4 aderige telefoonkabel als UTP-kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.156 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40050

Topicstarter
goedenavond, ik heb een probleem. IK probeer met een 4 aderige telefoonkabel(is dat hetzelfde als een isdn kabel?) een netwerkje te leggen. De reden dat ik dit doe met zo'n kabel ipv een gewone 8 aderige kabel is omdat de kabel uiteindelijk door de muren heenmoet, door zo'n pvc buisje. En die is nogal smal, dus moet de kabel zo dun mogelijk zijn. En aangezien een 4 aderige kabel een stukkie dunner is dan een 8 aderige kabel, dacht ik, laat ik het eens proberen.

Nu heb ik dus op een aantal sites gelezen dat het moet kunnen. Het blijkt dat posities 1,2,3 en 6 worden gebruikt bij een 10 Mbit netwerk, dus op die posities heb ik dus de 4 draden gezet. er zit een hub tussen, dus ze zitten 'straight'.
Als ik de comp. nu op de hub zet, gaat er bij de hub een lampje branden, en bij de comp. ook. Nou da's mooi zou je zeggen, maar helaas... De comp. krijgt geen ip nummer via de DHCP server toegekend, en als ik em handmatig instel werkt het ook niet. Ik krijg geen internet, geen netwerkomgeving niks.
zodra ik de kabel vervang door een 8 aderig snoer, heb ik direct verbinding, dus zijn verkeerde instellingen volgens mij uitgesloten. Wat doe ik fout???

hier is de link waar ik wat info had gehaald:
http://www.plccomputers.nl/menu/service/UTP/utpkabel.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Zeker weten dat je de boel goed hebt aangesloten (niet de nummers net omgedraaid bijvoorbeeld?)
Heb je het snoer al helemaal doorgemeten?
Om hoeveel meter gaat het? (mogelijk dat het ontbreken van het 'twisten' een probleem wordt op grotere afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Meet de kabel es door.

http://www.gamesx.com/hwb/
En hier staat idd dat het ader 1,2,3 en 6 moeten zijn. Heb je ze toevallig niet spiegelbeeldig aangelegd?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

* m-m heeft dat ook gedaan... en ik kan gewoon de volle 10mbit halen :)
Op 100mbit bleef ik op ~ 6 mb/s steken met die kabel... geen probleem dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Met een korte afstand werkt het nog wel maar met een lange afstand (>10meter) heb je meer als 90% packetloss.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

je hebt een twisted pair kabel nodig voor netwerk, tenzij je kabel niet langer dan een meter is, isdn is 8 aderig, net als utp dus, maar ook niet twisted pair. gewoon cat5 of cat3 kabel gebruiken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik moet er dan wel bij zeggen dat de kabel 10 meter is, zal dat dan het probleem zijn? normaal zou ik het ff proberen door een stukje af te knippen, maar me rj45 connectors zijn op.....

hee m-m, aangezien jij het werkende heb, hoe heb jij het aangesloten, en had jij nog problemen onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 13:37

lytjepole

Schier?

Volgens mij moet je bij het gebruik van een hub/switch geen straight maar juist crossed kabels moet gebruiken

linkje:
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

[ Voor 0% gewijzigd door lytjepole op 14-10-2002 21:18 . Reden: ff linkje ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lytjepole schreef op 14 oktober 2002 @ 21:18:
Volgens mij moet je bij het gebruik van een hub/switch geen straight maar juist crossed kabels moet gebruiken

linkje:
bij een switch/hub naar switch/hub of pc naar pc moet je cross, anders straight. tenzij je gebruik maakt van de uptilk aansluiting op je hub/switch, dan is het juist omgekeerd (van uplink naar uplink weer wel crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er is nogal een verschil tussen een 4-aderige telefoon-kabel en een UTP-kabel.

De "TP" in "UTP" staat voor "Twisted Pair", wat inhoudt dat de draadjes per paar om elkaar verdraaid zitten (en het aantal twists per meter is een van de dingen waarin zich bijv. CAT-3 van CAT-5 onderscheidt). Het doel van deze verdraaiingen is om externe verstoringen gelijk, maar met tegengestelde polariteit, in de + en - van het signaal te krijgen, zodat ze elkaar zoveel mogelijk opheffen. Aangezien bij een telefoon er geen sprake is van gebalanceerde paren, zijn de kabeltjes dus niet verdraaid, en pakken dus meer verstoringen van buiten af. De krachtigste storings-bronnen in een gewoon huishouden zijn dingen waar motoren inzitten, zeker als die starten en stoppen : koelkasten, CV-pompen, luchtverversings-pompen.

Gebruik je geen twists, dan hangt het van de electro-magnetische "vuilheid" van je omgeving wat je er nog aan netwerk-verbinding doorheen krijgt, waarbij natuurlijk 10 Mbps meer kans biedt dan 100 Mbps. Bedenk goed, een lichte achtergrond-ruis in een telefoon-verbinding is voor een bellende mens misschien lichtelijk irritant, voor een netwerk-verbinding al snel fataal.

Als je echt een zo dun mogelijke kabel nodig hebt, stap naar een echte electronica-zaak (Display o.i.d.), en koop een paar metertjes 2-paars UTP i.p.v. 4-paars, dat bestaat ook en lost dan vermoedelijk je probleem wel op.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

Anoniem: 47102 schreef op 14 oktober 2002 @ 21:21:
[...]

bij een switch/hub naar switch/hub of pc naar pc moet je cross, anders straight. tenzij je gebruik maakt van de uptilk aansluiting op je hub/switch, dan is het juist omgekeerd (van uplink naar uplink weer wel crossed)
oeps, idd niet goed gelezen : (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

lytjepole schreef op 14 oktober 2002 @ 21:18:

linkje:
Ik quote uit de tekst van bovenstaande link: Let er uitdrukkelijk op dat je een crosscable en geen gewone UTP-kabel koopt als je geen hub wilt gebruiken, anders werkt het netwerk namelijk niet

Oftwel: straight kabel moet je juist wel hebben!

Edit: moet sneller leren typen :X

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lytjepole schreef op 14 oktober 2002 @ 21:23:
[...]

oeps, idd niet goed gelezen : (
kan gebeuren.

Dat over 4 adrige UTP, display verkoopt die niet, heb ik ook al geinformeerd. Bovendien lukt het mij ook om twee utp kabels en een coax door 1 pvc buis te trekken, een enkele utp is dus geen probleem. (gebruik een trekveer, handige dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Anoniem: 40050 schreef op 14 oktober 2002 @ 21:17:

hee m-m, aangezien jij het werkende heb, hoe heb jij het aangesloten, en had jij nog problemen onderweg?
gewoon geknepen... niks aan het handje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

Anoniem: 47102 schreef op 14 oktober 2002 @ 21:27:
[...]

kan gebeuren.

Dat over 4 adrige UTP, display verkoopt die niet, heb ik ook al geinformeerd. Bovendien lukt het mij ook om twee utp kabels en een coax door 1 pvc buis te trekken, een enkele utp is dus geen probleem. (gebruik een trekveer, handige dingen)
hmmz, ik had al moeite met 2x utp door een pvc-buis, daar had echt niet meer een coax bij in gepast : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
allereerst wil ik mvdejong bedanken voor zijn zeer uitgebreide en ook zeer verhelderende antwoord.

er moeten uiteindelijk 2 kabels door die pvc buis, een echte telefoonkabel, en dus een netwerkkabel, wat die dan ook moge worden. Het zit em juist vaak in de bochten in die pvc buis, aangezien die pvcbuis van de meterkast tot een kamer op de 1e verdieping loopt. Die bochten willen ze soms niet doorheen, en met 2 kabels wordt die kans natuurlijk steeds kleiner.
Ik ga proberen die 2 kabels er doorheen te rammen, maar zal ook nog ff langs de electronica zaak lopen om te kijken of ze dus zo'n kabel met 2 twisted pairs erin hebben. en maar ook gelijk een megahoeveelheid van die RJ45 connectors halen, dan ben ik ook gelijk van dat probleem af.

verder iedereen alvast bedankt voor de moeite, en ik zal me toekomstige ontdekkingen vetreffende 4 aderige (2 twisted pair) kabel uiteraard melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:47
Anoniem: 40050 schreef op 14 oktober 2002 @ 22:24:
er moeten uiteindelijk 2 kabels door die pvc buis, een echte telefoonkabel, en dus een netwerkkabel, wat die dan ook moge worden. Het zit em juist vaak in de bochten in die pvc buis, aangezien die pvcbuis van de meterkast tot een kamer op de 1e verdieping loopt. Die bochten willen ze soms niet doorheen, en met 2 kabels wordt die kans natuurlijk steeds kleiner.
Duw er eerst een trekkabel door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Vraag eens bij Display naar 05.25.304, meeraderige kabel, getwist, 2 paars.
Mogelijk niet geschikt voor 100 Mbps (in mijn catalogus wordt de impedantie bij 10 MHz niet vermeld), maar ik denk dat 10 Mbps wel lukt, vergelijk eventueel de kabel-dikte met 05.25.604, dat is nog afgeschermd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik wil graag mijn ervaring posten:

Mijn kotbaas (in .be heten studentenhuizen 'koten') had een gat geboord waar er net een fijn telefoonkabeltje doorkon. De VVT kabel lag er al (met 4 aders + koper) dus ja, we moesten het ermee doen.
Ik heb geen RJ45 tangetje om op die kabel connectors te zetten, dus gewoon een CAT 5e kabel doormidden geknipt en de draadjes (4) met de 4 draadjes van de telefoonkabel verbonden, gewoon door ze er rond te wikkelen... Ik zal er later wel plakbond of zo ronddoen!
Ik dacht dat dit systeem al helemaal storingen zou opleveren, maar het internet kan op maximale snelheid gedeeld worden, het netwerk een connectie van 100Mbps en ik moet de daadwerkelijke snelheid nog testen, maar een diVX overzetten gaat niet merkbaar trager dan thuis...

De lengte is een meter of 3, dus voor zulke doeleinden is telefoonkabel ook geschikt mocht je dat nog liggen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:14

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Euhm.. bij deze raad ik je aan volgende keer eerst ff te kijken naar de datum van de laatste post.. Een topic van 2 jaar oud kicken heeft weinig tot geen zin.. Er zijn in die 2 jaar gegarandeerd nog meer topics voorbij gekomen over het gebruiken van telefoonkabel als netwerkkabel (staat volgens mij zelfs iets over in de FAQ).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

cocico schreef op 09 november 2004 @ 20:32:
Ik wil graag mijn ervaring posten:

Mijn kotbaas (in .be heten studentenhuizen 'koten') had een gat geboord waar er net een fijn telefoonkabeltje doorkon. De VVT kabel lag er al (met 4 aders + koper) dus ja, we moesten het ermee doen.
Ik heb geen RJ45 tangetje om op die kabel connectors te zetten, dus gewoon een CAT 5e kabel doormidden geknipt en de draadjes (4) met de 4 draadjes van de telefoonkabel verbonden, gewoon door ze er rond te wikkelen... Ik zal er later wel plakbond of zo ronddoen!
Ik dacht dat dit systeem al helemaal storingen zou opleveren, maar het internet kan op maximale snelheid gedeeld worden, het netwerk een connectie van 100Mbps en ik moet de daadwerkelijke snelheid nog testen, maar een diVX overzetten gaat niet merkbaar trager dan thuis...

De lengte is een meter of 3, dus voor zulke doeleinden is telefoonkabel ook geschikt mocht je dat nog liggen hebben!
Weet je waarom het bij jou wel werkt en bij telefoonkabel niet?
omdat bij jou die "twist" er nog inzit, en telefoonkabel heeft dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Beetje oud indeed ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.