Heeft fruit gevoel?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Zoals iedereen weet is de discussie over of dieren gevoel hebben en bewust zijn een belangrijk onderwerp in de cognitiewetenschappen. Maar veel minder aandacht is er tot nu toe geweest voor de vraag of ook planten, bomen en andere meer passieve wezens emoties als angst en pijn kennen. Hier is nu gelukkig verandering in gekomen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat fruit angst kent wanneer het geschild wordt, en zelfs bleek dat het IQ van een verse citroen gelijk is aan 4,5. Wat mij betreft heeft dit een aantal schokkende consequenties waar ik op W&L graag over zou willen debatteren.

Kunnen we nog wel met goed fatsoen fruit eten wanneer door onafhankelijke onderzoeksgroepen de nu behaalde resultaten geverifieerd worden? Waar ligt volgens jullie de grens van de toelaatbaarheid met betrekking tot het toebrengen van leed aan wezens met dezelfde emoties als wij?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• JvS
  • Laatst online: 13:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, als je gevoel ziet als een signaal dat wordt doorgegeven, dan heb je kans dat de cellen die stuk gaan signalen doorgeven aan cellen daaronder, wat je als "schrik" kan beschouwen.

Ik vind dat wel erg vergezocht allemaal. Gevoel zou ik het niet willen noemen. Een van de kenmerken van "voelen" (als in 'touch') is dat het vrijwel direct gebeurt. Je voelt niet iets na 10 minuten, maar het signaal gaat over zenuwbanen. Een appel heeft voor zover ik opgelet heb bij biologie geen zenuwbanen en er gaat dus niet echt een 'signaal' door de appel.

Hooguit wat signalen met hormoonachtige stoffen ofzo, maar dat zelfs amper... Verder heeft een stuk fruit alles behalve een bewustzijn, dus merkt-ie ook niet iets van de pijn of het gevoel. De cellen werken wel samen, maar zijn toch in principe erg los, er is niet een centraal iets in een stuk fruit dat hem bestuurt of dat de pijn beseft.

Het is net zo onethisch als levende cellen van een stuk vlees eten, als je het heel snel heel rauw eet, want die homp vlees heeft ook cellen die op elkaar reageren...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Fruit heeft geen emoties. Fruit beschikt niet over iets dat ook maar remotely lijkt op ons limbische systeem (dat bij ons voor emoties zorgt).

Ik geloof d'r echt niks van :).

Maar ik kan hier natuurlijk wel heel serieus gaan reageren....maar ik doe dat maar niet :P

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

SambalBij

We're all MAD here

Nou ja, dat valt denk ik onder hetzelfde kopje als vlees eten. En omdat je nou eenmaal moet eten om te leven heb ik daar geen problemen mee.
Echter mensen die vegetariër of veganist zijn, en geen vlees eten omdat dieren ook gevoelens hebben, willen wellicht straks óók geen planten meer eten?
Hoewel dat probleem zich met een paar weken oplost :+

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

* m-m zal er geen nacht minder om slapen....
Maar die die-hard veganisten hebben nu wel een probleempje geloof ik.. dr gaan dr aardig wat verhongeren binnenkort

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Operations, vlees wat je eet, is doorgaans gewoon helemaal dood. Die cellen leven niet meer en voelen dus ook niets :).
Dan kan je weer de vraag stellen, wat is onethischer: Vlees langzaam laten sterven en het dan opeten of vlees "snel" dood laten gaan door het te bakken...

Vergezocht vergezocht en niet eens remotely onethisch :P

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Wetenschappelijk onderzoek :? Linkje aub ;)

Sorry maar ik snap echt helemaal niks van dit topic 8)7
De appel valt misschien niet ver van de boom, maar nu zijn de rapen wel gaar..
Maargoed, de tomatensoep wordt natuurlijk nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend :)

Ik zal niet schromen iets met een iq van 4,5 op te eten. :Y)

Volgens mij heb jij iets teveel appels gesnoven....
Operations schreef op 13 oktober 2002 @ 21:09:
Nou ja, dat valt denk ik onder hetzelfde kopje als vlees eten. En omdat je nou eenmaal moet eten om te leven heb ik daar geen problemen mee.
Echter mensen die vegetariër of veganist zijn, en geen vlees eten omdat dieren ook gevoelens hebben, willen wellicht straks óók geen planten meer eten?
Hoewel dat probleem zich met een paar weken oplost :+
fruit met vlees vergelijken is natuurlijk hetzelfde als appels met peren vergelijken ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig zat ik hierover (dus het ontopic onderwerp) pas nog na te denken. Ik kwam tot de conclusie dat een stuk fruit nieteens de middelen heeft om pijn te lijden. Dus misschien raakt het wel (chemisch) gestresst, maar verder hangen daar weinig gevolgen aan lijkt me..

Maar als iemand me op andere gedachten kan brengen, is dat ook leuk..

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 oktober 2002 @ 21:04:
Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat fruit angst kent wanneer het geschild wordt, en zelfs bleek dat het IQ van een verse citroen gelijk is aan 4,5. Wat mij betreft heeft dit een aantal schokkende consequenties waar ik op W&L graag over zou willen debatteren.
Ik wil niet het 'niveau' bederven, maar wat je hier zegt komt exact zo voor uit een stukje cabaret van Van Kooten & De Bie.

Heb je hiervoor een bron? In elk ander geval denk ik dat iemand je behoorlijk beet heeft genomen...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat moet ik me btw voorstellen bij een stressende appel???

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik lach me dood om dit topic;
Een verse citroen met een IQ van 4,5, een banaan die chemisch gestresst is! :D

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-01 16:56
Vraag: Hoe test je het IQ van een citroen :? Vraag je het hem gewoon? (moet je denk ik zelf wel een erg laag IQ voor hebben)

<Hey banaan hoe voelen wij ons vandaag?
>Heb last van mijn kromme rug :'(
Osiris schreef op 13 oktober 2002 @ 21:22:
Wat moet ik me btw voorstellen bij een stressende appel???
Een rotte appel?

Alles is terug te redeneren naar 4

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

damn ik heb laatst nog in een dronken bui met een vegatarier deze discussie gevoerd .

hoe weet jij dat een kas tomaatje niet mishandeld wordt? :o

wat is trouwens de bron .. recent wetenschappelijk onderzoek .. is dat een publicatie in nature/ scientist of is het een telegraaf publicatie

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

JustDutch

was ambtenaar :)

Doet me denken aan dat verhaal van een bepaald soort boom in Afrika. De bladeren van deze boom zijn een delicatesse voor de giraf. Als reactie daarop kan de boom giraffen ruiken. Als deze boom ruikt dat er een giraf aankomt, maakt die een sap aan waardoor de giraf het blad niet meer lekker vind.
Helaas, het linkje van dit verhaal heb ik niet. Als het goed is komt het uit een of ander vakblad voor plantentelers, maar zeker ben ik daar niet over.

Forza Mucca

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, dat zijn gewoon reacties van cellen die op feremonen van die giraffe reageren. Die plant weet van niets, alleen de planten die het vroeger wel deden hadden meer overlevingskans, dus hebben die planten dat zo ontwikkeld (oid).
Heeft niets met gevoel te maken,

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 21:22:
Ik wil niet het 'niveau' bederven, maar wat je hier zegt komt exact zo voor uit een stukje cabaret van Van Kooten & De Bie.

Heb je hiervoor een bron? In elk ander geval denk ik dat iemand je behoorlijk beet heeft genomen...
Je hebt mijn bron net genoemd. :)

Nee mensen, het slaat natuurlijk nergens op. Het IQ van een citroen? IQ wordt gemeten door een test met vragen af te nemen - en het is onmogelijk dat een citroen vragen kan beantwoorden. :) Ik vind het wel grappig om te zien dat er toch nog vrij veel mensen min of meer serieus op in gingen - ik dacht dat het onzin gehalte er toch wel erg dik bovenop lag.

Verwijderd

JvS schreef op 13 oktober 2002 @ 21:48:
mjah, dat zijn gewoon reacties van cellen die op feremonen van die giraffe reageren. Die plant weet van niets, alleen de planten die het vroeger wel deden hadden meer overlevingskans, dus hebben die planten dat zo ontwikkeld (oid).
Heeft niets met gevoel te maken,
Opzich is het niets geks dat planten kunnen 'reageren' op impulsen van buitenaf. Een van de meest bekende is 'kruidje-roer-me-niet'. Als je het blad daarvan aanraakt gaat de hele plant in ene keer helemaal slap hangen voor een halfuur en daarna gaat hij weer normaal staan. Dat doet hij zodat potentiële bladeters het plantje niet meer aantrekkelijk eruit vinden te zien. Is erg leuk want het ziet er enorm onecht uit omdat het behoorlijk veel beweging maakt. Je kunt gewoon zaadjes daarvan bij de Intratuin kopen. :)

Edit: Interessant linkje.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Lord Daemon schreef op 13 oktober 2002 @ 21:51:

[...]
Je hebt mijn bron net genoemd. :)

Nee mensen, het slaat natuurlijk nergens op. Het IQ van een citroen? IQ wordt gemeten door een test met vragen af te nemen - en het is onmogelijk dat een citroen vragen kan beantwoorden. :) Ik vind het wel grappig om te zien dat er toch nog vrij veel mensen min of meer serieus op in gingen - ik dacht dat het onzin gehalte er toch wel erg dik bovenop lag.
en ik maar denken laat ik maar niet HK-erig replyen op deze onzin omdat die W&L figuren me dan weer gaan verketteren :P

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
m-m schreef op 13 oktober 2002 @ 22:01:
en ik maar denken laat ik maar niet HK-erig replyen op deze onzin omdat die W&L figuren me dan weer gaan verketteren :P
Af en toe een grapje moet kunnen. ;) Bovendien dacht Jotti, met wie ik net het gewraakte stukje van Van Kooten en de Bie had zitten luisteren, dat ik het niet zou durven posten, dus ik moest hem even uit die illusie helpen.

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 oktober 2002 @ 21:51:
Ik vind het wel grappig om te zien dat er toch nog vrij veel mensen min of meer serieus op in gingen - ik dacht dat het onzin gehalte er toch wel erg dik bovenop lag.
We zijn inmiddels heel wat van je gewend, Lord. Vandaar :*)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 22:03:
We zijn inmiddels heel wat van je gewend, Lord. Vandaar :*)
O, wat een inkopper. ;)

[Edit] Zie onder. Kan jij nu nooit eens reageren zonder dat het cynisme er vanaf druipt? :/ Het zal wel weer aan mij liggen of zo.

Verwijderd

Sorry. De gever van de assist behoort alle eer te krijgen.

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 oktober 2002 @ 22:04:

[...]
O, wat een inkopper. ;)

[Edit] Zie onder. Kan jij nu nooit eens reageren zonder dat het cynisme er vanaf druipt? :/ Het zal wel weer aan mij liggen of zo.
Zelfs al cynisch gevonden worden als ik het helemaal niet zo bedoel? Nou, het is kennelijk wel heel erg met mij :?. Een hoogbejaard iemand als ik ICQ-t niet, anders had ik zeker de moeite genomen om je langs die weg van de afwezigheid van iedere vorm van kwade trouw in deze te overtuigen.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 23:00:
Zelfs al cynisch gevonden worden als ik het helemaal niet zo bedoel? Nou, het is kennelijk wel heel erg met mij :?. Een hoogbejaard iemand als ik ICQ-t niet, anders had ik zeker de moeite genomen om je langs die weg van de afwezigheid van iedere vorm van kwade trouw in deze te overtuigen.
Als je het niet bedoelde, heb je gewoon de natuurlijke eigenschap om cynisch over te komen. :D Het lag in dat geval inderdaad aan mij, en mijn excuses voor het mogelijke ongemak dat mijn uitingen u hebben kunnen geven _/-\o_

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 13 oktober 2002 @ 23:02:

[...]
Als je het niet bedoelde, heb je gewoon de natuurlijke eigenschap om cynisch over te komen. :D Het lag in dat geval inderdaad aan mij, en mijn excuses voor het mogelijke ongemak dat mijn uitingen u hebben kunnen geven _/-\o_
Je excuses zijn geheel overbodig en wat mij betreft kan het ook normaal hoor :).

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
fruit heeft geen zintuigelijke sensors die iets kunne doorgeven aan een mogelijke geest die het bewustzijn van pijn enz bevat.
er is geen bewust zijn aanwezig wat betreft denken enzo denk ik.

anders zijn we allemaal massamoordenaars (elkedag 3miljoen bacterien + all die groenten en fruit en dieren enz enz)

ja waar leg je de grens... wanneer bevat een body een soul

Verwijderd

LD, voortaan van de hallucinerende citroenen afblijven he? :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.