Asus CUV4X dual, scsi

Pagina: 1
Acties:

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Op dit mobo zitten twee kanalen voor scsi U160.
Mijn vraag is: worden deze twee kanalen beperkt door de PCI bus (max 133Mb/s) of kunnen deze kanalen op full speed draaien (2 x 160 = 320 Mb/s)???

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij heb je per kanaal de volledige PCI bandbreedte ter beschikking. De VIA chipset heeft geen support voor 64bit pci sloten.

Dus max 133 Mb/s per kanaal.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 19:28

LopeZ

Too much is never enough

Die worden beperkt door je PCI bus, zie de onboard scsi als een pci kaart alleen dan samengesmolten met je moederbord :) Het heeft geen directe verbinding met je chipset oid maar gaat eerst naar je PCI bus en dan pas naar je chipset.

Wat Shuriken zegt is wel waar maar je maximale doorvoer van je PCI naar je chipset is ook maar max 133mb/s dus die 320mb/s haal je nooit.

• wezep
Dat is duidelijk.
Maar waarom maken ze dan een mobo met dual U160: om 30 devices aan te kunnen sluiten???

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

De kans dat je al die 30 devices tegelijk gebruikt is gewoon minimaal, dit is ook geen serverbord maar een workstation bord. Je zou je totale 320mb/s pas vol trekken als je een stuk of 8 hd's aansluit en die alle 8 opvolle toeren zou laten lezen/schrijven.

• wezep
Dat snap ik wel, maar als je er 2 15k3 schijven aan hangt, zit de bus al vol.
Effectief blijft er van de 133 mb/s een 115 over. Met 2 van dergelijke schijven zit de bus al vol.
Waarom dan toch twee kanalen?

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Ze gebruiken 2 kanalen omdat er voor zover ik weet geen scsi controller chips (die gebruikt worden voor onboard) zijn die maar 1 kanaal heeft. Ook kan je met 2 kanalen meer devices gebruiken dan 1 kanaal (scheelt ook in kosten, 2x een kabel voor 6 devices is goedkoper dan één kabel voor bijv 12devices)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, het is geen SCSI RAID controller.. Hoe groot is nou de kans dat je méér dan een of twee SCSI apparaten tegelijkertijd gebruikt, waardoor er meer dan 133MB/s over de PCI bus heen wordt gejaagd :? De snelste gemiddelde SCSI schijf van tegenwoordig haalt single rond de 50MB/s :)

I/O Controller verhalen horen in OM, dat wordt dus [PMG] > [OM] :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 14-10-2002 15:08 . Reden: 'snelste' is beetje verkeerd gekozen ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is echt niet zo dat je PCI bus meteen wordt volgetrokken als je twee 15K.3 schijven in gebruik neemt die beide in theorie 75MB/s kunnen halen. Met een voor dagelijks gebruik representatief toegangspatroon (dat is anders dan sequentieel lezen van de buitenste tracks) mag je blij zijn als die schijf 15MB/s haalt.
Pagina: 1