[Debian] Cups samba en printer

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Ik probeer mijn (usb) printer (hp930) werkend te krijgen op mijn linux bak en dan via win2000 te kunnen printen.

via de webbased control van cups kan ik een testpagina afdrukken zonder problemen.

ik weet niet hoe ik iets moet afdrukken in linux via de console (is een servertje) dus dat heb ik niet geprobeerd.

als ik in win2000 een netwerk printer wil toevoegen staat hij mooi in het lijstje en kan ik hem gewoon toevoegen, dan krijg ik alleen access denied, unable to connect bij de printer.
bij ports bij properties van de printer staat nu helemaal niks meer en kan ik ook niets selecteren of toevoegen.

ik heb ook een keer de printer geinstalleerd als lokaal via tcp/ip settings oid. en toen was er een extra port bij gekomen \\server\hp930. het leek toen allemaal goed maar hij begint met printen maar stuurd slechts 72bytes en er komt niks uit de printer en cups ziet ook helemaal geen job.
dus volgens mij was dit niet de goede manier.

in cups.conf heb ik staan
allow 192.168.0.*

in smb.conf heb ik
load printers = yes
printercap = /etc/printercap.cups (in dit bestand staat alleen maar hp930:, is dat wel goed ?)
printing = cups

[printer]
browseable = no
path = /tmp
printable = yes
public = no
writable = no
create mode = 0700

omdat ik wel een testpagina met cups kan afdrukken heb ik het idee dat het probleem bij samba of windows ligt.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

en als je hem onder win2k via ipp probeerd aan te sturen? (ipp staat volgensmij verstop op de win2k install cd)
zie ook: http://www.microsoft.com/...ileandprint/inetprint.asp

Verwijderd

helpt printercap = cups ook niet?

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 21:34:
helpt printercap = cups ook niet?
je bedoelt dit gewoon dit ?
printercap = /etc/printercap.cups

dat staat in de smb.conf en dat moet ook wel want als dat er niet staat krijg ik op mijn windows pc alleen een lp0 matrix printer te zien, en die doet natuurlijk niks.

levert die misschien problemen ?

Verwijderd

ik heb gewoon via cups een printer genaamd "Canon" aangemaakt en vervolgens mijn smb.conf aangepast met onder andere:

printing = cups
printcap name = cups

[printers]
comment = All Printers
browseable = no
path = /var/spool/samba
printable = yes
print command = lpr -r -P Canon %s
valid users = de_gebruikers_die_mogen_printen
public = no
writable = no
create mode = 0700

Op de Windows clients heb ik de Acrobat Postscript drivers geinstalleerd die op de site van adobe te vinden zijn

Verwijderd

vergeet vooral niet de postscript drivers van Adobe op de windows clients te installeren, zonder deze werkt het gegarandeerd niet (hier athans)

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
het werkt ! :)

ik heb bij windows nu gewoon het url adres van de printer gegeven (http://server:631/printers/hp930)
moest wel nog even raw mode aanzetten in mime.types en mime.convs

en het werkt nu heb alleen nog geen rechten om print opdrachten te cancellen. maar dat moet wel uit te vinden zijn, heb nu alleen een 5 pagina's lang tekst bestand dat alleen maar als testje was bedoelt.

ik zie nu in de log files dat anonymous de print opdrachten probeert te cancellen en dat mag niet
cancel_job: "anonymous" not authorized to delete job 4 owned by "CosmoOo"!
ik heb dus geen postscript drivers geinstalleerd in windows maar stuur de opdrachten kennelijk nu in raw mode door oid. zou postscript drivers beter zijn ?
print ziet er nu ook gewoon goed uit, zelfs in kleur.

is het nu zo dat samba helemaal niet meer wordt gebruikt voor het sharen van de printer ?

Verwijderd

Ik heb geen idee of samba wordt gebruikt, is eigelijk wel een goeie :)
Ik gebruik zelf geen raw maar die postscript drivers van adobe, werkt hier perfect, ook in kleur en ik heb nog geen last gehad van verotte fonts...

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:44
Ik heb met de postscript drivers het probleem dat ik geen landscape kan printen, dus denk dat via ipp beter is.
Pagina: 1