van root mbv su user -> foutmelding

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik draai onder mandrake 9.0 en krijg een foutmelding als ik van mijn root account weer terug wil naar mijn normale account mbv su user (en die user = dus alarmnummer). De foutmelding:
'sh: /root/.bashrc: Permission denied'

Ik dacht eerst dat het lag aan het feit dat ik in een verkeerde dir stond, waar alarmnummer niet mag komen. Maar ook al zit ik zijn home dir, dan krijg ik die foutmelding nog. Het is geen erge foutmelding (doe gewoon de Konsole dicht en open een nieuwe), maar ik wil wel graag weten hoe ik dit kan fixen. Ik ben trouwens al een tijdje aan het zoeken, maar heb nergens een bevredigend antwoord gevonden.

ps:
ik ben nu volledig over op linux en ben 2 boeken aan het doorbladeren en vind linux een stuk inzichtelijker om mee te werken. Het is even doorbijten, maar dan krijg je ook wat :)

Verwijderd

probeer eens exit ipv su user

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 06:29
Waarschijnlijk veranderd de environment variabele $HOME niet. probeer eens 'su - user'

Waarom $HOME niet veranderd weet ik ook niet. $HOME blijft dus staan op /root en daar heeft een 'normale' user geen rechten.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 14 oktober 2002 @ 14:33:
Ik draai onder mandrake 9.0 en krijg een foutmelding als ik van mijn root account weer terug wil naar mijn normale account mbv su user (en die user = dus alarmnummer).
Waarom gebruik je niet gewoon "exit" ?

• Alarmnummer
Die exit die kan inderdaad ook, en de fix zat hem in:
su - alarmnummer
thanx

• Alarmnummer
Wat voor shell is de standaard shell van kde trouwns? Bash?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
KDE heeft geen standaard shell, maar je systeem heeft dat wel, en op vrijwel alle Linux-systemen is dat inderdaad bash :)

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 14 oktober 2002 @ 14:57:
Die exit die kan inderdaad ook, en de fix zat hem in:
su - alarmnummer
thanx

De volgende keer misschien eerst even in de manpage kijken voordat je iets dergelijks vraagt ;)

su - is dus een inlog-shell die variabele als PATH en HOME dus ook aanpast itt tot su.

man su :)
Alarmnummer schreef op 14 oktober 2002 @ 14:59:
Wat voor shell is de standaard shell van kde trouwns? Bash?
Kde heeft terminals en in de meeste gevallen is de shell bash ja, omdat die gewoon tegenwoordig het meeste gebruikt wordt op alle GNU/Linux systemen.

Dit zijn wel vragen die je makkelijk zelf uit kan zoeken de volgende keer, lijkt me zo :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.