Toon posts:

Bandbreedte (ADSL) verdelen onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zeg ik heb hier een 8 mbit lijn ADSL, nu wil ik de snelheid gaan verdelen onder bepaalde gebruikers. 1 gebruiker mag niet meer downlaoden dan 50 kB/sec. en niet meer uploaden dan 10 kB/sec.
De andere mogen de vole bandbreedte gebruiken, heeft iemand hier een oplossing voor? Het OS is Redhat 8.0, en heb al wat gezocht en kam wat tegen over QoS, maar kon ikniet veel informatie uit halen.
Alvast bedankt tweakers.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

met wat zoek werk van google kan je zelf al wat vinden.

misschien kan je hier wat mee
http://www.tldp.org/HOWTO...Limiting-HOWTO/index.html

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je misschien ook wat makelijkers? Ben een linux noob :P

Verwijderd

Topicstarter
En dat moet met een proxy, maar ik wil graag met NAT werken....

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41
Installeer iproute2, en bekijk de handleiding van het 'tc' commando (vergeet niet alle QoS modules ook bij je kernel mee te compilen). Bij iproute2 zit ook een heel duidelijke uitleg over hoe je simpel een paar vaak-gebruikte dingen opzet.

Verwijderd

iptables limit :?

Verwijderd

Topicstarter
Treenaks schreef op 13 oktober 2002 @ 14:36:
Installeer iproute2, en bekijk de handleiding van het 'tc' commando (vergeet niet alle QoS modules ook bij je kernel mee te compilen). Bij iproute2 zit ook een heel duidelijke uitleg over hoe je simpel een paar vaak-gebruikte dingen opzet.
Waar is dat iproute 2 te vinden? (ik bedoel de handleiding)

Verwijderd

Ik raad je aan om even de de linux advanced routing en traffic control door te lezen op http://www.lartc.org/ en dan vooral het stuk over trafic shapping.

Als je dat allemaal een beetje begrepen hebt zou ik door fietsen naar deze site: http://luxik.cdi.cz/~devik/qos/htb/ hier meer informatie over de HTB packet scheduler. Op de LARTC-site staat ook nog een voorbeeld script misschien dat je daar ook nog wat aan hebt.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
da_Stimpy> is er misschien ook iets web-based?

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:11
Ik zou ook wel graag een simpele howto zien, die complete manual pages zijn een beetje <teveel> als je bijvoorbeeld 1 ip op 5kb/s upload wil zetten.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt eens naar knetfilter kijken, dat programma kan ook aan traffic shaping doen sinds versie 2.2.2. Zie http://Expansa.sns.it/knetfilter/ voor de homepage. Daarnaast heeft de al eerder genoemde howto een aantal goede voorbeelden die je zeker niet over moet slaan...je zult het principe toch moeten snappen wil je het goed kunnen gebruiken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op 13 oktober 2002 @ 15:58:
Je kunt eens naar knetfilter kijken, dat programma kan ook aan traffic shaping doen sinds versie 2.2.2. Zie http://Expansa.sns.it/knetfilter/ voor de homepage. Daarnaast heeft de al eerder genoemde howto een aantal goede voorbeelden die je zeker niet over moet slaan...je zult het principe toch moeten snappen wil je het goed kunnen gebruiken.
En dat kan ook gewoon onder de console ipv van X? En ik wil alle poorten voor een bepaalde users limiteren, en dit gaat per poort of niet?
Ik wil gewoon ip. X 50down 10up, zo simpel moet het zijn:

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, knetfilter werkt niet vanaf de console. Het kan wel vanaf de console, maar dan moet je even dat class-based gedoe door gaan nemen. Als je het eenmaal een keer bekeken hebt met wat voorbeelden erbij dan is het best simpel.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
hmm maja ik werkt hier met redhat, en heb geen zin in X eg.
Maar kun je nou bijvoorbeeld met HTB packet scheduler nou een ip instellen en dan de bandbreedte instellen?

Verwijderd

Treenaks schreef op 13 oktober 2002 @ 14:36:
Ik wilde alleen maar even zeggen dat ik heel toevallig nu ook bezig ben met tc om upstream traffic te shapen (alles wat niet SSH verkeer is krijgt max X kb/s) en dat dat godse moeilijk is omdat de documentatie van 'tc' zo summier mogelijk is.

Er is zelfs geen 'man tc'! En die advanced routing howto is wel ok, maar doet net niet wat ik wil, en legt niet uit wat al die rare opties aan 'tc' betekenen...

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
fuck guys :P Is er geen 2k/XP programma wat lekekr simpel is heirvoor?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 22:23:
fuck guys :P Is er geen 2k/XP programma wat lekekr simpel is heirvoor?
Ja,... proxyserver ...
Maar heb daar geen ervaring mee...
(Was toch niet zo veilig????)

Zou toch bij een unix variant blijven...

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Wil je echt hard die bandwithlimits opdwingen, of gaat het je erom dat je latency behoud ook als anderen zitten te downloaden / uploaden?

Nouja, hoe dan ook, er is iets wat 'The Wonder Shaper' heet. Dat zorgt er voor dat je nog fijn kan telnetten / ssh'en als er iemand via de verbinding zit te uploaden en/of te downloaden. Misschien is dit niet wat je wilt, maar het is wel redelijk gedocumenteert en gebruikt de 'tc' tool en met een beetje inzet kom je daar vast een heel eind mee...

http://lartc.org/wondershaper

Tis Ahu-soft, da's wel jammer. Voor degenen die dit laatste niet snappen: never mind.

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 13:59:
Wil je echt hard die bandwithlimits opdwingen, of gaat het je erom dat je latency behoud ook als anderen zitten te downloaden / uploaden?

Nouja, hoe dan ook, er is iets wat 'The Wonder Shaper' heet. Dat zorgt er voor dat je nog fijn kan telnetten / ssh'en als er iemand via de verbinding zit te uploaden en/of te downloaden. Misschien is dit niet wat je wilt, maar het is wel redelijk gedocumenteert en gebruikt de 'tc' tool en met een beetje inzet kom je daar vast een heel eind mee...

http://lartc.org/wondershaper

Tis Ahu-soft, da's wel jammer. Voor degenen die dit laatste niet snappen: never mind.
Heet gaat er om dat pc1 niet meer mag downloaden met 50 kb/sec. (ongeacht het programma of protocol) en niet meer met 10 kb/sec mag uploaden, de rest van de pc's moet de rest van de bandbreedte hebben. Is dit nou mogelijk? Want ondertussen zijn er al iets van 5 mogelijkheden langs gekomen, maar iedere keer weer andre mogelijkheden

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is prima mogelijk en alle genoemde oplossingen zijn op hetzelfde gebaseerd: tc. KNetfilter en wondershaper maken daar ook gewoon gebruik van, evenals alle andere frontends. Je kunt het ook gewoon met de hand invoeren, maar (ook) dan zul je de manual moeten doornemen.

Verwijderd

ja het is mogelijk maar niet zonder dat je het zelf gaat opzetten met 1 van de bovengenoemde technieken. Er is niet zoiets als een "klik-maar-raak" applicatie die dit kan. Als je dit wilt, zul je het zelf moeten maken (en een kopietje voor ons allen op fm en/of sf posten :P ).

Dit is niet iets triviaals wat je wilt implementeren. Enige kennis van het onderwerp, en de bovenstaande technieken zijn genoeg om het te bouwen (Oh, doorzettingsvermogen is ook fijn :P )

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het deze week eens proberen, als er problemen zijn (na het lezen van de manual enz natuurlijk) horen jullie het :P
Pagina: 1