[MDK 9.0] alles loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• JackHoeb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Omdat ik erg verknocht ben op Mandrake Linux en tot op heden de beste ervaringen had met deze distro, blijf ik proberen het systeem aan de praat te krijgen, maar wordt zo langzamerhand moedeloos. Ben ik hierin de enige?
Heb voor de meeste "bekende" problemen al een oplossing gevonden, maar het grootste probleem blijft voor mij:

Het totaal vastlopen van het systeem, dus niet meer uit X kommen middels Ctrl-Alt-Backspace maar genoodzaak zijn om te reset knop te gebruiken.
Overigens met of zonder geïnstaleerde NVidia drivers.

Internet delen? In MDK 8.2 koud kunstje, in 9.0 werkt het niet en ja ik weet dat er allemaal mogelijkheden zijn om het middels ingewikkelde handmatige instellingen dit in te stellen, maar hee, ik gebruik MDK juist omdat ik geen zin heb om te moeten klooien.

Mijn systeem:

ECS K7S5A Lan(ISP) Realtek RTL8139 (Thuisnetwerk) NVidia GF2ti, SB5.1Live, Duron 1000, 256MB SDRAM, WD 80GB HD, IDE CDROM en CDwriter, DC10+ capturekaart.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Als hij hangt, kun je je computer dan nog wel vanaf een andere computer (if any) pingen?
Wanneer hangt hij?
Lijkt het gerelateerd aan een bepaalde actie van jou, of maakt het niet uit wat je doet?
Is het altijd snel na het booten of is het meer complete randomness?

Verwijderd

Gewoon een andere distro gebruiken, ik heb Mandrake gebruikt vanaf beta 8.0 tot en met final 8.2, maar 9.0 laten werken is onbegonnen werk. Bijna geen enkele driver doet het, en die GCC 3.2 is al helemaal ***....

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Dit klinkt als een probleem met je Geforce kaart.
Die kunnen lastig te vinden zijn. ;)
Je kan evt op hier kijken of er oplossing te vinden is.
Ik heb daar een oplossing kunnen vinden.

Koffie werkt echt!

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
deadinspace schreef op 13 oktober 2002 @ 22:27:
Als hij hangt, kun je je computer dan nog wel vanaf een andere computer (if any) pingen?
Wanneer hangt hij?
Lijkt het gerelateerd aan een bepaalde actie van jou, of maakt het niet uit wat je doet?
Is het altijd snel na het booten of is het meer complete randomness?
Hmm, nog niet geprobeerd, heb net weer opnieuw geïnstaleerd, dus probeer het zodra het probleem zich weer voordoet

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
koffiedrinker schreef op 13 oktober 2002 @ 23:21:
Die kunnen lastig te vinden zijn. ;)
Je kan evt op hier kijken of er oplossing te vinden is.
Ik heb daar een oplossing kunnen vinden.
Kun je aangeven welke oplossing voor jouw werkte?

Heb net MDK weer opnieuw geïnstaleerd. Heb voor de afwisseling eens Gnome gekozen als standaard Windowmanager en hee, ik heb Nautilus ineens. Bij de KDE als standaard lukte dat voor geen meter.
:D

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

koffiedrinker schreef op 13 oktober 2002 @ 23:21:
Lijkt me niet echt, aangezien hij al aangaf dat het zowel met als zonder nVidia's drivers is.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

In het verleden had ook redelijk veel van dit soort vastlopers met mijn Geforce2 kaart.
De oplossing was toen om de AGP-support in de kernel uit te schakelen en over te gaan op nVidia's eigen AGP-support in de driver.
En omdat de meeste Mandrake/Red Hat standaard de AGP-support hebben aanstaan, dacht ik dat misschien daar het probleem vandaan kwam.
Ook zonder NVidia-drivers kan een vastloper dan voorkomen.
Het is maar een gok. ;)

Koffie werkt echt!

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
deadinspace schreef op 13 oktober 2002 @ 23:56:
[...]

Lijkt me niet echt, aangezien hij al aangaf dat het zowel met als zonder nVidia's drivers is.
Ben bang dat toch het probleem bij de Nvidia drivers zit. Heb eerst een hele tijd kunnen werken, maar na de instalatie van de nvidia drivers liep X weer compleet vast na ongeveer 1 à 2 minuten. De kernel blijft overigens wel lopen, ik kan nl. wel pingen naar de machine.
Heb de regel "Option" "NvAGP" "1" toegevoegd aan /etc/X11/XF86Config-4 maar dat loste het probleem niet op.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

JackHoeb schreef op 14 oktober 2002 @ 01:09:
De kernel blijft overigens wel lopen, ik kan nl. wel pingen naar de machine.
Kun je dan ook nog inloggen mbv ssh?

Voor nVidia-driver related problemen moet ik je doorverwijzen naar Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic, daar is dat topic voor bedoeld.
Maar zo uit mijn hoofd: heb je het bus-id aangegeven in je X config? Als ik me niet vergis kon dat problemen veroorzaken als je dat wegliet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
Staat deze regel in je /etc/X11/XF86Config?

BusID "PCI:1:0:0"

(In de sectie over de 'nvidia' driver)

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Wilke schreef op 14 oktober 2002 @ 12:04:
Staat deze regel in je /etc/X11/XF86Config?

BusID "PCI:1:0:0"

(In de sectie over de 'nvidia' driver)
Nee, stond er niet in, toegevoegd, maar helaas nog altijd zelfde probleem.
Het gekke is dat mijn hele desktop met applicaties bevriest, maar de muis kan ik blijven bewegen :?

Denk idd dat dit probleem bij de NVidia topic thuishoort, ga daar verder zoeken. Met dank.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Muis blijft wel bewegen...
Probeer toch eens vanaf het netwerk je machine te benaderen met ssh (en als dat niet gaat: waarom precies gaat dat dan niet?).
Draaien er nog andere services op die machine, en wat doen die services op het moment dat hij op zijn bek gaat?

Je kunt eventueel booten zonder X en dan kijken of het ook fout gaat. Zo nee, dan is het waarschijnlijker dat het aan X ligt.

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Booten zonder X is voorlopig de enige mannier om ook maar iets te doen, het ligt dus echt wel aan X. Iets proberen onder X heeft geen zin want krijg nog niet eens de tijd een aplicatie te starten, maakt niet uit welke of zelfs als ik geen applicatie start X loopt vast en ik kan geen meter verder.
Heb op die andere bak M$ XP en moet eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe ik de machine moet benaderen met ssh 8)7

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
JackHoeb schreef op 15 oktober 2002 @ 00:17:
Heb op die andere bak M$ XP en moet eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe ik de machine moet benaderen met ssh 8)7
Aargh....putty downloaden (ik ben ook lui: ga naar google.com en typ 'Putty download' -> I'm feeling lucky en je vind 'm). vergeet niet 'ssh' te selecteren als methode om verbinding te maken.

Daarvoor moet sshd ook wel draaien op je Linux computer, en ik zou niet weten of dat 'standaard' het geval is bij Mandrake - zo niet, of wanneer je computer echt keihard hangt, dan krijg je de melding 'connection refused', als je de computer wel kunt pingen reageert er blijkbaar toch nog *iets* (anders zou 'ie namelijk de ping-pakketjes niet meer terug kunnen sturen). Dat soort verschillen zijn soms nuttig om te zien hoe dood dood is, zeg maar :P

Wel een behoorlijk vaag probleem als ik het zo zie, ik zou haast aan hardware gaan denken. Systeem is toevallig niet overgeklokt?

Ik durf het haast niet te suggereren, maar misschien is Mandrake 8.2 blijven gebruiken de perfecte oplossing? Je bent volgens mij niet de eerste met ramp-ervaringen met Mandrake 9.0 (zie o.a. de post van CybErik) - misschien ff wachten op 9.1?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

JackHoeb schreef op 15 oktober 2002 @ 00:17:
Booten zonder X is voorlopig de enige mannier om ook maar iets te doen, het ligt dus echt wel aan X. Iets proberen onder X heeft geen zin want krijg nog niet eens de tijd een aplicatie te starten, maakt niet uit welke of zelfs als ik geen applicatie start X loopt vast en ik kan geen meter verder.
Ah, das dan duidelijk. Maar je kunt je muis dus nog wel bewegen? Dat vind ik redelijk vreemd. Reageren programma's of KDE/Gnome/whatever nog op muiskliks? Beweegt er verder nog iets (een klok ofzo...)?

http://www.eskimo.com/~lo...slides/html/slide_12.html
http://nl.linux.org/doc/HOWTO/X-VVV-2.html
http://www.x.org/

Volgende keer zelf zoeken ;)
Wilke schreef op 15 oktober 2002 @ 00:36:
Daarvoor moet sshd ook wel draaien op je Linux computer, en ik zou niet weten of dat 'standaard' het geval is bij Mandrake - zo niet, of wanneer je computer echt keihard hangt, dan krijg je de melding 'connection refused'
Connection refused is iets dat de kernel expliciet moet terugsturen omdat een poort dicht is. Als die bak echt hangt krijg je een time-out.

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Heb de moed opgegeven, ben overgestapt op Redhat 8.0. ppppffff :9~ wat een verademing. Alhoewel :X moest al gelijk de xmms rpm downloaden om MP3'tjes te kunnen spelen, maar ach... :O ! is trouwens verrekte snel dat RH 8.0 of beeld ik me dat maar in B) ???Nvidia drivers werken overigens perfect met RH 8.0 _/-\o_

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Toch probleem opgelost met Mandrake. Vond oplossing op Mandrakes Errata.
http://www.linux-mandrake.com/en/90errata.php3#apic

Error scenario: System freezes for no apparent reason or the power is automatically shut off when XFree86 respawns.
Why: Some motherboards do not like the APIC support in the kernel
Solution: You can boot with the "noapic" option at the LILO prompt. If this fixes the problem, modify /etc/lilo.conf and add the "noapic" option in the append= line of your kernel. As root, execute "lilo" on the commandline to rewrite the boot information.

Probleem opgelost :)

Verwijderd

ik lees in dit topic dat mandrake 9.0 dus vaak vast loopt en om het te laten draaien dat het onbegonnen werk is...!! zijn er meer mensen met dit probleem want ik kreeg van de week van iemand te horen dan deze juist de beste was tot nu toen dus ben ik aan het downen van mandrake 9.0 begonnnen...

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Ik ben van mening dat dat een beetje onzin is. Mandrake heeft een naam als makkelijkste distro voor beginnelingen hog te houden en dan zullen ze heus niet hun naam weggooien door een k*tversie uit te brengen.

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 14:05:
ik lees in dit topic dat mandrake 9.0 dus vaak vast loopt en om het te laten draaien dat het onbegonnen werk is...!! zijn er meer mensen met dit probleem want ik kreeg van de week van iemand te horen dan deze juist de beste was tot nu toen dus ben ik aan het downen van mandrake 9.0 begonnnen...
Ik moet zeggen nu ik dit probleem heb kunnen oplossen, ik totaal geen problemen meer heb gehad. Deze bug is waarschijnlijk te wijten aan mijn Moederbord (SIS735) die problemen heeft met APIC support.
Alles loopt nu perfect en stabiel.

Verwijderd

owkej gelukkig maar dan
dan kan ik met een gerust hart aan de installatie gaan beginnen...!!
bedankt voor jullie meningen...!!
Pagina: 1