plextor cdrw en liteon dvd op secondary ide boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zuurmeister
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 17:49
Ik heb een maxtor HD op de primary master zitten en verder niets op de primary ide.

Op de secondary ide probeer ik het volgende aan te sluiten:
Plextor 40 speed brander (PX-W4012TA)
Liteon dvd speler (LTD 163D)

het werkt niet! Het systeem boot gewoon niet een op! beeldscherm blijft uit. |:(

(Zonder plextor+liteon boot ie wel)

Ik heb het volgende geprobeerd:
beide devices op cable select. Eerst plextor op middle connector van ide kabel en dvd op uiteinde: werkt niet. Dan andersom (midden=liteon, einde=plextor): werktniet.

Plextor master, liteon slave: werkt niet (beide mogelijke kabelaansluitingen geporbeerd.

Liteon master, plextor slave: werkt niet (weer beide kabelaansluitingen geprobeerd)

zucht ;(

Als ik er eentje aansluit doet ie het gewoon (master, slave, cable select maakt niet uit de bios ziet 'm).

Het lijkt erop dat ze allebei de enige op de secondary ide willen zijn. Dat staat ook aanbevolen in de handleiding. maar het moet toch kunnen zou je zeggen. Maar als ik ze een voor een probeer als slave naast de harddisk op de primary ide werkt het dus wel.

Ik zal dus het volgende moeten doen:

primary:
hd (master) + dvd (slave)
secondary:
plextor (master)

of:
primary:
hd(master) + plextor (slave)
secondary:
liteon (master)

Vraag:

- Is dit probleem bekend bij iemand?
- Kan ik het zo aansluiten of wordt de hd dan traag (ivm met udma/pio mode gedoe)?

wat moet ik nou toch ? :'( :'( :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke type kabels had je gebruikt? Cable select werkt niet altijd met 40pins kabels. Heb je verder ook de 'gewone' jumperinstellingen als Master/Slave geprobeerd?

• zuurmeister
80 pins kabels. (Van die rounded cables maar dat zou niet mogen uitmaken want het werkt wel op de primary in combinatie met hd)

gewone jumperinstellingen? Ja dacht het wel:

plextor (master) + liteon(slave) -> werkt niet
liteon (master) + liteon (master) -> werkt niet

En je kunt dan nog steeds expirimenteren met de volgorde op de kabel. Heb ik dus ook geprobeerd en dat werkt niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wazig probleem.. :/
zuurmeister schreef op 14 oktober 2002 @ 21:40:
- Kan ik het zo aansluiten of wordt de hd dan traag (ivm met udma/pio mode gedoe)?
Ja, dat kan zeker (liefst DVD op primary slave en brander op secondary master). Als je 80pins kabels gebruikt, dan is de snelheid niet meer afhankelijk van het langzaamste apparaat :)

• zuurmeister
Heeee
Dat zou mooi zijn.

Ik las net ook toevallig een stukje in de pcm van november (blz. 111) waar hetzelfde wordt gezegd. alleen hebben ze het daar over ata66 tov ata33.
Maar idd, zal wel door die kabel komen.

Ben alweer een beetje optimistisch :/
en als goed werkt helemaal :)

Ik zal het 'ns gaan opmeten. Sisoft sandra gebruiken ofzo... of snelheidstest onder nero.

Maar het blijft gek dat het niet gewoon 2x op 2nd ide kan...

Ik denk dat ik de brander maar in z'n uppie op de 2nd ide gooi. dvd als primary slave dan maar...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik begreep dat buiten het probleem van het langzaamste device (wat nu dus blijkbaar niet speelt) een CDrom een HD ietsjes remt omdat ie wat meer beslag legt op het IDE kanaal, vanwege zoektijden of zo. Ik heb in ieder geval nooit merkbaar enig nadeel ontdekt van een cdrom bij een IDE HD op dezelfde kabel, maar theoretisch is het fijner om ze gescheiden te houden.

Overigens heb ik wel vaker de door jou beschreven 'vage' problemen gehad met IDE devices die domweg niet met elkaar willen samenwerken. Omzeilen lijkt mij dan ook de enige optie.
Pagina: 1