Toon posts:

witte rand om foto met adobe photoshop ?

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik heb een aantal foto's ingescand die vierkant zijn , nu wil ik die af laten drukken bij een online afdrukcentrale maar die ondersteunen meestal alleen de standaard formaten (3:4 of 10x15, 13x18 enz...) Nu wil ik met photoshop graag een nieuw blad aanmaken wat groter is zodat ik bijv de foto op 20x30 af kan laten drukken en er dan zelf de witte rand af kan snijden, maar ik krijg dat niet voor elkaar met adobe Photoshop.

Hoe moet ik dat doen?

alvast bedankt

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

file --> new --> formaat kiezen en het ander plaatje dan daarnaar toe kopieren. ;)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

zorg ervoor dat wit je achtergrondkleur is, en dan image > canvas size (procenten) beiden op 120 procent, met het 'blokje' in het midden.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Yoozer schreef op 14 oktober 2002 @ 22:03:
zorg ervoor dat wit je achtergrondkleur is, en dan image > canvas size (procenten) beiden op 120 procent, met het 'blokje' in het midden.
Verder heb je ergens een pallette met 'Actions'. Hiermee kun je een actie aanmaken, om het één en ander geautomatiseerd te doen en bijvoorbeeld een hele map tegelijk te resizen.
Zoek ook eens op Photoshop Batch.

Onder F1 zit trouwens een hidden feature in Photoshop.... Echt wonderbaarlijk wat je daar mee op je scherm kan toveren. Lang leve de RTFM-plugin ;).

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12 17:53

Tim Schuhmacher

abasios

Lezen is ook een kunst :(
edit:
image>canvas size
Daar kun je de canvas groter maken. Je moet er voor zorgen dat je wit als achtergrondkleur gekozen hebt,

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dat jullie allemaal zo vriendelijk zijn ;( ;(

denken jullie nu echt dat ik niet eerst in de help file heb gekeken

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

nee, om eerlijk te zijn niet. verder is de mogelijkheid om gewoon een grotere file te maken en dan de foto te centreren iets tijdrovender, maar hij werkt wel. dat je de deugden van de resize canvas niet kent is idd een schande. >:)

maar je kunt nu vooruit. huppatee!

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

dubbel klikken op de laag! dan stroke aan klikken en dan inside aan klikken, kleur en dikte kiezen en ok klikken en dan heb je het op de juiste manier ;)

Had het niet helemaal goed gelezen :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-12 11:20

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 10:56:
dubbel klikken op de laag! dan stroke aan klikken en dan inside aan klikken, kleur en dikte kiezen en ok klikken en dan heb je het op de juiste manier ;)

Had het niet helemaal goed gelezen :)
Volgens mij heb je het nog steeds niet helemaal goed gelezen :)

Je gaat toch niet je eigen foto's in kaderen en daarmee misschien iets weggooien?

Je moet gewoon je canvas vergroten zoals al eerder gezegd

Flickr

Verwijderd

DeFeCt schreef op 15 oktober 2002 @ 11:11:
[...]

Volgens mij heb je het nog steeds niet helemaal goed gelezen :)

Je gaat toch niet je eigen foto's in kaderen en daarmee misschien iets weggooien?

Je moet gewoon je canvas vergroten zoals al eerder gezegd
ligt er maar net aan hoe intressant de buitenste 2 pixels zijn van je foto ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-12 11:20

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 11:38:
[...]
ligt er maar net aan hoe intressant de buitenste 2 pixels zijn van je foto ;)
Ik neem aan dat topic starter wel een iets bredere witte rand wil dan 2 pixels :)

Flickr

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-12 10:06

disjfa

be

ctrl a --> select-modify-border --> 2px --> alt a

ook nog een mogenlijkheid :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Lees dan ook even wat de topicstarter wil. Hij wil geen wit randje om zijn foto, hij wil gewoon dat een vierkante foto in een rechthoekig bestand komt. Er moet dus aan 2 zijden een stuk canvas bij. Het canvas groter maken is de beste oplossing.

Verwijderd

Yoozer schreef op 14 oktober 2002 @ 22:03:
Ik snap het probleem niet, want Yoozer geeft toch de perfecte oplossing!?!?!?!

Verwijderd

yoozer geeft niet de perfect oplossing,

het is een vierkante foto, als je dan aan bijde kanten er iets bij doet (evenveel) blijft hij vierkant, je moet uiteindelijk op een 3x4 formaat uitkomen (10x15 / 13x18 / 20x30 enz) je moet dus wel verschil houden tussen wat je er boven en onder erbij wilt en wat je aan de zijkant erbij wilt.

als je bv een foto van 10x10 hebt en die wil je laten afdrukken, moet je dus aan de boven en onderkant totaal 50% erbij hebben, zijkanten is niet nodig voor een 10x15 foto.

Cheatah zegt eigelijk hetzelfde :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2002 13:00 . Reden: tipo's ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 11:46:
Lees dan ook even wat de topicstarter wil. Hij wil geen wit randje om zijn foto, hij wil gewoon dat een vierkante foto in een rechthoekig bestand komt. Er moet dus aan 2 zijden een stuk canvas bij. Het canvas groter maken is de beste oplossing.
Ik had mijn fout toch al toe gegeven!

_/-\o_
Pagina: 1