• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 22:58
(jarig!)
Ik had laatst m'n oude natuurkunde boek in handen en m'n oog viel op een stuk over geluid:

Mensen horen alleen geluiden tussen de 20 Hz en de 20 kHz.

brommer op 5 m : 85 dB
vliegtuig op 50 m: 130 dB
pijngrens : 140 dB

Dit riep 2 vragen op:

Wat is gebeurt er als iemand wordt blootgesteld aan een hoorbare toon (bv 100 Hz) van boven de 140 dB?

Wat is gebeurt er als iemand wordt blootgesteld aan een onhoorbare toon (bv 25 kHz) van boven de 140 dB?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10-2025

Stropdas

Insert subtitle here

Wat ik heb gelezen ergens:
Bij een lage toon ligt je pijngrens ergens bij de 135db (ongeveer 50Hz) en een hoge toon ongeveer op de 120db (ongeveer 15000Hz).
Opzich zou ik dan zeggen: hoge tonen trillen met hoge frequentie, en hoe harder die trilling, hoe pijnlijker voor de oren. Als je de frequentie verlaagd bij dezelfde hardheid hoeven die dingen in je oor minder snel op en neer te gaan en zijn ze minder snel geirriteerd :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

dan onstaat er binnen een paar seconden gehoors schade en onthoud 3 db harder is een verdubeling van het geluid.

O wat heb ik toch goed opgelet bij natuurkunde.

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 10:12:
dan onstaat er binnen een paar seconden gehoors schade en onthoud 3 db harder is een verdubeling van het geluid.

O wat heb ik toch goed opgelet bij natuurkunde.
Je hebt zeker goed opgelet bij natuurkunde 8)7 , een verdubbeling hangt niet alleen van het aantal db, maar ook van de afstand, het is dus onzin om te verkondigen dat 3 db een verdubbeling is.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Gir schreef op 13 oktober 2002 @ 10:44:
[...]

Je hebt zeker goed opgelet bij natuurkunde 8)7 , een verdubbeling hangt niet alleen van het aantal db, maar ook van de afstand, het is dus onzin om te verkondigen dat 3 db een verdubbeling is.
:P

je begrijpt best dattie t goed heeft en dat is een flauw iets, om te beginnen over de afstand, we hebben t gewoon even over op een m afstand, dan ok? :)

het aantal db hangt btw af van het geluid, niet andersom :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Gir schreef op 13 oktober 2002 @ 10:44:
[...]

ik heb het dan wel over de zelfde afstand dus een voorbeeldje 1 brommer op 5 meter is 85 db+ een zelfde brommer op de zelfde afstand is 85 + 3 = 88 db
dit bedoel ik dus. ik wil ook wel ff een scan maken van het hoofdstuk waar dit instaat.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 10:12:
3dB erbij is een verdubbeling van de itensiteit van het geluid, in Watt/m2 dus. Het heeft echter niets te maken met hoeveel harder het lijkt voor een menselijke waarnemer; bijna al onze zintuigen, inclusief onze oren, reageren logaritmisch op hogere inputsignalen. 3dB bij een geluissignaal maakt voor ons nauwelijks uit qua 'hardheid'.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Een 100 Watt versterker klink dan ook voor het menselijk oor twee keer zo hard als een 10 Watt versterker. Dus het vermogen is ver-tien-voudigd om het twee keer zo luid te laten klinken. 3dB stijging is nauwelijks waarneembaar, maar er is enorm veel meer vermogen nodig om dit te krijgen.

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

Ik weet wel dat sindsdat ik meer dan een jaar lang elke week folders ging rondbrengen, en ik de MD ophad, ik nu gehoorschade heb... in BV discotheken en holle ruimten of ruimten met veel achtergrondgeluid, kan ik moeilijk horen en heb ik problemen met het verstaan van mensen...

Verwijderd

Bovendien is de gehoorschade die optreedt WEL recht evenredig met het vermogen. Daardoor kan vanaf een bepaalde drempelwaarde een onhoorbare verhoging van de intensiteit al tot een enorme toename in de gehoorschade leiden. Dat, en het feit dat gehoorschade gemakkelijk optreedt onder de pijngrens, maakt hard geluid gevaarlijk. Maar om de twee vragen te beantwoorden:
Wat is gebeurt er als iemand wordt blootgesteld aan een hoorbare toon (bv 100 Hz) van boven de 140 dB?

Wat is gebeurt er als iemand wordt blootgesteld aan een onhoorbare toon (bv 25 kHz) van boven de 140 dB?
De eerste vraag is hierboven al beantwoord door onze oplettende natuurkundeleerling, wat betreft de tweede vraag: Afhankelijk van de intensiteit van het geluid kan dit een aantal gevolgen hebben. Ondanks dat je het niet kan horen, kan het toch leiden tot gehoorsbeschadiging, al zal de schadelijkheid wel minder zijn dan die van hoorbaar geluid. Als de intensiteit echter ver boven de 140 dB uit komt, zal het niet alleen schadelijk zijn voor de oren maar ook voor andere lichaamsdelen: Het geluid is dan zo energierijk dat het mechanische schade aan haar, huid en organen kan veroorzaken. Te hard geluid is dodelijk. Al hebben we het dan wel over geluid waarvan het opwekken zonder hulp van explosieven lastig wordt: Het vermogen dat daarvoor nodig is, is idioot hoog.

edit:
mensen, probeer alsjeblieft HK-replies achterwege te laten, heb er net een paar verwijderd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 14:58:

Als de intensiteit echter ver boven de 140 dB uit komt, zal het niet alleen schadelijk zijn voor de oren maar ook voor andere lichaamsdelen: Het geluid is dan zo energierijk dat het mechanische schade aan haar, huid en organen kan veroorzaken. Te hard geluid is dodelijk. Al hebben we het dan wel over geluid waarvan het opwekken zonder hulp van explosieven lastig wordt: Het vermogen dat daarvoor nodig is, is idioot hoog.

edit:
mensen, probeer alsjeblieft HK-replies achterwege te laten, heb er net een paar verwijderd.
Dus een explosie veroorzaakt mechanische schade. Reken je daar dan ook het in 2e splijten van een lichaam bij?
Is dat ook een schade die door geluidstrillingen kan worden toegebracht?

Verwijderd

Dus een explosie veroorzaakt mechanische schade. Reken je daar dan ook het in 2e splijten van een lichaam bij?
In feite is de schokgolf van een explosie gewoon een extreem krachtige geluidsgolf, dus ja: Extreem krachtige geluidsgolven kunnen een menselijk lichaam uit elkaar scheuren. Onder mechanische schade reken ik alle schade die de geluidsgolf uitoefent op ons lichaam: De schade in het gehoor, aan de trilharen dus, is mechanische schade, maar hier had ik het over mechanische schade buiten het oor.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 09:51
Ik geloof dat er tegenwoordig zelf met behulp van ultrasoon geluid operaties worden verricht waarbij heel precies kan worden gesneden. Hier wordt het geluid dan 'goed' gebruikt, maar geluidstrillingen kunnen dus wel degelijk schadelijk zijn (in de zin van verwondingen)
Pagina: 1