Toon posts:

HP 9000 SERVER instellingen beeldscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen nog een andere server gekregen, deze stond voordien op een 21 inch scherm. Ik heb echter niet zo'n scherm en ik heb de server voorlopig op een Packard Bell 15 inch scherm aangesloten. Natuurlijk zie ik op het scherm alles voorbij flitsen en kan ik de tekst niet fatsoenlijk zien.

Weet er iemand hoe ik de scherminsttellingen goed krijg?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry het gaat hier om een server met unix erop.

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-03 09:57
Op de unix-prompt:

export TERM=<terminal-instelling>

meestal werkt vt100 wel, dus wordt het dan:

export TERM=vt100

• bluewarlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 09:48
Neem aan dat je in X zit??? Dan kun je het beste effe terug naar de console met ctrl+alt+F1, met ctrl+alt+F7 kom je weer terug in je X sessie ...

Language exists to conceal true thought

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 14:18
Misschien is het wel even handig om te vermelden om wat voor machine het gaat. Als je er een 15" Packard Bell monitor op het aangesloten, heb je waarschijnlijk geen server maar een workstation. Dan moet je monitor 1280x1024_60 ondersteunen en ook nog eens sync-on-green. Die 15-inch zal dus geen sync-on-green ondersteunen.....

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ja , het is mogelijk dat er een grafische kaart in een HPUX bak
als console geconfigureerd staat.

In de firmware / bootprompt kun je een "console path" variabele
zetten , die naar een grafische of naar een seriele console kunnen wijzen.

Ik weet niet of je zonder werkende buis dat goed kunt krijgen.....
misschien staat de console van die andere HP machine ook niet
op de seriele console......

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 23:07
Je kunt ook booten met de HP-UX Cd en dan in een recovery shell je X settings aanpassen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Mark schreef op 14 oktober 2002 @ 14:50:
Je kunt ook booten met ...........
Nee dat kan hij niet, als de console niet bruikbaar is.

Je kan wel proberen de grafische kaart eruit te halen ,en kijken offie dan wel op serieel boot. Wat voor model is dit ? Ook een D serie?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is ook een D serie. Ik denk inderdaad dat het beeldscherm niet bruikbaar is. Eerst had ik er een IBM scherm opgezet en dat sprong helemaal niet aan. Nu heb ik een Packard Bell erop aangesloten en krijg ik flitsen te zien. De Packard Bell 15 inch scherm ondersteund
geen 1280x1024 resolutie :-( Een Hp-Unix cdrom heb ik ook niet de mensen waarvan de server was hadden geen cdrom meer ik weet wel dat er een unix versie 10 opstaat.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 23:07
u_nix_we_all schreef op 14 oktober 2002 @ 16:10:
[...]

Nee dat kan hij niet, als de console niet bruikbaar is.
Als hij hier een normale monitor aan heeft hangen dan zit er dus een grafisch kaart in dat HP systeem. Booten hievan gebeurd nog gewoon in non grafisch mode (IPL dus) totdat de X-server gestart wordt. Hij kan dus met een HP-UX CD hier gewoon een recovery shell op toveren.

• mcdroos
Zit er ook zo'n 'TOC' button up ergens? Dat staat voor trasnfer-of-control, maar hoe het precies werkt, weet ik niet precies. Ik weet alleen dat als je hem indrukt, je dan pas beeld krijgt op de serieele terminal bij sommige machines. Je moet waarschijnlijk ook het oetsenbord en de muis eraf halen als je de serieele poort als console wilt gebruiken.

http://docs.hp.com/hpux/hw/#D-Class%20Server

In A3262-90057 staat nog een stukje over de monitor aansluiten, maar hoogstwaarschijnlijk is jouw monitor niet geschikt voor die computer. Je moet ook wat op de serieele terminal kunnen krijgen zonder CD (toetsenbord en muis eruit; als dat niet werkt met TOC proberen; als dat nog niet werkt de grafische kaart eruit halen).

• u_nix_we_all
  • Niet online
Mark schreef op 15 oktober 2002 @ 02:11:
[...]

Als hij hier een normale monitor aan heeft hangen dan zit er dus een grafisch kaart in dat HP systeem. Booten hievan gebeurd nog gewoon in non grafisch mode (IPL dus) totdat de X-server gestart wordt. Hij kan dus met een HP-UX CD hier gewoon een recovery shell op toveren.
Ja , maar die "gewoon non grafische mode" (en IPL ook) geeft echt wel 1280x960@60 of zoiets, en een 15" trekt dat normaal geproken echt niet.
Onthoudt wel effe dat dit geen VGA kaart is en we het hier dus ook niet over
"VGA text modus" hebben.
Om over sync on green maar te zwijgen , alhoewel de HSC graphische kaart
voor de D serie wel "gewone" sync geeft. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al een 17 inch scherm op aangesloten die 1280x1024@60 aankan.
Hiermee was het probleem nog niet verholpen. Ik krijg nog steeds de hele
tijd strepen over heel het scherm. Zou het kunnen zijn dat ik alleen een HP scherm
kan gebruiken?

• mcdroos
Wat voor rare strepen? :) Links, rechts, voor achter? Is elke x-ste lijn fout? Zie je wel gewoon tekst achter die rare strepen? Is die tekst scherp? Rare strepen zegt mij niet zoveel...

Als je monitor geen SOG ondersteund, zou je kunnen proberen een paar keer op TAB te drukken. Dan zou hij van monitormode moeten schakelen en er zouden ook VESA modes moeten zijn die hsync en vsync hebben... Pas weer iets nieuws geleerd :).
Pagina: 1