ga jij zitten zeuren over klonen?

MTH zei het al, klonen kan voor een geweldige doorbraak zorgen in de orgaandonatie. Zou velen levens kunnen redden. Het wordt tijd dat al die stompzinnige ethici, die helemaal geen kennis van zaken hebben, al die bezwaren maar eens doorslikken. Bovendien kunnen ze de ontwikkeling ervan remmen, maar nooit stoppen. Geloof me, over pakweg 1000 jaar zijn er wel degelijk mensen gekloond.

Bovendien vind ik het "tegen klonen zijn" een belediging voor alle eeneïge tweelingen.

• Timmey
  • Niet online
Werkstuk is af :)

Maar uhm, om maar even op de discussie in te gaan.

Ik ben ook voor klonen, maar dan wel voor orgaandonatie, het klonen van mensen ben ik absoluut niet voor.

Maar ik vraag me af hoe ze dat dan aanpakken, je kan toch moeilijk een mens klonen en 'm vervolgens dood maken voor z'n organen, toch?

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar ik vraag me af hoe ze dat dan aanpakken, je kan toch moeilijk een mens klonen en 'm vervolgens dood maken voor z'n organen, toch?[/quote]Natuurlijk is dat niet de bedoeling. Een gekloond mens heeft evenveel recht om te leven als een ander.

Het idee is dat je de organen los kloont, dus niet een heel mens. Bij voorkeur in een soort vloeistoftank. Of anders een dier gebruiken om het orgaan te dragen (bijv muis met mensenoor op z'n rug, misschien hebben jullie die foto gezien).

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat ligt helemaal aan de omstandigheden. Een eeneiige tweeling is ook een soort kloon, is dat zo beangstigend?[/quote]Nee, daar is nix engs aan. Wat eng is aan klonen is dat de mens de mogelijkheid krijgt om leven te reproduceren.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wij zijn ook in het bezit van de meest verschrikkelijke chemische/biologische/nucleaire wapens. En dan ga jij zitten zeuren over klonen?[/quote]Ja. Maar als er een topic meest verschrikkelijke chemische/biologische/nucleaire wapens komt ga ik daar ook zeuren hoor, let maar op!

Ik heb wat meer, en duidelijker dan normaal standpunten ingenomen om een discussie op gang te krijgen (hoera, gelukt :)). Natuurlijk kun je ook hele goede dingen met klonen doen, absoluut. Maar het kunnen reproduceren van een mens vind ik echt heel fout, omdat je dan de waarde van een mensenleven omlaaghaalt tot iets heel gewoons.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat eng is aan klonen is dat de mens de mogelijkheid krijgt om leven te reproduceren.[/quote]Dat kunnen mensen al alleen noemt men het dan voortplanten. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar het kunnen reproduceren van een mens vind ik echt heel fout, omdat je dan de waarde van een mensenleven omlaaghaalt tot iets heel gewoons[/quote]Als je die 1e cell hebt zul je hem nog steeds moeten plaatsen in een "moeder". En die "moeder" zal die klone dan nog steeds moeten opvoeden. Waarom zou dit lijden tot het omlaag halen van de waarde van een mensen leven??

Klonen zijn zeker niet hetzelfde als het orgineel. Hoe graag men dat ook zou willen het is niet mogelijk omdat de omgeving (en opvoeding) ook veel invloed hebben op de ontwikkeling van een wezen. Een klonen zullen net zo veel op elkaar lijken als 1 eiige tweelingen. En er is niets engs aan een tweeling.

Wat is er dus mis met een geklonde mens? Veel primitieve levens vormen kunnen zich ook alleen voortplanten (klonen), bladluizen bijvoorbeeld.

Je mag dus best klonen. Het is inderdaat eng om goede wetenschappers/militairen enz te gaan klonen. Maar dit kan bijna net zo goed zo niet beter met gewoon kruisen.

Klonen word pas eng wanneer je een volwassen iemand kunt produceren. Maar dit kan gelukkig (nog) niet.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

ikke 1 van tweeling, ikke kloon van broer

niets mis mee hoor ;)

elke wetenschap kan voor positieve en negatieve doeleinden gebruikt worden, geen reden om dan iets te laten, dacht ik zo.

Verwijderd

Het idee van klonen voor orgaandonatie is de volgende:

We klonen een mens en laten hem uitgroeien in een kweekschaaltje ofzo. Men voegt echter hormonen etc toe die ervoor zorgen dat zaken als het hoofd etc niet tot ontwikkeling komt Tevens stimuleert men juist de ontwikkeling van het gewenste orgaan. We krijgen dan een organsime wat geen centraal zenuwstelsel heeft en vergelijkbaar is met een plant. Wel heeft het bv een heel sterk ontwikkelde lever. Het organisme kan niet lang zelfstandig leven en sterft.

Dit is in de praktijk al gedaan met kikkers.

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Ik denk dat het beter zal zijn als we organen klonen en niet lichamen. Als je vb een lichaam wilt laten groeien zonder hoofd dan moeten alle organen extern gestimuleerd worden, het gevaar van het hoofd er op laten is dat het lichaam een ziel ontwikkeld.

ooit `ghost in a shell` gekijkt

Verwijderd

Mag je eerst gaan vertellen wat een ziel is en bewijzen dat eht bestaat. olgens de huidgie wetenschap is "je ziel" zoals jij het noemt niets anders dan je hersenen. Geen hersenen is dus geen ziel. Net als een boom.

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

een matrix van schakelingen en data die geordend is doormiddel van waarden/prioriteiten te geven aan bepaalde gedachten.
Je referentiekader bepaald welke vorm/kleur de ziel zal gaan krijgen.

Ik zie een simpel programmaatje wat zichzelf kan herschrijven dmv waardens aan binnekomende input/data te geven, en aan de hand van die waardens de input in een bepaald hokje te douwen; een soort referentiekader.
Aan de hand van ervaringen kan dat programmatje een wil opbouwen en op den duur een bewustzijn.

Tis maar hoe ik het zie, weet dat woorden nooit genoeg zullen zijn om zoeits comlex als het leven duidelijk te maken, denk hier vooral aan misinterpretatie van woorden. Of een andere betekenis hebben van een bepaald woord.
Pagina: 1