Toon posts:

[WC] enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
- Men spreekt vaak over een gesloten systeem tegenover een systeem met reservoir. Wat is er dan "open" aan een reservoir? Wordt hier bedoeld dat het reservoir niet helemaal vol hoeft te zijn, dus dat er lucht mag zitten boven het reservoir, zolang je de aansluitingen maar diep genoeg onder de waterspiegel hebt zitten?
- Als voordeel van een reservoir wordt genoemd het makkelijker bijvullen van het systeem. Wordt hiermee bedoeld het bijvullen, wanneer je het water hebt ververst of voor de eerste keer water in het systeem gooit? Over het algemeen gaat er toch geen water verloren?
- Wat voor onderhoud kun je verwachten bij aanschaf van een waterkoelingssysteem? Moet je regelmatig het water verversen en een keer in een bepaalde tijd heel het systeem demonteren en schoonmaken? Of is het, mits goed geinstalleerd nagenoeg onderhoudsvrij?
- Bij een gesloten systeem: hoe kun je deze het best vullen, zonder de pomp kapot te maken?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 20:26

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 11:55:
- Men spreekt vaak over een gesloten systeem tegenover een systeem met reservoir. Wat is er dan "open" aan een reservoir? Wordt hier bedoeld dat het reservoir niet helemaal vol hoeft te zijn, dus dat er lucht mag zitten boven het reservoir, zolang je de aansluitingen maar diep genoeg onder de waterspiegel hebt zitten?
In de meeste gevallen zit er lucht in het reservior. De hoogte van de waterspiegel is niet kritisch maar het is wel handig als de aansluitingen onder water zitten ivm met bruisen en luchtbellen :)
- Als voordeel van een reservoir wordt genoemd het makkelijker bijvullen van het systeem. Wordt hiermee bedoeld het bijvullen, wanneer je het water hebt ververst of voor de eerste keer water in het systeem gooit? Over het algemeen gaat er toch geen water verloren?
Beide, het is makkelijker omdat je niks hoeft uit te bouwen (in de meeste gevallen) en het vullen gaat makkelijker: Vullen, pomp aanzetten en het water laten lopen, en het reservior afvullen :) Over het algemeen gaat er geen water verloren, tenzij je een lek hebt :+
- Wat voor onderhoud kun je verwachten bij aanschaf van een waterkoelingssysteem? Moet je regelmatig het water verversen en een keer in een bepaalde tijd heel het systeem demonteren en schoonmaken? Of is het, mits goed geinstalleerd nagenoeg onderhoudsvrij?
Als je de juiste vloeistoffen en materialen gebruikt is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij, je zal alleen om de 3-5 maanden het water moeten verversen omdat je altijd wel iets aan vervuiling hebt
- Bij een gesloten systeem: hoe kun je deze het best vullen, zonder de pomp kapot te maken?
Emmer pakken met je koelvloeistof, pomp erin met 1 aansluiting vast, pomp aan en wachten tot alle luchtbellen uit het systeem zijn (ook de radiateur schudden enzo), de losse slang onder water op de pomp zetten en je pompje van buiten droogmaken :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Prima reply, alleen dat je na 3-5 maanden vloeistof moet verversen??

Ik heb met mijn vorige setup meer dan 11 maanden gedraaid en het water zag er nog hetzelfde uit als toen het erin ging. Heb het ook gewoon hergebruikt.

Ik gebruik demi water + water wetter.

Alle antwoorden heb je volgens mij. Meer topics hierover zijn ook met de search te vinden.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sommige slangen laten ook (in hele lichte mate) water door, die 'zweten' zeg maar, daardoor kan het na een flinke tijd ook nodig zijn om water bij te vullen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Idd als je alles goed hebt afgesloten met slangklemmen e.d. hoef je het echt niet na 3-5 maanden te verversen

iStockphoto

• -=MOL=-

-=MOL=-

Demoniac schreef op 14 oktober 2002 @ 12:59:
Sommige slangen laten ook (in hele lichte mate) water door, die 'zweten' zeg maar, daardoor kan het na een flinke tijd ook nodig zijn om water bij te vullen...
Ja, maar we gingen ervan uit dat er goede spullen gebruikt worden. Geen goedkope klote slangen :P

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Gesloten houdt ook in (imho) dat je alle gebruikte onderdelen ondersteboven kunt hangen door de wijze waarop alles is afgesloten.
Tevens denk ik dat bij een niet helemaal luchtdichtsysteem er wel wat vloeistof verloren gaat, al zal dat haast onmeetbaar zijn.
Schoonmaken zou ik doen door t systeem met sodawater af te vullen (pc zelf uit) en dat ff (paar uur) te laten draaien, maar goed dat weet ik pas als ik zie dat mn systeem vuil zou zijn danwel mn temps langzaamaan steeds hoger.
Met het Cooltech reservoir http://www.cooltech.info/prodotti/cl/cl_002.shtml wat ik heb vul ik m eerst zo vol mogelijk, zet de pomp even aan, vul weer bij, pomp aan, tot t systeem afgevuld lijkt, ff laten draaien en dan evt nog wat bijvullen, dichtschroeven, klaar.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

-=MOL=- schreef op 14 oktober 2002 @ 13:07:
[...]

Ja, maar we gingen ervan uit dat er goede spullen gebruikt worden. Geen goedkope klote slangen :P
Liever eens in het half jaar alles verversen/bijvullen (tja, als je moet bijvullen kan je beter alles meteen verversen, zoveel meer werk is dat niet), dan 8 euro per meter slang betalen |:( ;).

[ Voor 0% gewijzigd door Epsilon op 14-10-2002 13:22 . Reden: ff wat vriendelijker gemaakt ^^ ]

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:42
met toevoegingen zoals water wetter en anticorrosie vloeistof ga je vervuiling van het water tegen :)

maar wat ik me afvraag bij een gesloten systeem is het verschil van pompen mbt de aanzuigkant en de perskant want bij mijn eheim is de zuig kracht veeeel groter kan dat wel ??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb mijn opstelling al een klein jaartje draaien en heb nogsteeds hetzelfde water het is nog mooi helder dus laat het lekker zo

• -=MOL=-

-=MOL=-

Epsilon schreef op 14 oktober 2002 @ 13:21:
[...]

Liever eens in het half jaar alles verversen/bijvullen (tja, als je moet bijvullen kan je beter alles meteen verversen, zoveel meer werk is dat niet), dan 8 euro per meter slang betalen |:( ;).
Dat geld voor jou, voor mij dus niet :)

Ik geef liever wat meer geld uit aan slangen, dan dat ik zwetende slangen heb. Verder heb ik dure slang omdat deze slang ook niet dubbelknikt enzo, dat deed mijn vorige goedkope slang wel.

• TDLofCC
  • Laatst online: 02-02-2024
Moah ... dure slangen ... zijn niet nodig hoor ...
Heb sileconen slang gevonden bij de Tuin en Dier(in Hoorn) van 3/8" voor 1.25Euro per meten ipv 5Euro per meter bij bv Freezinghardware ofzo ...

Zal echt geen verschil maken ... vooal omdat je genaaid wordt bij shops voor zulke slangen ed. :P

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

TheDarkLord666 schreef op 15 oktober 2002 @ 10:16:
Heb sileconen slang gevonden bij de Tuin en Dier(in Hoorn) van 3/8" voor 1.25Euro per meten ipv 5Euro per meter bij bv Freezinghardware ofzo ...

Zal echt geen verschil maken ... vooal omdat je genaaid wordt bij shops voor zulke slangen ed. :P
Ik weet haast wel zeker dat het PVC slang hebt die jij hebt gekocht nu, maar anders mag je voor mij ook meteen 3 meter halen ^^. Sileconenslang is gewoon duur en daar kan je gewoon niks aan doen :).

5 euro per meter is dan ook heel normaal voor sileconenslang. De slang die je mee kan bestellen via de Dangerden inkoopaktie is nog duurder, maar die slang is dan ook wel super fijn.

Overigens mol, zelfs sileconenslangen zweten. Er zit maar weinig verschil tussen PVC slang (3mm buitenwand) en sileconenslang qua zweten.

De buigradius van sileconenslangen is idd wel wat kleiner.
Ik heb van mijn 3/8" (2,5mm wanddikte) de minimale buigradius opgemeten en dat is 12cm (de buitenmaat). Die slang kan je dus om een koker van 7cm dik wikkelen (iets dunner als een 33cl frisdrankblikje) zonder dat ie knikt. Pas bij 10cm gaat ie knikken, zelfs dan zit ie nog niet helemaal dicht, maar voor een fatsoenlijk gebruik in een WC setup is het dan niet meer bruikbaar.

Het grootste verschil met sileconenslang is, dat je de minimale buigradius haalt bij sileconenslang, bij een veel kleiner spanning. Het kost veel minder kracht om een sileconenslang te buigen. DAT is het grootste verschil :)

Verwijderd

De tuin en dier hier in de Megastores in Den Haag heeft alleen 6mm siliconenslang. :(

Die is gemaakt voor beluchtingssystemen, dus lucht ipv water.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ik heb mijn slang direct bij de groothandel gekocht en het was nog steeds duur, verschil moet toch ergens vandaan komen...

Zwetende slangen heb ik zelf nog nooit last van gehad en eigenlijk ook nog nooit iemand over gehoord hier. Leg eens uit wat je precies bedoeld, dan kan ik er op letten thuis!

• TDLofCC
  • Laatst online: 02-02-2024
Nou, ik kan hem toch aardig buigen ... zit toch echt wel over de 90 graden heen ...
En dat kan volgens mij met pvc slangen niet ... of ik moet hele goede PVC slangen hebben ... dat kan ook.

Maar ik ben er blij mee ... scheelt toch aardig wat, aangezien ik voor de budget WC ga :)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

-=MOL=- schreef op 14 oktober 2002 @ 12:33:
Prima reply, alleen dat je na 3-5 maanden vloeistof moet verversen??

Ik heb met mijn vorige setup meer dan 11 maanden gedraaid en het water zag er nog hetzelfde uit als toen het erin ging. Heb het ook gewoon hergebruikt.

Ik gebruik demi water + water wetter.

Alle antwoorden heb je volgens mij. Meer topics hierover zijn ook met de search te vinden.
Ok, 3-5 maanden is misschien wat kort, maar ik ben tot nu toe niet anders gewend ;) Mijn radiateur is van de sloop en d'r komt (nu half jaar verder) nog steeds een hoop rommel uit :P Maar ik filter de vloeistof (koffiefilter :Y) ) en gebruik het opnieuw. Maar ja, de kosten zijn ook nix, liter gedestileerd water en een fluomarker, € 2.50. ;)

Het verschilt echt per systeem

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• -=MOL=-

-=MOL=-

Lijkt mij dus ook. Gebruik jij verder geen anti algen troep, dus koelvloeistof of water wetter ofzo??

Ik heb iig nog nooit last gehad van zwetende slangen voor zover ik weet..

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

nou..collega en ik moeten nog slang hebben..zal ff kijken in hoorn (woon ik)
i keep you posted if it is silicon

• Mad_Demon

Mad_Demon

de dokter

-=MOL=- schreef op 16 oktober 2002 @ 12:08:
Lijkt mij dus ook. Gebruik jij verder geen anti algen troep, dus koelvloeistof of water wetter ofzo??

Ik heb iig nog nooit last gehad van zwetende slangen voor zover ik weet..
Ik niet, wil het wel maar ben tot nu toe te lui om het te gaan zoeken :P

Ik heb het 2 dagen met een paar drupjes Glorix geprobeerd, dat gaf dus een minder prettige reaktie met het fluo-spul en de metalen :P Gelukkig geen blijvende schade :)

En zwetende slangen? Het enige dat zweet aan m'n waterkoeling ben ik bij het inbouwen :+

[ Voor 0% gewijzigd door Mad_Demon op 16-10-2002 14:48 . Reden: Grammatica ;) ]

Pagina: 1