Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

enermax regelbaar op 7 volt?

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:49
ik heb gezocht op dit onderwerp, maar bij mij is het toch nog ff net anders als wat ik allemaal kom vinden.

Ik heb namelijk van die mooie Regelbare Enermax Fans, die ik al tamelijk langzaam kan laten draaien. Maar ik zou ze graag nog wat langzamer willen laten draaien. Als ik de kabeltjes eens bekijk dan is het vreemd geregeld.

Het zit namelijk zo, er zit zo'n molex verlengstukje bij waar een kabeltje met een stekertje uit komt. Naar dit stekkertje lopen maar 2 draden. Het vreemde is dat er op dit stekkertje 3 aansluitingen zitten. Op dit stekkertje kan ik de fan aansluiten. En nu komt het, uit de aansluiting van de fan komen weer 3 draden.

Even erbij vermelden dat dit regelbare fans zijn met zo'n potmeterjte dat je ze kunt veranderen. Ik weet niet zeker of het uberhaupt mogelijk is om deze nog langzamer te laten draaien als nu.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

van de fan komen 3 draden : +, -, rpm pulse.
Naar de fan gaan 2 draden : + en -
Door een potmeter word je fan geregeld (denk ik), iig door een weerstand.
Dit is verlies, en warmte!! Je kunt hem beter rechtstreeks aan 7V hangen (+12 en 5) en het gele draadje naar je mobo als je rpm meting wil.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Heb zelf ook 4 van die dingen erin hangen, maar ik denk niet dat ze t nog echt lekker doen als je ze 7 volt geeft en die potmeter helemaal dicht hebt staan.
Met dat ding dicht en 12v draaien ze op ongeveer 1000 rpm, met 7 volt draaien ze dan rond de 600 rpm ofzo. Denk dat het iets te laag is om nog goed te werken.

• borgdaville
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 22:45:
van de fan komen 3 draden : +, -, rpm pulse.
Naar de fan gaan 2 draden : + en -
Door een potmeter word je fan geregeld (denk ik), iig door een weerstand.
Dit is verlies, en warmte!! Je kunt hem beter rechtstreeks aan 7V hangen (+12 en 5) en het gele draadje naar je mobo als je rpm meting wil.
sorry, ben een absolute n00b hierin. rpm meting heb ik nu ook niet, heb toch al 2 fans erin zitten. Ik geloof dat wel, gaat om hoe ze koelen en hoeveel geluid ze maken.

Als ik hem rechtstreeks op de 7 volt hang? draait ie dan langzamer, of werkt mijn potmetertje dan niet meer? Of hoe moet ik het zien.

• borgdaville
Sick Nick schreef op 14 oktober 2002 @ 22:49:
Heb zelf ook 4 van die dingen erin hangen, maar ik denk niet dat ze t nog echt lekker doen als je ze 7 volt geeft en die potmeter helemaal dicht hebt staan.
Met dat ding dicht en 12v draaien ze op ongeveer 1000 rpm, met 7 volt draaien ze dan rond de 600 rpm ofzo. Denk dat het iets te laag is om nog goed te werken.
de mijne draait volgens de speficaties 1200-2500rpm +/- 10%, heb er nog niet bij stil gestaan dat ze langzamer misschien niet werken. Maarja zolang ze draaien verplaatsen ze toch lucht. Hoe langzamer hoe minder dat wel, maar me systeem blijft koel zat. Er zit ff een el cheapo koeler in waarme ik zowie zo niet ver mee kan overklokken. Komt binnenkort een vulcano 7+ of 9+ op,

• borgdaville
niemand meer?

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 23:44

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik heb ook hier 4 van die dingen liggen, besteld bij mijn chieftec :P
Maar ze zijn nog gewoon regelbaar op 7volt, bij mij althans.

• borgdaville
O.D.Smolik schreef op 15 oktober 2002 @ 11:37:
Ik heb ook hier 4 van die dingen liggen, besteld bij mijn chieftec :P
Maar ze zijn nog gewoon regelbaar op 7volt, bij mij althans.
lopen ze standaard op 7 volt? dat was ik me nl al af aan het vragen, of wat bedoel je precies?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Hij heeft ze op 7 volt gezet en dat ze nog steeds regelbaar zijn... Pas wel op, als je ze nog langzamer wil laten lopen, komen ze misschien bij de start niet meer op gang en dan brand die door... Je kan ze dus niet eindeloos laten afzwakken..

Use the Search Luke...

• borgdaville
Silentpuma schreef op 15 oktober 2002 @ 18:12:
Hij heeft ze op 7 volt gezet en dat ze nog steeds regelbaar zijn... Pas wel op, als je ze nog langzamer wil laten lopen, komen ze misschien bij de start niet meer op gang en dan brand die door... Je kan ze dus niet eindeloos laten afzwakken..
aha, inderdaad. Nu ben ik stoned en snap ik het wel. 8)
Maaruh, is er dan iemand hier die mij precies kan vertellen welke draadjes ik moet veranderen. Volgens mij moet ik die 2 die uit de molex komen veranderen? maarja, dat gok ik ook maar. 8)7

Pagina: 1