Mijn moeder is bezig met een cursus Russisch, en nu wou ik voor haar een programma'tje maken om de woordjes te leren. Maar toen kwam ik het probleem tegen dat het Russische schrift andere letters gebruikt dan ons schrift. Ook staan deze letters niet, zoals het Grieks, in de ascii tabel. Is het mogelijk om zelf karakters te maken en die in een extended ascii tabel te krijgen? Ik kan nl alleen maar programmeren in basis
en dus kan ik niet de tekens van word aanroepen.
Je bedoelt denk basic? Is het daar dan helemaal niet mogelijk in om met unicode te programmeren? Ik moet zeggen dat ik het nog nooit geprobeert heb maar het zou toch best mogelijk moeten zijn.
edit:
net iets te laat
net iets te laat
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Oude DOS BASIC (QBasic, GWBasic, QuickBasic) of Visual Basic?
heeft je moeder ook een russisch toetsenbord om de woordjes in te typen?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Voor het oefenen/toetsen van de passieve beheersing is dat ook niet nodig, natuurlijk..oisyn schreef op 14 oktober 2002 @ 22:59:
heeft je moeder ook een russisch toetsenbord om de woordjes in te typen?
voor het toetsen juist wel, of je moet het dmv meerkeuzevragen doen 
Maar goed, wat is het nut van een computerprogramma dat je woorden leert van een andere taal als je zelf niet actief mee kunt doen
Dan kun je ze net zo goed uit het boek leren
Maar goed, wat is het nut van een computerprogramma dat je woorden leert van een andere taal als je zelf niet actief mee kunt doen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Passieve beheersing als in: het vertalen van Russische woorden/zinnen naar het Nederlands. De antwoorden hoef je dan natuurlijk alleen in het Nederlands in te typen. En ja, je kunt ze net zo goed uit een boek leren..oisyn schreef op 14 oktober 2002 @ 23:03:
voor het toetsen juist wel, of je moet het dmv meerkeuzevragen doen
Maar goed, wat is het nut van een computerprogramma dat je woorden leert van een andere taal als je zelf niet actief mee kunt doenDan kun je ze net zo goed uit het boek leren
oh ja natuurlijk, Russisch -> Nederlands kan natuurlijk ook nog 
* .oisyn had zelf een overhoor proggie voor het omgekeerde (Nederlands -> vreemde taal), omdat ie daar niet zo goed in was
* .oisyn had zelf een overhoor proggie voor het omgekeerde (Nederlands -> vreemde taal), omdat ie daar niet zo goed in was
Verwijderd
Ik had zes jaar geleden toen ik grieks had een programmaatje in QBasic gemaakt om te overhoren. Met een heeeleboel data-statements pixel voor pixel alle letters getekend. (uiteraard na het bestuderen van de pixels van de standaard-ascii-set)
Alles zeer nauwkeurig gedaan, ook met alle accenten en de spiriti (in het oud-grieks soms zelfs twee kriebeltjes boven één letter!)
daarna alles grafisch op het scherm getekend
het programmeren en tekenen van de letters vond ik nog wel leuk om te doen, alleen ik heb er nooit meer dan 100 woorden in gezet omdat ik moe werd van het coderen van alle accenten en zo in mijn woordenlijsten.
maar was niet slecht voor een jongetje van 13
Alles zeer nauwkeurig gedaan, ook met alle accenten en de spiriti (in het oud-grieks soms zelfs twee kriebeltjes boven één letter!)
daarna alles grafisch op het scherm getekend
het programmeren en tekenen van de letters vond ik nog wel leuk om te doen, alleen ik heb er nooit meer dan 100 woorden in gezet omdat ik moe werd van het coderen van alle accenten en zo in mijn woordenlijsten.
maar was niet slecht voor een jongetje van 13
ff met google zoeken ja, had hetzelfde probleem met thaise characters. Kon overal wel .fnt files krijgen die je gewoon in je windows /font dir kan gooien. "สวัสดี" ff kijken of got unicode ondersteund
got wel, jij hebt alleen geen html rechtenZoijar schreef op 14 oktober 2002 @ 23:38:
ff met google zoeken ja, had hetzelfde probleem met thaise characters. Kon overal wel .fnt files krijgen die je gewoon in je windows /font dir kan gooien. "สวัสดี" ff kijken of got unicode ondersteund
Nee, GoT ondersteund geen unicode.
Simpelweg omdat mysql dat niet kan en php niet al te uitgebreid.
offtopic:
Wat moet ze nu weer met Russisch? Krijgen we weer iemand te logeren?
Wat moet ze nu weer met Russisch? Krijgen we weer iemand te logeren?
Het eenvoudigste lijkt mij om een translatietabel te maken van Latin->Cyrillisch. Je moet tenslotte ook eenvoudig deze tekens kunnen typen. Voor weergave op het scherm dan een Cyrillisch font gebruiken.
- This line is intentionally left blank -
Mijn excuses, maar ik MOET dit gewoon even testen: สวัสด
Hmm, waarom mag ik als gewone gebruiker geen unicode karakters gebruiken?
Sorry voor de overlast.
Hmm, waarom mag ik als gewone gebruiker geen unicode karakters gebruiken?
Sorry voor de overlast.
ACM schreef op 15 oktober 2002 @ 00:07:
Nee, GoT ondersteund geen unicode.
http is sowieso een 8-bit wide protocol, dus unicode daaroverheen sturen gaat een beetje moeilijk (vandaar dat het fenomeen 'charset' in het leven is geroepen, die bepaalde characters mapt naar een tabel van 256 tekens)
Ik heb er een jaar of 10 geleden eentje in assembler op de Amiga geschreven voor Latijn naar Nederlands.oisyn schreef op 14 oktober 2002 @ 23:05:
oh ja natuurlijk, Russisch -> Nederlands kan natuurlijk ook nog
offtopic:
Heej Oisyn, hoe loopt ie nu met je synchronization objects...? Alles toch maar serialized?
Heej Oisyn, hoe loopt ie nu met je synchronization objects...? Alles toch maar serialized?
[ Voor 0% gewijzigd door curry684 op 15-10-2002 01:59 . Reden: Layout ]
Volgens mij kun je in VB gewoon MessageBoxW e.d. aanroepen. Sterker nog, ik denk dat je MessageBoxA niet eens kunt aanroepen; het string type is toch UTF-16?
(*W zijn de UTF-16 varianten; *A de ASCII. Win95 heeft eigenlijk alleen de *A )
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
wouterdeg >>
Ik weet dat er in DOS wel interrupts zijn aan te roepen die de standaard characterset overschrijven (met bitmapjes). Norton software deed dat vroeger ook. Dan kreeg je namelijk een grafische mouse-pointer in een 80x25 text-omgeving
Was wel geinig gedaan.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat in Windows niet nodig is...
Ik weet dat er in DOS wel interrupts zijn aan te roepen die de standaard characterset overschrijven (met bitmapjes). Norton software deed dat vroeger ook. Dan kreeg je namelijk een grafische mouse-pointer in een 80x25 text-omgeving
Ik denk eerlijk gezegd dat dat in Windows niet nodig is...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Windows 95/98 en ME (kut-ReactMSalters schreef op 15 oktober 2002 @ 07:21:
Volgens mij kun je in VB gewoon MessageBoxW e.d. aanroepen. Sterker nog, ik denk dat je MessageBoxA niet eens kunt aanroepen; het string type is toch UTF-16?
[ Voor 0% gewijzigd door curry684 op 15-10-2002 09:45 . Reden: Kut-react :) ]
ja dat bedoelde ik ook, als ik hier unicode type in de textarea, of je dan de juiste characters te zien krijgt uiteindelijk. Kennelijk dus wel als jij het doet met html rechten, worden ze goed vervangen. In je quote zie ik ze goed, ziet iedereen dat of alleen ik? Blijft altijd een beetje vaag dit soort dingen....oisyn schreef op 15 oktober 2002 @ 01:53:
[...]
http is sowieso een 8-bit wide protocol, dus unicode daaroverheen sturen gaat een beetje moeilijk (vandaar dat het fenomeen 'charset' in het leven is geroepen, die bepaalde characters mapt naar een tabel van 256 tekens)
offtopic:
Ze wil nu zelf die brieven lezen en schrijven
Ze wil nu zelf die brieven lezen en schrijven
Het gaat dus om Quickbasic. Dus het moet in DOS. In windows zou het denk ik makkelijker zijn.
Ik zou toch maar een overstappen op VB dan.
- This line is intentionally left blank -
ja maar dat heeft weinig met de datastroom te maken. Je brouwser interpreteert die tags als zijnde unicode characters en toont er de juiste tekens bij.Zoijar schreef op 15 oktober 2002 @ 10:05:
[...]
ja dat bedoelde ik ook, als ik hier unicode type in de textarea, of je dan de juiste characters te zien krijgt uiteindelijk. Kennelijk dus wel als jij het doet met html rechten, worden ze goed vervangen. In je quote zie ik ze goed, ziet iedereen dat of alleen ik? Blijft altijd een beetje vaag dit soort dingen...
Dat jij ze niet kunt posten omdat je geen html rechten hebt is omdat de & in jouw post door React wordt vertaald naar & (terwijl ik nu moeilijk moet doen om te zorgen dat & ook als & weergegeven wordt en dus niet als &
En ja, Ӓ ziet je brouwser niet als unicode teken, maar als een & teken met daarachter de tekst #1234;
Pagina: 1