Ik wil hier (thuis dus) een servertje neer gaan zetten maar ik weet nog niet zeker wat voor processor er het beste op/in kan. Zijn de K6 processoren van AMD stabiel of kan ik toch beter kiezen voor een pentium als server?
over wat voor MHz-en praaten we nu?
als het verschil klein is (in het voordeel van de AMD) dan zou ik voor de Intel gaan. die kan je misschien passief koelen en misschien zelfs nog sneller dan de "snellere" AMD
als het verschil klein is (in het voordeel van de AMD) dan zou ik voor de Intel gaan. die kan je misschien passief koelen en misschien zelfs nog sneller dan de "snellere" AMD
Beide zijn prima als servertje te gebruiken, dat maakt echt niks uit. Omdat in je topic over een K6 en P1 gesproken wordt zal het wel niet om nieuwe systemen gaan, dus lage MHz'tjes ... echt het maakt niet uit.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
een intel 233 of een amd 550, qua wattage scheelt het bijna niets dus ik denk dat het qua warmte afgifte ook niet zoveel scheelt. maar ik kan het uiteraard mis hebben.
eem intel 233 is ruime voldoende als servertje, daar heb je echt geen 550 MHz voor nodig. ik zou lekker de 233 nemen
en een pentium 233 is dan ook nog passief te koelen? het is uiteraard de bedoeling dat het dingetje dag en nacht aan kan staan...
en er schiet me net nog iets te binnen er moet ook de mogelijkheid op komen om via de server films te bekijken op de tv mbv een tv-out kaart. trekt een van beide processoren (of allebei) dat ook?
en er schiet me net nog iets te binnen er moet ook de mogelijkheid op komen om via de server films te bekijken op de tv mbv een tv-out kaart. trekt een van beide processoren (of allebei) dat ook?
mja als je ze toch nog allebij hebt liggen.... Ligt er ook aan wat je er mee wil doen. Als je alleen inet wil delen is die 233 genoeg. Maar om dan die 550 in de kast te leggen vind ik ook weer niet zo handig.
edit: die 550 trekt divx wel, die andere niet. Kan je ook niet beter van die 233 een server maken en van die 550 een divx bak?
edit: die 550 trekt divx wel, die andere niet. Kan je ook niet beter van die 233 een server maken en van die 550 een divx bak?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
ik heb ze geen van beide liggen, de bedoeling is om een zo stil en goedkoop mogelijk systeempje neer te zetten. alles moet nog gekocht worden.
weet je ook wat een bijbehorend moederboard kost en ofdat het nog te krijgen is!Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:17:
ik heb ze geen van beide liggen, de bedoeling is om een zo stil en goedkoop mogelijk systeempje neer te zetten. alles moet nog gekocht worden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
ja een bijbehorend moederbord de MSI-5169 is hier in de buurt nog te krijgen (groenekan abg-computers) en was geloof ik rond de 45 pleuro.
[quote]Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:16:
en een pentium 233 is dan ook nog passief te koelen? het is uiteraard de bedoeling dat het dingetje dag en nacht aan kan staan...[quote]
Ja dat kan, ik raad je alleen aan om een koelblok te nemen van een oude athlonkoeler, die zijn over het algemeen lekker groot en een goede koeling wordt daardoor gegarandeerd.
Het voordeel is dat deze koelers gewoon op die socket gezet kunnen worden.
Ik zou het anders gewoon gaan proberen, lukt het niet dan gebruik je gewoon die K6.
en een pentium 233 is dan ook nog passief te koelen? het is uiteraard de bedoeling dat het dingetje dag en nacht aan kan staan...[quote]
Ja dat kan, ik raad je alleen aan om een koelblok te nemen van een oude athlonkoeler, die zijn over het algemeen lekker groot en een goede koeling wordt daardoor gegarandeerd.
Die P1 trekt het wel maar dan moet er niet ineens een applicatie gaan draaien want dan gaat die film schokken. Ik heb hier een P1 233 die een filmpje kan draaien maar tijdens het afspelen van die film kan die pc niets anders doen.en er schiet me net nog iets te binnen er moet ook de mogelijkheid op komen om via de server films te bekijken op de tv mbv een tv-out kaart. trekt een van beide processoren (of allebei) dat ook?
Ik zou het anders gewoon gaan proberen, lukt het niet dan gebruik je gewoon die K6.
K6/2-550 wordt heel wat warmer dan een Pentium MMX. Met de cooleropstelling waarmee ik een K6/2-500 op 50 graden had lopen, kreeg ik een Pentium 166MMX @ 250MHz onder de 40 graden.
T was dat ik 320MB RAM had en dat dus 64MB boven mn cache bereik lag, anders was die P250MMX dus net zo snel als mn K6/III-400.
T was dat ik 320MB RAM had en dat dus 64MB boven mn cache bereik lag, anders was die P250MMX dus net zo snel als mn K6/III-400.
er komt een socket 7 moederbord in met 768 mb sdram erin, dus ik kan beter gaan voor de pentium. bedankt!
Verwijderd
Als jij zoveel clients hebt dat je die 786MB nodig hebt, dan zou ik voor een K6 gaan. Hij is iig sneller, en dan heb je de minste kans op vertragingen doordat ie niet veel tegelijk kan uitrekenen..Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:51:
er komt een socket 7 moederbord in met 768 mb sdram erin, dus ik kan beter gaan voor de pentium. bedankt!
Verwijderd
Ik zou voor de K6 gaan... gewoon dan kan je tenminste nog wat als een van je andere pc het fff begeeft of zo het is altijd handiger om nog een pc te hebben
Verwijderd
ik heb zelf een pentium pro 200mhz met 64mbram, dat kan ik je wel aanraden, als inet-deler doet ie het PERFECT zonder problemen als inet computer doet ie t ook vlekken loos, alleen als je divxjes gaat kijken, zou ik niet verder denken dan zon 400mb film met matige resolutie want een 1,2gb lord of the rings trekt die van mij niet (net getest .. ) mja das ook niet zo raar met een S3 triov+ !!1mb!! videokaart ...
-hierbij ; gezocht ; goedkope videokaart ............ maar als je een betere videokaart heb denk ik wel dat ie wat beter presteert
verders gebruik ik hem ook wel ins omdat ik geen zin heb om mijn eigencomp op testarten en dan voldoet ie prima
ik weet alleen niet of dit soort proccesoren nog te krijgen is, ik heb hem bij een vriend uit de schuur vandaan
dus t wordt effe zoeken denk ik, k help je graag
veel succes!
veel succes!
Ik heb ook p233 die heeft coolertje erop maar die is kapot! Hij draait heen en weer in plaats van rond. Dat doet ie al 3 jaar en nog nooit problemen door gehad.Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:23:
233 zou ik niet passief koelen, maar een klein koelertje is voldoende.
#StopBurningStuff
ik zou voor de K6 gaan. Zolang je maar zorgt dat je GEEN VIA MVP3 mobo haalt.
BTW. die MVP3 ondersteund ook geen 768 MB geheugen, want dan wordt het geheel héél erg traag.
BTW. die MVP3 ondersteund ook geen 768 MB geheugen, want dan wordt het geheel héél erg traag.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Of je systeem stabiel is heeft in dit geval denk ik meer te maken met welke merk en type moederbord je heb. De pentium of amd als cpu zijn heus wel stabiel. Bij socket 7 is het vaker het mobo wat een systeem onstabiel maakt. Dat vindt ik eigenlijk nog de tijd dat via,sis en ali allemaal bagger waren(mijn mening) en dat je beter gewoon een intel chipset kon gebuiken. Nadeel van de intel chipset voor de pentium is dat de cachable area maar tot 64 MB gaat, uitgezonderd van de HX chipset die tot 512 MB gaat. Bij niet intel chipset leg dit hoger, afhankelijk van de chipset en tag ram...
Dus om puur antwoord te geven op je vraag , " Zijn de K6 processoren van AMD stabiel of kan ik toch beter kiezen voor een pentium als server? " , zeg ik dat je makkelijk de AMD kan gebruiken, deze is op 550 Mhz (want die heb je toch?) zeker sneller dan een p 233mmx.
Dus om puur antwoord te geven op je vraag , " Zijn de K6 processoren van AMD stabiel of kan ik toch beter kiezen voor een pentium als server? " , zeg ik dat je makkelijk de AMD kan gebruiken, deze is op 550 Mhz (want die heb je toch?) zeker sneller dan een p 233mmx.
Verwijderd
Ik ga VOLLEDIG met je akkoord. Had vroeger een Lucky Star MVP3 met K6-2 400Mhz.Tampie2000 schreef op 13 oktober 2002 @ 14:12:
ik zou voor de K6 gaan. Zolang je maar zorgt dat je GEEN VIA MVP3 mobo haalt.
Pure miserie > patches installeren, voortdurend driverproblemen,...
Lucky star was idd een klereding. Ik had een Chaintech 5AGM2, Soyo SY-5EMM en een DFI P5BV3+, allemaal MVP3, allemaal geen enkel probleem.
Komt een gast aanzetten: hey, ik heb een K6 met een Savage4, kan je er ff naar kijken. Heb dat ding nooit stabiel zien draaien, zelfs notepad crashte. Lag of aan het geheugen, of aan het moederbord (Luckystar
, je zult maar es lucky zijn met zo'n ding
)
MVP3 ondersteunt zeker wel 768MB geheugen, heb hier een K6BV3+ die dat kan. Is precies hetzelfde bord als de P5BV3+, zelfde chipsetrevisie, zelfde onderdeeltjes, zelfde plaats, maar dan zwaardere elcos. P5BV3+ gaat tot 384, K6BV3+ tot 768 (heb er tot nu toe 640 ingehad), zal wel aan de leeftijd van de boekjes liggen denk ik.
K6/2 heeft Write Allocation, daarmee kan je al behoorlijk dat gedoe met uncached RAM inkorten. Een Pentium MMX heeft dat niet.
Komt een gast aanzetten: hey, ik heb een K6 met een Savage4, kan je er ff naar kijken. Heb dat ding nooit stabiel zien draaien, zelfs notepad crashte. Lag of aan het geheugen, of aan het moederbord (Luckystar
MVP3 ondersteunt zeker wel 768MB geheugen, heb hier een K6BV3+ die dat kan. Is precies hetzelfde bord als de P5BV3+, zelfde chipsetrevisie, zelfde onderdeeltjes, zelfde plaats, maar dan zwaardere elcos. P5BV3+ gaat tot 384, K6BV3+ tot 768 (heb er tot nu toe 640 ingehad), zal wel aan de leeftijd van de boekjes liggen denk ik.
K6/2 heeft Write Allocation, daarmee kan je al behoorlijk dat gedoe met uncached RAM inkorten. Een Pentium MMX heeft dat niet.
het moederbord wat erbij zou komen is een msi en die zou dat wel aan kunnen, en als videokaart een ATI Radeon met 64mb dus dat zou weinig problemen op moeten leveren qua stabiliteit hoop ik.
MSI 5169? Heb ik hier ook in mn prutsbak, retesnel bord voor een K6 
Bij grote disks wel ff opletten dat je em als 8GB in je BIOS zet met LBA aan, anders hangt ie bij de detectie van zo'n ding.
Edit: ALI Super7 chipset, kan maar iets van 256MB cachen geloof ik en heeft een schurfthekel aan Nvidia kaartjes, iig de eerdere revisies
Bij grote disks wel ff opletten dat je em als 8GB in je BIOS zet met LBA aan, anders hangt ie bij de detectie van zo'n ding.
Edit: ALI Super7 chipset, kan maar iets van 256MB cachen geloof ik en heeft een schurfthekel aan Nvidia kaartjes, iig de eerdere revisies
Uhm, als je alles nog nieuw moet kopen, waarom dan niet een ECS K7VMM. Deze heeft de Via KM266 chipset (= KT266A met geintegreerde Savage4) en heeft onboard dus een Savage4, LAN, geluid, 2x PCI en 1x AGP en kan zowel SDR als DDR SDRAM aan. Het is een micro-ATX bordje, dus hij past ook in een kleine kast. Daarbij koop je de goedkoopste Duron (1.2GHz voor 50 euro ofzo) en je hebt voor niet zoveel meer geld een snelle server.
Verwijderd
Ik zou gaan voor de Pentium ik heb nu een 6x86 133mhz, 32mb + 4x 8,8 GB en hij draait perfect voor internet delen en mp3 opslag, deze heb ik van een kennis gekregen voorheen had ik een AMD K6 2+ 550mhz op een DFI K6XV3+/66 met een VIA MVP3 hij bleef het alleen doen als je erop werkte als je naar beneden ging voor koffie en je kwam terug BLAUWscherm <<< niet erg handig als server
maar, hoe kleiner de koeler, hoe meer lawaai!Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 13:23:
233 zou ik niet passief koelen, maar een klein koelertje is voldoende.
dus gooi er dan een regelbare enermax 80MM fan op.
Die hoor je bijna niet, en koelt mijn K6-III@400MHz prima!
Ik had een PC Chips en die herkende inderdaad wel meer als 128 MB geheugen, máár als ik dan spelletjes ging spelen met bijvoorbeeld 256 MB dan ging het trager als met 128 MB._JGC_ schreef op 13 oktober 2002 @ 14:21:
Lucky star was idd een klereding. Ik had een Chaintech 5AGM2, Soyo SY-5EMM en een DFI P5BV3+, allemaal MVP3, allemaal geen enkel probleem.
Komt een gast aanzetten: hey, ik heb een K6 met een Savage4, kan je er ff naar kijken. Heb dat ding nooit stabiel zien draaien, zelfs notepad crashte. Lag of aan het geheugen, of aan het moederbord (Luckystar, je zult maar es lucky zijn met zo'n ding
)
Kan ook komen omdat mijn mobo (te) weinig cache had ofzo. Maar dat weet ik niet.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Pagina: 1