[knoppix] hoe krijg je @home internet aan de praat?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:42
Ik heb knoppix gebrand en het draait perfect, behalve het internet.

Bij @home moet je verplicht een hostname op geven, meestal iets van CC??????-A
Daarna kun je pas een DHCP terugkrijgen met je ip adres.

Heeft iemand al eens knoppix en @home aan de praat gekregen? En hoe heb je dat dan gedaan? Of heb je andere suggesties?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
dhcpcd -h <@home-hostname> ethX

met X het nummer van de ethernetkaart, meestal 0 en als je er 2 hebt misschien 1.

• Romeo
Dat dacht ik ook, maar knoppix heeft geen dhcpcd....

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
maar hoe onthoud knoppix dan weer wat de instellingen waren?
ik heb hem hier ook maar telkens als ik hem opstart doet ie alles weer opnieuw en laadt ie niet de opgeslagen versie.
of doe ik iets fout? (ja ik ben nieuw met knoppix en andere linux soorten)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:19
Kunt toch zelf gemaakt instellingen op flop opslaan?

• EdwinW
  • Laatst online: 22:21
Knoppix slaat standaard geen gegevens op, maar daar kun je voor kiezen. Als je SuSE 8.0 Live Eval zou gebruiken, worden dergelijke instellingen wel op de harde schijf (FAT16/32) opgeslagen. Weet niet uit mijn hoofd waar die instelling te vinden is.

(In de nieuwste PCM staan de verschillende soorten beschreven van Linux Live versies).

• Romeo
Knoppix slaat inderdaad geen gegevens uit zichzelf op, als je dit wilt, moet je dit zelf opgeven. En uiteraard ook weer zelf de gegevens inladen. Waarschijnlijk kun je dit bij het booten opgeven, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Ik wil namelijk graag eerst m'n internet aan de praat.... En dhcpcd bestaat niet onder knoppix, dus dat is de oplossing niet Wilke...

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Romeo schreef op 14 oktober 2002 @ 15:00:
Ik wil namelijk graag eerst m'n internet aan de praat.... En dhcpcd bestaat niet onder knoppix, dus dat is de oplossing niet Wilke...
dhclient dan :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Wat bestaat er dan wel onder knoppix? Iedere DHCP client heeft toch de mogelijkheid om de DHCP hostname op te geven bij het requesten van een lease?

edit:
Mmm knoppix is Debian-based zie ik net, dan heb je dus dhclient als DHCP client. Gewoon ff uitzoeken hoe je de DHCP hostname opgeeft, kan iig via dhclient.conf, command-line waarschijnlijk ook wel ;)

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Wilke
Hmmm, I see, in dat geval is 'man dhclient' misschien handig, of even deze pagina lezen:

Linux@home.net (even bladeren dan staat er een stukkie over dhclient). Dat 'ie geen instellingen kan opslaan omdat het op CD staat..tja, zoals gezegd moet je dan misschien een andere eval-versie proberen die dat wel kan :)
- You must now edit the /etc/dhclient.conf file on your system, this must be setup to send the correct information to Optus@Home, and where it says send host-name you can either remove this line, leave it blank or put your Optus@Home hostname (this hostname is the old co3XXXXXX-a number you should have been given when your install was done - prior to November 2001).

- To now run DHCP Client all you have to do is run it from the directory which you installed DHCP, e.g. if you followed our suggestion all you have to do is type /sbin/dhclient eth0 and you should then be assigned the correct IP from Optus@Home and be able to go online. Once again to test it just start X-Windows and run Netscape Navigator as show above in "The PUMP Method".
Daarmee moet het lukken, right?

• Romeo
helaas, dhclient bestaat ook niet, net ff gekeken...

• aj-san
Blijft de strekking van het verhaal toch hetzelfde:
1) Checken welke dhcp client knoppix gebruikt (lees je bootscripts)
2) Manpages checken om uit te vinden hoe je DHCP hostname instelt

• aj-san
Wilke schreef op 14 oktober 2002 @ 15:10:[...]
Daarmee moet het lukken, right?
Wilke: right. Vond alleen dattie dat zelf best uit kon vogelen ;)

• EdwinW
  • Laatst online: 22:21
Instelling opslaan op flop: KDE-Menu ---> KNOPPIX ---> Configure ---> Save Knoppix configuration (on fd)

• Wilke
aj-san schreef op 14 oktober 2002 @ 15:18:
[...]

Wilke: right. Vond alleen dattie dat zelf best uit kon vogelen ;)
Klopt, vind ik ook, maar nu moet het toch zeker lukken (ook handig voor de volgende die dit probeert uit te vinden)!

Overigens moeten het standaard-antwoord 'dhcpcd -h <blaat> eth0' en de hier genoemde dhclient-optie nodig in de FAQ komen. Maar dat gaat ook gebeuren volgens Nelske :)
EdwinW schreef op 14 oktober 2002 @ 15:19:
Instelling opslaan op flop: KDE-Menu ---> KNOPPIX ---> Configure ---> Save Knoppix configuration (on fd)
En ook dat blijkt dus gewoon zo simpel als wat...staat gewoon in het KDE menu!

Ik verbaas me er nog dagelijks over hoe makkelijk Linux-distro's in sommige opzichten al zijn geworden 8)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
ifconfig [ip-adres] NETMASK 255.255.255.254.0
route add default gw=212.120.110.1
/etc/resolv.conf nameserver 212.120.66.194

Probeer dat is

• Wilke
LinuxUser schreef op 14 oktober 2002 @ 18:38:
ifconfig [ip-adres] NETMASK 255.255.255.254.0
route add default gw=212.120.110.1
/etc/resolv.conf nameserver 212.120.66.194

Probeer dat is
DHCP.......geen statisch IP.

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

wil hij ook niet met de adsl/cable configurator (of zoiets) zit in het KDE menu, onder internet. Daarmee krijg ik wel wanadoo cable aan de gang..

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Wilke
corani schreef op 14 oktober 2002 @ 19:39:
wil hij ook niet met de adsl/cable configurator (of zoiets) zit in het KDE menu, onder internet. Daarmee krijg ik wel wanadoo cable aan de gang..
Waarschijnlijk niet, omdat je dus die hostname moet invullen (bij wanadoo hoeft dat niet, AFAIK).

Maar de oplossing van het probleem staat er al lang hoor dus tenzij de topicstarter er nog steeds niet uitkomt is dit zo wel gefikst denk ik :)

• Romeo
Ik wou nog even zeggen dat ik in mijn versie (10-10-02) geen dhcp client kon vinden. Ik heb geprobeerd de bootscripts te zoeken en te lezen, maar daar kon ik niet vinden waar en welke dhcp client aangesproken wordt (gezocht in de init directory).

Misschien staat het bootscript alleen in binary vorm op de cd, /boot is in ieder geval allemaal binary.

Als je zoekt welke bestanden er op de cd staan met dhcp kom je ook alleen dhcp daemon tegen en wat andere dhcp server scriptjes, maar niks client.

Het is heel raar, want in de bootprocedure probeert knoppix al dhcp instellingen op te halen. Er moet dus een client zijn, maar ik heb hem (nog) niet gevonden.

Als iemand toevallig wel iets vind om dit te doen, want ik zag al dat meer mensen het wilden proberen, dan hoor ik het graag en laten we het in dit topic houden, zodat de search bruikbaar blijft.

Verwijderd

grep dhcp packages.txt op de cd gaf

pump 0.8.11-8 Simple DHCP/BOOTP client.

zou je misschien knoppix met een eigen hostname kunnen opstarten,
Ik heb gekeken of je het in de bootprompt kan invoeren (cheatcodes.txt) maar dat kan niet
wat als laatste optie ook nog zou kunnen is hostname wijzigen, en dat op diskette opslaan

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik snap niet helemaal waar je moeilijk over doet. Knoppix is tijdelijk, dus kun je voor dat tijdje ook wel even je inet verbinding statisch instellen, zoals LinuxUser aangeeft. In het tijdje dat je knoppix draait zal je IP echt niet veranderen. Ik snap dat je het werkend wil hebben, maar statisch krijg je het ook wel aan de praat door even je IP en je gateway te noteren en deze in te stellen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Romeo
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 02:04:
grep dhcp packages.txt op de cd gaf

pump 0.8.11-8 Simple DHCP/BOOTP client.

zou je misschien knoppix met een eigen hostname kunnen opstarten,
Ik heb gekeken of je het in de bootprompt kan invoeren (cheatcodes.txt) maar dat kan niet
wat als laatste optie ook nog zou kunnen is hostname wijzigen, en dat op diskette opslaan
Dank je wel! Dit is een heel goed antwoord! Hier kan ik wat mee!

• Romeo
rlensen schreef op 20 oktober 2002 @ 02:15:
Ik snap niet helemaal waar je moeilijk over doet. Knoppix is tijdelijk, dus kun je voor dat tijdje ook wel even je inet verbinding statisch instellen, zoals LinuxUser aangeeft. In het tijdje dat je knoppix draait zal je IP echt niet veranderen. Ik snap dat je het werkend wil hebben, maar statisch krijg je het ook wel aan de praat door even je IP en je gateway te noteren en deze in te stellen.
Je hebt gelijk als je het tijdelijk gebruikt is het niet erg, maar waarom ik zo moeilijk doe:

Stel dat je knoppix als rescue cd wilt gebruiken, en je komt een keer bij iemand anders, die @home heeft en waarvan je de compu wilt repareren, dan heb je geen vast ip bij de hand.

Ook verandert het ip adres vaker dan dat mijn computer crasht en wil ik dan gewoon een dhcp lease krijgen. Maar ik ga het straks wel even proberen met 'pump'. Ik zal de resultaten hier posten.
Pagina: 1