Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] homemade digfanbus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi alle.

Ik ben van plan om een baybus te maken.
Niet ene met schakelaars of potmeter, maar ene digitaal aangestuurd.
Heb getracht een schema in elkaar te pleuren.
Graag jullie reacties

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/digybaybus.JPG
zodus???

Verwijderd

La maar

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/digybaybus.JPG

zo moet het jongens :)

Verwijderd

Topicstarter
huh? wat heb ik fout gedaan dan??

Verwijderd

[img*] spatie http://www.plaatje.com/plaatje.jpg (ofzoiets) spatie [/img*]

zonder * natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
raar? ik had dat gedaan, maar ik zag hem niet in me edit?

Verwijderd

Topicstarter
nie dus :?

Verwijderd

je moet er nog wel ff http:// voor zetten!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Wat is het voor schakeling ? BCD? VU?

[img*]www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/digybaybus.JPG[/img]

je kan een hele lijst met codes in het mededelingen forum faq zien :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Tja... zoiets moet je toch simmen of bouwen om het te bekijken hoor. Zeker als je een scope hebt is dat wel te doen. Ik zie nu al wel 1 ding: De LEDs rechts gaan via een enkele weerstand naar aarde. Is dat de bedoeling? Gaan de LEDs dan niet zachter branden naarmate er meer branden?

Weet trouwens ook niet of je "torrentruckje" gaat werken onderaan.... Nogmaals, simmen die hap >:)

Je ziet nu trouwens wel de limitaities van conventionele logica; ikzelf ben de Xtreme Baybus aan het maken, qua PCB niet veel groter, complexer of duurder maar de mogelijkheden die jij probeert te maken dit daar o.a. in (en nog veeeeeeeeel meer)... Iets om over te denken, een microcontroller?

Verwijderd

Topicstarter
ff een (korte) uitleg van het schema.

Er word gebruik gemaakt van een up /down systeem. De uitgang van de 4028 (BCD naar decimaal) word gekopeld aan een (porgrameerbare) lm317. (b.v 6 volt tot 12 volt in 8 stappen ) Wat de leds echter bereft; die zijn er allen maar om te kunnen zien , welke spanning de fan(s) draaien. Hier van brand er telijkens maar 1 led.

Verwijderd

Topicstarter
Dat "torrentrukje " , wou dat werkt wel hoor.
Kan me herhinderen dat ooit eens in de elektuur en/of elex jaren terug ( 10 jaar of meer misschien) , een schakeling stond om via de pc ( in mijn geval toen de c 64 ) , om via tors en verschillende voorschakelweerstanden , een lm317 van verchillende vaste uitgangspanningen te voorzien.

Verwijderd

Topicstarter
simmen? wat bedoel je der mee???

Verwijderd

Gebruik de edit knop graag. Dat leest iets fijner. Vooral als het een langer topic wordt

Verwijderd

Topicstarter
upess sorry :Z net wakker :O

Verwijderd

Leuke schakeling hoor,
maar wat is het voordeel van dit alles?
Het is een digitale vervanging van een x-standenschakelaar, dus heb je ook maar x instelmogelijkheden.
Dat is een stuk minder dan met een analoge schakeling.

Verwijderd

Topicstarter
voordeel??
Geen gebruik van porten.
Geen uitstekkende knoppen / schakelaar uit je case.
Geeft een leuk visueel aanzicht.
Vrij eenvoudig te maken (geen geklooi met pic /avr enz.)
( Ben zelf een n00b met pic :'( )
En ik vind het 1337 :9~

Dat vind ik het belangrijkste ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom zou je die dingen helemaal traploos in willen stellen :?
Als je 8 standen hebt dan zit er altijd wel wat bij dat stil genoeg is lijkt mij...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Waarom zou hem niet traploos willen instellen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:33:
Waarom zou hem niet traploos willen instellen?
Ja waarom hebben zoveel tweakers hun baybus gemaakt doormiddel van een draaiknop?

Juist , omdat ze de fan(s) traploos willen instellen.
Daar wil ik een der 1 maken die werkt als een digitale potmeter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 10:52:
simmen? wat bedoel je der mee???
simmen als in simuleren?? Of gewoon in elkaar gooien op een stukje gaatjesboard... Maar ja als hij het niet doet en je hebt verders geen instrumenten... dan is dat weer een probleem. Via simulatie haal de de meeste foutjes er meestal al wel uit.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik zou je echt aanraden om met een microcontroller te werken, mogelijkheden zijn ein_de_loos, en zo moeilijk is het niet, op i-net zijn tal van tutorials te vinden, en na 1 zo'n tutorial kom je al een heel eind :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
ga vande week wel eerst ff langs de electroboer om onderdelen te halen voor me prototype..
Pagina: 1