Toon posts:

Signaal sterkte meten van een bridge

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn een bridge aan het maken tussen 2 gebouwen die ca 450 meter uit elkaar liggen.
We maken hiervan gebruik van 2 Linksys WAP 11 en 2x SD15 antenne's.

Ik had zelf verwacht dat er wel een signaal sterkte meter in de WAP 11 zou zitten om te zien hoe goed je signaal is, dit zit er dus blijkbaar niet in, niets te zien in een menu en/of de gebruiks aanwijzing.

Daar de WAP 11's als bridge gebruikt worden en er geen notebooks op aan gesloten zitten met een wireless NIC waarop we de signaal sterkte kunnen aflezen en niet onbelangrijk de snelheid ben ik op zoek naar een manier om via het netwerk erachter te komen hoe stabiel de verbinding is.
Dus:
Hoe is de signaal sterkte en op welke snelheid communiceren beide AP's nu met elkaar?

Iemand een idee hoe ik hierachter kan komen?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:32:
Wij zijn een bridge aan het maken tussen 2 gebouwen die ca 450 meter uit elkaar liggen.
We maken hiervan gebruik van 2 Linksys WAP 11 en 2x SD15 antenne's.

Ik had zelf verwacht dat er wel een signaal sterkte meter in de WAP 11 zou zitten om te zien hoe goed je signaal is, dit zit er dus blijkbaar niet in, niets te zien in een menu en/of de gebruiks aanwijzing.

Daar de WAP 11's als bridge gebruikt worden en er geen notebooks op aan gesloten zitten met een wireless NIC waarop we de signaal sterkte kunnen aflezen en niet onbelangrijk de snelheid ben ik op zoek naar een manier om via het netwerk erachter te komen hoe stabiel de verbinding is.
Dus:
Hoe is de signaal sterkte en op welke snelheid communiceren beide AP's nu met elkaar?

Iemand een idee hoe ik hierachter kan komen?
Door direct aan de bridge aan elke kant een pc te hangen met veel ram, een 3com of andere kaart met onboard proc, een ramdisk van ong 200 mb aanmaken en deze delen met ftp en dan kopieeren van de 1e ramdisk naar de andere over de bridge en dan je snelheid meten!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
j_iscool schreef op 14 oktober 2002 @ 23:30:
[...]

Door direct aan de bridge aan elke kant een pc te hangen met veel ram, een 3com of andere kaart met onboard proc, een ramdisk van ong 200 mb aanmaken en deze delen met ftp en dan kopieeren van de 1e ramdisk naar de andere over de bridge en dan je snelheid meten!
Of een 486 met een freesco routertje dr op en een realtek nicje en een 486 met dos oid aan de andere kant.

We hebben t hier over WLAN, je weet wel, 11mbit... ffs, meer dan 550 kb/sec gaat er toch niet gehaald worden :/

Ik zou zeggen, zet gewoon 2 bakken tegenover mekaar en gooi wat grote files over, wat films ofzo ;) zo tussen de 400-600 kb/sec is normaal in dit geval.

Zet dan een ping -t op aan beide kanten en hou in de gaten of er packetloss plaatsvind en hoe hoog je pings zijn. (pings zullen zo rond de 2 - 6 ms liggen)

sorry voor die uithaal, niks persoonlijks verder ofzo

• Jorn
Caesartje schreef op 14 oktober 2002 @ 23:37:
[...]

Of een 486 met een freesco routertje dr op en een realtek nicje en een 486 met dos oid aan de andere kant.

We hebben t hier over WLAN, je weet wel, 11mbit... ffs, meer dan 550 kb/sec gaat er toch niet gehaald worden :/

Ik zou zeggen, zet gewoon 2 bakken tegenover mekaar en gooi wat grote files over, wat films ofzo ;) zo tussen de 400-600 kb/sec is normaal in dit geval.

Zet dan een ping -t op aan beide kanten en hou in de gaten of er packetloss plaatsvind en hoe hoog je pings zijn. (pings zullen zo rond de 2 - 6 ms liggen)

sorry voor die uithaal, niks persoonlijks verder ofzo
Wlan kan makkelijk meer dan 600 kb/s treken hoor, 600 kb/s is ong 5 megabit.
En een 486 trekt die snelheden al niet eens, debian+samba+com kaart trekt ong 150 kb/s op een 485@66 mhz, met 12 mb ram.

• rvanlooijen
j_iscool schreef op 14 oktober 2002 @ 23:42:
[...]

Wlan kan makkelijk meer dan 600 kb/s treken hoor, 600 kb/s is ong 5 megabit.
En een 486 trekt die snelheden al niet eens, debian+samba+com kaart trekt ong 150 kb/s op een 485@66 mhz, met 12 mb ram.
Okok toegegeven, met die 486 overdrijf ik een beetje. Het punt was echter dat het totaal zinloos is een "moderne" computer te gebruiken, laat staan helemaal moeilijk doen met 3com kaartjes, ram drives, etc. En als jij denkt dat je met WLAN meer dan 600 kb/sec haalt heb jij daar bijzonder weinig ervaring mee in de praktijk ;) (wat betreft 802.11b iig)

• Jorn
Caesartje schreef op 14 oktober 2002 @ 23:48:
[...]

Okok toegegeven, met die 486 overdrijf ik een beetje. Het punt was echter dat het totaal zinloos is een "moderne" computer te gebruiken, laat staan helemaal moeilijk doen met 3com kaartjes, ram drives, etc. En als jij denkt dat je met WLAN meer dan 600 kb/sec haalt heb jij daar bijzonder weinig ervaring mee in de praktijk ;) (wat betreft 802.11b iig)
Ik heb er niet bijster veel ervaring mee, maar laats hebben we op een afstand van ong 5 km draadloos internet van 150 kb/s gehad onder slechte omstandigheden, met een richtantenne dus......

Ik ken die antennes die hij gebruikt niet en ook de afstand die er tussen zit ken ik niet, maar 600 kb/s is wel heel erg pessimistisch.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik wilde eigenlijk ook weten hoe ik achter de signaal sterkte kom.
Ik heb zelf geen meter om dit aan de antenne ofzo te meten, is hier geen tool voor om vanaf het netwerk te zien in bv een grafiekje hoe de draadloze verbinding is?

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Hmz, ik zit met hetzelfde probleem, en heb al een oplossing bedacht maar nog niet uitgevoerd. (zelfde ap's, andere antenne's).

Je moet een gewoon wlan kaartje nemen, en daar en connector op solderen. Meestal zit er zelfs onder het plastic een connector-soldeer aansluiting!. Nog beter is, om een kaartje te kopen met externe connector. Probeer eens aan de orinoco/agere gold/silver card te komen. Aan de richtantennes maak je gewoon aan 1 kant je wlankaartje vast, de ap aan de andere kant zet je op 'accesspoint' mode, en je test het signaal. Simpel

Je moet er wel rekening mee houden dat je wap11 met een vermogen zendt van 20 dBm, en de meeste wlan kaartjes met ongeveer 13-15 (100 mW tov 30 mW). Maar ontvanst van wlan kaartjes is volgensmij evengoed als die van het AP.

Ik hoor graag resultaten !! succes !

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat een gedoe met ramdisk.
Pak gewoon iperf als je snelheid wil meten.
Server en client voor vrijwel elk OS te downloaden op:
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

• rvanlooijen
j_iscool schreef op 14 oktober 2002 @ 23:52:
[...]

Ik heb er niet bijster veel ervaring mee, maar laats hebben we op een afstand van ong 5 km draadloos internet van 150 kb/s gehad onder slechte omstandigheden, met een richtantenne dus......

Ik ken die antennes die hij gebruikt niet en ook de afstand die er tussen zit ken ik niet, maar 600 kb/s is wel heel erg pessimistisch.
Zodra er eenmaal een verbinding is loopt WLAN wel, ook op langere afstanden, zolang er maar een (sort off) zichtverbinding is. Ik kan je vertellen dat 600 KB/sec in de meeste gevallen niet eens gehaald zal worden met de huidige apparatuur (reken op 550kb/sec, ook al zet je de laptop met WLAN kaartje letterlijk naast de AP), ik spreek dan voornamelijk uit eigen ervaring met Linksys WAP11 AP's icm Linksys WPC11 kaartjes. Met Sitecom apparatuur wordt ongeveer hetzelfde resultaat bereikt. Zie hiervoor ook de WLAN review op de fp van een paar maanden terug.

//Aanvulling: Nog een tip voor de topicstarter, het uitzendvermogen van de WAP11 is softwarematig naar 100mw te tweaken, wat niet resulteerd in snellere doorvoersnelheden maar wel in een sterker signaal, dus stabieler en groter bereik. Overigens valt dit nog net binnen de wettelijk toegestane grens van uitzendvermogen zonder zendvergunning. Zie ook:

http://16photos.com/index.cgi/Wap11Hack?action=print

voor meer info. De genoemde Atmel AP configurator zal je zelf wel kunnen vinden ;)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Signaalsterkte zit er blijkbaar verstopt in:
http://www.personaltelco.net/index.cgi/Wap11Comments (zoeken op Korshun).
Verder nodig : http://www.wtcs.org/snmp4tpc/getif.htm . Handig om te weten : Je kunt in dat tooltje een grafiekje laten maken van een SNMP value.

Welke versie heb je eigenlijk precies ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Topicstarter
Nou wat daar staat is allemaal abracadabra voor mij

We hebben hier de laatste nieuwe versie 2.2
Ik heb inmiddels ook linksys gemaild en een antwoord gekregen, helaas zat er geen signaal meter in.
Wel hebben we een verborgen menu ontdekt waarmee je de linksys op 22mbit kan zetten ipv 11mbit, maarja dat geprobeerd en nog steeds werkt het niet.
Ook is versie 2.2 standaard al 100mw.
We hebben dus nu 2x wap 11 v2.2 met buiten antenne's gericht op elkaar over een afstand van 450 meter en geen ontvangst :(

Verwijderd

waar zit dat verborgen menu ? :9~ :9~ :9~

Verwijderd

Topicstarter
Hier http://ip.adres.van.je.ap/weca.htm, maar dit menu zit alleen in de versie 2.2.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Volgens bij ben je f*cked met die wap11 v 2.2 :
http://www.seattlewireles....cgi/LinksysWap11Comments
Zegt :
geen SNMP
geen signaalsterkte weergave.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Topicstarter
Ach wat heet f*cked, opzich is het een mooi ding.
Als ie eenmaal werkt heb je die functie's ook niet meer nodig, wij hebben het nu d\nodig om het goed te kunnen afregelen zodat het werkt.
Pagina: 1