Smoothwall 0.9.9 SE + Eicon/Teles

Pagina: 1
Acties:

• wh-vanderpost
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
Ik ben nu al een paar dagen bezig met het op gang helpen van een routertje voor ons thuisnetwerk.... echter zonder resultaat (zoals meestal)
Ik heb de volgende config:

- P-II 350 op Asus P2B mobo
- 64 MB
- 1 GB
- 1x 3Com 3c-905b-tx 10/100
- 1x Eicon Diva Pro 2.0 PCI (er staat ook nog "Diva 2.0 PCI" op de kaart)

Ik heb nog een andere ISDN kaart over, namelijk een Teles 16.3 ISA.

Na het starten van de setup van de bootable cd en het detecteren van de LAN adapter (probleemloos) kom ik bij de ISDN detectie en daar loopt het (al) stuk. :'(

Situatie 1 (Eicon PCI):
De autodetectie komt (als ik in de BIOS een IRQ kies) met een ITK kaart aanzetten ?! En als ik vervolgens ISDN wil activeren gaat het alsnog niet door.
Kies ik geen IRQ (dus AUTO) dan vindt hij helemaal niks.

Situatie 2 (Teles ISA):
De autodetectie vindt zonder extra instellingen in de Bios ook de ITK kaart, kies ik een andere kaart, zoals de Teles 16.3 dan kan hij 't niet vinden.
Nu heb ik op veel sites gelezen dat je de extra opties moet meegeven (de IO en IRQ) maar hoe kom je daarachter met een ISA kaartje?

Het liefst gebruik ik natuurlijk de Eicon, deze is wel iets duurder geweest namelijk.

Kan iemand me vertellen, eventueel in stappen ofzo, wat ik het beste kan doen?
Echt véél ervaring met Linux heb ik niet....

Alvast bedankt !

All knowledge is written

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik zou eerst even op gaan zoeken welke kernel modules er precies verantwoordelijk zijn voor die 2 kaartjes. En dan kijken of deze wel in je kernel zitten, en zo niet, even een nieuwe kernel compilen. :)

Verwijderd

Wat het ISA-kaartje betreft: Op sommige van deze kaartjes kun je met jumpers op de kaart zelf het irq en i/o adres instellen. Hoe je dit precies moet doen staat dan in de handleiding van de kaart vermeld. Anders zou je eens in Windows kunnen booten (als je dat nog op die machine hebt staan) en kijken welke resources windows aan de kaart toebedeeld (in device manager). Deze zou je ook in linux kunnen proberen.

Net zoals je zegt zou ik echter voor de PCI kaart gaan. Misschien wordt die ITK kaart herkend omdat ie dezelfde chipset heeft als de Teles.

[EDIT]
Heb je al eens geprobeerd om gewoon met die ITK driver verder te gaan?

Sorry niet goed gelezen :)

• wh-vanderpost
Aha... nou heb ik vrijwel geen ervaring met Linux, ik weet hoe je erin komt, wat "ls" is en hoe je het shutdown commando geeft. En dat is zo'n beetje het.

Misschien dat je me een beetje kan helpen?
Bijvoorbeeld dat ik de stappen uitvoer die jij opgeeft en dat ik dan de results daarvan op 't forum post.
Want hoe ik bijvoorbeeld een kernel moet updaten zou ik al helemaal niet weten.
Het enige dat ik wel overal lees over Smoothwall is dat het "make" commando er niet in zit en dat dat bij veel mensen een hoop belemmering veroorzaakt.

All knowledge is written

Verwijderd

ik zou zeggen probeer eens modprobe <kaar-driver>
die kun je vinden in /lib/modules/kernel/drivers/net
de exacte dir kan een beetje scheelen maar het /lib/modules en /net klopt :)
(ja ik ken die dingen natuurlijk ook niet uit mijn hoofd enzo)

en daar staat een rijdte drivers en probeer dan b.v.
modprobe 3c905 (of hoe die driver van die kaart ook heet)
en dan staat er of niks (das goed) of wat info (das ook goed) of hij komt met een error van not found blaat (das nie goed)

lukt dat. (ga ik voor het gemakt even vanuit)
dan zie je met ifconfig de status van je 2 kaarten.
met ifconfig kun je ze "geloof" ik ook instellen. maar dat heb ik zelf nooit gedaan
ook in je /etc/rc.d/rc.? staat de configuratie van je kaarten (iig in slackware wel)
welke rc weet ik niet, en dat verschilt ook per distro.

• wh-vanderpost
Zitten die drivers voor die kaarten dan al in deze linux versie?

Of moet ik die ergens vandaan halen en erin "bouwen"??

All knowledge is written

• wh-vanderpost
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 11:14:
Wat het ISA-kaartje betreft: Op sommige van deze kaartjes kun je met jumpers op de kaart zelf het irq en i/o adres instellen. Hoe je dit precies moet doen staat dan in de handleiding van de kaart vermeld.
Helaas, deze kaarten hebben beide geen jumpers.
Anders zou je eens in Windows kunnen booten (als je dat nog op die machine hebt staan) en kijken welke resources windows aan de kaart toebedeeld (in device manager). Deze zou je ook in linux kunnen proberen.
Windows staat er niet (meer) op. Ik heb, in de veronderstelling dat linux alles wel kon vinden, Windows er met genoegen afgeveegd.
Net zoals je zegt zou ik echter voor de PCI kaart gaan. Misschien wordt die ITK kaart herkend omdat ie dezelfde chipset heeft als de Teles.
[EDIT]
Heb je al eens geprobeerd om gewoon met die ITK driver verder te gaan?
Als ik de ITK driver kies, of in de setup em gewoon op ITK laat staan, en vervolgens op "ISDN inschakelen" klik dan komt er alsnog een melding dat de kaart niet gevonden kan worden. Als ik dat eenmaal gedaan heb, werkt de Autodetect niet meer, altans, hij vindt geen kaart meer, zelfs geen ITK.

All knowledge is written

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Situatie 2 (Teles ISA):
De autodetectie vindt zonder extra instellingen in de Bios ook de ITK kaart, kies ik een andere kaart, zoals de Teles 16.3 dan kan hij 't niet vinden.
Nu heb ik op veel sites gelezen dat je de extra opties moet meegeven (de IO en IRQ) maar hoe kom je daarachter met een ISA kaartje?
Smoothwall 0.99 SE heeft iig ondersteuning voor je Teles 16.3. De teles kaart staat standaard ingesteld op irq 10 en i/o 180.

Ik had zelf het probleem dat mijn netwerk kaart op irq 10 ging zitten. Daardoor kreeg ik mijn teles niet aan de praat. Wie weet is dat bij jou ook het probleem.

• wh-vanderpost
Dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Heb je dit uiteindelijk nog weten op te lossen?

All knowledge is written

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

het betreffende isa slot kun je in de bios een irq toewijzen, dan heb je dus zeker weten een isa Teles kaart die op irq 10 werkt. Je kunt dan ook handmatig instellen dattie gewoon met een teleskaart moet werken. Over Teles of Eicon, ik zou er niet mee zitten, sterker nog, je hebt nu nog een ISA slot in deze bak zitten, dus maak er gebruik van, anderrs gaat die kaart toch in de kast. De eicon kun je ook nog onder windows / nw. bakken gebruiken. Oh en die Teles was en is nog steeds een prima kaart hoor, en isdn doorvoersnelheid is toch echt niet meer dan een isaslot aankan

* hufkes heeft hier ook een perfect werkende teles16.3b in de server zitten
Ik gebruik trouwens de Fli4l 1-floppy router software, werkt perfect en is supermakkelijk in te stellen

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• TigZ

TigZ

wh-vanderpost schreef op 14 oktober 2002 @ 21:40:
Dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Heb je dit uiteindelijk nog weten op te lossen?
Ja, door kabel te nemen :)

Zoek eens op google naar een forum genaamd minddigger (volgens mij, ben het adres kwijt). Daar heb ik toen de oplossing gevonden.

Ik gebruik trouwens nou ipcop, exact hetzelfde als smoothwall alleen een paar extra's zoals adsl support.
Probeer het daar anders mee.

• wh-vanderpost
Die single floppy software had ik inderdaad ook gevonden, is alleen allemaal duits... en er moet nog het een en ander ingesteld worden. Ook is het me niet helemaal duidelijk of je het nou vanuit een bestaand Linux systeem moet opbouwen (lijkt me niet omdat het vanaf 1 floppy draait) en hoe je dan die bootflop maakt. Ik had het TAR bestand uitgepakt met WinZip, alleen zal het zeker wel met het ext3 bestandsysteem op die diskette gezet moeten worden?

All knowledge is written

• hufkes

hufkes

wh-vanderpost schreef op 14 oktober 2002 @ 21:58:
Die single floppy software had ik inderdaad ook gevonden, is alleen allemaal duits... en er moet nog het een en ander ingesteld worden. Ook is het me niet helemaal duidelijk of je het nou vanuit een bestaand Linux systeem moet opbouwen (lijkt me niet omdat het vanaf 1 floppy draait) en hoe je dan die bootflop maakt. Ik had het TAR bestand uitgepakt met WinZip, alleen zal het zeker wel met het ext3 bestandsysteem op die diskette gezet moeten worden?
het feit dat het Duits is is idd nog wel een beetje jammer ja, maar je kunt je ook aanmelden om een vertaling te helpen opzetten :)

Maar goed, om fli4l te installeren haal je het basisding over, opt paket voor isdn, makkelijkste is ook om er meteen dhcp-server van te maken alhoewel je ook zelf alles op de overige compu's kunt instellen en eventueel opt pakket voor keyboard.

Verder FliWizNG (zit geloof ik al in het standaard pakket, anders ook los overhalen), opstarten, offnen, base.txt -> verwijzen. Instellen hoe je router moet heten, instellen hoeveel clients, etc. Weiter>, netwerkkaart selecteren, Weiter> instellen dat je Teles gebruikt en op welke adres, Weiter> evt msn invullen, Weiter> DSL overslaan, Weiter> evt host-naampjes aanpassen bij clients en optpakete instellen (lees gebruiksaanwijzing van het desbetreffende opt-paket)

Vervolgens kies je knopje spechern, lege flop erin, diskette erstellen -> hij doet alles voor je, format, copy etc. Lang wachten, hij zegt vanzelf dattie klaar is.

Germaakte flop doe je nu in je router, opstarten (van flop natuurlijk) en begint syslinux te laden. Voila, klaar is klara. Evt. kun je nog portforwarding etc instellen en de wat andere dingetjes blokkeren, maar dit is reeds voldoende.

Suc6 ermee.

---

• wh-vanderpost
Hmm.. ik vind het heel klote om het te melden... maar eehh
Ik heb net Smoothwall 2.0 beta 2 gedownload en in de BIOS de Teles kaart op IRQ 10 gezet. De rest van de IRQ's aan PCI/pnp toegewezen en Smoothie vind em in 1 keer op io=0x180 en irq=10.
Nu nog de rest.

All knowledge is written

• hufkes

hufkes

way to go man! Dus alles draait nu?

kan de gelukkigge tipgever even vangen >:)

---

• wh-vanderpost
Jep! :*)
Ik heb gisteren nog even weer een andere HD erin gehangen en daar SW 0.9.9 SE op gezet, gewoon in de setup weer aangegeven dat de Teles op io=0x180 en irq=10 zit en hup, vinden.
Nog even een inbelaccount aangemaakt, dit leek nog niet echt te werken, hij maakte geen verbinding met de ISP. Ik denk dat dit komt door het MSN dat ik opgegeven heb. Ik had het gehele 10 cijferig telefoonnummer erin gezet en nu heb ik alleen het abbonee-nummer, dus zonder netnummer, ingevuld.
Dial on demand en Dial on DNS demand aangezet, proxy aan....en werken.

Enige probleem nu nog is dat als ik de proxy uitzet en dus alleen een default gateway instel op de client, de Internet Explorer geen geduld lijkt te hebben. Als je een URL invuld begint SW wel te bellen, maar voor hij verbonden is komt IE al met "Kan de zoekpagina niet openen". Vul je een proxy in dan wacht hij wel gewoon normaal.
MSN deed het in 1x, net als Outlook.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips/uitleg/mentale ondersteuning :O

ps. Weet iemand of het verstandig is om SNORT aan te zetten? Of kan ik dan gelijk niet meer MSN'nen enzo?

All knowledge is written

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Snort is een soort firewall geval, kan je met gerust hart aanzetten, ook als je nog wilt babbelen via billwarez' MSN

The more you know, the more you know you don't know.

• TigZ

TigZ

Volgens mij is Snort een intrusion detection system en geen firewall.
Je firewall logs geeft alleen aan wat hij geblokkeerd heeft. Je log van snort geeft aanvallen en scans weer. (as ik me nie vergis)
Pagina: 1