[EL][CM] Stereo VU-meter hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:34

Quintus

Eg wel! Dus....

Topicstarter
Ik ben bekend met Hd vu-meters. Maar nu wil ik een stereo vu-meter maken om het geluidsniveau weer te geeven. Op www.heatseekerz.net (zoek op audio vu) heb ik een handleiding gevonden.. maar daar zouden fouten in zitten en ik wordt er niet echt wijs uit. Met de search hier op GOT niets gvonden.

Heeft iemand daar een schema van met onderdelenlijst zonder fouten?

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 08:34
Ehm wie was dat ook alweer. op www.pook.nl/vu-meter staat ook eentje, maar er zijn meer die em gemaakt hebben.

hmm wie was dat ook weer, iemand met poppetjes in z'n kast, met 20 ledjes.....bekende hier......

edit:
uiteraard, bart_b....kijk: De stereo vu-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Exter heeft ooit iemand eens in een topic uitgelegd hoe je hem in Stereo maakt. Moet je dus of contact opnemen met Exter of even wachten totdat hij zelf reageerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik denk dat je die van www.pook.nl/vu-meter moet aanhouden en die twee keer bouwen.
ik zit er aan te denken om er ook 1 te bouwen maar waar haal ik het ic vandaan?? conrad heeft hem niet.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

[quote]chefke schreef op 14 oktober 2002 @ 18:41:
ik denk dat je die van www.pook.nl/vu-meter moet aanhouden en die twee keer bouwen.
quote]

Dacht ut niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Topicstarter
Ok het gaat nu wel lukken denk ik

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 08:34
Kunnen mensen ook nog bij jou een printje bestellen exter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Verdicampo schreef op 14 oktober 2002 @ 19:15:
Ja, vink misschien ook nog wel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 15:36
Ja dat kan, check zijn homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Exter, je hebt mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51171

hoeveel kost dat allemaal die componenten en een printplaat voor op te oefenen dus niet die van exter maar eentje met allemaal gaatjes in oeveel kost dat allemaal tesamen ty :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Topicstarter
Anoniem: 51171 schreef op 14 oktober 2002 @ 20:50:
hoeveel kost dat allemaal die componenten en een printplaat voor op te oefenen dus niet die van exter maar eentje met allemaal gaatjes in oeveel kost dat allemaal tesamen ty :p
Geen idee maar lijkt me iets van 15,- daar een enkele hd vu meter rond de 6 a 7 euro kost

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

dan moet je zon velleman kitje kopen........kost iets van 10/11 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik kan je die printplaatjes van Exter aanraden, makkelijk te solderen, volledig in te stellen met potmeters, en goedkoop!
Op de site van Exter en op ccmod kan je uitgebreidde nederlandse how-to's vinden van het opbouwen van deze printplaat, waarmee je voor minder dan een tientje, en met wat leuk soldeerwerk een prima Audio-VU metertje kan maken.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmm, die maken we niet meer Bart, te simpel, hij is uitgebreid met versterking en gelijkrichting.
Iets duurder, dat wel, maar veel beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67338

Exter, kan je mij de printplaat tekeningen mailen?
Ik heb zelf alle ets materialen hier liggen en staan om het te maken.

Ik zie graag op freebee@freebee.mine.nu verschijnen.
Alvast bedankt!

edit:

Ik bedoel dus de layout van de prints met de gelijkrichting en versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61495

mischien stom maar als ik nou uit een mengpaneel die vu meters haal .
Wel die met leds moet dat dan ook werken ??????

PS: ik ben een echt elektronica NooB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
|:( |:( |:( Even een ontzettende n00b vraag, bij een enkelzijdige PCD, waar soldeer je dan :? Ik dacht de onderkant, maar nu ik die van Exter binnen heb zit ik erg te twijfelen of het echt wel zo is |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je prikt de componentdraden aan de kant waar de sporen niet zitten door de gaatjes heen en aan de andere kant van het printje, waar de koperbanen zitten, soldeer je ze vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255

Nog een noob vraag, ik heb een vu-metersetje gekocht, met alle componenten en een printplaatje. Moest je zelf in elkaar zolderen. Dus ik de hele dag met een duitse onbegrijpelijke handleiding solderen, en uiteindelijk proberen. Maar het begon te roken en te roesten.

Moet je nou zónder soldeervloeistof zolderen? :/ want dan blijft het echt voor geen meter zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Anoniem: 60255 schreef op 16 oktober 2002 @ 17:31:
Nog een noob vraag, ik heb een vu-metersetje gekocht, met alle componenten en een printplaatje. Moest je zelf in elkaar zolderen. Dus ik de hele dag met een duitse onbegrijpelijke handleiding solderen, en uiteindelijk proberen. Maar het begon te roken en te roesten.

Moet je nou zónder soldeervloeistof zolderen? :/ want dan blijft het echt voor geen meter zitten :(
Er is elektronica soldeer, zonder vloeistof solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255 schreef op 16 oktober 2002 @ 17:31:

Yep, je moet zonder vloeistof solderen. Dat geleid namelijk ook. Je heb daar dus ook inderdaad ook aparte tin voor met een bepaalde harskern dat direct een beetje ontvet en dit geleid dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
ook fijn ik ben dus ook lekker bezig met een audiovu kreng, ehn ik heb nu zo veel ontwerpen voor bij zien komen op allerlijk forums dat ik nu niet meer weet of IK de goeie te pakken heb.
er komt namelijk maar een weerstandje in voor...
kan dat kloppen ? ehn zo ja hoeveel ohm... :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

diegene van heatseekerz lijkt me wel goed, lekker simpel, precies zoals ik het wil.

wie heeft er tips over hoe je het precies moet maken? kun je dat printplaatspul gewoon kopen in een elektronicawinkel? en hoe sluit je het ongeveer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Zoek eens op zo'n Electronica-zoek-site naar de LM3914 / LM3915, deze zijn speciaal bedoeld voor audio. Mogelijkheid om de weergave in te stellen op een stip of een staaf, breed spanningsbereik etc. etc. etc. Echt een beauty :) Ik heb m ooit gemaakt voor mn oude comp, werkte perfekt !

if you're gonna be dumb you gotta be though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
fabrikant is trouwens National Semiconductor, schien hebben ze op hun site datasheets staan... suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
prisselada schreef op 16 oktober 2002 @ 18:44:
fabrikant is trouwens National Semiconductor, schien hebben ze op hun site datasheets staan... suc6

Jup, die zijn zo te downloaden.. Via die datasheets krijg je meteen de schema's hoe je zo'n vu-metertje maakt, en met wat gaatjesprint kun je dat prima voor elkaar krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
ehn nu wil n00bie ikke ook graag een linkje :D :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
Komt ie :

http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html

en

http://www.national.com/pf/LM/LM3915.html

Moet je zelf maar even kijken welke geschikt is voor audio (eentje is geloof ik lineair en de andere is logaritmisch - dus voor audio). Datasheet kun je downloaden als PDFje trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61495 schreef op 16 oktober 2002 @ 14:56:
mischien stom maar als ik nou uit een mengpaneel die vu meters haal .
Wel die met leds moet dat dan ook werken ??????

PS: ik ben een echt elektronica NooB
Tuurlijk gaat dat werken, als je er maar een audiolijnsignaal in stopt.
Moet je wel even kijken of ie op een enkele voedingsspanning draait,
bij audioapparatuur heb je meestal een positieve en een negatieve spanning, vaak ±15V.
En ± betekent hier niet "ongeveer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep, en volgens mij reageert ie alleen op + gedeelte van de geluidgolf (als het ware) en dus niet de - of is dat in de tussentijd ook weer aangepast? Ik denk dat Exter dit wel zeker weet. I think he's the master for this. :)
Ik ben maar een simpele programmeur. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^ kijk even op- zijn site, in zn info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan niet programmeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

ow...........the horror........als je er geen verstand van hebt koop je toch gewoon zon bouwpaket.....sjees.....waarom moeilijk doen als het makkelijk kan......

is trouwens bij radio rotor te koop in de kinkerstraat a'dam :P

hoop dat reclame mag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64218

jo exter ik heb een foutje in je schema C3 in die met het rechter ictje in verbinding staat is verkeerd om Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/audiovu/elexavu2comp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
ik wil niet zo'n setje kopen omdat ik het liever zelf doe ehn alle zooi hier al heb liggen snappie?
ik doe het liever 100x fout dan via "het boekje" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255 schreef op 16 oktober 2002 @ 19:18:
^ kijk even op- zijn site, in zn info
Daar had ik al gekeken. Ik weet het. Maar goed ieder zijn vak hè. Toch? Misschien bestel ik er wel 1, dat gaat altijd vele malen sneller. Die ledjes zijn tenslotte ook al besteld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
nu word je hier ook al dood gegooit met verschillende exemplaren over een audioVU schema,
of zie ik dat nou alweer verkeerd, als ik gewoon een stereo kreng wil bouwen, moet ik dan het schema van hier boven gebruiken? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64218 schreef op 16 oktober 2002 @ 19:26:
jo exter ik heb een foutje in je schema C3 in die met het rechter ictje in verbinding staat is verkeerd om [afbeelding]
Waarom denk je dat?

Ah, ik zie het al, condensator zit goed, stipjes zitten verkeerd om.

Dank voor de tip, ga het verandren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DannyCLD schreef op 16 oktober 2002 @ 19:39:
nu word je hier ook al dood gegooit met verschillende exemplaren over een audioVU schema,
of zie ik dat nou alweer verkeerd, als ik gewoon een stereo kreng wil bouwen, moet ik dan het schema van hier boven gebruiken? 8)7 |:(
Ik neem aan van wel. Deze layout bevat dus 2 keer hetzelfde dus het is stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

omdat op de condensator de plus naar beneden staat terwijl daar een zwarte stip staat

deze bedoel ik : omcirkelt en al

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/elexavu2comp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat vanwege het feit dat dat rode puntje nu ineens bij de - kant staat ipv de + kant van de elco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
in mijn ogen moet dit ook veel makkelijker kunnen... (zal ook wel weer fout zijn)
ben ik echt zo'n ontzettende n00b ??? :'( :? :| :/ ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehe, op het zelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67338 schreef op 16 oktober 2002 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat vanwege het feit dat dat rode puntje nu ineens bij de - kant staat ipv de + kant van de elco.
idd dat bedoel ik kijk maar naar het schema 3 posts hierboven heb ik hem omcirkelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb het al gecorrigeerd, het staat er nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok toppie thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar goed, het was maar een klein foutje, als je daar niet op let werkt het wel gewoon. De elco stond er wel goed en anders doet ie gewoon niet. Als je goed kijkt zie je ook wel dat het een kopie van de linker is, dus dan kan het niet anders hè. Maar goed. Het is gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
dus het kan echt niet makkelijker/.?>? kan je die trimpotjes niet "gewoon" weg laten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk het niet, hij wil jij dan de uitslag en andere zaken die instelbaar zijn regelen? Je mag het proberen, maar het zal niet verstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
ook leuk :) niet dus, laat ehm er dan maar in zitten maar dan nog, lijkt mij een mono even een beter id, anders moet ik ook nog is met twee van die dingen gaan zitten pielen...
ehn mono is neemik aan de helft van de print... :9 (zaagje ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand hier enig idee waar ofdat je een MIC502 kunt krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan moet je even op de site van Exter kijken en dan zie je daar ook een mono print opzet staan. Het is handiger om die dan te gebruiken, want op deze stereo versie zijn nog verschillende onderdelen met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhhm, Exter, ik loop nog tegen het volgende aan tijdens het analyseren van de audio VU-meter.

Ik zie dat "C1" een radiale elco van 100-220uF/25V is. Als ik op dat plaatje van een radiale elco kijk zie ik dat ie 1000uF/50V is.

Zijn er van die elco's van 100 tot en met 220uF of moet de elco op deze plaats tussen de 100uF en de 220uF zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is gewoon een voorbeeldje van hoe een radiale elko eruit ziet ;) ik had dezelfde vraag hoe stabieler je spanning hoe lager die elco d8 ik ...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar goed, dat wil wel voor de zekerheid weten. Anders haal ik zometeen een verkeerde radiale elco en dan zijn mijn ledjes ofzo in klap kapot. Ik wil niet in 1 keer 10 blauwe LEDs een enkele reis afvalverbranding aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL ik zal mijn mailtje aan Exter ff posten:

C1 = elco 100-220uF/25V radiaal
> > > dit staat op je website maar welke moet ik nu hebben de 100 of 220
> >versie
> >en
> > > wat voor verschil maakt het??

Voor de elco kun je zowel 100uF als 220uF nemen, de waarde is niet
> >kritisch.
> >Hoe beter en stabieler de voedingsspanning is, hoe kleiner de elco.
> >Doe maar 100uF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

Anoniem: 26576 schreef op 16 oktober 2002 @ 17:14:
Je prikt de componentdraden aan de kant waar de sporen niet zitten door de gaatjes heen en aan de andere kant van het printje, waar de koperbanen zitten, soldeer je ze vast.
ah dat doe ik dus altijd fout hehehhe :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555 schreef op 16 oktober 2002 @ 20:38:
[...]

ah dat doe ik dus altijd fout hehehhe :) :P
Hehe, dat lijkt me nogal logisch, anders zit het nergens aan vast behalve de verkeerde kant van het printplaatje. Veel succes met het omsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64218 schreef op 16 oktober 2002 @ 20:36:
LOL ik zal mijn mailtje aan Exter ff posten:

C1 = elco 100-220uF/25V radiaal
> > > dit staat op je website maar welke moet ik nu hebben de 100 of 220
> >versie
> >en
> > > wat voor verschil maakt het??

Voor de elco kun je zowel 100uF als 220uF nemen, de waarde is niet
> >kritisch.
> >Hoe beter en stabieler de voedingsspanning is, hoe kleiner de elco.
> >Doe maar 100uF
Ja ok, dan snap ik het. Dus dan is een elco van 100uF goed genoeg als je dus de voeding van je pc gebruikt. Die varieert wel een heel klein beetje maar dat is denk ik bijna verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

Anoniem: 67338 schreef op 16 oktober 2002 @ 20:42:
[...]

Hehe, dat lijkt me nogal logisch, anders zit het nergens aan vast behalve de verkeerde kant van het printplaatje. Veel succes met het omsolderen.
hmm was maar geintje rofl :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67338 schreef op 16 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

Ja ok, dan snap ik het. Dus dan is een elco van 100uF goed genoeg als je dus de voeding van je pc gebruikt. Die varieert wel een heel klein beetje maar dat is denk ik bijna verwaarloosbaar.
idd. zo had ik het ook begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dan, dan gaan we dan dit weekend alles voor over 2 tot 4 weken voorbereiden. Dan zijn de LEDs er dan kunnen echt aan de slag en dan allemaal foto's en verhalen plaatsen. Dat wordt een drukke periode op tweakers. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ze kunnen wel een topic maken met: WAT HEB JIJ GEDAAN MET DE LEDS VAN DE IA??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker wel. Dan mag je denk ik blij zijn dat je geen analoge internet verbinding heb. Dat worden dan bergen pics daar. Ik heb trouwens even pic van wepkam aangepast. Staat nu mijn kast op als het licht uit is. Hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En toen ging het licht hier ook uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindelijk klaar met programmeren. Hier gaat nu dus ook het licht uit. Eindelijk. Over 4 uurtjes weer op. Tot zometeen dan maar! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

mijn ictjes zijn kapot :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
hoe heb je dat geflikt :9
het enige wat mij lukt om heel te houwen is het ictje, de leds blaas ik sneller op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65761

Verdicampo schreef op 14 oktober 2002 @ 19:15:
k denk et, trouwens ben jij dit :/ Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/usericons/48153/hans.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Topicstarter
Gebruik je wel IC voetjes?

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25016

Of je kunt net zoals mij een analoge vu-meter inbouwen :)

kijk maar eens op conrad.nl
meettechniek / inbouwmeetapparatuur / analoge inbouwinstrumenten / pagina 4 de bovenste.

Heb ze al besteld, Zaterdag dremelen en zagen dus :)

Lekker een retro casemod maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
Met retro beschildering dan maar.... oh BootFailure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17190

de mijne op mpdavie.tk > VU-meter, incl. Filmpje, pic's en het schema dat ik gebruikt heb
Pagina: 1