Toon posts:

plug externe laptop adapter past niet

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude Olivetti Echos P100D laptop liggen met Pentium 100 Mhz procje. De oorspronkelijke adapter heb ik niet meer. Nu wil ik mn laptopje echter aansluiten op een losse AC Adapter van Compaq, Series 2832A. Probleem is echter dat de plug niet past, deze is te klein.

Mijn eerste vraag is nu: zijn hier verloopstekkertjes voor beschikbaar of, zo niet, is het aan te bevelen om er zelf een ander stekkertje op te zetten. heeft er hier iemand misschien ervaring mee? (ben absolute leek op dat gebied)

Tweede vraag betreft specs van de adapter:
Mijn laptop vraagt om 18V bij een stroom van 1.8A wat uitkomt op een totaal van 34W. Nu levert dit adaptertje 17.5V en 1.8A wat uit zou moeten komen op 31,5W Zou op zich geen probleem moeten zijn denk ik, maar op de adapter staat echter slechts 20W output aangegeven??

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33

Meneer aard

Porsche rulez!

zoeken misschien? zie deze site. Is dit wat je bedoelde met de verloop stekkertjes? http://www.mcsnet.nl/nl/dept_45.html

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Topicstarter
Die universele adapter zou heel goed werken ja:-). Ik was 'em zelf ook al tegengekomen tijdens het surfen. Punt is alleen dat ik deze oude Compaq adapter nog had liggen en er niet teveel geld aan wil uitgeven om de laptop weer aan de praat te krijgen. Ik zit dus met een adapter (gewone, geen universele) met een connector die niet op mijn laptop past en ik vroeg me dus af of er hier eigenlijk losse verloopstekkertjes voor bestaan, die op de bestaande connector van m'n netadapter passen.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 21:28:
Die universele adapter zou heel goed werken ja:-). Ik was 'em zelf ook al tegengekomen tijdens het surfen. Punt is alleen dat ik deze oude Compaq adapter nog had liggen en er niet teveel geld aan wil uitgeven om de laptop weer aan de praat te krijgen. Ik zit dus met een adapter (gewone, geen universele) met een connector die niet op mijn laptop past en ik vroeg me dus af of er hier eigenlijk losse verloopstekkertjes voor bestaan, die op de bestaande connector van m'n netadapter passen.
jawel hoor, bij de pc-boer op de hoek. :9 :9 :9 :9 :9

Verwijderd

Topicstarter
da's mooi, ga ik daar heeeel snel eens informeren :) _/-\o_

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 21:47:
da's mooi, ga ik daar heeeel snel eens informeren :) _/-\o_
post ff of het gelukt is :9 :9 :9 :9 :9 :9

Verwijderd

Topicstarter
Ben even bij een electronicazaak geweest en ze hebben er geen verloopstekkertje voor, wel losse connectoren natuurlijk, om er zelf aan te solderen. Omdat ik toch nog twijfel of de adapter wel genoeg vermogen levert (20W is te weinig) ga ik eerst nog even wat beurzen af of proberen via marktplaats.nl iets beters te scoren..

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 18:28:
Ben even bij een electronicazaak geweest en ze hebben er geen verloopstekkertje voor, wel losse connectoren natuurlijk, om er zelf aan te solderen. Omdat ik toch nog twijfel of de adapter wel genoeg vermogen levert (20W is te weinig) ga ik eerst nog even wat beurzen af of proberen via marktplaats.nl iets beters te scoren..
zal wel helpen met zoeken op marktplaats of hier op tweakers O-)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank is groot ;) _/-\o_
Heb net advertentie'tje gezet op marktplaats, mag alleen niet teveel geld kosten natuurlijk, 20 euro max, anders kan ik net zo goed een complete voor 150 euro kopen :)
Maar ja, die laptop ligt hier maar te liggen (mn zus trof em aan in de schuur van het huis dat ze gekocht had), en ik wil 'em perse aan de praat krijgen..heb al 19 euro uitgegeven om er een 1.4GB harde schijfje in te zetten..
Ik weet in ieder geval zeker dat ie werkt, heb em al getest op een low budget 12V, 1A univ voedinkje, maar die gaf na een half uur begrijpelijkerwijs al de geest >:)

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 18:48:
Mijn dank is groot ;) _/-\o_
Heb net advertentie'tje gezet op marktplaats, mag alleen niet teveel geld kosten natuurlijk, 20 euro max, anders kan ik net zo goed een complete voor 150 euro kopen :)
Maar ja, die laptop ligt hier maar te liggen (mn zus trof em aan in de schuur van het huis dat ze gekocht had), en ik wil 'em perse aan de praat krijgen..heb al 19 euro uitgegeven om er een 1.4GB harde schijfje in te zetten..
Ik weet in ieder geval zeker dat ie werkt, heb em al getest op een low budget 12V, 1A univ voedinkje, maar die gaf na een half uur begrijpelijkerwijs al de geest >:)
waarom plaats je op de frontpage bij vraag en aanbod geen advertentie? altijd kans. Waar heb je `m geplaatst als ik vragen mag? heb `m al gevonden. Heb je al een reactie gekregen :?

Verwijderd

Topicstarter
ja goed idee, zal ik ook nog ff doen..
link op marktplaats is hier:
http://www.marktplaats.nl...ware&u=notebooks&ID=56437

zal trouwens nog even specs van het notebookje geven (niet hoogstaand, maar wil em gaan gebruiken als mp3/tekstverwerkbak:
Olivetti Echos P100D
Intel Pentium 100Mhz
40 MB Intern geheugen
10.4 DSTN scherm (helaas geen TFT)
1MB Chips & Technologies Grafische Kaart
Mobo is gemaakt door Chaplet Systems (mij geheel onbekend)
1.4GB Toshiba MK1302MAN harde schijf
Toshiba XM-1502B 10 speed CD-Rom
ESS ES1688 Soundchip on Board

ga zo ook ff kijken op frontpage als ik klaar ben met eten.. nog geen reacties via marktplaats btw..

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

ben al aan het zoeken op de frontpage in vraag en aanbod, kon tot nu toe niks vinden

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
hoeveel volt moet je als voedingsspanning hebben, heb hier een paar originele compaq voedingen liggen (16,5 v 2,6a en 18,7v 3,15a)

sorrie zie het nu pas 18v 1.8a , wel misschien is een van mijn adapters iets voor jou (zie ook "wie kan deze oude hardware nog gebruiken")

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Gene, zal even in dat topic gaan kijken. Om hier even on-topic te blijven: :) Welke marge's kan ik wat betreft de specs voor een voeding aanhouden?(terugkomend op de 2e vraag uit mijn 1e berichtje) Op de achterkant van mn laptop staat bv: Power Rating 12V-19V 2,2A, 34 W Max.

Als ik hier dan een voeding opzet met laten we zeggen 18V-2,6A (46,8W), kan dit dan kwaad voor de laptop? Als ik een voeding met te weinig vermogen gebruik (12V-1A) dan raakt de voeding overbelast zoals ik zelf heb mogen ondervinden >:) , maar geldt dit dan andersom ook voor het notebook?
Maar misschien moet ik hier wel een nieuwe topic voor starten:-)

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:28:
Bedankt Gene, zal even in dat topic gaan kijken. Om hier even on-topic te blijven: :) Welke marge's kan ik wat betreft de specs voor een voeding aanhouden?(terugkomend op de 2e vraag uit mijn 1e berichtje) Op de achterkant van mn laptop staat bv: Power Rating 12V-19V 2,2A, 34 W Max.

Als ik hier dan een voeding opzet met laten we zeggen 18V-2,6A (46,8W), kan dit dan kwaad voor de laptop? Als ik een voeding met te weinig vermogen gebruik (12V-1A) dan raakt de voeding overbelast zoals ik zelf heb mogen ondervinden >:) , maar geldt dit dan andersom ook voor het notebook?
Maar misschien moet ik hier wel een nieuwe topic voor starten:-)
gewoon doorgaan met dit topic, mocht je bovenstaande vraag nog niet beantwoord zijn, dan is het tijd voor een nieuw topic ;)

• Gene
Om je gerust te stellen, als je een voeding gebruikt met meer vermogen (wattage) is dat geen enkel probleem. Je voeding zal dan nooit overbelast raken. (in normale gevallen dus)
het vermogen is wat de voeding maximaal gedurende een x-tijd kan leveren. In jouw geval dus geen enkel probleem zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
ah, wat de voeding betreft is dat dus geen enkel probleem, maar als ik het goed begrijp is het voor het notebook ook geen probleem als de voeding meer levert/kan leveren dan wat het notebook vraagt? dus een voeding die bv 46W vermogen kan leveren kun je gewoon aansluiten op een notebook dat maximaal 34W vraagt?

Zijn er eigenlijk 'regels' op te stellen, wat wel en wat niet kan qua vermogen (zou erg mooi zijn :Y) -->dus in hoeverre mag ampere, voltage en totale vermogen afwijken?

Hebben er misschien mensen hier ervaring met het gebruiken van adapters met een vermogen dat afwijkt van hun notebook specs?

Wel, genoeg vragen weer..ben benieuwd :)

• Gene
De 34 watt die je noemt is het door het note-book opgenomen vermogen (dit gebruikt hij maximaal bij uiterste belasting.
Ander voorbeeld: Een koplamp van de auto gebruikt plm. 55 watt. Je accu/dynamo kan veel meer leveren edoch de lamp gaat niet kapot.
Simpel voorbeeld maar geeft aan dat het geleverde vermogen best meer mag zijn dan het opgenomen vermogen. Voorwaarde is wel dat de geleverde spanning gelijk, of nagenoeg gelijk moet zijn aan de gevraagde.

Beetje warrig maar ik zit ook naar tv te kijken, en de film met Mel Gibson is best spannend.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt Gene, ik snap het heel goed hoor :) Het notebook vraagt maximaal om een vermogen van 34W terwijl de adapter meer kan leveren, maar dat is niet schadelijk.
dus als ik het goed begrijp (even recapituleren):
1. Het is niet erg als een adapter meer vermogen levert dan op het notebook staat aangegeven (dan het notebook vraagt).
2. Wel mag de spanning in voltages niet teveel afwijken. Alle adapters boven de 19V zijn dan ook voor mijn notebook niet aan te raden.
Daaruit concludeer ik (voorzichtig) ook dat:
3. De stroom in Ampere van de adapter ook hoger mag zijn dan op het notebook staat aangegeven. Adapters met een spanning rond de 18 a 19V en met een stroom van bv 2.6A of zelfs 3.6A zou ik dan dus ook kunnen gebruiken (die leveren immers een hoger vermogen terwijl de spanning hetzelfde blijft :) )

• Gene
1: inderdaad
2: klopt
3: klopt ook

Je hebt ut begrepen :) ;)

En... voor slecht 10 euro heb ik een goed werkende voeding voor je.
(dat is niet de reden waarom ik hier het e.e.a. heb uitgelegd hoor) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Gene schreef op 14 oktober 2002 @ 23:52:
1: inderdaad
2: klopt
3: klopt ook

Je hebt ut begrepen :) ;)

En... voor slecht 10 euro heb ik een goed werkende voeding voor je.
(dat is niet de reden waarom ik hier het e.e.a. heb uitgelegd hoor) ;)
bedankt Gene, heb inmiddels al ander goedkoop voedinkje gescoord:-) Laptop start nu goed op, maar moet helaas floppy drive van iemand lenen (die zat er niet bij)zodat ik de cd drivers naar harde schijf kan kopieren en dan windows kan installeren. Biosje uit '96 ondersteunt namelijk geen boot vanaf CD :'(
Pagina: 1