[General] Zoek SCSI Raid kaart met goede Linux ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Topicstarter
Ik heb zowel op Got als op Google al gezocht naar ervaringen met SCSI Raid onder linux. De meeste topics gaan echter over IDE-Raid, discussies over welk Raid level gekozen moet worden, of niet optimale performance.
Ik wil het komende half jaar een Linux server op gaan zetten met een minimale config, op kernel 2.4 gebaseerd. Misschien een debian of RedHat distro, misschien from scratch.
De server moet als database, Web en FTP server gaan dienen. Hiervoor denk ik FTP-D, apache 2.0 en MySQL 4.1 te gaan gebruiken, over 5 maanden zullen de laatste twee pakketten wel ver genoeg zijn om te gebruiken gok ik. Als dat niet zo is, zullen het lagere, stabiele versies worden.
Het Raid level moet Raid 1 worden met 2 schijven, bij toekomstig ruimtegebrek eventueel Raid 0+1 ook wel 10 genoemd. Dit in verband met performance en redundancy, disk ruimte is niet interessant, RAID 5 is al overwogen maar afgevallen.
Als harddisks ben ik uitgekomen op de Ultra 320 SCSI Seagate Cheetah 15.3K schijven. Ik zoek nu een controller waarvan de fabrikant support levert voor Linux. Zelf dacht ik aan de Adaptec 39320-D, die verkocht wordt voor 329 euro en Raid 0, 1 en 0+1 ondersteund. In de download sectie staan veel drivers voor RedHat 7.2 en nog de source ervan, ik neem aan dat dit dus met debian of zonder distro werkend te krijgen is.
De prijs van de controller is belangrijk, verder dan 500 euro wil ik echt niet gaan. Iemand een idee of suggestie?
Hieronder nog een linkje naar de 39320 produkt info.

http://www.adaptec.com/wo...fUltra320%2fUltra320+SCSI

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

_nethack

We're all MAD here

Ik heb zelf een HP Netraid 3Si, dat is een wat oudere kaart (OEM versie van de AMI Megaraid 428) en die werkt prima onder linux.

Ook de IBM ServeRAID controllers werken erg goed, daar is bovendien ook de raid manager beschikbaar onder linux.
Wat die dingen kosten weet ik zo niet uit me hoofd, hoewel ik bang ben dat dat een eindje over de € 500,- komt.
Als je geen raid5 wil kun je ook nog gaan nadenken over een standaard scsi controller en dan softwarematige raid te gebruiken. Bij raid0 en 1 vereist dat geen parity berekeningen, en is dus ook niet zo heel zwaar op de cpu.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Topicstarter
Software RAID is dan inderdaad ook nog een optie. Die adaptec is voornamelijk een controller, die echt als extra heeft dat hij ook nog de basis Raid levels ondersteund. Ik had echter gehoord dat er soms wat problemen waren met booten vanaf een software Raid array onder linux, weet iemand daar meer over?
Ik heb trouwens een SERVERAID-4LX ULTRA160 RAID ADAPTER 32MB CACHE gevonden voor 714 euro bij ladot.buyitdirect.nl, dat zou misschien nog net kunnen, maar als ik zie dat deze geen Ultra 320 ondersteund, dan vind ik het toch wel een erg hoge prijs... tenminste, voor 2 disks, misschien ooit 4.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:32

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb nu een compaq SA221 voor een prikkie op de kop getikt. En die is op zich ook goed te gebruiken. Probleem was alleen het maken van de raid. Maar nu loopt het soepel. Draai raid5 .. maar zijn de Mylex Acceleraid dingen niet iets voor je? Die hebben ook gewoon linux drivers als ik me niet vergis!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

ik heb veel goede vehalen over de 3ware raid controllers gehoord....maar of die ook u320 scsi controllers leveren.....

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Topicstarter
Die Mylex AcceleRAID kaarten zijn inderdaad lekker goedkoop als je ze naast vergelijkbare kaarten van adaptec legt. Er zitten inderdaad voor zowel SCO als 2.2 kernels drivers bij. Het jammere is alleen dat de 170 serie maar 33 Mhz, 32 bit ondersteund, dus geen 160 Mb/s kan leveren vanwege de interface (en de pci bus geheel vol pompt). De 352 serie heeft 64 bit/33 Mhz, maar die kosten meer dan 800 euro :'(
Als mensen op zoek zijn naar goedkope SCSI kaarten die alle denkbare RAID levels ondersteunen lijkt me dit echter een aanrader :)

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Topicstarter
compukid: Over die 3ware controllers, hebben ze ook SCSI uitvoeringen, want ik zie ze zowel in de pw als op de 3ware site niet staan. Ik wil echt SCSI, omdat ik vanwege de zeer lage seek-time twee Seagate Cheetah 15.3k harddisks wil hebben.

Pagina: 1