Toon posts:

[A7V] Mobo gerepareerd

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg van een collega een defecte Asus A7V, bij het plaatsen van de cpu cooler was hij uitgeschoten met een schroevedraaier en had meerdere banen verbroken.

Ik ben eerst aan het rondbellen / mailen gegaan en kwam uit bij de importeur van Asus. Aangezien het regelmatig voorkomt dat gebruikers op deze wijze hun mobo slopen is hier een mooie regeling voor: Zij sturen hem op naar Asus, kan hij gerepareerd worden doen ze dat, zoniet zie je je mobo nooit meer terug. Helaas kost het altijd 49 euro. Aangezien een 2e hands A7V-tje dat nog net waard is was dat geen optie.

Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en het zelf geprobeerd.

Benodigdheden:
Wattenstaafjes, jif, koperpoets, soldeerbout, ovenpapier, tin, telefoonsnoer, vergrootglas, blanke nagellak, een scalpel, paracetamol en een vaste hand.

Met een wattenstaafje en jif voorzichtig de coating ter hoogte van de banen op de printplaat verwijderd.
Met de koperpoets, de sporen schoongemaakt.
Een klein sneetje in een stukje ovenpapier gemaakt en dit over de getroffen baan gelegd.
Daarna met de soldeerbout en tin het baantje herstellen. Herhaal dit voor alle (in mijn geval 6) baantjes. Eèn baan kreeg ik met alleen tin niet dicht, daarvoor heb ik een stukje telefoonsnoer uitgeplozen, tot ik een adertje had, die vertind en eroverheen gesoldeerd.

Na afloop een paracetamolletje tegen de hoofdpijn vanwege het turen door een loep, en met een scalpel mogelijke doorverbindingen verwijderd.
Wederom met koperpoets de banen schoongemaakt en weer afgedekt met blanke nagellak.

Toen moest ik hem testen, via via een oude duron 600 geregeld want je bent toch bang voor je Athlonnetje. Alles aangesloten, proccie erop, spanning erop en TADAAAAH het werkt.

Ondertussen staat het machientje al weer 2 dagen te draaien op een Athlon 1300 en heeft nog geen problemen gegeven :7

Dussuh, sloop je je bord, durf eens wat :)

Verwijderd

mooi werk... Zo zie je maar, met een vaste hand kom je nog ergens ;)

gefeliciteerd!

Heb je pix van je geslaagde operatie?

Verwijderd

een echte prutser kan maken wat hij vernielt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 00:09:
mooi werk... Zo zie je maar, met een vaste hand kom je nog ergens ;)

gefeliciteerd!

Heb je pix van je geslaagde operatie?
Pics heb ik (nog) niet, morgen op mijn werk eens vragen of iemand een digicam met een knappe macro-stand heeft.
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 00:09:
een echte prutser kan maken wat hij vernielt :)
Ik had hem niet gesloopt, dat was mijn n00b collega >:)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 18:37

Orac

Ik mis je papa.

_/-\o_ Knap hoor. Moet je een dag van tevoren zeker geen alcohol drinken, denk ik. :+ Maarreh...... PICS!!!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
jah PICS :) nice work, ik wil pics :)

Twitter | Linkedin

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PICS hier en PICS daar..

Om ons niet te verlagen tot HK niveau, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.