Toon posts:

sissende/ruisende tv

Pagina: 1
Acties:
  • 1.905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje die denk ik weinig mensen kunnen oplossen, maar ik vraag het toch maar ff. Mijn tv die sist/piept/ruist nogal bij kabelzenders(niet bij dvd). Hij doet dit vooral als er erg lichte, witte beelden worden weergegeven. Weet iemand of het uberhoubt op te lossen is, en zoja hoe? Is er misschien een schuifje of schroefje waarmee ik het kan verstellen in de tv?
PS- het is een sony trinitron 70cm van +-8 jr oud.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Heb je geen breuken in je bindingen liggen in je kabels :? En hoe is je opstelling , kwa kabels, van af je kastje tot je tv :?

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53
vaak is het piepen het gevolg van stof op de grote spoel achter de beeldbuis.
ff met een stofzuiger en meestal is het opgelost.

Wacht als je de tv hebt uitgezet wel nog ff een kwartiertje want de spoel wil nog wel eens geladen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt niet uit wat voor opstelling ik heb. Ik heb hem naar beneden gehaald en gelijk op het verdeeldoosje aangesloten (dus zonder andere verdelingen enz.), zonder adapters of andere aparatuur in de buurt: het probleem blijft.

Verwijderd

Topicstarter
tanx voor de tip, ik zal er gelijk ff met de compressor overheen. :P

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-11 22:02

Reda

HA DO KEN

heb ik ook last van met mijn oude Sharp tv van 21!! jaar oud. Ik had er idd wat perslucht doorheen gespoten wat ik ook met mijn PC gebruik en het probleem was tijdelijk opgelost, echter na 2 weken was er nog maar weinig kleur over.

• Twynn
  • Laatst online: 11-12 15:38
Meer iets voor AVH :)

OH => AVH..

Overigens, dat piepen van die 'grote spoel' (da's de hoogspanningstrafo) is toch iets anders als wat de topicstarter omschrijft volgens mij.. Sommige tv's hebben inderdaad problemen met het geluid als er heel veel wit in het beeld is..

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12 10:43

Vaughn

Powered by Jomanda

Dat sissende geluid komt zeer waarschijnlijk van die 'zuignap' op je beeldbuis, anders onder de aansluitingen van je hoogfrequent trafo. in beide gevallen gaat het om slecht contact. Je kunt dit checken om in totale duisternis hier naar te kijken, je ziet dan een soort paars achtige gloed. Zuignap lostrekken (voorzichtig) en ontvetten met alcohol/spiritus. In het geval van die HF trafo, check alle solderingen op en rond het apparaat.

Succes ermee!

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat geinig dat iedereen komt met hardwarematige tips, en niemand die zegt:

Probeer de fine tuning eens van de kanalen...

Dus doe ik dat maar: :)
Zeg, probeer de fine tuning eens van de kanalen, het kan namelijk voorkomen dat als een kanaal iets naast de frequentie staat dat er bij erg fel beeld ineens extra ruis te horen valt...

Alles kan stuk.

• Twynn
  • Laatst online: 11-12 15:38
Spawn schreef op 14 oktober 2002 @ 14:17:
Dat sissende geluid komt zeer waarschijnlijk van die 'zuignap' op je beeldbuis, anders onder de aansluitingen van je hoogfrequent trafo. in beide gevallen gaat het om slecht contact. Je kunt dit checken om in totale duisternis hier naar te kijken, je ziet dan een soort paars achtige gloed. Zuignap lostrekken (voorzichtig) en ontvetten met alcohol/spiritus. In het geval van die HF trafo, check alle solderingen op en rond het apparaat.

Hmm.. Allereerst geloof ik niet echt dat dat er wat mee te maken heeft, maargoed..

Wat ik eigenlijk wilde opmerken is dat je daarbij toch wel bijzonder voorzichtig moet zijn. Een beeldbuis blijft namelijk vaak nog geladen, ook al staat de TV al een tijdje uit.
Meestal moet je eerst even via een geisoleerde draad die met het chasis verbonden is de buis ontladen. Je maakt met die kabel dan een sluiting tussen chasis en de aansluiting die onder die dop zit.

Verwijderd

He, ik herken dit! >:)
Mijn Sony Triniton 70 cm van 1990 deed dit ook eens. Zodra het beeld lichter werd sissen en brommen als een nest jonge honden in een slangenkuil (tsjeh, verzon ik dit?). :Z

Monteur laten komen, die keek met een blik van :r :r :r

Leest u de gebruiksaanwijzing wel eens? :?

Het heeft iets met de fijnafstemming te maken, effe in het la-tje kijken.

Ik weet het niet meer, maar in het bakje met afstemknopjes zit er een, die je een keer moet indrukken, is het weg.

Hoop ik voor je, bij mij wel. Kostte me mooi voorrijkosten. 8)7

Verwijderd

Reda schreef op 13 oktober 2002 @ 23:16:
heb ik ook last van met mijn oude Sharp tv van 21!! jaar oud. Ik had er idd wat perslucht doorheen gespoten wat ik ook met mijn PC gebruik en het probleem was tijdelijk opgelost, echter na 2 weken was er nog maar weinig kleur over.
Tja wat wil je met een tv van 21 jaar oud :D

Verwijderd

Ik heb een probleempje die denk ik weinig mensen kunnen oplossen, maar ik vraag het toch maar ff. Mijn tv die sist/piept/ruist nogal bij kabelzenders(niet bij dvd).

Gek he!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vertel dan eens of het uit de speakers of electronica komt.

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12 10:43

Vaughn

Powered by Jomanda

Twynn schreef op 14 oktober 2002 @ 17:12:

[...]

Hmm.. Allereerst geloof ik niet echt dat dat er wat mee te maken heeft, maargoed..

Wat ik eigenlijk wilde opmerken is dat je daarbij toch wel bijzonder voorzichtig moet zijn. Een beeldbuis blijft namelijk vaak nog geladen, ook al staat de TV al een tijdje uit.
Meestal moet je eerst even via een geisoleerde draad die met het chasis verbonden is de buis ontladen. Je maakt met die kabel dan een sluiting tussen chasis en de aansluiting die onder die dop zit.
Ja, als het uit de speakers komt heeft het er niks mee te maken. Ik las ook dat hij het bij DVD's niet heeft. Maar ik heb meegemaakt bij mijn TV dat het hoge sissende geluid bij die zuignap vandaan kwam.

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• Neogenic
  • Laatst online: 17-03-2022
Een maat van me heeft ook zoiets wazigs met z'n redelijk oude TV. In het begin is het geluid wel goed maar naar een minuut of 5-10 gaat het steeds meer ruisen todat je er op een bepaalt moment echt niks meer van verstaat. Het verschilt wel per kanaal zoals V8 is vaak wat beter en nu komt het opperwazigste als je dus bv. een voetbalwedtrijd aan het kijken bent ruist/vervormt ie echt ernstig MAAR gaan ze vervolgens bv. na de 1e helft naar de studio terug is het geluid in één keer en stuk beter op dezelfde zender wel te verstaan.
Hij heeft 'em altijd op het videokanaal staan zodat ie via de afstandbediening van de video toch kan zappen aangezien de zapper van de TV pleite is.
Ik heb er zelf dus geen *** verstand van maar dit zou ook wel eens aan de tuning van de zenders liggen ofzo??

• remco_k

remco_k

Ik heb het nog eens doorgelezen en kom tot de volgende conclusie:
...Mijn tv die sist/piept/ruist nogal bij kabelzenders(niet bij dvd)....
Het feit dat er staat "niet bij dvd" geeft al aan dat er met hoogspanning of andere electronica onderdelen hoogst waarschijnlijk niets mis is.
Het is echt de fine tuning van de tv kanalen... Even goed bijregelen en alles is weer oke.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Kan obscurus daar nu zelf niet eens achter komen door de het geluid eens uit te zetten................
Lijkt me dat je eerst zelf wat onderzoekt en dan pas een topic begin!!!!!!!!!!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik had dit vroeger met me nintendo altijd, als ik zo'n menu in beeld had met witte lijnen enzo kreeg ik zo'n rare toon uit me speakers :(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Oke ik neem maar even aan dat die klacht hetzelfde is als hierboven.
Het probleem is dat de video level te hoog staat.
Dit is doordat het een oudere toestel betreft waarschijnlijk verlopen.
Zoek even bij vlakbij het IF cirquit naar een klein af te regelen spoeltje terwijl je naar het beeld kijk en het geluid luister.
Dit is het video level adjustment spoeltje.
Het beste even een zender opzetten met veel witte beelden.
En dus niet met je DVD of een andere externe ingang maar gewoon via de tuner van de tv zelf.

Verwijderd

Het lijkt er op dat Obscurus nu ook een probleem heeft met z'n PC.
Vragen stellen en dan verdwijnen, hmmm

• remco_k

remco_k

Ben bang dat je gelijk hebt 007-2....
Dit is het laatste wat we van obscurus hebben gezien:
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 23:10:
tanx voor de tip, ik zal er gelijk ff met de compressor overheen. :P
Misschien dat de compressor de computer op heeft gezogen terwijl hij z'n tv aan het uitblazen was... of erger nog: obscurus opgezogen.
Volgende keer de computer beter vastzetten met wat borgmateriaal. :P

Alles kan stuk.

• Artwido
  • Laatst online: 22:53
Of er stond toch nog spanning op die hoogspanningstrafo. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd he, zo'n paar dagen weg in de vakantie? Wel lachwekkend trouwens hoe sommige mensen zich kunnen opnaaien over bepaalde onderwerpen.
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 21:27:
Kan obscurus daar nu zelf niet eens achter komen door de het geluid eens uit te zetten................
Lijkt me dat je eerst zelf wat onderzoekt en dan pas een topic begin!!!!!!!!!!
Maargoed, om nu weer even over te gaan op het onderwerp. Ik heb de hoogspanningstrafo dus ff afgestofd en daarna was het continue gebrom weg. Echter, nu is het een brom die steeds harder word (zoals Neogenic ook omschrijft). De Fijnafstemming heb ik nu geprobeert, maar dat maakt ook geen lor uit. Misschien dat ik toch maar een nieuwe moet kopen

Verwijderd

Mijn tv die sist/piept/ruist nogal

afgestofd en daarna was het continue gebrom weg

Ongelofelijk wat een...............
Hoogspanning afstoffen omdat er ruis en piep uit de speakers komt zodat daarna het gebrom weg is?
Omdat je zelf dus niet kan denken begin je al met "Ik heb een probleempje die denk ik weinig mensen kunnen oplossen"
Lachwekkend is dit.
Hoe in hemelsnaam krijg jij je computer aan?
Hier is maar een woord voor "DUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH"

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me niet dat ik niet kan denken, als je in v6 zit. Lijkt me eerder dat jij gewoon een enorm trieste kutnerd bent!

In ieder geval voor je al jullie info

Verwijderd

ik ook van jouw

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
slotje?
Pagina: 1