[Win2K server] Problemen met aanmelden domein

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Situatie:

Pentium 166, Win2K <-- server met Windows 2000, is PDC en router met NAT & DHCP server.

Pentium 4 1,87 GHz <-- workstation die zich bij bovenstaande moet aanmelden.

Pentium 4 stond Windows XP op, werkte prima in bovenstaande situatie. Nu wilde ik de schijf partitioneren voor 1 partitie Windows 98 en een voor Windows XP, dus ik heb geformatteerd ed.

Windows 98 doet het prima, ook met domein en dergelijke.
Toen Windows XP geinstalleerd. Als die opgestart is, krijg ik keurig een IP adres uit de DHCP scope en kan ik zonder verdere configuratie internetten, DNS gebruiken en dergelijke. Beide NIC werken dus gewoon goed. Ook aan de server is niets veranderd.
Nu wil ik me aanmelden bij het domein. Rechtsklikken op 'My Computer', 'Properties', naar het tabblad 'Computer Name'. Knopje 'Change...'. Ik klik op het rondje voor 'Domain', en type de naam van het domein in, 'Thuis'. 'Ok' knopje. Vervolgens wordt ik gevraagd om een user die rechten heeft om computers aan het domein toe te voegen. Dus ik voer de naam van een user in die dat recht heeft, administrator is dus, en het bijbehorende password. Nogmaals op 'Ok' knopje gedrukt. Na enige tijd pruttelen en packets verzenden krijg ik de melding:

The following error occurred attempting to join the domain "THUIS":
The specified server cannot perform the reqeusted operation.

Mkay? :?

Als ik vervolgens op de server ga kijken bij 'Active Directory computers and users', en op 'Computers' klik, staat in dit lijstje wel de computer 'Hobbyhol', de naam van de client die ik probeerde aan te melden. Deze account is alleen gedisabled.
Ook na manueel enablen van deze computer kan ik me niet aanmelden bij het domein.

Het netwerk werkt dus prima, ik post dit bericht via deze server/router, ik krijg keurig DHCP toegewezen dus wat doe ik dan fout?
En waarom werkte het eerder wel? Ik heb al reboot van de server geprobeerd en reboot van de client, beide zonder resultaat.

Tja

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wat is de FQDN van jw domein, heb je die al geprobeerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Sorry? FQDN? (ik ben een beetje n00b op Win2K gebied, kwil graag bijleren daarom heb ik 't geinstalleerd :))

Tja

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
als in THUIS.local dus.
Ik heb zowel THUIS als THUIS.local geprobeerd, beide zelfde resultaat.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Na het uitschakelen van WINS server zegt hij dat ie geen domain controller kan vinden. Daarna stel ik 'm in de DNS-server op deze zelfde server, en dan geeft ie weer de melding dat The Specified Server the requested task niet kan performen...
Ik heb het ook met een account geprobeerd die er geen recht toe zou hebben en vervolgens zegt ie dat ik Access is Denied. Aan onvoldoende rechten ligt het dus niet.

Ik heb ook al aan onvoldoende schijfruimte gedacht, maar er is nog 200 MB vrij, moet toch genoeg zijn om een Computer toe te voegen aan het domein lijkt me...

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Probleem is inmiddels opgelost door de oude schijf met Windows NT tijdelijk terug te plaatsen, terwijl NT4 draaide heb ik de XP computer aangemeld zodat ik het domein-inlogschermpje kreeg, en toen heb ik de NT schijf weer verwisseld met de Win2K schijf.

Maar het probleem zelf is niet opgelost, ik kan nog steeds geen nieuwe computers aanmelden :?
Wie kent dit bericht?

Tja

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je de bestaande machineaccount delete en het dan weer probeert?

Of heb je wellicht een sID probleempje?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb al tig keer de account verwijderd, en ook handmatig aangemaakt.

sID probleempje? Wasda?

Tja

Verwijderd

MadEgg schreef op 13 oktober 2002 @ 23:29:
Ik heb al tig keer de account verwijderd, en ook handmatig aangemaakt.

sID probleempje? Wasda?
DNS probleem, draait er een DNS op je win2k server?

zijn er SRV records aanwezig in die dns

kijkt win2k server wel naar z'n eigen dns server

kijken de clients wel naar de dns server van win2k.

Dit is echt een DNS issue

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
DNS werkt prima. Vanuit Windows 98 kan ik me ook prima aanmelden. Hij herkent de domain controller ook prima. Hij kan alleen 'the requested action' niet performen.

Tja

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:09
De eerste keer dat je een pc aanmeld op een domein moet je dat met user administrator doen

Verwijderd

Local admin account anmaken op de xp bak. Met dit account aanmelden op de xp bak en in een fictief workgroup hangen. Reboot en weer aanmelden met local admin. Nu in domein hangen. Good luck

Verwijderd

kan je deze nslookup doen?

nslookup _ldap._tcp.dc._msdcs.jouwdomain(fqdn)

Verwijderd

MadEgg schreef op 15 oktober 2002 @ 04:08:
DNS werkt prima. Vanuit Windows 98 kan ik me ook prima aanmelden. Hij herkent de domain controller ook prima. Hij kan alleen 'the requested action' niet performen.
98 gebruikt geen DNS voor het aanmelden van je domein.

Zijn er SRV records aanwezig in je DNS database op je win2k server?

Verwijderd

oftewel doe de bovenstaande nslookup :)

als dat niet lukt denk ik dat je dns op de xp bak niet naar je dns server wijst... zet hem daarop en try again... lukt het nog niet dan staat ook de dns op je server niet naar zichzelf...

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09 21:57
hmm heb ook zo iets gehad, maar dan de met de melding dat ie de PDC niet kon vinden, was opgelost door het opgeven van de het IP van de server in de DNS instellingen van de Client. En dan domein aanmelding doen.

Probeer anders eens voor de GPresult uit te voeren...
Als je nix krijgt dan het bovenstaande proberen en dan nog een keer GPresult...

[ Voor 0% gewijzigd door Clueless op 15-10-2002 22:40 . Reden: toevoeging ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• BlackB1rd
  • Laatst online: 31-08 10:05
Ik zit met exact hetzelfde probleem als de topicstarter. Bij het uitvoeren van de bovenstaande nslookup krijg ik het volgende als output:

*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.1

Name: _ldap._tcp.dc._msdcs.mijndomein.lokaal

Nu heb ik een reverse zone zojuist aangemaakt van het subnet 192.168.0.x, waarin hij automatisch records aanmaakte die naar zichzelf verwijzen. Toch blijf ik ditzelfde probleem houden, waar moet ik goed op letten bij het instellen van de DNS zones?

Een hele zooooi

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Bij het instellen van DNS Zones.

SRV record(server record)
NS record(name server record)
A record(host record)
PTR record(reverse lookup record)

heb je ze wel zo'n beetje gehad. Mocht je ook nog een mailserver draaien moet je ook nog een MXrecord (Mail Exchange record) aanmaken.

Hou er ook rekening mee dat de CLIENT ook DNS cached. dus in cmd prompt client ook nog even ipconfig /flushdns doen.
Dit voorkomt dat je het probleem op de server allang opgelost hebt maar nog met probleem zit omdat de client computer nog fijn de DNS gecached heeft.

[ Voor 95% gewijzigd door mutsje op 03-03-2003 16:18 ]

• BlackB1rd
Dit is waarschijnlijk een hele domme vraag (ben namelijk niet bekend met DNS op win2k) maar waar staan de zone files eigenlijk opgeslagen? Ik vind het werken via MMC namelijk _niet_ handig.

Een hele zooooi

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

in je dns server natuurlijk dummie lol.

Het beste kun je werken aanleren met een MMC. Je moet op een windows2000 machine met active directory namelijk ook alles vanuit MMC's doen. "users & computers mmc" sites & services ect ect

heb op dit moment geen windows2000 server met dns/ad runnen anders had ik je wel ff op weg geholpen.

je kunt zones bekijken vanuit je cmd prompt (start => run ==> cmd (enter) => nslookup

nslookup /? krijg je alle commandos.

stuk ingewikkelder voor windows mensen dan een mmc.

[ Voor 48% gewijzigd door mutsje op 03-03-2003 21:15 ]

• BlackB1rd
Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'in je dns server', daarmee bedoel je dus gewoon via mmc...? Maar nogmaals, ik wil graag de bestanden bewerken omdat ik het eenmaal handiger vind om ze gewoon via een tekst editor te bewerken ;) Dus vroeg ik me af waar win2k z'n zone files weghaald...

Mijn voorkeur gaat idd uit naar command prompt dan mmc, vooral handig icm. remote administrating.. Vandaar :)

Tevens is het me gelukt het op de juiste manier te configureren via mcc, bedankt dus voor je reactie :)

[ Voor 33% gewijzigd door BlackB1rd op 03-03-2003 21:19 . Reden: bedankje ;) ]

Een hele zooooi

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

gewoon dus cmd prompt openen nslookup starten. je hebt nog een programma maar naam ben ik ff kwijt grrrr....cursus is lang geleden alweer.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
BlackB1rd schreef op 03 March 2003 @ 21:15:
Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'in je dns server', daarmee bedoel je dus gewoon via mmc...? Maar nogmaals, ik wil graag de bestanden bewerken omdat ik het eenmaal handiger vind om ze gewoon via een tekst editor te bewerken ;) Dus vroeg ik me af waar win2k z'n zone files weghaald...

Mijn voorkeur gaat idd uit naar command prompt dan mmc, vooral handig icm. remote administrating.. Vandaar :)

Tevens is het me gelukt het op de juiste manier te configureren via mcc, bedankt dus voor je reactie :)
je vindt het dus gewoon 'stoerder' om die files plat te bewerken :? ik kan geen andere reden verzinnen...

naja in w2k is dns gewoon goed in AD geintegreerd, je kan deze files niet met notepad.exe bewerken,

remote beheer doe je gewoon via terminal services,

bevalt je dat niet, dan gebruik je toch gewoon een linux doos met bind als dns server, kan je lekker met de hand die files bewerken :z

A wise man's life is based around fuck you

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zwelgje je kan de zones wel degelijk via notepad openen en editten. Je moet er dan alleen voor zorgen het volgnummer met 1 omhoog te zetten. Anders pakt hij de update niet namelijk. :-)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
mutsje schreef op 03 maart 2003 @ 21:32:
Zwelgje je kan de zones wel degelijk via notepad openen en editten. Je moet er dan alleen voor zorgen het volgnummer met 1 omhoog te zetten. Anders pakt hij de update niet namelijk. :-)
waar staan deze file's dan? c:\winnt\system32\dns in ieder geval niet (bij mij niet althans)

onder NT4 kon dit inderdaad wel, (daar deed ik het ook nog met de hand ;) )

A wise man's life is based around fuck you

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

onder windows2000 kan het ook. de leraar liet het daar ff zien.. maar het is gewoon handiger om het via een MMC te doen vind ik persoonlijk.

wou nog wat schrijven maar dat begon veel op tip voor hacken te lijken :-)
Pagina: 1