Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op zijn kop of toch maar niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag: hoe kan je het beste een HDD plaatsen in je computer? Met de printplaat boven (op zijn kop dus) of op de normale manier.
Ik wil de graag weten omdat deze computer altijd aan staat en dat er nu twee harddisken op zijn kop erin liggen

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kan geen kwaad. Zet er wel een fannetje op.

specs

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
doe maar met de print naar onder
kan er ook geen stof in kruipen ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat maakt in principe niet uit. Er wordt wel vaak aangehaald dat je de harddisk het beste gewoon horizontaal moet aansluiten in plaats van verticaal. Maar vroeger had ik ooit vanwege gebrek aan juiste aansluitpunten vier 20GB 7200rpm harddisks rond een jaar lang verticaal hangen in een AT miditowertje en dat verliep zonder problemen :)

Een ding is wel dat je de harddisk gewoon vást moet monteren, dan zit het wel goed.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb 2 van de 3 bij elkaar print-to-print hangen (ivm bekabeling was dat handig en ik kan nu van beide heel simpel de serienummers lezen).
Verder zit er een fan dus met de koeling zit het wel snor..... (8>

ARME AOW’er

Verwijderd

BalusC schreef op 14 oktober 2002 @ 10:04:

Een ding is wel dat je de harddisk gewoon vást moet monteren, dan zit het wel goed.
/me gaat met spoed zijn 3 harddisks vastschroeven :o

:+

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik heb mijn harddisks altijd met 1 schroeffie (hooguit 2) vastzitten... is dat echt problematisch dan ?

Mother, will they like this song?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijns inziens niet direct, maar het is natuurlijk logisch dat een op hoge toeren draaiende schijf kan resoneren als je hem van draaivlak verandert. Dat kán op lange termijn schadelijk zijn voor het loopwerk en de lees-/schrijfkop. Alleen zijn er met betrekking tot harddisks geen echte praktische bewijzen dat deze theorie ondersteunt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb laatst nog een dode harddisk vervangen (hey, weet ik ook waar mn 2.5GB seagate ding nu is gebleven ;)), ding was gemonteerd met 1 scroef en stond te klepperen in de kast. Tja, vind je het vreemd dat dat ding gestorven is (JTS Paladium)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een harddisk was dat? Wat was de exacte doodsoorzaak? (bijvoorbeeld bad clusters of een kapotte leeskop) Zo kunnen we ook uitsluiten dat het gewoon aan de 'ouderdom' kan liggen :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ook je performance gaat iets achteruit als je schijf niet goed vast zit. Daarom zou ik ook niet zo snel een HD los neerleggen, of op elastieken of een andere geluidsdempende unit.

specs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bad sectors, onbeschrijfbare partitietabel, spoor 0 dood, ongeveer wat je tegenkomt bij een diskette die in de kliko mag :P

Ding was 5 jaar oud, heeft bijna nooit gedraaid daar, misschien 1x per week een half uurtje ofzo. Doodsoorzaak was gewoon ouderdom denk ik, maar een computerwinkel die zegt dat ze je nieuw spul leveren en dan ook zeggen dat ze em goed inbouwen... nee...

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

BalusC schreef op 14 oktober 2002 @ 10:04:
Dat maakt in principe niet uit. Er wordt wel vaak aangehaald dat je de harddisk het beste gewoon horizontaal moet aansluiten in plaats van verticaal. Maar vroeger had ik ooit vanwege gebrek aan juiste aansluitpunten vier 20GB 7200rpm harddisks rond een jaar lang verticaal hangen in een AT miditowertje en dat verliep zonder problemen :) ...
In mijn Prolinea desktop kastje hangt de HD standaard op zn zij. Nooit berichten gezien dat Compaq duizenden Prolinea HDs heeft moeten vervangen, dus t zal wel goed zijn :)

De oorspronkelijke HD kwam pas aan zn eind toen ik met hoofdtelefoon op het ding eruit pakte om de chs-configuratie te lezen, en niet hoorde dattie nog draaide |:(

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 06:22
De HDD verplaatsen terwijl de platters nog draaien is zeer slecht voor een HDD. Dus ook niet je desktop kast even plat leggen terwijl de schrijf nog draait. Dat heeft met het draaimoment te maken.
Er komen dezelfde krachten bij kijken als dat je met een fietswiel dat draait dit even in een ander vlak wil leggen.

Tevens is het dus ook belangrijk dat je je HDD zeer goed vastschroeft aan je kast. Dit heeft temaken met het feit dat de koppen moeten bewegen maar de het HDD frame stil hoort te staan. Als herhaaldelijk bepaalde koppostitie wijzigingen worden gemaakt in de HDD terwijl hij niet goed vast zit kan het geheel in ossilatie komen wat schrijffouten en wellicht schade oplevert

Maar de positie maakt niet veel uit. Liever rechtop dan op de kop in verband met stof (maar dat is alles)

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

maakt niet uit, hp vectra pc's pIII serie geloof ik, hebben de HD ook onderste boven hangen, eitje

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik weet nu waar ik aan toe bent

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 14 oktober 2002 @ 15:52:
De HDD verplaatsen terwijl de platters nog draaien is zeer slecht voor een HDD. Dus ook niet je desktop kast even plat leggen terwijl de schrijf nog draait. Dat heeft met het draaimoment te maken.
:o

/me is blij dattie zijn IBM 120GXP's in RAID0 heeft gezet :o
Het aantal keren dat ik met de puterkast heb zitten prutsen terwijl die nog aanstond kan ik niet op 2 handen tellen :X

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 18:44
mja zo ben ik ook vaak bezig. net met dl bezig hm ff prutsen ;) ma ik heb ook nooit zin om die hds helemaal uit te schroeven als ik wat wil overplaatsen, stoeltje erbij en daar leg ik em dan op draaiend. ben toch voorzichtiger toen men maxtor opeens dood was na zo'n operatie ;/

• Emdicy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2023
Misschien is het afhankelijk van het merk of type, maar mijn Maxtor schijf kan heel slecht tegen ondersteboven hangen. Het ging een paar maanden goed, maar daarna kreeg ie steeds meer problemen:
-Te traag opspinnen als de computer opstart, waardoor de pc in de bios blijft hangen
-Spontane vastlopers
-Problemen met lezen/schrijven
-Rare harde tikken

Toen als noodgreep besloten hem goed om op te hangen in de hoop dat hij het zou overleven totdat mijn nieuwe schijven kwamen. Daarna geen enkel probleem meer mee gehad.

Verwijderd

Ik heb 3 D740x-en met strips aan elkaar geschroeft en los op hun zijkant liggen op een stuk schuim........ werken nu maanden prima en zeer stil.

Verwijderd

een kennis van mij heeft zo'n mooie Hd slede en die kwam er dus achter dat die Barracudas IV Hot swappable waren (na een 1/2 jaar niet meer want toen was i overleden) :+ 8)7 :+

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 14:10

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 09:53:
Vraag: hoe kan je het beste een HDD plaatsen in je computer? Met de printplaat boven (op zijn kop dus) of op de normale manier.
Ik wil de graag weten omdat deze computer altijd aan staat en dat er nu twee harddisken op zijn kop erin liggen
Liefst niet op de kop. Aangezien warmte stijgt, zal deze rond de componenten op de printplaat blijven hangen, en dat is niet bevordelijk voor de levensduur van je hdd. Wellicht als je met een hdd cooler de lucht daar kan wegzuigen....maar als het niet uitmaakt...graag gewoon.

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-10 14:05

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Ik heb ooit eens opgevangen dat als bv een schijf een lange tijd op z'n kant heeft gelegen, jje die schijf het beste zo kan laten staan. (dus niet veranderen).

Dit zou te maken hebben met de koppen die anders gaan staan e.d.

Dit lijkt me overigens niet kloppen, want als de koppen zo snel veranderen, lijkt me dat niet goed voor je schijf :+

last.fm

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 21:39
Loco-Motiv schreef op 17 oktober 2002 @ 13:52:
Ik heb ooit eens opgevangen dat als bv een schijf een lange tijd op z'n kant heeft gelegen, jje die schijf het beste zo kan laten staan. (dus niet veranderen).

Dit zou te maken hebben met de koppen die anders gaan staan e.d.

Dit lijkt me overigens niet kloppen, want als de koppen zo snel veranderen, lijkt me dat niet goed voor je schijf :+
Klok, klepel verhaal. Je moet een schijf die al een tijd hangt inderdaad niet meer van z'n oorspronkelijke montagepositie halen.

Dat ligt niet aan de koppen, maar aan de lagers die slijten. Vanwege de positie waarin de schijf hangt, krijgen die een bepaald slijtpatroon. Lagers vinden 't niet fijn als ze na lange tijd ineens andere krachten te verduren krijgen.
Pagina: 1