Toon posts:

[webspace provider] Script + FTP toegang op Linux server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PHP script geschreven, waarmee ik projecten kan aanmaken die in een database (MySQL, beetje afgezaagd, maar ok) komen te staan. Ook maakt dit script een map aan met de naam van het project. Dit gaat ook nog goed, maar die map kan ik dan niet meer verwijderen via FTP. Op mijn leuk Windowsmachine thuis lukt dit allemaal wel. Het lijkt me niet dat dit zo moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen, maar die mensen van XXXX-provider snappen er volgens mij geen bal van. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat het echt niet kan, maar dan moet ik maar een andere server gan zoeken die op Windows loopt.

Dan het probleem omgekeert: Als ik een map aanmaak met FTP, dan kan ik er via het script geen bestanden inzetten.

Dan nog een probleem: Als ik een map via FTP aanmaak, dan weer via FTP verwijder, dan weer de map aanmaak via het script, dan heb ik zowel via FTP als het script geen rechten meer.

Kortom: Ik snap er geen bal van dat die server+service zo moeilijk doen, en ik denk ik vraag even aan jullie of het mogelijk is wat ik wil en zo niet, dan zou ik dat ook graag willen horen.

Verwijderd

De chmod staat verkeerd denk ik :)

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Ik denk dat de directory die dat scriptje aanmaakt niet goed gechmod wordt. Hoe dit precies werkt ben ik ook nog steeds aan het uitzoeken ;) (ben nog niet zo lang aan de slag met FreeBSD).
Maar in een Unix variant geef je iedere directory rechten met het commando CHMOD. Om iedereen lees/schrijf rechten te geven moet je dacht ik CHMOD 770 uitvoeren op die directory. Ik weet niet of je dit via PHP ook kan doen... Dat zou je eventjes op moeten zoeken.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

[edit]Hmm okee tuxus is wat eerder...

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
ludo schreef op 14 oktober 2002 @ 22:26:
Om iedereen lees/schrijf rechten te geven moet je dacht ik CHMOD 770 uitvoeren op die directory. Ik weet niet of je dit via PHP ook kan doen... Dat zou je eventjes op moeten zoeken.
Dit is inderdaad de oplossing, maar als je van CHMOD 770 CHMOD 777 maakt dan werkt hij ook. ;)

Verwijderd

Topicstarter
In het script chmod ik de map 755. Dit moet toch genoeg zijn om als FTP user ook dingen te verwijderen? In de tijd dat ik zelf nog geen scripten schreef werkte dit altijd goed.

Verwijderd

Dat is heel simpel, Apache draait als een andere user dan de user die jij bent als je inlogt met FTP. Dat je die files daarna niet kunt wissen heeft te maken dat beide niet lid zijn van dezelfde groep. Dit is dus een configuratie fout van je webhoster. En erg vreemd dat ze dat zelf niet snappen?

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 14:03
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 14:50:
Dat is heel simpel, Apache draait als een andere user dan de user die jij bent als je inlogt met FTP. Dat je die files daarna niet kunt wissen heeft te maken dat beide niet lid zijn van dezelfde groep. Dit is dus een configuratie fout van je webhoster. En erg vreemd dat ze dat zelf niet snappen?
Dat is op meeste servers zo.
Suexec werkt alleen op shell versie van php, en niet met php als module.
Ook is het neit aan te raden apache als root te laten draaien om te veranderen..

Verwijderd

EgoH schreef op 16 oktober 2002 @ 15:45:
[...]

Dat is op meeste servers zo.
Suexec werkt alleen op shell versie van php, en niet met php als module.
Ook is het neit aan te raden apache als root te laten draaien om te veranderen..
Het is gewoon een kwestie van goed configureren, daarvoor hoef je Apache niet als root te draaien hoor.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:53

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 14:42:
In het script chmod ik de map 755. Dit moet toch genoeg zijn om als FTP user ook dingen te verwijderen? In de tijd dat ik zelf nog geen scripten schreef werkte dit altijd goed.
als het script de dir heeft aangemaakt en 't script wordt uitgevoerd door apache dan is apache de eigenaar van die dir (apache draait bv als 'wwwuser'). doe jij dan 'chmod 755 dir' in je script, dan mag de wwwuser erin rwx (= lezen/schrijven/executen) en de rest alleen r-x (= lezen/executen)

als jij dan ftp-ed, ftp jij als een andere user die dus geen write rrechten heeft op die dir (r-x en 't was niet rwx).

Dus chmod 777 in je dir en je zit goed. 775 zou ook kunnen werken als die 'wwwuser' in dezelfde groep zit als je eigen login.

natuurlijk is een 775 of 777 file op een shared host systeem 'eigenlijk' gevaarlijk (andere users op die bak kunnen mbv scripts toegang krijgen tot deze files).

Een goede en doordachte apache install kan dat trouwens voorkomen.

*insert signature here

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 14:03
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 15:56:
[...]

Het is gewoon een kwestie van goed configureren, daarvoor hoef je Apache niet als root te draaien hoor.
Hoe dan?
Suexec werkt niet met mod php......
En voor topic starter chmod 777 gebruiken is enige oplossing ja...
Pagina: 1