Highpoint 372 RAID blocksize misterie

Pagina: 1
Acties:

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb net een nieuw Epox 4g4a+ mobo met HP372 Raid, en 2 Maxtor Diamondmax Plus 9 schijven (Liquid bearing en 8MB cache!!!) gehaald. Ik draai WinXP pro met de laatste bios en drivers (2.31). Nu heb ik wat research gedaan omtrent de beste blocksize settings.

Bij Anandtech beweren ze dat groter bijna altijd beter is (dus 64k of 128k). Als enige nadeel noemen ze dat je dan geen winst hebt voor kleine bestanden etc. Maar ik heb zelf even wat testjes gedraait met HDTach en nu zie ik het volgende effect: Hoe kleiner ik mijn block size kies, hoe hoger(!!!) mijn read speed wordt (zowel max als av.) Echter bij kleine blocksizes neemt mijn writespeed wel af (wat natuurlijk redelijk logisch is).

Nu vraag ik me af of dit effect normaal is, want het gaat rechstreeks tegen Anandtech in. En is HDTAch een beetje een betrouwbare benchmark. Sisoft schijnt er vaak behoorlijk naast te zitten en Intel IO meter is op het eerste gezicht wel erg gecompliceerd en werkt alleen op partities.

Welk programma kan ik het beste voor benchmarken gebruiken? Een heeft iemand een idee welke blocksize een goede keuze is voor mijn setup (in het geval dat mijn HDTach results onbetrouwbaar zijn)?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan kun je ATTO nog even proberen.

Maare, maxtors met 8 mb cache? zijndieniew?

specs

• NtT6
yep :)

• NtT6
Leuk, ATTO beweert precies omgekeerde! Dus toenemende performance met grotere blocksize. Het misterie breidt zich uit.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik geloof dat atto beter voor raid setups is dan HDtach. Heb je de size wel op 32 mb ingesteld (in atto) en niet op de standaard 512 kb ofzo?

specs

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
post ook ff wat ervaringen over je nieuwe maxtors :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• NtT6
Heb in atto getest met 32 MB size, en telkens per RAID blocksize (16,32,64,128 etc. kb) een NTFS block size van 4 en RAID blocksize/2 genomen. Op 64 kb met 4 kb blocksize kreeg ik beste performance (scheelde niks met 32 kb blocksize en 4 leek me handiger). Ik had dan met grotere files (vanaf 128 kb) een read van ongeveer 98 MB/s en een write van rond de 83 MB/s, dus je zou wel kunnen zeggen dat die maxtor's redelijk snel zijn ;) En toen ik er een voor het eerst inplugde dacht ik dat ie stuk was! Dus ik die andere! Ook niks...Blijkt dat die dingen zo ontzettend stil zijn dat je de 7200 toeren zoem gewoon niet kan horen boven je casefan uit! (en mijn casefan is behoorlijk stil). Dus ik ben zeeeeeeer tevreden met mijn nieuwe snelheidsmonsters :)
Pagina: 1