Beschadigde beeldscherm coating Iiyama monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008

• Seafox
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

Seafox

Offshore Tiger!

Topicstarter
Ik heb de volgende mail verzonden aan Computer!Totaal, PCM, Consumentenbond, Informatique en Iiyama Benelux:
Ik ben in het bezit van een Iiyama flatscreen CRT monitor (A705MT), welke ik 2 jaar geleden heb gekocht bij Informatique in Bergschenhoek.

Onlangs zaten er een paar spettertjes op het beeldscherm, nadat mijn dochtertje had geniest. Ik heb toen een stuk keukenpapier genomen en dat onder de kraan vochtig gemaakt. Ik heb daarmee het scherm in zijn geheel afgeveegd. Toen ik als laatste de onderrand van het scherm afveegde, verwijderde ik tot mijn grote schrik een deel van de coating over bijna de gehele breedte van het scherm.

Ik heb contact opgenomen met Iiyama Benelux en werd door hen uitgenodigd naar hun hoofdkantoor in Oude Meer te komen om de schade door een deskundige te laten onderzoeken. Aangezien een dergelijke schade normaal gesproken niet onder de garantie valt, vond ik dit op zich al een mooi gebaar en het gaf me zelfs een sprankje hoop. De deskundige concludeerde na een eerste blik al meteen dat de betreffende schade alleen kon zijn aangericht door gebruik te maken van een agressief middel. De service manager werd erbij gehaald en er werd getracht het gebeurde na te bootsen, door gebruik te maken van papieren tissues, bevochtigd met water. De coating werd hierbij niet verder aangetast. Ik voelde me flink voor aap staan en ik kon het de heren van Iiyama dan ook eigenlijk niet kwalijk nemen dat men mijn verklaring niet wilde accepteren. Ik had, wellicht tegen beter weten in, gehoopt dat men mij het voordeel van de twijfel zou gunnen. Maar voor hen bestond er geen enkele twijfel. Jammer, maar helaas! Jammer van de monitor. Jammer van mijn vrije dag en het ritje van 200 km. Maar vooral jammer dat men mij simpelweg niet wilde geloven, al werd dat niet met zoveel woorden gezegd. Met deze brief wil ik in de eerste plaats de frustraties van me af schrijven. Ik héb dit namelijk niet uit mijn duim gezogen! Ik wil hiermee ook mede computergebruikers waarschuwen voorzichtig te zijn bij het reinigen van beeldschermen. Onnodig te vermelden dat men geen agressieve middelen moet gebruiken, maar wees dus ook voorzichtig met keuken- of toiletpapier. Verder wil ik nog benadrukken dat ik Iiyama absoluut niet in diskrediet wil brengen. Men heeft mij verder vriendelijk en correct te woord gestaan en de tijd en moeite genomen om de schade te onderzoeken.

Ik heb me nog lange tijd suf gepeinsd over wat nu eigenlijk de oorzaak van de schade kan zijn geweest. Kan iemand dit verklaren? Heb ik misschien bij die laatste veeg langs de onderrand van het scherm teveel druk uitgeoefend en is daardoor iets van de coating losgeraakt? Heeft deze coating, afgezet op het papier, misschien een schurende werking gehad en is er als het ware een soort sneeuwbaleffect opgetreden? Te ver gezocht? Onmogelijk? Ik weet het echt niet meer. Het zal voor mij wel een raadsel blijven.

[ Voor 0% gewijzigd door Seafox op 14-10-2002 10:30 . Reden: verbetering layout ]

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 12:58

mindcre8r

Tradepedia

Erg jammer van Ilyama.
Mijn Hansol ging na 2 jaar stuk zomaar zonder rede, ik heb gebeld..2 dagen later staan ze op de stoep met een nieuwe monitor, geen vragen gewoon een nieuwe.

Het lijkt mij volledige Bullsh*t dat ze jou geen nieuw monitor geven..beetje kinderachtig. Kijk als je een Schuurspons gepakt zou hebben en met CIF (jif) je monitor het snot :P van je dochter van je scherm zou proberen te boenen oke garantie kwijt maar met een papiertje...

koop dan maar een Hansol in het vervolg ;)

Bears and Bulls

Verwijderd

je kan die coating ook in z'n geheel verwijderen dan reflecteert je scherm iets meer
maar je bent ook gelijk van die paarse gloed af.

ik zeg niet dat je dit moet doen maar het kan wel

die coating is kwetsbaar ja, maar voor mij geen reden om een ander merk monitor te kopen,want die iiyama's hebben gewoon de beste contrast/helderheid

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Tip: Je kunt de tags [quote] en [/quote] gebruiken om je verhaal mooi tussen lijntjes te zetten enzo. Dit effect:
verhaal

Mother, will they like this song?

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 12:58

mindcre8r

Tradepedia

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 09:50:
je kan die coating ook in z'n geheel verwijderen dan reflecteert je scherm iets meer

die coating is kwetsbaar ja, maar voor mij geen reden om een ander merk monitor te kopen,want die iiyama's hebben gewoon de beste contrast/helderheid
ik heb het hier ook over de service? en niet over de quality of screen.

Bears and Bulls

Verwijderd

mindcre8r schreef op 14 oktober 2002 @ 10:11:
[...]

ik heb het hier ook over de service? en niet over de quality of screen.
ja nu zie ik het ook ja :)

• Seafox

Seafox

Offshore Tiger!

Topicstarter
TheLunatic schreef op 14 oktober 2002 @ 10:06:
Tip: Je kunt de tags [quote] en [/quote] gebruiken om je verhaal mooi tussen lijntjes te zetten enzo. Dit effect:

[...]
Bedankt voor de tip. Heb het inmiddels toegepast :)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

offtopic:
Heeft mijn Hansol 920D een coating ? En waarmee moet ik het scherm dan schoonmaken :?

De meeste mensen deugen!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

crisp

Devver

Pixelated

Veel soorten toilet en keukenpapier bevatten allerlei stofjes om het zachter te maken, en soms zelfs om het een geurtje te geven. Ik kan me voorstellen dat dat een beetje oplost als je het nat maakt, en dat die stoffen misschien verantwoordelijk zijn geweest voor het loslaten van je coating.
Weet je nog welk merk keukenpapier je gebruikt had, en hebben ze bij Iiyama toen ook hetzelfde merk gebruikt?

Intentionally left blank

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Zelf maak ik m'n monitor altijd schoon met een zachte natte doek. Kleine druppel dreft erop en wrijven maar. Vervolgens droogvegen met wederom een zachte doek. Vooralsnog geen problemen mee gehad.
Wel zuur dat je met een keukenpapiertje en water een gedeelte van je coating hebt verwijderd. Waarschijnlijk zat de coating er gewoon niet goed op en heb juist jij die pech. Bewijs het maar 'ns :(

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 09:50:

ik heb hetzelfde gehad met mijn CTX monitor, ook delen van de coating weg door een stukkie keukenpapier :(

Maar jij zegt dat je de coating in zijn geheel kan verwijderen. Ik heb al wat prgingen gedaan met aggressief spul, bijvoorbeeld wasbenzine, maar daarmee krijg ik de coating er niet af.

Hoe kan ik hem in zijn geheel verwijderen, keukenpapier helpt niet....

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:01

Dark

who tweaked the light?

Er moet bij Iiyama zelf toch ook enige twijfel geweest zijn met betrekking tot de kwaliteit van de coating, ik kan me n.l. niet voorstellen dat je iemand langs laat komen, als je al zeker weet dat die coating nooit zomaar loslaat. Er moet dus o'p z'n minst een serie geweest zijn waar twijfel over bestond daar men het nodig vond de monitor te beoordelen.

Zelf heb ik iets dergelijks gehad met een iiyama 19" vmp 450, na schoonmaken op de normale manier, met een daarvoor bestemd reinigingsmiddel leek er een stofje middin in de moni achter te blijven, dit was een krasje in de coating, zag er uit alsof je een haar voor je moni houdt. Deze nog geen jaar oude moni heb ik toen verkocht, want hele dagen tegen zo'n kras in het midden aanstaren had ik echt geen zin in, en ik zag het als een eigen stommiteit dat die kras daar zat, hoewel ik niks bijzonders gedaan had...

Nu heb ik een 22"er vmp510... die maak ik zo min mogelijk schoon, en als ik dat wel doe, gebruik ik een brillendoekje en schoonmaakmiddel dat niet krast op kunststof glazen ... Ik heb wel het idee dat de coating erg kwetsbaar is bij die platte iiyama's, maar ik moet erbij zeggen dat ik de laatste jaren geen ander merk :P geprobeerd heb te bekrassen...

edit:
keuken,- en wc,- papier wordt vaak gedeeltelijk van gerecyled papier gemaakt, wat daardoor zand, metaal en andere harde deeltjes kan bevatten die niet goed zijn voor de coating, dus dat raad ik al zeker af...

• klikko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

klikko

Shit Happens ( everyday)

Ik ken het gevoel van un kras in je scherm, helaas.
Toen me dit overkwam heb ik eens zitten zoeken en heb gelezen dat het beste schoonmaakmiddel SCREEN 99 zou zijn van Kontakt Chemie.
Heb toen zo'n busje gehaalt bij Display electronica en moet zeggen werkt prima.
Dit middeltje wordt trouwens ook geadviseerd door Iiyama zelf op hun website.

Uiteraard ook hier altijd een zachte doek gebruiken.

SUC6........

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 22:36
Bij het schoonmaken van cameraobjectieven en microscooplenzen wordt slechts en alleen gebruik gemaakt van speciale doekjes die geen houtvezels e.d. bevatten. Papier (toilet-) en katoenen doeken (o.a. vaatdoeken) bevatten deze vezels wel en geven krassen op deze tere (vaak ook gecoate) objecten.

Bij gebruik van gewoon papier en doek zal je hooguit wat fijne krassen in je coating krijgen, maar om nu een compleet stuk weg te vegen is wel heel raar. Het lijkt er op dat de coating in beginne niet juist of op een vuile beeldbuis is aangebracht en de hechting plaatselijk niet correct is verlopen.

Denk toch dat Ilyama wat te verwijten valt, en dat een nieuwe buis geleverd moet worden.

• Seafox

Seafox

Offshore Tiger!

Topicstarter
crisp schreef op 14 oktober 2002 @ 10:47:
Veel soorten toilet en keukenpapier bevatten allerlei stofjes om het zachter te maken, en soms zelfs om het een geurtje te geven. Ik kan me voorstellen dat dat een beetje oplost als je het nat maakt, en dat die stoffen misschien verantwoordelijk zijn geweest voor het loslaten van je coating.
Weet je nog welk merk keukenpapier je gebruikt had, en hebben ze bij Iiyama toen ook hetzelfde merk gebruikt?
Het gebruikte papier was van het merk Edet. Bij Iiyama gebruikten ze een dunne, zachte papiersoort uit een dispenser, zoals je die ook wel aantreft in garages en andere werkplaatsen.

Als dat keukenpapier vochtig is, en je haalt het over glas dan is dat nogal stroef (piept ook als een natte zeem). Ik denk zelf nog steeds dat de coating in eerste instantie is losgekomen door (te veel) wrijving en dat de rest van de schade (krassen) is ontstaan doordat de coating achtergebleven op het papier zelf schurend heeft gewerkt. De schade is echt aanzienlijk. Op het eerste gezicht zou je echt denken dat ik met een schuurspons en Cif tekeer ben gegaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Seafox op 14-10-2002 16:02 . Reden: spelfout verbeterd ]

• Seafox

Seafox

Offshore Tiger!

Topicstarter
Na een rondgang langs diverse forums (of is het fora?), ben ik tientallen reacties tegengekomen van lotgenoten. Het valt me op dat het merk Iiyama hier wel erg vaak naar voren komt. Zal ook wel te maken hebben met het marktaandeel, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het toch een zwak punt is bij bepaalde monitoren. Spijtig dat hier in de handleidingen niet wat meer nadruk op wordt gelegd. Ik heb in elk geval mijn lesje wel geleerd. Ik maak overigens op mijn werk gebruik van een dergelijke monitor en die maak ik vrijwel dagelijks schoon met een papieren handdoekje en warm water en daar is de coating nog volledig intact.

Verwijderd

Ik heb misschien geluk, maar despite warnings gebruik ik gewoon glassex multireiniger, maar van kapotte coating heb ik geen last. Heb een LG Flatron

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Pics plz

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
hmmmmm, ik heb ook iiyama, moet ik maar is gaan oppassen...
misschien een idee om over een tijdje, als je wat meer weet, ook van andere (want ik lees al dat meer iiyama gebrukers dr last van hebben), eens een mialtje te sturen aan iiyama NL, maybe kunnen ze dan wel wat voor je doen....ik hoop t voor je

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:45
Hier staat ook n Iiyama VisionMaster Pro 410.. Op dit ding heb ik ook flink wat plekken zitten waar de coating eraf is. Ik heb nooit iets anders dan vochtig keukenpapier en brilledoekjes gebruikt om hem schoon te maken, en al helemaal niet ruig ofzo.
Eigenlijk schandalig dat ze zo'n peperduur scherm (950 piek voor n 17") met zo'n baggercoating verkopen!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Helaas, misschien heb ik slecht nieuws voor SEAFOX.
Mogelijk dat je dochter zwaar aan de drank zit, beetje moet niesen door geirriteerde en kapot gevreten neusvleugels en vervolgens hatsjie, scherm onder gespetterd. alcohol lost de coating op dus bij wrijven poets je er alles vanaf.
Tis net de inhoud van een koeiemaag over je auto, geen garantie dus. ;(

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedankt voor de waarschuwing, maar dit staat ook al duidelijk in de V&B Faq. Hoe lullig het ook voor je is, dit topic is overbodig.

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 16:02:
Helaas, misschien heb ik slecht nieuws voor SEAFOX.
Mogelijk dat je dochter zwaar aan de drank zit, beetje moet niesen door geirriteerde en kapot gevreten neusvleugels en vervolgens hatsjie, scherm onder gespetterd. alcohol lost de coating op dus bij wrijven poets je er alles vanaf.
Tis net de inhoud van een koeiemaag over je auto, geen garantie dus. ;(

Dit soort onzin kan je beter voor je laten :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.