Zijn x86-processoren gemaakt met losse poortjes in het algemeen sneller dan ``kant en klare'' processoren?
Wil jij een hele processor opbouwen uit TTL logika en transistoren? Prettige wedstrijd!
Een duidelijk antwoordt op je vraag: NEE!
Een processor wordt juist op een wafer gemaakt om delays te verminderen (componenten dichter bij elkaar).
Een processor wordt juist op een wafer gemaakt om delays te verminderen (componenten dichter bij elkaar).
Tis niet sneller, door de langere fysieke afstanden wordt het onstabiel en moet de clocksnelheid omlaag...
En je hebt een paar voetbalvelden nodig voor je cpu..
Maar 1 voordeel : waarschijnlijk kun je nu wél passief koelen...
En je hebt een paar voetbalvelden nodig voor je cpu..
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Hmm... ik vraag me dan af hoe universiteiten supercomputers maken (nee, geen Beowulf, want dat weet ik al)...
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2002 12:38 . Reden: Typo. ]
Verwijderd
Als men een processor zou maken die bestaat uit allemaal losse IC's, dan heb je een paar voetbalvelden nodig om bv. een P4 na te bootsen en kilometers kabel.
Dan zou het toch nooit werken door de te grote kabelweerstand, interferentie van buitenaf, timing problemen, ....
Dan zou het toch nooit werken door de te grote kabelweerstand, interferentie van buitenaf, timing problemen, ....
Kan ik dan ook de snelheid opvoeren?W3ird_N3rd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:37:
Op de zelfde manier zoals Intel dat doet. Maar dat is dus met professionele apperatuur.
Verwijderd
De frequentie lag héél laag waarschijnlijk ?Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:42:
Waarom ging bijv. de IBM 650 dan wel met losse transistoren goed?
Héél veel cpu'tjes die allemaal samenwerken denk ikVerwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:37:
Hmm... ik vraag me dan af hoe universiteiten supercomputers maken (nee, geen Beowulf, want dat weet ik al)...
Nee, want hitte is je probleem niet. Een 8086 heeft ook niet bepaald last van hitte, maar kun je daarvan de snelheid opvoeren tot ie 70 graden wordt? Nee.
Met die enorme afstanden loopt je data meteen overal door elkaar zodra de snelheid omhoog gaat. Met die paar voetbalvelden vol met 1 CPU mag je blij zijn als je 1 Mhz haalt. Waarschijnlijk haal je dat nog niet eens, omdat je teveel data verliest over die afstand..
En timingsproblemen, zoals hierboven al gezegd.
http://www.users.nwark.com/~rcmahq/jclark/ibm650.htmVerwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:42:
Waarom ging bijv. de IBM 650 dan wel met losse transistoren goed?
Eeuhm, dat lijkt me geen superbetrouwbare machine. Oh my god, dit ding heeft vast op minder dan 1 Mhz gelopen...
Slotjes doen we alleen aan bij slechte topicsVerwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:46:
Ik weet het nu, bedankt allemaal.
Hier mag een slotje op.
Of dit een slecht topic is zal ik niet beoordelen...
Normaal laten we topics gewoon wegzakken
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Als je dan toch voetbalvelden en kilometers kabels hebt kun je beter een gigantische hoeveelheid CPU's kopen.
cpu's worden ontworpen met software simulaties op bestaande hardware, heus niet met allemaal losse onderdelen, dat zou te lang duren, te kostelijk zijn en niet eens kunnen (50 miljoen losse transistors
)
Verwijderd
ik dacht dat er een poos geleden een artikel was op anandtech over de chipsontwikkeling bij Ati en nVidia.
ze hadden dan ontwikkelde chips draaiende in een soort van doos waarin de chip was opgebouwd uit allemaal kleinere onderdelen, dat apparaat werkte zegmaar op de manier als jij zegt. ze zeiden erbij dat de nieuwe atichip nu ipv op een snelheid van 350mhz nu op 4 khz draaide ofzo. dus sneller dan dat het geheel in een chip wordt gebakken kan ook niet. inderdaad door de hoge weerstand en grote delays
nagel me nie vast aan de snelheden of wat dan ook.
ze hadden dan ontwikkelde chips draaiende in een soort van doos waarin de chip was opgebouwd uit allemaal kleinere onderdelen, dat apparaat werkte zegmaar op de manier als jij zegt. ze zeiden erbij dat de nieuwe atichip nu ipv op een snelheid van 350mhz nu op 4 khz draaide ofzo. dus sneller dan dat het geheel in een chip wordt gebakken kan ook niet. inderdaad door de hoge weerstand en grote delays
nagel me nie vast aan de snelheden of wat dan ook.
Wauw.... zo'n 650 wil ik wel hebben eigenlijk, het heeft een heel hoog HAL gehalte (voor de onwetende: 2001 a space odyssey) Deze doet me eigenlijk ook een beetje denken aan die computer van Wargames, met al die lichtjes erop.
er zijn computers opgebouwd uit losse chips
en die waren niet eens zo langzaam
ik denk aan een cray 2 bijvoorbeeld
de cray is vloeistof gekoeld

en die waren niet eens zo langzaam
ik denk aan een cray 2 bijvoorbeeld
die rechtopstaande "plaat" is btw een vloeistof koelerFirst introduced in 1985, this system had a peak performance of 1.9 gigaflops. At the time, the CRAY-2 system had the world's largest central memory with the possibility of 2048 megabytes.
de cray is vloeistof gekoeld

Huidige crays worden (voor zover ik weet) met menselijk bloed gekoeld omdat dit zeer goede warmte-afvoerende eigenschappen heeft...
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
RobIII schreef op 13 oktober 2002 @ 18:07:
Huidige crays worden (voor zover ik weet) met menselijk bloed gekoeld omdat dit zeer goede warmte-afvoerende eigenschappen heeft...
Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten
RobIII schreef op 13 oktober 2002 @ 18:07:
http://136.162.32.160/company/h_systems.html
Verwijderd
Ik kom opeens op een vraag:
Ik zag een keer ik gloof 2 jaar terug op hcc een pc die uit een heleboel pc's was opgebouwd.. weet iemand hier hoe ze die pc's aan elkaar gemaakt hadden?
Ik zag een keer ik gloof 2 jaar terug op hcc een pc die uit een heleboel pc's was opgebouwd.. weet iemand hier hoe ze die pc's aan elkaar gemaakt hadden?
Hoax...RobIII schreef op 13 oktober 2002 @ 18:07:
Waar zouden ze al dat bloed van daan moeten halen? En waarom zou dit zoveel beter zijn dan water?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
waar kunnen we flops mee vergelijken?
Nergens mee, waar kun je een MHz mee vergelijken? Die 1,9 gflops is trouwens zelf vandaag de dag niet kinderachtig. Je hebt waarschijnlijk een overgeklokte P4 @ ~ 3 / 3,2GHz nodig om de performance van die Cray 2 te evenaren. Of je moet een leuk dual systeempje hebben natuurlijk
. In 1985 was het natuurlijk wel ff iets groter en duurder allemaal
.
Professioneel Hyves-weigeraar
Weet ik veel, heb het ooit ergens gehoord. En dat bloed goed warmte afvoert is volgens mij een feit (ook maar van horen zeggen dus errug zeker ben ik niet...)Demoniac schreef op 13 oktober 2002 @ 19:54:
[...]
Hoax...
Waar zouden ze al dat bloed van daan moeten halen? En waarom zou dit zoveel beter zijn dan water?
Bloed kun je overigens in overvloed krijgen bij de bloedbank
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
op deze pagina zie je de specs en op de laatste bladzijde hebben ze het over Fluorinert ("Artificial blood substitute")... OK, dus geen "echt" bloed...
Meer info op:
http://ed-thelen.org/comp-hist/Shustek/ShustekTour-03.html
Cray's next machine, uncreatively called the "Cray-2," solved the cooling/plumbing problem another way: the boards themselves were swimming in a non-conducting liquid called "Fluorinert," a blood plasma substitute used in surgery that happens to have the right thermal, mechanical, and electrical properties. Changing out a defective board within the 30-minute "mean time to repair" requirement was a challenge, though, since the Fluorinert had to be pumped into a holding tank, the board replaced, and the liquid pumped back.
http://www.utc.edu/~jduma...p01/cray2/insulation.html
The speed and number of the chips used in the Cray-2 caused excessive heat in the system. Without some sort of cooling, the chips would quickly break down. The Cray-2 solved this problem in an interesting and unique way. It used an immersion in a cooling bath of liquid fluorocarbon (Huoninert), an electrically inert cooling fluid produced by 3M Corporation-this liquid is also used as synthetic blood during heart transplant surgery. This liquid was pumped through the Cray-2, the heat of the modules boiling the liquid, which was then cooled by refrigeration and re-circulated keeping the system at a uniform, temperature of 70 degrees Fahrenheit.
Meer info op:
http://ed-thelen.org/comp-hist/Shustek/ShustekTour-03.html
Cray's next machine, uncreatively called the "Cray-2," solved the cooling/plumbing problem another way: the boards themselves were swimming in a non-conducting liquid called "Fluorinert," a blood plasma substitute used in surgery that happens to have the right thermal, mechanical, and electrical properties. Changing out a defective board within the 30-minute "mean time to repair" requirement was a challenge, though, since the Fluorinert had to be pumped into a holding tank, the board replaced, and the liquid pumped back.
http://www.utc.edu/~jduma...p01/cray2/insulation.html
The speed and number of the chips used in the Cray-2 caused excessive heat in the system. Without some sort of cooling, the chips would quickly break down. The Cray-2 solved this problem in an interesting and unique way. It used an immersion in a cooling bath of liquid fluorocarbon (Huoninert), an electrically inert cooling fluid produced by 3M Corporation-this liquid is also used as synthetic blood during heart transplant surgery. This liquid was pumped through the Cray-2, the heat of the modules boiling the liquid, which was then cooled by refrigeration and re-circulated keeping the system at a uniform, temperature of 70 degrees Fahrenheit.
Over mij
Fluorinert? Was dat niet die vloeistof waar ze bij "Amazing Discoveries" een TV in hadden ondergedompeld?
I.i.g. is dit me iets te veel van het goeie. Een processor uit losse poorten bouwen is gewoon niet mogelijk.
Op slot.
I.i.g. is dit me iets te veel van het goeie. Een processor uit losse poorten bouwen is gewoon niet mogelijk.
Op slot.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()
BRUTE BAYBUS