Toon posts:

[Debian] Bootvolgorde netwerkkaarten veranderen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee netwerkkaarten, een ne2k-pci en een rtl8139. Bij het booten wordt de ne2k-pci op eth0 gezet en de rtl8139 op eth1 en dat wil ik andersom hebben. Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Ooit is het me gelukt door in een lijst met modules de twee netwerkkaart drivers om te wisselen zodat Debian bv eerst naar rtl8139 gaat zoeken, maar ik weet niet meer waar ik die lijst kan vinden.

De twee drivers zitten in de kernel ingebakken en komen dus niet voor in /etc/modules.

Alvast bedankt voor de replies.

PS Weet iemand een goed engelstalig Debian forum?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Dat ze niet in /etc/modules staan, wil niet zeggen dat ze automatisch in de kernel gemakken zitten. Heb je je kernel zelf gebakken??

Je moet iig in de richting van lilo gaan zoeken, dus wat je op de boot: regel erbij moet zetten. Dit zal iets zijn als eth0=ne2k-pci eth1=rtl8139, maar prik me er niet op vast..

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
De makkelijkste oplossing is denk ik je kernel hercompileren en dan met module-ondersteuning voor je netwerkkaarten. Je laad dan rtl8139 (??? buggy driver ???) eerst en ne2k-pci daarna.

* gebruik in plaats van rtl8139 eens 8139too. Deze driver geeft betere prestaties en heeft minder bugs dan de voorgaande.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kernel niet zelf gebakken, maar bij Woody kun je de rtl8139 en ne2k-pci nmodules niet selecteren en de netwerkenkaarten worden gewoon herkend, dus neem ik aan dat die ondersteuning nu standaard in de kernel zit. Ik zal iig dat Lilo verhaal eens proberen.

Als ik die 8139too installeer (had ik ook al gedaan) dan krijg ik er een eth2 bij die die netwerkkaart voorsteld en zal ik dus die andere driver moeten de-installeren (hoe?)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
je kan toch gewoon de kaarten hardware matig omdraaien? de bovenste is dan eth0 en die daar onder eth1 (of werkte dat alleen maar met ISA kaarten? :?)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkt dus niet. (vroeger idd wel)

Verwijderd

Hoe Debian dat precies doet weet ik niet, maar het is een kwestie van een andere volgorde van modules laden. Dus zoek naar de config waar je modules worden geladen en pas dat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik dus naar op zoek...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
dat is gewoon /etc/modules maar dan moet je die drivers wel als module hebben gecomiled.

Verwijderd

/etc/network/interfaces

kwestie van de boel omdraaien (eth0 en eth1) en alles werkt :*)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het werkend gekregen. Thnx for the replies!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Als ik me niet totaal vergis hoef je hiervoor helemaal geen nieuwe kernel te bakken, gewoon /etc/network/interfaces editen, de huisnummertjes omdraaien en jet network restarten.

Volvoman: Wil je ajb ook ff posten hoe je het opgelost hebt? staat wel zo netjes.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:14
sebas schreef op 13 oktober 2002 @ 13:39:
gewoon /etc/network/interfaces editen, de huisnummertjes omdraaien en jet network restarten.
idd!

En als er slechts 1 netwerkkaart "gedetecteerd" wordt door Linux moet je aan lilo "vertellen" dat er nog een tweede netwerkkaart aanwezig is. Dat doe je door
code:
1
append "ether=0,0,eth0 ether=0,0,eth1
toe te voegen aan /etc/lilo.conf

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing was idd de interfaces file editten en daar een ander IP toekennen aan eth0 (ik had ze allebei een 10.0.0.x adres gegeven en blijkbaar kan dat dus niet) Ik heb ze dus niet meer hoeven omdraaien. Ik denk dat de oplossing hierboven de meeste kans had gemaakt.

En nu Chello dhcp voor elkaar zien te krijgen...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Even voor de duidelijkheid: welke NIC eth0 is en welke eth1 is wordt maar door één ding bepaald: in welke volgorde de drivers worden geladen.
Als het modules zijn... go figure -> /etc/modules
Als ze in de kernel zitten (wat hier dus het geval was) kun je dat misschien met wat bootparams bijregelen.

Door /etc/network/interfaces aan te passen kun je er alleen voor zorgen dat eth0 en eth1 andersom gebruikt worden, maar eth0 blijft die ne2k en eth1 blijft die realtek. Dat is meestal ook een goede oplossing, maar het is wel een *andere* oplossing.

En beide NICs een IP op hetzelfde subnet geven gaat idd fout, dat is standaard IP routing. Verschillende netwerken moeten verschillende subnets hebben.
Pagina: 1