nieuwe IDE controller+schijf: waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Topicstarter
Momenteel heb ik al mijn kanalen (prim. master & slave; sec. master & slave) in gebruik.
Mijn moederbord heeft een ATA66 controller.

Ik wil binnenkort gaan uitbreiden qua schijfruimte en ik dacht dit makkelijk op te kunnen lossen door een ATA133 controllerkaartje en een ATA133 hardeschijf.

Maar ik ben redelijk onervaren als het aankomt van deze hardware.
Dus waar moet ik op letten?

Geld is niet echt een probleem, maar moet niet extreem zijn.

Ik dacht zelf aan minimaal een 60GB 7200RPM HD.

Kan iemand mij helpen? (of een aanwijzing geven)
(owja, voor specs. zie sig.)

last.fm

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tsja dat moet je eigenlijk zelf weten, net wat je wilt. En dan moet ik ook nog eens op je specs klikken... te lui om twee regels extra te tikken? Maar goed ik was nieuwsgierig, dus vooruit:

Als ik jou was zou ik die 6Gb schijf eruit knikkeren en er een 80Gb voor in de plaats hangen (de meeste 60Gb schijven zijn maar erg weinig goedkoper dan hun 80Gb versies - het scheelt vaak alleen een kop).
Je kan natuurlijk ook een controller kopen, maar dat is niet echt sneller; eerder duurt het booten langer. Voordeel is wel dat je dan je HDs ieder een eigen kanaal kan geven. ATA100 of ATA133 maakt niet uit, als je (met het oog op de toekomst) maar wel een kaart die >137Gb schijven ondersteunt neemt.

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Topicstarter
iig bedankt voor het antwoord.

Opzich zat ik ook al te denken om die 6GB eruit te halen, maar ik had geen idee hoeveel verschil tussen ATA66 en ATA100/ATA133 zit.

last.fm

Verwijderd

In jouw situatie denk ik niet dat je een IDE interface kaartje erbij moet kopen. Ik denk dat je inderdaad beter die 6GB schijf eruit kunt halen en vervangen door een snelle 80GB schijf, die je dan als primaire (boot) schijf gebruikt.

Snelle schijven zijn onder andere de IBM 120GXP series, WD of Maxtor. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de IBM 120GXP's. Binnenkort komt IBM met de nieuwe 180GXP serie met 60GB platters. Maar dat duurt nog een aantal maanden dus ik zou er niet op wachten.

Laat je niet verleiden door 8MB cache waar WD (Western Digital) zo mee adverteert, het is voornamelijk een marketingstruuc, alhoewel het op sommige gebieden wel sneller is, maar niet naar verhouding met de prijs.

Check de pricewatch voor prijzen. IBM 120GXP 80GB waren eerst €100. Nu kun je ze al niet goedkoper krijgen dan €120. Tja, zo gaat dat met hardware. :P

Succes :)

offtopic:
Mocht je die 6GB schijf kwijt willen, wil ik 'em wel van je overnemen. Indien je dit wilt, ICQ of mail me dan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De aanwijzingen zitten in ieder geval al in de OM FAQ :)

Kortom: lees als Tweaker zijnde een paar ATA133 harddisk reviews (www.storagereview.com of natuurlijk [google=ATA133 harddisk review]) en zoek wat ATA133 controller reviews op ([google=ATA133 controller review]). Verder heb je hierboven al wat suggesties gekregen.

Dit topic is gesloten.