BitByter schreef op 18 oktober 2002 @ 13:46:
nou, ik zal 's vertellen hoe ik er over denk
ik ben niet tegen "buitenlanders" maar wel tegen "criminele buitenlanders"
ik vindt dat als je te gast! bent in een land, dat je je ook als gast moet gedragen
En waarom ben je tegen "criminele buitenlanderd", niet gewoon tegen "criminelen"?
verder heb ik (jammer genoeg) een hoop asociaal gedrag van deze mensen onder ogen gezien. hier in best, is het soms best an de exterme kant
Asociaal gedrag komt in de beste families voor. Maar vooral in armere families. En door oorzaken die vaak buiten hun vermogen liggen, zijn onder allochtonen nou eenmaal meer arme families dan onder autochtonen. En dus ook meer asociaal gedrag.
ik had wel een keer, dat ik op mijn snorfietsje over het fietspad reed, en 2 gastjes (turks uiterlijk) in m'n nek kitste.
Ik ben een keer door vijf Turken (ik weet zeker dat het Turken waren, want ze spraken Turks) volledig in elkaar getikt. Maar daarom ga ik niet mijn Turkse buren anders behandelen!
of ik rijdt met m'n scooter, over het fietspad, zie je een gaar oud wit volkswagentje bij het stoplicht stoppen, stapt er zo'n brede gast uit (marokkaans uiterlijk). ik geef dus volgas, en die gast slaat zo BWAF met die helm in m'n maag, deed verekkes zeer, maar toch doorgereden.
Ik ben een paar keer door een paar willekeurige blanke blonde Nederlanders van mijn fiets getrapt. Ik kom langsfietsen, joch ziet me aankomen, loopt naar de overkant (mijn kant) van de weg, en geeft me in het voorbijgaan een karatetrap zodat ik 20m verderop naast mijn fiets lig met een gekneusde pols. Gewoon in een klein plattelandsdorpje, en zonder enige aanleiding.
dat zijn nou dingen waar ik niet tegen kan.
Ik ook niet.
kijk, iedereen zegt, dat buitenlanders het moeilijk hebben, qua financiele problemen etc. maar ik ben toch bang dat dat door hun instelling komt. want mijn stelling is "wat je echt wilt, kun je ook" uitzonderingen daargelaten.
Leg mij dan maar eens uit waarom ik als Nederlandse informaticus in Frankrijk ZES MAANDEN heb moeten zoeken naar een baan, onderwijl op interimaire missies van een paar dagen of een weekje ofzo terend, om opeens nadat Chirac had gewonnen (en Le Pen verloren) binnen één week VIJF arbijdsaanboden te krijgen? Klinkt als "Le Pen is niet president, dus kunnen we wel een Nederlander aannemen".
En je dan maar afvragen waarom allochtonen geen werk hebben. Denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlandse baas een allochtoon een baan zou geven als hij ook een Nederlandse kandidaat heeft die ongeveer gelijke competenties heeft? En in de praktijk hebben allochtonen juist vaak minder goede competenties dan Nederlandse kandidaten, dus zijn ze helemaal in de aap gelogeerd.
die instelling, zal ik ook even onderbouwen
de meeste nederlanders, vinden in een bedrijf een "representatief uiterlijk" belangrijk. de meeste turkse mensen (die ik hier in best zie rondlopen) bv de vrouwen, die een soort gewaad dragen. passen niet in het plaatje wat bedrijven willen zien voor hun werknemers.
Waarom niet? Wat is er mis met een hoofddoekje? Oma heeft toch ook een hoofddoekje op als ze zich bij minder dan perfect weer buiten begeeft?
er komen de laatste tijd steeds minder buitenlanders het land binnen, en op zich vind ik dat een goeie zaak. vroeger kwamen er echt veel binnen, en ik dacht, moet ik daar blij mee zijn? moet ik blij zijn dat er zoveel duizende buitenlanders per maand in dit land komen?
Zoveel duizend per maand??? Er zijn er nooit zoveel binnengekomen. Verifieert uw cijfers voor u schreeuwt!
de massa zegt: je mag er niks over zeggen, en ik denk dat er een soort taboe over ontstaan is om er over te praten.
Neehoor, je mag er best over praten. Zolang dat wat je zegt maar met de waarheid overeenkomt.
ook vind ik, dat artikel 1 van de grondwet, aangepast moet worden.
puurheid van taal
Racisme betekend niets meer en niets minder als "onderscheid maken"
Racisme betekent discriminatie op grond van ras.
Discriminatie betekent inderdaad niets anders dan "onderscheid maken".
Maar het soort discriminatie dat niet toegestaan is, is discriminatie op grond van kenmerken die niet ter zake doen, zoals bijvoorbeeld ras, etnische achtergrond, religie, politieke kleur, sexuele geaardheid, sexe, haarkleur, oogkleur, leeftijd, lengte, gewicht, etc, etc, etc, TENZIJ het echt ter zake doet! Het leger mag bijvoorbeeld discrimineren op nationaliteit en enkele lichamelijke kenmerken (gewicht, fysieke kracht, lengte, conditie). Voor een telefonist is het normaal dat je op de stem, accent, en taalbeheersing mag selecteren. Voor een receptionist mag het uiterlijk ook meewegen, omdat hij of zij immers het boegbeeld van het bedrijf is.
Bij het bedrijf waar ik in Nederland werkte hadden we een Turkse receptioniste. Heel goede zaak voor zo'n internationaal bedrijf. Er liepen mensen rond van alle nationaliteiten. Fransen, Engelsen, Nieuwzeelanders, Turken, Marokkanen, Finnen, Zweden, Noren, Duitsers, Grieken, Bosniërs, Assyriërs, Mexicanen, Brazilianen, Spanjaarden, Italianen, Egyptenaren, Polen, Chilenen, Cubanen, Denen, Indonesiërs, en ik weet zeker dat ik er een paar overgeslagen heb. En er heerste een heel erg goede sfeer op de werkvloer (dat is ook de enige reden dat ik daar zo lang bleef werken, want er werd niet erg goed betaald...)
er zijn VERSCHILLEN
turkse mensen spreken een andere taal, en hebben een andere huidskleur en een andere cultuur. WAAROM mag ik tussen mijzelf en hun geen onderscheid maken? daar begrijp ik werkelijk niks van.
Je mag best onderscheid maken tussen jezelf en Turken. Maar niet als dat onderscheid niet ter zake doet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.