Windows 98/95 installeren op cd?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49
Ik speel veel spellen, als Command & Conquer, C&C red alert, warcraft II, Dune. Dat zijn spellen die absoluut niet onder een NT kernel (lees: winNT, win2K, winXP) draaien. Daarom moet je windows98 icm XP draaien, omdat je niet wil werken met 98, XP werkt veel fijner.

Nu het volgende: ik wil lannen met moderne computers, met allemaal 2K of XP geinstalleerd. Wil ik een potje C&C spelen met z'n vieren, moet iedereen de computer volledig opnieuw installeren.
Kan ik niet gewoon windows98/95 op een cd installeren, dat ie dus vanaf cd boot, en as je C&C wil spelen alleen ff de computer opnieuw opstarten? Misschien iemand bekend met een programma', foefje, trucje?

TweakBlog

Verwijderd

Waarom geen dualboot met Win98 en WinXP?

Verwijderd

omdat je nu al te laat bent, begrijp ik zo

als je nu win98 erbij installeerd ben je je win2000/winXP installatie kwijt en het is heel veel gekloot om dat terug te krijgen,
bootprogramma's, utilities van windows nt kernels losde het bij mij niet op...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dune 2 en (volgens mij ook) WarCraft 2 zijn beide DOS games, dus daar heb je geen Windows voor nodig.
Windows op CD gaat denk ik niet.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waarom krijg ik C&C red alert1 wel werkend op 2k/XP?
Ik wilde het ook een keertje spelen, en toen heb ik gewoon even gezocht hier op GoT, en gevonden.
In computertotaal heeft een keer een guide gestaan om windows98 op cd te installeren, ik denk dat daar ook wel wat over is te vinden op het internet.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dan zou je een soort ghost van een win98 installatie op een cd moeten plaatsen.
Want krijgt Windows geen problemen met naar het register schrijven als je op cd brandt?

Je kan natuurlijk wel gebruik maken van Ram-drive ofzo... :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 17:33
een dualboot met win 98 en xp is inderdaad een goede oplossing
op cd installeren zal waarschijnlijk niet werken om dat je zit met log files enz...
waardoor hij moet kunnen schrijven in zijn installatiemap
bootmagic werkt zeer goed voor dualboot
http://www.powerquest.com

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

1. maak een extra partitie aan (die de letter van de cd-drive krijgt)
2. maak een goede installatie van 98
3. maak een opstart diskette ervoor (W-98) (!!! MET cd-rom ondersteuning !!!).
4. maak een bootable cd van die diskette (b.v. met Nero).
5. brand de gehele W-98-partitie op die cd.
6. verwijder de partitie (cd-drive krijgt weer zijn eige letter terug)
7. start op met de opstartcd, en ga naar de cd-drive-letter en typ in die windows-dir : win)
8. veel spel plezier.

OF: maak gewoon een dual-boot, is 100 keer sneller dan vanaf cd een besturingssysteem draaien, en je kan daarna gewoon ook het spel installeren en spelen

Bij de weg . . . je kan ook een Ghost-Image maken van de schijf\partitie per OS, hoef je alleen de image op de schijf te gooien. Is veel sneller dan alles opnieuw elkekeer installeren

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Ja, in het Juli/Augustus nummer van vorig jaar, als ik mij goed herinner (of was het een jaar eerder...).
Overigens kun je best Win98 installeren naast een draaiend WinXP. Maak met Partition Magic een primaire FAT32 partitie voor de bestaande WinXP partitie en zet deze op actief. Herstart de PC, boot vanaf Win98 installatie CD en installeer Win98. Installeer dan tevens BootMagic. Als je nogmaals opstart kun je kiezen tussen Win98 en WinXP...

EDIT: Paashaas, jou methode kan onmogelijk werken. Windows heeft nl op die manier geen schrijfrechten op de Registry en gaat onmiddellijk steigeren. Lees dat artikel in ComputerTotaal maar eens na om te zien welke trucs je moet uithalen om het aan het draaien te krijgen. En anders moet je gaan solliciteren bij Computer Totaal.

Verwijderd

nou ik kijk wel uit met een extra partitie aanmaken voor win98 en er een dual boot van maken, bootmagic bood mij geen oplossing....

Verwijderd

Ik heb zelf drie computers met BootMagic draaien. En op mijn werk heb ik het al tientallen keren op die manier gedaan. Nog nooit een probleem mee gehad. Als je weet hoe het moet is het echt een fluitje van een cent.

Verwijderd

Verschillende methoden kunnen gebruikt worden:
*Windows op cdrom (zie heise.de/ct/english pages/11/209 ofzo, of zoek ff op www.nu2.nu)
*Dualboot dmv echte Bootmanager + aparte primaire partitie
*Dualboot en dan Windows9x op Ramdrive laden met een dos LFNxCopy programma.

Verwijderd

Is VMWare geen optie voor jou, dan kan je gewoon een virtual partition maken met w9x OS erop. http://www.vmware.com

Verwijderd

VMware ondersteunt (nog) geen volledige DirectX mogelijkheden helaas. Vooral wat betreft het grafische gedeelte.
Connectix VirtualPC is al niet veel beter aangezien die een S3 Trio64 kaart emuleren.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 15:38

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Niet om vervelend te zijn, maar heb alle spellen die je genoemd hebt al gedraaid onder win2k/xp, waar de truuk in zit is dus de compatibiliteit goed instelling. Welk spel precies welke instelling nodig heeft weet ik niet uit mijn hoofd, dus beetje stoeien. Oh ja, wat zeker wel werkt is C&C Gold (dus de Windows versie), RA (windows installatie), en WC2 Battle.Net edition. Ook hier gelden dat er nog instellingen moeten worden gewijzigd en een geluidskaart met DOS ondersteuning.

Oh ja, wat De_Paashaas zegt over windows 98 partitie branden op cd, dat gaat dus nooit werken, denk aan je swapbestand, je log bestanden en al die dingen waarbij hij normaal zijn harde schijf gebruikt om dingen op te starten. Het kan wel, hoe weet ik niet (wel een keer gezien) maar niet op deze manier.

(en voor netwerk functionaliteit dus wel Netware en IPX/SPX installeren :P )

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

1. maak een extra partitie aan (die de letter van de cd-drive krijgt)
6. verwijder de partitie (cd-drive krijgt weer zijn eige letter terug)
7. start op met de opstartcd, en ga naar de cd-drive-letter en typ in die windows-dir : win)
8. veel spel plezier.
Het lijkt me toch erg sterk dat dit gaat werken; je hebt welliswaar waarschijnlijk de juiste stationsaanduiding, maar je kunt nog steeds niet schrijven (het is immers een cd-ROM). Windows zal de niets kunnen aanpassen ook niet mbt het geheugen (pagefile) e.d. Nee, dit kan gewoon niet werken. :)

Verwijderd

Of je geeft even een paar knaken uit aan zo'n goeie ouwe slede voor harde schijven en een extra (kleine bescheiden) harde schijf, zodat je gewoon harde schijven kunt swappen... lijkt me niet veel duurder als een bootmanager aanschaffen.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 17:54:
KNIP

Windows heeft nl op die manier geen schrijfrechten op de Registry en gaat onmiddellijk steigeren.
en
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 11:20:
Het lijkt me toch erg sterk dat dit gaat werken; je hebt welliswaar waarschijnlijk de juiste stationsaanduiding, maar je kunt nog steeds niet schrijven (het is immers een cd-ROM). Windows zal de niets kunnen aanpassen ook niet mbt het geheugen (pagefile) e.d. Nee, dit kan gewoon niet werken. :)
Deze dingen weet ik al, het is een cd, en daar kan je niet op schrijven.
als w-98 goed configureerd (swp bestand op andere partitie, spellen alvast instaleren enz. enz.), zou het wel moeten werken.
Ik heb welliswaar niet dat artikel in dat geweldige :) blad gelezen . . . maar het zou kunne werken.
Wat ik WEL een keer heb gedaan is: een geinstalleerde spel op een CDRW gezet, en vanaf dat schijfje gedraaid. savegames schreef hij gewoon op de cd (m.b.v. directCD van easy cd creator 3.5 !!)

Nog even voor de duidelijkheid: Ik probeer de vraag van de topicstarter te beantwoorden. Ook ik kan het fout hebben (heb het zelf nooit gedaan) maar het zou kunnen werken.

Vraag :
Ruudjah schreef op 14 oktober 2002 @ 17:31:
. . .

Nu het volgende: . . . Kan ik niet gewoon windows98/95 op een cd installeren, dat ie dus vanaf cd boot, en as je C&C wil spelen alleen ff de computer opnieuw opstarten?

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Combinatie van bovenstaande mogelijkheden.......

misschien een apart idee en wat langer met booten maar even denken

1. maak een extra partitie aan
1.1 geef de partitie de letter X: mee
3.1 zorg dat je diskette een ramdrive x: aanmaakt
3.2 zorg dat de diskette de volledige inhoud van de cd naar x: zet
7. start op met de opstartcd, en ga naar de cd-drive-letter en typ in die windows-dir : win) (is natuurlijk ook automatisch in je autoexec.bat dmv x:\windows\win te doen)
8. veel spel plezier.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Windows 98 op een RAM drive kost je wel (erg) veel RAM.

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 19 oktober 2002 @ 12:19:
Never mind that, hoe wou je rebooten na het installeren van videodrivers? Verder wel strak, ik vraag me af of Ghost het imagen van ramdisks ondersteunt? Ik ga het voor de gein toch eens proberen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Die drivers installeer je voordat je er een CD van maakt.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lastig. Aangezien windows toch volop info naar INI files en de registry schrijft kan je het niet op een CD zetten...

Ik zou gewoon voor een 2e partitie of een oude kleine harde schijf gaan eventueel zoals voorgesteld via HDD-sledes.

Of je moet eens uitkijken naar een Windows CE versie.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

En als je het nou draait in een brander met een CDRW erin :? Of sta ik nu onzin uit te kramen ?!

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17
In een Computer`Techniek van een aantal maanden geleden stond een verhaal hoe je een win98 bootCD moest maken voor wanneer je PC troubles hebt bijvoorbeeld. Ik ga zometeen wel even zoeken in welke het stond, maar het kan dus wel. De installatie staat dan op CD, en tijdens het booten word er een RAMdrive aangemaakt waar het register en andere overschrijfbare bestanden neer worden gezet.

* Wolfensteijn gaat even zoeken ;)

Verwijderd

Is het mogelijk om te booten van een UDF ceedeetje? nooit uitgezocht.....
en na het booten (lees tijdens het booten voordat win wil gaan schrijfen) de UDF zooi laden?

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 03:18:
[...]

Never mind that, hoe wou je rebooten na het installeren van videodrivers? Verder wel strak, ik vraag me af of Ghost het imagen van ramdisks ondersteunt? Ik ga het voor de gein toch eens proberen.
Meeste Ramdisk progjes ondersteunen dat, en ik neem aan dat Norton Ghost dat dan zeker wel zal doen.

• Ruudjah
Wolfensteijn, wij kunnen praten! Dat is inderdaad precies wat ik zoek.

TweakBlog

• Ruudjah
Een verse installatie van windows 98SE, zonder alle troep geinstalleerd, drivers er wel bij kost 210 MB. Heb je 256 MB geheugen, dan heb je nog 46 MB over. Windows neemt ongeveer 40 MB in, dus dan hou je niets over voor de spellen, of je moet er 256 MB bij prikken, wat ook een optie is.

RawPeanut: Ik heb alle mogelijke manieren in windows XP geprobeerd om C&C uberhaupt te installeren. Ik zou graag van jouw willen weten hoe je dat hebt opgelost.

TweakBlog

Verwijderd

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn

http://www.heise.de/ct/english/99/11/206/
Pagina: 1