[php] noob-vraag variabelen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 13:23
Ik heb twee php-bestandjes.

Ik het eerste bestandje leg ik met een formuliertje een aantal variabelen vast.
Na een druk op de submit-knop wordt het tweede php-bestandje geopend, met
de variabelen uit bestandje 1 in het scherm (via $_POST['variabele']).

bestandje 2 bevat echer ook een formuliertje, dat steeds (het moet meedere malen kunnen) zichzelf aanroept na een druk op se submit knop.

Ik ben dan echter de variabelen uit bestandje 1 kwijt. Dat is niet de bedoeling, want ik wil nu juist de variabelen uit bestandje 1 (meerdere malen) kunnen bewerken met het formuliertje op bestandje 2.

Misschien voor de duidelijkheid; de variabelen uit bestandje 1 zijn een paar strings (namen), en een paar getallen. De getallen wil ik meerder malen kunnen bewerken.
Als in bestandje 1 bijvoorbeeld de variabele 100 vastleg, wil ik daar op formulier 2 weer (meerdere malen) een variabele bij op kunnen tellen.

Ik heb vanalles gezocht en geprobeerd (cookies, sessions) maar ik kom er niet uit,
wat is in dit geval de beste aanpak?

Verwijderd

includes? een soortement van include die je vaste data bevat? verder begrijp ik niet echt wat je bedoeld :)

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gebruik hidden field, je zet dus de oude variabelen in het nieuwe formulier doormiddel van <input type="hidden" name="..." value="....">.

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 13:23
Pietb schreef op 15 oktober 2002 @ 06:49:
Gebruik hidden field, je zet dus de oude variabelen in het nieuwe formulier doormiddel van <input type="hidden" name="..." value="....">.
Zijn de gegevens dan niet weg als ik weer op submit druk? (omdat het formulier zichzelf aanroept en de $_POST array andere (nieuwe) waarden krijgt?

Verwijderd

Wat je kan doen is alles in 1 bestand zetten ;) hehe en dan met actie= werken ;)
ik weet niet hoe dit in de nieuwere php versies gaat maar bij mij doe ik gewoon:

PHP:
1
2
3
if ($actie == "page1") {  
hier de html code voor formulier 1
}

wanneer je dan in je browser doet: http://mijnsite.nl/page.php?actie=page1 zal hij pagina 1 laten zien. en dan als actie gewoon page.php en als je iets wilt uitvoeren
noem het sumbit knopje bijv uitvoeren en id ook. en valeu natuurlijk ook. en dan kan je doen:

PHP:
1
2
3
if ($sumbit) {
Blaat hier de qeury van je mysql, send email oid kan alles hier zijn :)
}

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Heras:
Zijn de gegevens dan niet weg als ik weer op submit druk? (omdat het formulier zichzelf aanroept en de $_POST array andere (nieuwe) waarden krijgt?
Da's nou altijd handig van die hidden input fields, die worden ook gewoon gesubmit, dus die komen gewoon opnieuw in de _POST array te staan, alsof het een text-input was.
Godzilla:
Wat je kan doen is alles in 1 bestand zetten ;) hehe en dan met actie= werken ;)
ik weet niet hoe dit in de nieuwere php versies gaat maar bij mij doe ik gewoon:

[php/]

wanneer je dan in je browser doet: http://mijnsite.nl/page.php?actie=page1 zal hij pagina 1 laten zien. en dan als actie gewoon page.php en als je iets wilt uitvoeren
noem het sumbit knopje bijv uitvoeren en id ook. en valeu natuurlijk ook. en dan kan je doen:

[php/]
euh.... melp :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

gebruik je een database ofzo, kan je het daar anders ingooien en dan met een id gaan weken...

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 10:15
Als ik je vraag goed gelezen heb wil je weten hoe je dus over meerdere pagina?s je waarden van je variabelen kan behouden.

Je kan hiervoor een aantal methodes gebruiken.

Een eerste methode is het opslaan van variabelen voor de periode dat een gebruiker op je site is. Je kan dit op een aantal manieren doen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat bij het laden van een nieuwe pagina er waardes uit een form worden gepost, waarvan een aantal elementen ?hidden? zijn. Een andere mogelijkheid zou eventueel kunnen zijn door bij iedere <A href...> ervoor te zorgen dat je alle waarden post die bewaard moeten blijven (bv test.php?id=23&action=insert_news ). Met name de laaste is echter geen mooie oplossing.
Nog een ander mogelijkheid is om te werken met cookies; kleine waardes die je aan de client kant opslaat. Dit levert echter nogal wat problemen op (mensen kunnen cookies uit hebben staan bv). Daarom heeft men nog een oplossing, en waarschijnlijk is dit de meest nuttige: sessions. Je bent hierbij niet afhankelijk van de client, en het stelt je instaat variabelen te bewaren voor een client tot het punt dat deze zijn webbrowser weer afsluit.
Voordeel is dat je makkelijk je variabelen kan opvragen en ze speciaal ontwikkeld zijn voor een ?sessie/bezoek? van een client.

Een tweede is door de waardes op te slaan op de server. Dit kan m.b.v een database (mysql, postgres, ms sql, oracle, db2 etc etc etc), maar je kan hier ook een textfile voor gebruiken (evt in XML formaat).
Het voordeel hiervan is dat deze opslagmethode is dat in theorie de houdbaarheid van deze data ?oneindig? is.

Natuurlijk sluit het gebruik van het 1 niet het ander uit: je kan ze prima naast elkaar gebruiken!

Verwijderd

Opslaan in je sessie is ook een mogelijkheid.
Pagina: 1