Toon posts:

PIV boot niet door voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het volgende probleempje,
Ik heb een PIV moederbord (P4x266 VL33/VIA) met daarop een Pentium IV 1.5Ghz Socket 423.

Eerst had ik het moederbord op een 300W voeding aangesloten.

Na het inschakelen was het moederbord zeer instabiel, soms was er een boot, soms niet.
En als er een boot was, dan liep de boel na enkele minuten vast!!

Ik meteen even een search gedaan op tweakers, zag onder andere een reply van iemand die zij dat het in zulke gevallen bijna altijd om een defect moederbord ging..
Fijn dacht ik!

Vervolgens heb ik maar even een andere voeding (235W) aangesloten en dat liep gewoon probleemloos!! :)

De eerste voeding gebruik ik zelf al lang in combinatie met een socket A moederbord en nooit problemen mee gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat het geen topkwaliteits voeding is. :{

Waarschijnlijk is voeding no#1 dus niet stabiel genoeg, maar is wel zgn "PIV ready" ! En de tweede voeding is dit niet.. :{

Dus hoe kan dit, dat een P4 moederbord geen 300W P4 voeding lust maar wel een oude 235W voeding??

En is hier iets aan te doen (ergens een vette condensator plakken oid)??
want met die 235W ben ik nogal beperkt.

OK, ontzettend bedankt alvast etc. etc. :)

(PS Dit moederbord heeft geen aansluitingen voor de extra P4 stekkers, ik weet niet of dat ergens iets mee te maken heeft..).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je geen vette GeForce videokaart hebt en niet zoveel stroomvretend spul in je PC hebt hangen, dan is het inderdaad niet onmogelijk dat een 235W voeding met een hoog-amperige en stabiele 5V lijn het gaat redden.

Je geeft zelf al aan dat de 300W exemplaar niet van topkwaliteit is, da's toch genoeg reden om voor een nieuwe kwaliteitsvoeding te gaan. Let er wel op dat 5V lijn genoeg ampères afgeeft :)

Verwijderd

Misschien is die P4-stekker op je 300w voeding gewoon instabiel, probeer eens de 300w aan te sluiten ZONDER de P4-stekker erin. Als dat goed loopt, weet je dat de voeding rijp is voor de prullenbak op Pentium 4 gebied dan :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2002 08:01 . Reden: Hai! ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zal beetje lastig gaan..
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 07:01:
(PS Dit moederbord heeft geen aansluitingen voor de extra P4 stekkers, ik weet niet of dat ergens iets mee te maken heeft..).

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 14 oktober 2002 @ 07:56:
Als je geen vette GeForce videokaart hebt en niet zoveel stroomvretend spul in je PC hebt hangen, dan is het inderdaad niet onmogelijk dat een 235W voeding met een hoog-amperige en stabiele 5V lijn het gaat redden.

Je geeft zelf al aan dat de 300W exemplaar niet van topkwaliteit is, da's toch genoeg reden om voor een nieuwe kwaliteitsvoeding te gaan. Let er wel op dat 5V lijn genoeg ampères afgeeft :)
Het is geen kwaliteitsvoeding, maar je ziet ze wel vrij vaak. Ik heb geen zin om de kas van voeding fabrikanten te gaan spekken als dat niet nodig is. En nogmaals het is een P4 certified voeding, dan mag je toch wel verwachten dat ie redelijk stabiel is.

Verwijderd

Alles kan stuk :)

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

GF

Gebruik beide voedingen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het toch iets met die p4 stekkers te maken heeft. Dit moederbord is gemaakt voor een gewone atx voeding. Misschien dat er op 12V gebied iets is veranderd in de p4 certified voeding..

Verwijderd

Topicstarter
Nee, is niet stuk, werkt prima met sockA moederbord.

Ik heb de voeding even opengemaakt, en het ziet er heel degelijk uit...

Dus waarom doet ie ut nie :?
Pagina: 1