Onverklaarbare ftp sessie

Pagina: 1
Acties:

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ik heb een linux servertje draaien om de kabelinternet aansluiting te delen.
Hierop draait uiteraard een firewall (ipchains)

Nu is er dit weekend op een (momenteel) onverklaarbare manier een zooi files met Nimda virus op die pc terecht gekomen. Ik ben aan het onderzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Ik heb nu in mijn messages file een vreemde ftp sessie gevonden, die ik niet kan verklaren.
Ik had wel een ftp service draaien maar die stond ingesteld voor poort 21 en deze poort wordt door mijn ISP (Quicknet) geblocked (ik kon dus alleen via mijn interne netwerk een verbinding maken via ftp).

Wat ik nu niet begrijp is hoe kan iemand nu hiermee een connectie maken? Hoe komt iemand voorbij die blokkade van de isp ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien zit ie bij dezelfde kabelboer waardoor hij niet langs die filters hoeft...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 16:10
ik snap zowieso niet waarom je uberhaupt op de filters van je provider vertrouwd... en ik begrijp hieruit dat je het guest-account gewoon open hebt laten staan..!?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij iemand die ik ken zijn pas alle filters op magische wijze verdwenen. (Quicknet in Hoofdorp)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mhhz, IPChains ietwat aantrekken dus wat veiligheid betreft... Poortje 21 dichttimmeren? :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ik begrijp uit de reacties dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest :)

Ter verduidelijking:
Er is dus een poging tot een ftp sessie gedaan. Ik kan in mijn logfile zien dat m'n firewall het pakket wat binnen wilde komen op poort 21 ge-DENY-ed heeft.
Maar het request kwam dus wel tot mijn pc ! (voorbij de filters van Quicknet).

Maar goed, ik zal de opmerking van little_soundman eens natrekken. Misschien zijn de filters idd verdwenen!

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:57
Klinkt alsof iemand binnen Quicknet heeft zitten scannen op FTP's. Die blijft dan misschien binnen de filters.

Of de filters liggen er uit.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check dat IP van die gast die bij jouw binnengedrongen zou zijn eens... Zoek eens uit waar de "aanval" vandaan kwam...

Forget your fears...
...and want to know more...

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Nou dat is duidelijk. De filters van Quicknet zijn blijkbaar offline.
Ik kon gewoon bij poort 21 komen waar ik vervolgens door de firewall werd afgetikt.
Bedankt voor de tip little_soundman.

Verwijderd

ik zit ook bij quicknet, en mijn modem is ook al eens zijn firewaal kwijt geweest, een reset en alles doet het weer.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

woei klepel enzo. Die firewall zit niet in je modem hoor maar op de firewall in de lankast van de provider

Verwijderd

dan mag je mij verklaren waarom de modem na reload weer dicht zat met het zelfde ip.
TrailBlazer schreef op 16 oktober 2002 @ 20:13:
woei klepel enzo. Die firewall zit niet in je modem hoor maar op de firewall in de lankast van de provider
Pagina: 1