[NTFS] Perikelen na conversie...

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Naja, eergisteren maar eens de stap gewaagd, en mijn datadisk (80 GB, 85% vol) naar NTFS geconverteerd met convert.exe. Ik draai toch alleen maar WinXP tegenwoordig...

Conversieproces was succesvol, maar ik merkte aanzienlijk tragere access tijden. In eerste instantie verdacht ik de compressie die ik op verschillende dirs aan heb staan (HTML bestanden en zo: Goed comprimeerbaar) van de zaak te vertragen. Maar ook zonder compressie was 't zaakje traag...

Dus maar eens een controletje uitgevoerd. Niks aan de hand, file system okee, Sandra de disk laten benchen -> Okee. Toen VoptXP eens gestart... Schijf 34% fragmented... :/
Dat conversieproces husselt de bestanden blijkbaar goed door de harddisk heen. Maar wat me ook opvalt, is hoe traag het defragmentatieproces nu verloopt...

Naja, hoop dat het iig maar een eenmalige defrag is. Ik heb vernomen dat NTFS minder snel fragmenteerd... Ik hoop dat 't waar is.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Tja..

Mijn ervaring is dat defraggen onder Windows XP inderdaad wel een aantal uurtjes kan duren. Of NTFS langzamer defragged dan FAT16/32 weet ik niet. Maar laat em een nachtje aan en bench daarna met SiSoft je schijf. 34% fragmented is _veel_! En dit zul je ook zeker merken in de snelheid van je schijf. Voor één bestand moet je hardeschijf nu vaak wel 2 of 3 keer naar verschillende sectors hoppen, terwijl als ze sequential staan dit maar 1 keer hoeft.

Dus, defraggen en dan zou je probleem verholpen moeten zijn. :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn ervaring is juist dat defrag onder XP goed werkt :)

Maar wat wil je hier verder mee zeggen, logisch dat het traag gaat als het 34% is gedefragmenteerd...

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
het lijkt me niet gek dat een schijf door het converten van fat naar ntfs fragmenteerd :)

dus het zal wel eenmalig zijn ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik hoop het. Defrag is klaar... ik merk nog niet veel verschil. Maja, een dataschijf die voornamelijk voor afspelen van MP3's en video's gebruikt wordt wordt niet veel van vereist...
Ik hoop dat dit eenmalig was :)

Forget your fears...
...and want to know more...