[php] server online check

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik wil graag een check maken, om te kijken of mijn server online is.
Nu zit ik alleen met een klein probleempje, ik heb een variabel IP, en dat maakt het wat ingewikkelder.

Ik heb nu een scriptje geschreven, waarin php checkt, of de file "server.online" bestaat op een bepaald IP adres, die ik met een for lus na ga...

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
// Resolve Host Script
// Zoekt naar de Quix Server onder het IP: 193.172.52.xxx, "xxx" wordt hierdoor achterhaald... 
for($i = 175; $i <= 185; $i++){
  if(@fopen("http://193.172.52.".$i."/server.online", "r")){
    $resultaat = "http://193.172.52.".$i;
  }
}
?>

Als hij een resultaat vindt gaat ie naar de server, en anders laad ie een foutpagina.
Zoals je in het script ziet, zit mijn IP meestal tussen de 193.172.52.175 en de 193.172.52.185...

Dit script werkt wel, maar is ontsettend sloom.
Heeft daarom iemand anders een idee, hoe ik dit sneller kan maken of beter?

[edit]
een test is ookwel zo handig:
http://www.ironage.nl/quix.php

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

euh... Ik zal wel een denkfout maken hoor, maar waarom wil je in vredesnaam op een dynamisch IP adres kijken of je server wel online is :? Als je 't IP adres namelijk niet weet, wat boeit 't dan of 't online is of niet :? :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

je zou natuurlijk gewoon een hostnaam kunnen koppelen aan je dynamisch ip (bv www.dynip.com)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
Er zijn ook services zoals www.no-ip.com die veranderingen in je IP bijhouden.

Daarnaast kan je denk ik veel beter je gebruikersnaam+hostname als url gebruiken, want die blijven altijd gelijk.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• bgever
drm schreef op 14 oktober 2002 @ 18:15:
euh... Ik zal wel een denkfout maken hoor, maar waarom wil je in vredesnaam op een dynamisch IP adres kijken of je server wel online is :? Als je 't IP adres namelijk niet weet, wat boeit 't dan of 't online is of niet :? :?
Ik kan mijn IP zeker achterhalen, maar dat is zoveel werk.
Ik heb nl 56k (ja, ik weet het... :() en dan kan ik elke keer als ik iemand ff naar mijn test server wil sturen dat ip gaan zoeken.
Nu is het handiger, als ik zeg, dat ie naar mijn site moet gaan (ironage.nl server) en daar op een link klikt, waardoor ie automatich op de server komt.
Ziet wat in niet? En, ja, ik ben lui.... O-)

• bgever
maartenvdv schreef op 14 oktober 2002 @ 18:18:
Daarnaast kan je denk ik veel beter je gebruikersnaam+hostname als url gebruiken, want die blijven altijd gelijk.
Ik ben bang, dat dat niet gaat. Ik draai nl zelf een apache server, en dan ben je toch alleen maar gebonden aan je IP, of heb ik dat nu mis? :?

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Zoals eerder genoemd zijn services als dyn-ip hiervoor gemaakt. Maar als je dat niet wilt, kun je als je online komt:
- Een bestand uploaden naar ironage.nl met je ip erin,
- Een php uitvoeren, zodat deze je ip kan opslaan. Deze php zet je dan als default homepage in je browser, zodat deze iedere keer wordt gerund als je gaat internetten. Hier zal je nog wel iets van security aan toe moeten voegen.
[edit]
Als je het op jouw manier wilt blijven doen, kan je beter fsockopen gebruiken, omdat je daar een timeout kunt opgeven.

Verwijderd

Maar lekker stabiel (zoals bij een vast IP) zou et wel nooit worden.

• bgever
.oisyn schreef op 14 oktober 2002 @ 18:16:
je zou natuurlijk gewoon een hostnaam kunnen koppelen aan je dynamisch ip (bv www.dynip.com)
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Begrijp nl niet echt wat het programma doet...
En als het geld gaat kosten wil ik dat wel eerst weten.

En anders ga ik wel doen wat Sjaaky schreef...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

anders lees je even wat op de site staat
je neemt dus een subdomain (bijvoorbeeld oikoyama.dynip.com) die altijd naar je server wijst

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• maartenvdv737
oikoyama schreef op 14 oktober 2002 @ 18:23:
[...]

Ik ben bang, dat dat niet gaat. Ik draai nl zelf een apache server, en dan ben je toch alleen maar gebonden aan je IP, of heb ik dat nu mis? :?
Nee hoor, je kan gewoon altijd naar die combinatie linken. Bij je provider wordt het juiste (nieuwste) ip daaraan gekoppeld.

Als je bij @home zit bijvoorbeeld heb je:
CC1000-a.groni1.gr.home.nl

Waar CC1000-a je hostname is en groni1.gr.home.nl je domein.

Weet alleen niet zeker of je dat ook hebt bij een inbel-provider, dat zou je moeten uitzoeken.

• bgever
.oisyn schreef op 14 oktober 2002 @ 18:39:
anders lees je even wat op de site staat
je neemt dus een subdomain (bijvoorbeeld oikoyama.dynip.com) die altijd naar je server wijst
Dat had ik al door, maar hoe kan ie dan mijn dynamische IP vinden? Hij doet dan dus in princiepe precies het zelfde als het script wat ik nu gerbuik... Beetje onzin om er dan ook nog voor te gaan betalen.
Bovendien zou de url dan zo lang worden, dat ik net zo goed mijn ionage.nl url kan houden, of zijn er meer voordelen?

• maartenvdv737
volgens mij snap je het idee nog niet echt.

- De meeste services zoals dynip.com zijn gratis.
- Je kan je ionage.nl toch laten verwijzen naar je JOUWSERVER.dynip.com url??
- Het zou jou toch verder een zorg zijn hoe zij dit realiseren. Hoogst waarschijnlijk gewoon via de hostname+domeinnaam zoals ik eerder al zei.

BTW, jij speculeert erop dat jij de enige gebruiker bent met een server. Maar als jouw buurman nou ook apache heeft draaien binnen dat ip, dan kom je dus op zijn website terrecht. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

dynamische IP diensten gebruiken, of je PC automatisch na iedere reboot een file laten uploaden naar een server met een vast IP ?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

oikoyama schreef op 14 oktober 2002 @ 18:46:
[...]

Dat had ik al door, maar hoe kan ie dan mijn dynamische IP vinden? Hij doet dan dus in princiepe precies het zelfde als het script wat ik nu gerbuik... Beetje onzin om er dan ook nog voor te gaan betalen.
Bovendien zou de url dan zo lang worden, dat ik net zo goed mijn ionage.nl url kan houden, of zijn er meer voordelen?

uiteraard registreer je je ip bij het aanmelden :)

.edit: oh, http://www.no-ip.com/ is trouwens gratis :)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

D2k

maar daarvoor hebben de betreffende services vast wel handleidingen
dit heeft verder weinig P&W waarde meer :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.