Tyan Tiger MPX & SCSI-RAID Problems

Pagina: 1
Acties:

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Topicstarter
Hi,
Ik heb een gloednieuwe Tyan Tiger MPX. En ik heb een Adaptec AAA-133U2 SCSI RAID controller.
Probleem: Ik start de setup van win2k, alles ok, load de drivers, ook goed, de array wordt geformatteerd en voila, 2k gaat installen. Tot zover alles ok.
Als ik boot echter, dan krijg ik "operating system not found"!!
Raar dacht ik bij mezelf. Maar nu wordt het nog mooier, ik heb mijn controller ook al met de config utility die erbij zit proberen te zoeken, hij blijft dan gewoon hangen. Nog mooier, nu ik er dus op zit te letten, komt mijn hele SCSI BIOS niet voorbij zetten. Wat doe ik nou verkeerd? De kaart heeft altijd prima gewerkt op Asus, MSI en Abit borden, o.a. BP6 en een MSI k7T Turbo.)
Ergens gaat er hier iets mis, maar waar is mij een raadsel, heeft iemand misschien een idee?
Ik heb de controller in pci slot 1 (3 = de eerste van de 32 bits sloten) en nummer 4 (de laatste) dus gedaan, en het resultaat is 0.
Ik kan de controller dus wel benaderen via het Setup scherm, want als 2k gaat installen etc. dan zie ik de lampjes branden.
Van de Tyan site wordt ik 0,0 wijzer. Iemand een idee?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Liam

Liam

Topicstarter
*UPDATE*
Ik heb net een andere controller gebruikt, (gewone u160) en zijn BIOS komt ook niet te voor schijn. Heeft helemaal niemand een idee wat het kan zijn? Anders breng ik mijn bord gewoon terug, want hij doet het dus kennelijk niet???

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Ik neem aan dat je in de BIOS wel in de bootsequence ook een SCSI adapter hebt vermeld?

Verwijderd

Ik ken t bios van t bord zelf niet, maar moet je in t bios van t moederbord zelf niet iets aanpassen ivm bootsequence ofzo.

just a thought

• Liam

Liam

Topicstarter
Ja, kilopt ja, maar ook als je dat niet doet zou hij gewoon met je SCSI BIOS langs moeten komen wandelen, right?
Nou niet dus.
Maar ik heb nu de laatste TYAN bios erop gezet (ik was zo stom om ervan uit te gaan dat die er gewoon op zou staan fabriek-af.) en nu kom ik in ieder geval bij een schermpje wat er IETSJE veelbelovender uitziet. Namelijk het begin van mijn SCSI-BIOS. Niet dat ik nu out-of-the probs ben, maar wel alweer een stukje verder.

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Goed, hier haak ik af, glad to be of assistance, maar de rest mag een andere tweaker voor je fixen..... SCSI controllers ben ik verder niet zo'n ster in...

Verwijderd

kun je wel met een utillity bij de kaart , misschien daarin de bios enablen oid ? boot volgorde in de bios , bios settings die iets met een bootrom oid te maken hebben ?

• Liam

Liam

Topicstarter
Als ik nu de ArrayConfig Utility gebruik werkt dat redelijk... ik ga er even mee testen.
De grote grap waarmee ik in de mist ging, was het feit dat het boekje over de BIOS ging die er nu opstaat, en ik dacht: ah die zal er dus al opstaan, mooi!
Dat was dus niet het geval, al mijn HDD's worden in ieder geval herkend nu, dus dat is mooi.
*UPDATE*
Mijn AAA-133U2 RAID Card wordt nu ook in de BIOS herkend!!
Het gaat de goede kant op!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik had op 2cpu wel wat gelezen over de MPX en een soort doorvoer limitatie van de bus, maar ik dacht alleen met 32 bit kaarten.

specs

Verwijderd

Op 2CPU zijn de problemen met het decomprimeren van expansion rom's (de firmware/bios op je scsi kaart) bekend. de laatste bios-updates zorgen voor een oplossing.
Dit probleem kom je veelvuldig tegen als je kaarten hebt met expansion roms.

bijvoorbeeld:
*Onboard lan controller met boot-from-lan ondersteuning
*Video kaart heeft ook een rom-gedeelte.
*Onboard video ook nog eens
*scsi controllers
*losse ide-controllerkaarten.

enzovoorts.
En alle roms moeten passen in het gedeelte van je geheugen dat boven de 640KB dos grens maar onder de 1MB grens ligt...
beetje krap soms ne dus komen sommige expansion roms niet aan bod, met als gevolg dat bijvoorbeeld jouw scsi-controller firmware niet geladen werd.

De bios-update verhielp dit alles.

• Liam

Liam

Topicstarter
Juist, nu blijf ik alleen nog wel over met een dramatische SCSI-performance onder XP-prof, maar goed, SP1 is ook de oplossing niet.. Ik ga er wel ff verder naar zoeken, want ik ab-so-luut niet de enige heb ik alweer gezien :)

• maratropa
  • Niet online
dynamic disk (evil :)) van maken help schijnt soms...

specs

• Abbadon
  • Laatst online: 11:24
Wat is er evil aan dynamic disks :?

Dit begint trouwens meer op een OM verhaal te lijken, ik move 'm maar :) PMG -> OM

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 09:11

GigaTexel_BE

AMD MP²

jep

converteren naar dynamic disk in de administrative tools van XP (onder disk management)

:)

Siesteem Spekkies!

• maratropa
  • Niet online
abbadon, ik heb wat verhaaltjes gelezen over dat het weer een volgende truuk van microsoft was bla bla bla, en dat ze het zelf ook nog niet helemaal snapte, en dat je van een dynamic niet makkelijk weer terug ging enzo.

specs

• Liam

Liam

Topicstarter
True, die verhalen heb ik dus ook gelezen, maar het maakt voor mij dus geen snars uit.
Met twee cheetah 18XL's kom ik nu op 6mb/s ........ whahaha nou ja, eigenlijk is het triest.
Ik ga weer over op Win2k, waar ik doodleuk ruim het 10-voudige haal.
Zoals bij zovelen, na SP1 ging ik van 8mb/s naar 6mb/s...
Maar goed. Iemand nog tips misschien? Als we het toch hebben gemoved?!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Prachtig, weer een complottheorie over Microsoft World Dominance Through A Filesystem.
Ongefundeerde en ongedocumenteerde napraterij.

'Dynamic disk' is een benaming voor wat onder de motorkap een Veritas layout is, waarmee Microsoft zich conformeert aan bijna alle andere OS'sen. Veritas is de vendor van vrijwel alle filesystems en volumemanagers out there.
Om m'n geachte zout-op-alle-slakken-leggende medetweakers niet meteen in de stress te laten schieten met flaming 'Maar *ik* gebruik BlaBlaOS en da's *geen* Veritas!' - ik heb het hier over de top vijf volgens Gartner: Solaris, HP-UX, AIX, Win2K en Linux.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Liam

Liam

Topicstarter
Ja, kan je er wel een complottheorie van maken, toch is dynamic disk beter als Basic. Don't ask me why, maar het is zo.

Pagina: 1