Toon posts:

TV doet verdomd raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik een goeie TV van Philips... 72cm Matchline, stereo, 6 speakers, PIP, 2x SCART, 1x S-VHS...noem maar op. Wel al een jaar of 5, maar goed. Nou is ie sinds vanavond raar aan het doen: om de zoveel tijd gaat ie heel snel aan en uit (van die plofjes) en uiteindelijk is het beeld zwart en zijn de ledjes op de tv zelf ook uit.

Voordat ik em wil laten repareren, ben ik benieuwd of iemand van jullie dit probleem weleens heeft gezien/meegemaakt. Dus waar ligt het aan en wat gaat zoiets ongeveer kosten.

(ik ben d'r erg naar van iig)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat is stof in de connectoren tussen de printplaten gok ik. In je auto zetten en over een hobbelige weg rijden hielp bij onze oude tv altijd (we gingen naar m'n oom om hem te laten repareren, maar daar aangekomen deed ie het weer...)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 22:08

almightyarjen

When does the hurting stop?

Als je een luchtcompressor hebt: ff doorblazen die zooi. Kap d'r af en doorblazen. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

dit had ik dus met een aristona tv (ook phillips) en toen bleek de beeldbuis kapot te zijn :(
Ik hoop voor je dat het dat niet is .
suc6

en hij was nog maar 3 jaar oud })

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

Hmmmzzz... nou, als ie even uit heeft gestaan en ik zet em weer aan, dan doet ie het weer gewoon. Na een sec. of 20 weer hetzelfde probleem... zal ook wel met de temp. van de tv te maken hebben. Morgen iig ff doorblazen, misschien komt het stof pas op een bepaalde temp. klieren

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

ik heb met mijn tv precies hetzelfde alleen moet ik hem 2 dagen laten staan ongeveer voordat hij weer aangaat. en dan na paar minuten springt hij uit. maar stof wegblazen daarbij heeft niet geholpen :(

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik zou zeggen, gebruik een beetje perslucht, en doe het buiten oid, dat stof wil je niet op je bank hebben oid. Pas op met hoogspanningsonderdelen en evt nog geladen condensatoren enzo :)

Verwijderd

Dit lijkt me gewoon een condensator bij de hoogspanning of de lijntransformator zelf.
Als je dit laat repareren kost het minimaal 75 euro ook al is het alleen een condensator.
Stof weghalen kan je het beste met een kwast en een stofzuiger doen. Als je het stof gaat
"wegblazen" komt het echt overal tussen. Denk aan trimmertjes, tuner etc.
Maar dit ligt niet aan stof.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als de ledjes ook al uitgaan lijkt de algemene voeding het probleem. Condensatoren zijn hierbij altijd verdachte onderdelen. Trafo's natuurlijk ook. Maar zonder schema, meetapparatuur en kennis van zaken is zelf repararen lastig. Schoonblazen is dan één van de weinige dingen die je kan doen, en zoeken naar verdachte (zwartgeblakerde) onderdelen.

Dit is geen signature...

Verwijderd

als je je taal eens aanpast doet die tv misschien ook eens normaal :>

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 03:34:
als je je taal eens aanpast doet die tv misschien ook eens normaal :>
huh? wat bedoel jij nou?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mmm... sommige tv's hebben printplaten die "in elkaar" zijn gestolen... uh... gestoken ;) , zeg maar zo'n beetje dezelfde manier als in je computer (isa, pci en agp slot).
Vaak oxideert de boel door vocht, de warmte en stof in de tv en krijg je slechte contacten.
dus: stekker eruit, schroef je TV open, zoek die printen op die in een slot zitten gestoken, ruk ze eruit, prop ze weer terug en herhaal dat nog zo vaak als je nodig vind. Doe dat ook met de kabel-connectors en eigenlijk alles wat los kan zonder te solderen.
Zo schuren die contactjes weer eens een beetje schoon, en wie weet, doet ie het weer gewoon... :)

Alles kan stuk.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57
Waar woon je ergens in de buurt? Onze tv doet sinds een paar dagen ook al funny. Precies op die momenten dat mijn pc ook "bevriest". Ik krijg het vermoeden dat het probleem ergens anders ligt (hier dan tenminste...)

Verwijderd

Lampje schreef op 14 oktober 2002 @ 14:51:
Precies op die momenten dat mijn pc ook "bevriest". Ik krijg het vermoeden dat het probleem ergens anders ligt (hier dan tenminste...)
Zet de kachel is iets hoger :D

Verwijderd

Gewoon even je connector opnieuw vast solderen

ps;verdomd komt van verdomme dat vind ik niet mogen hier beetje het forum vervuilen door vloeken :/

Verwijderd

Lampje schreef op 14 oktober 2002 @ 14:51:
Waar woon je ergens in de buurt? Onze tv doet sinds een paar dagen ook al funny. Precies op die momenten dat mijn pc ook "bevriest". Ik krijg het vermoeden dat het probleem ergens anders ligt (hier dan tenminste...)
nee je tv doet raar, maakt een spannings piek en dan loopt je pc vast of zo :P ?

Verwijderd

Hoi , het bekende philips probleem wat je hebt is los soldeerwerk , als je hem openmaakt gaat erbovenaan de beeldbuis een draad met een dop van ongeveer 4 cm op de beeldbuis , volg die kabel naar de print en je komt bij de lijntrafo,aan de onderkant zit deze vaak losgebrand , als je dit weer netjes soldeert en kijkt of bij de schakeltrafo van de voeding ook het soldeerwerk in orde is , moet je het kunnen oplossen Succes!!!!! :)

Verwijderd

Jep ik had last van precies hetzelfde probleem (Dat hij af en toe zo uitsloeg opeens) maar ik dacht dat dat zo hoorde (philips sux), maar na een jaar ofzo kreeg ik ook last van balken aan de zijkant, en na weer een paar maanden kreeg ik last van een groenige gloed over mijn beeld; die heb ik nu dus op moeten sturen

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de tussenstand: ik heb em ff opengeschroefd en er uitermate deskundig kilo's stof uit gezogen... en het lijkt erop alsof ie weer gewoon werkt!

Ik ga em nu een paar uur laten loeien en dan merk ik het wel of ie dezelfde kuren gaat krijgen. Dan zal ik eens naar die dop kijken.

Verwijderd

en is hiermee het probleem dus verholpen ?

Verwijderd

LET OP !!!

Op de lijntrafo kan ook als de tv een tijdje uit is een behoorlijke klap stroom staan.

Dus voorzichtig

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ja, weet ik... maar met een kunststof stofzuigerslang kan er niet zoveel gebeuren

Verwijderd

Topicstarter
Te vroeg gejuicht... heb em 24 uur uit laten staan, stofzuiger erdoor gehaald, aangesloten en hij leek het weer te doen...ECHTER, na ca. 1 uur hield ie het weer voor gezien...

Verwijderd

Lijkt me een Temp probleem !
Dus toch maar ff naar de reparateur
Of je moet zelf gaan experimenteren met een Fohn op bepaalde componenten

Verwijderd

Wat is het type nr?

Verwijderd

had ik ook :/ me lijntrafo lag dus zo goed als los :/ ff weer vast gesoldeerd en hij doet het intussen al weer een jaar :+
en dat voor een oude aristrona :+

Verwijderd

Dit heb ik nu ook. Ik heb een sony trinitron. De eerste 20 minuten gaat ie zomaar uit, en aan. Als ik er en trap op geef, doet ie het weer. Hoogst irritant. Na 20 minuten blijft ie het gewoon weer doen.
Waar kan dit dan nu aan liggen

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:52
Ik heb hier een kleine imperial of zo, deze ontlaadt zijn condensatoren niet meer geloof ik, in elk geval krijg ik als ik de tv langere tijd in stand-by laat staan en dan aandeed een plof en de tv sluit dan een second of zo mijn hele stroomlijn af, pc incluis dus.

geloof niet dat dit veel helpt voor dit topic, maar het lijkt erop dat dit een faq voor tv-problemen wordt, dus wou ik dit er ook ff bij als mogelijk probleem.

Verwijderd

een plof en de tv sluit dan een second of zo mijn hele stroomlijn af, pc incluis dus.

Weet je zeker dat je het over je tv hebt en niet in de meter kast sta?

Verwijderd

Topicstarter
Als typenummer kan ik alleen dit vinden: 25DC2060/20R

En ik heb er maar ff een foto van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/s.ampts/tv.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2002 16:42 . Reden: foto erbij ]

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Inderdaad temperatuur probleem, effe openmaken, de soldeerbout erbij pakken.
Er zitten op het chassis (de grote printplaat) als het goed is 3 kleine transformatortjes.
De poten hiervan moet je even doorsolderen.
Bekijk gelijk de rest van de printplaat of er niet nog meer soldeerpuntjes zijn gescheurd. Je kunt dit zien door een barstje rondom het gesoldeerde pootje van de componenten.

Heb tijdens mijn stage als tv- / audio monteur veel zitten solderen aan die Philipsen.

HIER !!! PAK AAN

Verwijderd

Kijk hier ook eens naar:condensator c 2504 1nF/2Kv .

Verwijderd

Het zal er wel niet aan liggen, maar het is het proberen waard.
Haal de batterijen eens uit de AB.
Ik heb een keer problemen gehad met (hoe raad je het) een Philips tv. Bleek dat een knopje van de AB bleef hangen.

Verwijderd

Kijk hier ook eens naar:condensator c 2504 1nF/2Kv .

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

OO dat heb ik ook gehad, als we dan aan de scart rommelden deed ie het weer even.

Op het moment dat je em aanzet dan brand de standy led en druk je om op een zender dan plopt ie helemaal uit.

Bij ons zaten er een stuk of 10 solderingen los, dus de binnenkant van de pinnen was van de tin losgelaten. We hebben de tv opengemaakt en die punten gesoldeerd, alles werkt weer.

Die TV is overigens een Nokia.

WAARSCHUWING!!!!: Er staat een kleine 20.000+ Volt op een TV. Weet wat je doet of begin er niet aan!!!

PS, wij zagen het door de tv (open) aan te zetten en toen de print te bewegen, dikke vonken op die plek!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, de handel ligt weer open... maar hoe kan ik die condensatoren het beste ontladen? Durf bijna niet in de buurt te komen van de "LIVE PARTS" afdeling van de printplaat. Stekker is er al meer dan 24 uur uit, maar met een condensator weet je het maar nooit. Tips?

Hier een foto van de onderkant vd printplaat thv de lijntrafo. Kan iemand me zeggen wat die bruine plekjes bij de soldeerpunten te betekenen hebben?
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/s.ampts/printplaat.jpg

Ik heb de tv inmiddels ook een keer "bloot" aangezet, maar toen ie na 10min weer uit/aan begon te springen, kon ik geen vonkjes bekennen.

Verwijderd

Die bruine plekjes is van het solderen zelf. Er is bij jouw te zien dat er al eens een nieuwe
lijntransformator is ingezet.
Je ziet heel goed hoe de spoelen lopen van die transformator.
Deze soldeerpunten moet je eens goed bekijken en eventueel doorsolderen.
Als je bang ben voor een geladen condensator meet je gewoon even de spanning meten.
Je kan hem dan met een laagohmige weerstand onladen 10 Ohm ofzo.
Je moet vooral zoeken op soldering met een kringetje erom heen.
Kijk vooral ook naar misvormde condensatoren en met half uitgekleden omhulsels.
Vergeet niet ook de voeding zelf te bekijken .

Verwijderd

wij hebben volgens mij ook die matchline en hij doet ook raar , niet alleen aan uit zooi :P meer dat ie in eens ruis wordt of hij falt uit en de dual led begint te knipperen en doet niks meer ,wel lame zit ik net film te kijken flikkerd tv uit... :(

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik moet echt kunnen zien dat de soldeerpuntjes los zitten?

Verwijderd

Nee is soms niet te zien.
Maar ik denk toch dat je even de fohn moet gaan gebruiken.
Even bv de voeding opwarmen en dan aandoen, als hij het dan meteen heeft weet je waar je het zoeken moet.
Pagina: 1