Toon posts:

Onderdelen HTML pagina versturen via mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben naar aanleiding van dit topic op zoek naar een manier om een HTML tabel uit een webpagina te versturen via email.
Ik kom wel wat "email this page" scripts tegen op internet, maar die sturen alleen de URL van de pagina door. In ieder geval weet ik dat het server-side moet en daarom doel ik op ASP (ik ga het misschien zelf hosten op NT). Het ASP script moet uit een HTML pagina een tabel pakken en deze in een email body zetten en opsturen. Is ASP voor deze job de beste oplossing? Kan het ook met CGI(/perl)?

Verwijderd

Ik snap niet precies waar het probleem ligt.
1) Dit kan zowel met ASP als met Perl CGI, maar ASP ligt op NT wat meer voor de hand lijkt mij
2) Je kan mail versturen met ASP met de CDONTS componenten (gebruik de search)
3) Om HTML mail te versturen, moet je de juiste MIME body type gebruiken voor je email, nl "text/html" (zie ook search)
4) Als je HTML uit je eigen site wil versturen, kan je natuurlijk gewoon je ASP script includen (of een deel daarvan)
5) Als het gaat om een externe HTML pagina, kan je met het XMLHTTP component de pagina remote opvragen en de content evt. filteren en dan door sturen (gebruik ook de search)

HTH :)

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 10:26
Tenzij het je eigen server is zou ik ook even bij je hosting provider informeren of ze een asp mail component hebben. Dat maakt het vaak nog makkelijker om e-mail te versturen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Perl kan; en op Internet staan genoeg voorbeelden hoe je dit kan doen.

Zie o.a. :
http://support.microsoft....kb/articles/Q189/9/45.ASP

Verder kan je ook zoeken met Google

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ben een tijd op zoek geweest naar mail script. Dit maal in PHP.
Ik ben nu van plan in PHP te gaan werken om diverse redenen die ik hier achterwege zal laten. Aangezien ik compleet onbekend ben met PHP (wel een beetje met ASP) heb ik veel gezocht op Google en nogal wat mail scripts en uitleg gevonden. Ik doe nu de volgende aannames en wil graag van jullie weten of ik ergens de fout in ga voor ik uberhaupt begin met coden:

-Ik zal om tabellen uit een HTML pagina te versturen met PHP, deze tabellen in de body van de email moet stoppen.

-Om HTML email te versturen moet ik letten op de MIME en Content type van de email.

-Om de tabel in de email body te krijgen zal ik deze als string in een PHP variabele moeten stoppen ($message_body of zoiets).

- met de mail() functie kan ik $message_body versturen.

- De mail() functie stuurt mijn bericht naar het emailcomponent van PHP op de server van de host. Dit mailcompnent regelt het werkelijke "versturen" van mijn email.

Extra informatie: De tabel die verstuurd moet worden, staat op dezelfde HTML pagina als de mail() functie. Host ondersteunt uiteraard PHP.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 02:25:
[...]
-Ik zal om tabellen uit een HTML pagina te versturen met PHP, deze tabellen in de body van de email moet stoppen.
Correct.
-Om HTML email te versturen moet ik letten op de MIME en Content type van de email.
Zo ongeveer ... je moet een mail header toevoegen, met het juiste MIME type, namelijk MIMEM type "text/html".
-Om de tabel in de email body te krijgen zal ik deze als string in een PHP variabele moeten stoppen ($message_body of zoiets).
Ja, dat werkt wel het beste. Je kan natuurlijk ook de body text letterlijk in de aanroep van de functie zetten, maar dat wordt onoverzichtelijk.
- met de mail() functie kan ik $message_body versturen.
Inderdaad. Kijk naar http://www.php.net/manual/en/function.mail.php, met name naar voorbeeld 4, want hier doen ze m.i. precies wat je wil.
- De mail() functie stuurt mijn bericht naar het emailcomponent van PHP op de server van de host. Dit mailcompnent regelt het werkelijke "versturen" van mijn email.
Ongeveer. mail() gebruikt een mailserver om de email te versturen. Deze mailserver moet geconfigureerd zijn, zie ook http://www.php.net/manual/en/ref.mail.php. Je moet dus zelf een SMTP server hebben draaien, of een externe kunnen gebruiken, en je moet de configuratie juist instellen.

Gratis PHP hosts laten de mail() functie vaak niet toe, maar betaalde PHP hosts wel.
Extra informatie: De tabel die verstuurd moet worden, staat op dezelfde HTML pagina als de mail() functie. Host ondersteunt uiteraard PHP.
Snap ik niet helemaal. Je wilt dat een user op een pagina komt, waar de table zowel getoond wordt, als per mail verstuurd wordt? Of bedoel je te zeggen dat de HTML code voor de tabel die verzonder wordt in de PHP file zal staan, en dus niet van een externe bron hoeft te worden geparsed?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2002 03:43 . Reden: quote tags incorrect ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 03:41:

[...]

Snap ik niet helemaal.
Ups, ik vergat even dat een html pagina natuurlijk .php wordt als er php inzit. Excuses. Here's the story: Het is de bedoeling dat die tabel op een php pagina aan de gebruiker wordt getoond. Vanaf dezelfde pagina moet deze tabel vezonden worden door PHP.

Voor de duidelijkheid:

Op DEZE pagina kunnen gebruikers aantallen invullen in een formulier. Als ze op de "volgende" knop drukken worden met Javscript de ingevulde waarden gepakt en op de volgende pagina wordt daar, ook door JS, een tabel van gemaakt waar aantallen en prijzen in staan. Deze pagina heet nu nog .html, maar dat moet dus .php worden binnenkort. De tabel met de bestelling moet met PHP verzonden worden naar een email adres. Ook het formulier onder de door JS aangemaakte tabel wil ik natuurlijk in het mailtje hebben, maar dat doe ik later. ("Later" wil ik overigens het héle bestelproces met PHP regelen, maar nu nog niet)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb met PHP, mail() en een server die dat wél ondersteunt (Lycos) voor elkaar om het formulier op te sturen in text/plain. Nu bezig met html. Even een vraagje tussendoor: toen ik net een testje deed met HTMl verzenden kwam mijn mailtje niet aan. Kan het zijn dat Lycos wel text/plain accepteert, maar geen html mail?
Pagina: 1