Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Hoe led langzamer?

Pagina: 1
Acties:
  • 859 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ey,

ik heb hier een rood ledje wat knippert, er zit zo`n weerstandje ofzow op de + pool, maar dit ledje knippert te snel, (nu iets van 3 of 4 keer per sec. en ik wil hem 1 keer per 1.5sec laten knipperen ongeveer, in die richting iig.)

hoe kan ik hem langzamer laten knipperen?

Thanx! :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

WELK ledje?

Ligt btw een beetje aan de schakeling waar hij in hangt; als het een knipperled is, kan je het vergeten dat je hem kan instellen; als hij wordt geregeld door een schakeling.... dan kan het zeer waarschijnlijk wel... maar dan is nog de vraag: Welke schakeling?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
dat weerstandje regelt de spanning, lekker laten zitten annders knalt je led....
ik denk dat je een transistor of condensator moet zoeken

TheS4ndm4n#1919

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
volgens mij kan je die knipperleds niet sneller/langzamer laten knipperen, mischien wel met een schakelingetje of zo, maar ik ben niet zo into elektronica :/

Mn 3D printer blogje..

• shreklich
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 12:18
zit er ergens nog een potmetertje

zo ja: ga daar dan eens aan draaien

zo nee dan moet je ff wat meer info geven een foto ofzo

Verwijderd

Topicstarter
het is gewoon een simpel rood 5mm 12v ledjuh enzo met 2 pootjes zoals ieder ledje. aan de + pool zit zo`n weestand ding van 3 of 4mm lang en dat ledje knippert te snel.

kan ik het vertragen ivm ander weerstandje? potmeter? transistor? anders? en welke precies?

Verwijderd

als het alleen maar een ledje+weerstand is heb je pech, zit de knipperschakeling in de led, niet aan te passen.

Verwijderd

het maakt niet zoveel uit waar de weerstand zit, dus dat +pool is overbodig, maar het hangt van de schakeling af waar hij in zit. misschien zit er ergens wel een potmetertje tussen waar je de snelheid mee kan regelen.

edit:
oeps iemand was me al voor geweest

Verwijderd

Topicstarter
eh... neee er zit NIKS anders tussen. het is een ledje met een alleen freakin weerstandje ofzow, voor de rest geen fuck. alleen die 2 onderdeeltjes.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:36:
het is gewoon een simpel rood 5mm 12v ledjuh enzo met 2 pootjes zoals ieder ledje.
:| Gebruikelijk is het niet zo dat je een led aansluit op 12V.....
aan de + pool zit zo`n weestand ding van 3 of 4mm lang en dat ledje knippert te snel.
Nogmaals: als het een knipperled is, kan je het shaken; als hij in een schakeling zit, maak je een kans, maar WAT is dan de schakeling?
kan ik het vertragen ivm ander weerstandje? potmeter? transistor? anders? en welke precies?
Kan dus NIET indien het een knipperled is :|

reacties wel aandachtig doorlezen graag

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:38:
eh... neee er zit NIKS anders tussen. het is een ledje met een alleen freakin weerstandje ofzow, voor de rest geen fuck. alleen die 2 onderdeeltjes.
In dat geval kan het dus niet

Verwijderd

Topicstarter
wfvn schreef op 14 oktober 2002 @ 20:38:
[...]

:| Gebruikelijk is het niet zo dat je een led aansluit op 12V.....

[...]

Nogmaals: als het een knipperled is, kan je het shaken; als hij in een schakeling zit, maak je een kans, maar WAT is dan de schakeling?

[...]

Kan dus NIET indien het een knipperled is :|

reacties wel aandachtig doorlezen graag
12 kan dus wel, hij geeft toch echt normaal licht op 12v.... :| :/

HTF weet ik nou of het een knipperled is? hij ziet er PRECIES hetzelfde uit als een normaal ledje, sterker nog het IS een normaal ledje, want als ik dat ene weerstandje op een ander NORMAAL ledje zet knippert die ook.

dus waardoor die NORMALE ledjes gaan knipperen is door dat ene freakin weerstand ding voor de zoveelste keer, want er zijn geen meerdere onderdelen!

Verwijderd

Topicstarter
en nou is de vraag; kan ik dat ledje langzamer laten knipperen of niet?

ja; hoe?
nee; wat moet ik dan kopen/zoeken in mijn la?

:/

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:43:
[...]

Waar denk je dat dat weerstandje voor is?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:43:
[...]

Jah... dat weet ik, maar je begrijpt me dus niet helemaal; normale (lees: meest gebruikte leds) werken niet op 12V maar op 1,2 of 1,3 volt of soms (wit en blauw) op 3,5 volt
HTF weet ik nou of het een knipperled is? hij ziet er PRECIES hetzelfde uit als een normaal ledje, sterker nog het IS een normaal ledje, want als ik dat ene weerstandje op een ander NORMAAL ledje zet knippert die ook.

dus waardoor die NORMALE ledjes gaan knipperen is door dat ene freakin weerstand ding voor de zoveelste keer, want er zijn geen meerdere onderdelen!
Een weerstand laat een led niet knipperen; als je alleen een led en een voorschakelweerstand hebt, en de boel knippert, dan weet je zeker dat je te maken hebt met een knipperled.

Als je een schema hebt met bijvoorbeeld een condensator of andere ongein, dan kan het zijn dat de schakeling voor het knipperen zorgt... bij jou is dat dus (voor zover ik kan beoordelen) helaas dus niet het geval

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:44:
en nou is de vraag; kan ik dat ledje langzamer laten knipperen of niet?
Op eenvoudige manier? NEE
ja; hoe?
nee; wat moet ik dan kopen/zoeken in mijn la?

:/
Kijk eens op http://www.circuitsonline.net

Daar staan schema's om leds te laten knipperen zoals: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=12

owja... dan moet je de led dus wel vervangen door een normale led

Verwijderd

Topicstarter
dus volgens jullie is dat ledje een knipperledje en dat andere een weerstand.
hmmz, dan heb ik 33 knipperledjes in huis waarvan de electroboer zei dat het gewone waren en die ledjes heb ik ook gewoon in m`n pc zitten (constant licht gevend zonder knipperen.) :? zal wel

maar en nu? kan ik de boel vertragen? ja of nee

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:49:
Neh....

Volgens mij hebben we dat helemaal niet gezegd....

ik wordt een beetje moe.... JA dat zeggen we dus
hmmz, dan heb ik 33 knipperledjes in huis waarvan de electroboer zei dat het gewone waren en die ledjes heb ik ook gewoon in m`n pc zitten (constant licht gevend zonder knipperen.) :? zal wel
Een elektroboer zal je vast niet 33 knipperleds verkopen terwijl je normale leds gevraagd hebt... is prijs-technisch gezien niet slim
LEES NOU EENS

Als het gaat om een knipperled: NEEEEEEE
Als het gaat om een normale led die aan een schakeling hangt die zorgt voor het knipperen DAN zal het waarschijnlijk wel kunnen
Als het een knipperled is die je wel wil vervangen door een normale led: JAAAAAA: zie de schema's op circuitsonline die ik je al gegeven heb

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
maak er eens een foto van ipv zo vaag te doen.

En je zegt zelf dat het een weerstandje + led is. Dan kan het niet anders of dat is een knipperledje. Probeer anders eens om je ledje te vervangen door 1 van je 33 andere

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
k, dan niet, maar zo`n schakeling op die site? hoe snel knippert die dan? hoe stel ik die zelf dan in? ik ga morgen wel naar electrogozert

Verwijderd

Topicstarter
The Dolf schreef op 14 oktober 2002 @ 20:55:
maak er eens een foto van ipv zo vaag te doen.

Probeer anders eens om je ledje te vervangen door 1 van je 33 andere
al gedaan, knippert ook.

Verwijderd

dan is het dus geen weerstand, een knipperschakeling in een weerstandsbehuizing?

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:49:

Beetje tegendraads ofzo :?

te koop bij de elektronica zaak
led normaal aansluitingen 2
led tweekleuren aansluitingen 2 of 3
led met ingebouwde knipperschakeling aansluitingen 2

en alle drie kunnen ze twee pootjes/aansluitdraden. of hoe JIJ het noemen wilt, hebben.

Alle drie hebben ze een weerstand nodig, de weerstand bepaal je aan de hand van het voltage wat je aanbied aan de led en de stroom die de led vereist.
R=U/I (wet van ohm weet je nog)
Zonder weerstand wordt de stroom te hoog door je led waardoor deze maar eenmalig oplicht :P

Als je led knippert dan gebeurd dat dus door een schakeling die of in de led zelf zit of in het apparaat wat hem aanstuurd.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:00:
[...]

al gedaan, knippert ook.
:'(

Is het ook in je opgekomen dat hij misschien bedoelt dat jij een foto moet maken en die online zet, zodat wij kunnen zien waar het om gaat?

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan een andere weerstand proberen op die knipperled? hmmz, dat eens proberen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:05:
dus ik kan een andere weerstand proberen op die knipperled? hmmz, dat eens proberen.
* WFvN wordt gek en rent gillend door de kamer terwijl hij z'n haren uit z'n hoofd ropt

Waar lees je dat nou dan weer?

Weet je hoe je hem langzamer kan laten knipperen? Je moet 1 pootje los solderen en in het tempo waarin je hem wil laten knipperen, telkens wel/geen kontakt maken :|

Verwijderd

waar zit de led op aangesloten? op wat voor een apparaat ? of hangt ie gewoon aan een baterij ofzo

Verwijderd

ik denk dat de weerstand een knipperschakeling is en dat je dus wel ontzettend moet kunnen priegelen wil je daar de condensatoren/weerstanden in vervangen. wat misschien nog zou kunnen is dat het geen weerstand maar een x-tal (kristal) is, deze trillen met een bepaalde frequentie, een ander x-tal halen zou dus kunnen, maar ik weet niet of die in dergelijke lage frequentie bestaan. toch maar gewoon een knipperschakeling van internet aan die GEWONE LED hangen?

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:05:
Oh my God :'( |:(

NEEEEE

De weerstand staat in geen enkele relatie tot de knippersnelheid, deze zorgt er alleen voor dat je LED niet DOORFIKT.

edit: en hier stop ik, wil best helpen, maar ga eerst een boek bij de biblio halen: Electronica voor beginners, of koop desnoods zo'n experimenteer doos (waar trouwens vaak ook een knipperlicht circuit in zit :P).

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Begin trouwens sterk het vermoeden te krijgen dat we voor de gek gehouden worden :/

Verwijderd

OldButNotSoWise schreef op 14 oktober 2002 @ 21:19:
Begin trouwens sterk het vermoeden te krijgen dat we voor de gek gehouden worden :/
hehe, zou wel grappig zijn, maar als zijn GEWONE LEDS met DEZELFDE weerstand ook knipperen lijkt het me eerder een knipperweerstand (nooit van gehoord, maar toch) dan een knipperled.

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:23:
[...]

hehe, zou wel grappig zijn, maar als zijn GEWONE LEDS met DEZELFDE weerstand ook knipperen lijkt het me eerder een knipperweerstand (nooit van gehoord, maar toch) dan een knipperled.
Waarom :?
Zijn led is gewoon op een circuit aangesloten die het knipperen veroorzaakt, vandaar dat ze het allemaal doen.
Er bestaat niet zoiets als een knipperweerstand (gat in de markt misschien :D).

Zo gaat op veel moederborden de led knipperen in standbymode.

[ Voor 0% gewijzigd door OldButNotSoWise op 14-10-2002 21:35 . Reden: typo's ]

Verwijderd

hmm... ik krijg de indruk dat hij op een gewone constante stroombron dat dingetje (weerstand) aansluit met serieel daaraan een gewone led.

Verwijderd

Waarschijnlijk is die weerstand geen weerstand maar een soort knipperschakeling, iemand al op dat idee gekomen? Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/frusty.gifAfbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bonk.gifAfbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/yawnee.gif

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 21:46:
Waarschijnlijk is die weerstand geen weerstand maar een soort knipperschakeling, iemand al op dat idee gekomen? [afbeelding][afbeelding][afbeelding]
jup, heb ik al drie keer gezegd (beter lezen dus)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waarschijnlijk is die weerstand geen weerstand maar een soort knipperschakeling, iemand al op dat idee gekomen? [afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ach welnee.... volgens mij is in die voorschakelweerstand een knipperschakeling ingebouwd :+

Verwijderd

mja.... dit topic wordt een beetje loos, kan wel een slotje op ondertussen. maar dat dinges is dus een vreemd geval wat niemand anders ooit gezien heeft. :)

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Wie weet doe ie gewoon te moeilijk en moet hij zorgen dat zijn HD (harde schijf voor de newbees :P) meer gefragmenteerd raakt.

Meer fragmentatie == sneller knipperen van je HD led :Y)

Verwijderd

zoals jij beschrijft is het een gewone led en dan wat jij een weerstand noemt geen weerstand maar de knipperschakeling wat op een weerstand lijkt (wat btw hierboven al gezegt is ook

33 knipperleds geeft hij je echt niet mee als je gewone vraagt en zei je zelf nog dat ze niet knipperen in je pc, dwz. dat je dus echt gewone leds hebt

heb je nog iets aangesloten zitten voor die "weerstand"? dan kan dat de knipperschakeling namelijk ook zijn, maar dit zal wel niet zijn.

volgens mij heb je dus geen weerstand te pakken maar een knipperschakeling wat eruit ziet als weerstand

maak idd eens een plaatje hiervan daar kunnen we tenminste iets mee
of probeer eens DUIDELIJK te beschrijven hoe dat ding eruit ziet dus:
de grote ervan
de kleur
de kleurringen (als die erop zitten)
alles wat je er aan kunt zien dus

misschien dat we je dan kunnen helpen

en probeer een beetje meer beleefd te zijn aub.
jij stelt een vraag en wenst geholpen te worden, als je dan een beetje "lomp" gaat doen word je echt niet (sneller) geholpen hoor
met beleefd blijven kom je het verste, ook al snap ik best dat je frustraties begint te krijgen door die "weerstand"

Verwijderd

Wat een discussie om niks, lol ;)

Maar een knipper led kun je meestal herkennen aan een zwart puntje in de led zelf. Een gewone led heeft dat niet.

Verwijderd

knipperleds kan je toch ook verschillende voltages geven, 3.5-15V ofzo, hoe hoger hoe sneller. bij conrad kan je die ook kopen. maar daar staat dat de frequentie van 1 naar 3 Hz gaat. probeer eens zonder weerstand an te sluiten, als hij dan knapt, pech gehad nieuwe kopen, ben je gelijk ook van gezeur af :)

Verwijderd

http://www.nl.conradcom.d...%2e%22&area=212110&page=3
beetje lange link, maar dit kan hem bijvoorbeeld zijn

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar heb je die weerstand en dat ledje op aangesloten? gewoon op de voeding of waar. Als het geen knipperLED is moet dat geknipper eigens vandaan komen...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik heb vorige week de hele week op school meegeholpen met o.a. het solderen van een schakelingetje voor een knipperende led (secondepuls voor een klok moest het worden). Er kwamen koters van de middelbare school (een jaar of 14/15) voor de Wetenschap en Techniek week bij ons op de TH Rijswijk. Ik heb zelf ook voor de lol even zo'n schakelingetje in elkaar gesoldeerd, en dat duurde ongeveer 5 minuten. Onderdelen: 8 stuks.

- 1 IC type Philips HEF4093BP
- 1 condensator 2,2 uF
- 1 diode
- 1 potmeter 25K om de knipperfrequentie in te stellen
- 1 LED ('t was een rooie op waarschijnlijk 1,5 of 3 V)
- 3 weerstandjes -- waarden stonden er niet bij, maar kleurtjes (1x geel-paars-oranje, 1x bruin-zwart-groen, 1x geel-bruin-paars)

Er zat wel een geëtst printje bij (dat scheelt een stuk) en een batterijsnoertje voor een 9 V batterij.

Ik zou nog wel even kunnen proberen om het instructiesheetje in te kunnen scannen en hier te kunnen posten, als het dan iig nog leesbaar is.

Het is iig een schakelingetje van niks, en misschien is die IC niet eens echt nodig. Er zal vast wel wat bruikbaars over te vinden zijn, als je aan .

Trouwens, je kunt controleren of de LED's die je hebt echt knipperled's zijn door ze aan te sluiten op de mobo headers (pinnetjes) van je power led (geeft aan dat je pc aanstaat).
Hier hoeft geen weerstand tussen. Je moet dan wel het stekkertje dat naar de power LED in je kast gaat even eraf halen, omdat er niet genoeg spanning op de headers staat om 2 LED's tegelijkertijd te laten branden. Ik heb zelf zo'n stekkertje met getwiste draadjes (groen en wit voor power led), waar aan het uiteinde weer een stekkertje zit waar je de pootjes van de led gewoon in kunt duwen. Erg handig om je led's te testen! Er staat bij mijn mobo trouwens 4,7 V op de headers, wat mij vrij hoog lijkt, maar ik heb verschillende led's getest, waaronder kleine low current ledjes en ze werkten probleemloos (niet te fel). Maar 5 V is echt teveel (led brand dan door en knapt!), dus moet je niet proberen een led gewoon op je molex aan te sluiten zonder weerstand.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 19:34

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Als je nu eens foto's maakt, dan kunnen we zien wat voor spul je hebt liggen. Wel zo handig, ipv te flamen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
gebruik een flipflop. Een D flipflop denk ik. Dan heb je een vertraging van factor 2.
Wil je een andere vertraging: veel plezier met het spelen met die F/F's

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wat mij wel leuk lijkt om te weten: die combo van "weerstandje" en "ledje" (or whatever), waar wordt dat aan vastgeknoopt? Batterij? PC? Telefoon-, of kerncentrale?

offtopic:
Ik ga beslist nooit meer in een Mercedes zitten.

Maar eigenlijk wil ik vooral wfvn even op het hart drukken om zuinig op zijn haar en zijn hart te zijn. Some shit cannot be fixed.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Hmm.. 't is mij toch wel duidelijk geworden dat het een gewone led is met een knipperschakeling ;)

Dus andere knipperschakeling zoeken ofzo als je het ding langzamer wilt laten knipperen.. Of zelf iets gaan fabrieken..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.