Welke kant moet een CPU fan op blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25
Misschien erg n00b vraagje, maar ik zat te twijfelen.. Blazen lijkt me logisch, maar de Alpha heatsink manual zegt juist dat ie moet zuigen (dus van het koelblok af blazen)...

Wat is het nu? Kon er nergens goeie info over vinden....

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:17
volgens mij toch blazen :? :?

Verwijderd

Als er in de handleiding staat dat hij moet blazen dan moet die blazen >:)

Maar je kan het testen door te kijken wat het koelst is.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 12:52
Laten zuigen..... als je hem laat blazen dan blaas je lucht op de cpu die al een graad of 28/30 is(afhankelijk van je casetemp).
Als je zuigt dan voer je gelijk de warme lucht af die de cpu genereert.

• Bosmonster
ah dus toch.. kijk dit was ook het plaatje uit mn Alpha docs:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pcvandam/files/got/alpha.jpg

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je wat beter had gekeken (op de website van Alpha iig), dan wist je dat bij de Alpha PAL 8045 de thermische weerstand effectief lager is als je de fan laat zuigen ('expulsion'), dan als je hem laat blazen ('induction'). Maar bij veel heatsinks is dit waarschijnlijk andersom, aangezien de fan vaak voorgemonteerd is in de 'blaasstand'. Je zou het idd kunnen testen.
Maar er is iig geen standaard blaasrichting voor een cpu-fan.

Ik las trouwens ook laatst op GoT dat een spacer op je Athlon de core temp. een graad of 4/5 laat stijgen. Weet iemand of dit echt zo is? Ik heb gisteren mijn nieuwe systeem geassembleerd, en vergat toevallig mijn (verzilverde) spacer op mijn proc te doen nadat ik de AS3 had aangebracht en voordat ik mijn Alpha PAL 8045 erop schroefte. Bij de Alpha is een spacer gelukkig niet nodig, dus maakt het in mijn geval niet uit. Maar of het scheelt in core temperatuur, dat wil ik graag weten! Misschien kan iemand mij hier het vertellen; ik zal ook nog wel ff zoeken op GoT...

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-02 22:28
Met de sticker naar boven!

• Bosmonster
Thermo man schreef op 12 oktober 2002 @ 23:52:
Als je wat beter had gekeken (op de website van Alpha iig), dan wist je dat bij de Alpha PAL 8045 de thermische weerstand effectief lager is als je de fan laat zuigen ('expulsion'), dan als je hem laat blazen ('induction'). Maar bij veel heatsinks is dit waarschijnlijk andersom, aangezien de fan vaak voorgemonteerd is in de 'blaasstand'. Je zou het idd kunnen testen.
Maar er is iig geen standaard blaasrichting voor een cpu-fan.

Ik las trouwens ook laatst op GoT dat een spacer op je Athlon de core temp. een graad of 4/5 laat stijgen. Weet iemand of dit echt zo is? Ik heb gisteren mijn nieuwe systeem geassembleerd, en vergat toevallig mijn (verzilverde) spacer op mijn proc te doen nadat ik de AS3 had aangebracht en voordat ik mijn Alpha PAL 8045 erop schroefte. Bij de Alpha is een spacer gelukkig niet nodig, dus maakt het in mijn geval niet uit. Maar of het scheelt in core temperatuur, dat wil ik graag weten! Misschien kan iemand mij hier het vertellen; ik zal ook nog wel ff zoeken op GoT...

Aha.. hmm.. ik heb zelf ook geen 'spacers' gebruikt.. alleen AS3 en daar de Alpha direct op (P4). Verder heb ik dus een losse Pabst fan, maar die moet dus ondersteboven gemonteerd gaan worden... zal hem morgen ff omdraaien ;)
LordRAN schreef op 13 oktober 2002 @ 00:06:

Met de sticker naar boven!
Blijkbaar niet dus.. Met de sticker naar boven blaast mn Pabst.. en als die volgens Alpha moet zuigen moet ie dus onderste boven met stikker naar beneden (daarom raakte ik dus ook in de war.. want ondersteboven ziet het er vaag uit :P)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Flex schreef op 12 oktober 2002 @ 23:23:
Laten zuigen..... als je hem laat blazen dan blaas je lucht op de cpu die al een graad of 28/30 is(afhankelijk van je casetemp).
Als je zuigt dan voer je gelijk de warme lucht af die de cpu genereert.
En wat vervangt de lucht die je dan wegzuigt? Precies diezelfde lucht van 28/30 graden, maar dan aangevoerd via de zijkant van je heatsink.... :) Ik zeg niet dat het niks uitmaakt, maar dit is iig niet de reden...

Verwijderd

Het kan allebei, blazen en zuigen. Meeste heatsink/fan combo's staan standaard in de blaas stand. Ik meende ook dat dat het meest effectief was, omdat de lucht dan tegen de onderkant van de heatsink aankomt (waar hij het heetst is). Zuigen kan ook, maar dan komt er minder lucht langs de onderkant van de heatsink.

Wat het beste werkt zou je eenvoudig kunnen testen lijkt me. Check MBM temps in beide standen. Als je dit doet, post dan ff je resultaten hier, wel zo aardig. :)

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Sommige coolers werken beter als de fan de lucht gaat zuigen (o.a. sommige Zalman coolers) en andere als je de fan laat blazen! Het hangt dus een beetje van de heatsink ontwerp af! Maar als je de fan laat zuigen maakt ie meestal wel minder lawaai!

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 12:52
Cpt.Morgan schreef op 13 oktober 2002 @ 00:15:
[...]

En wat vervangt de lucht die je dan wegzuigt? Precies diezelfde lucht van 28/30 graden, maar dan aangevoerd via de zijkant van je heatsink.... :) Ik zeg niet dat het niks uitmaakt, maar dit is iig niet de reden...
Das waar :) maar moest er toch een uitleg aan breien :)
Maar heb het beide getest met de Alpha 8045 en het maakt dus nix uit qua temp. :)

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

zorg ieg dat de lucht die van de sink afkomt de kast uitgaat, dat is belanrijker dan blazen of zuigen (scheelt een graad of 2 hoogstens)
maar alpha's zijn gemaakt voor zuigen :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:39

Smarron

The bend

Cpt.Morgan schreef op 13 oktober 2002 @ 00:15:
+1 inzichtvol ;)

Ik denk dat beide manieren goed gaat. Test het eens uit en kijk wat betere temps geeft. Volgens mij scheelt het weinig met elkaar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Je moet ervoor zorgen dat de fan genoeg lucht aan kan zuigen bij sommige kasten (racks) is het handiger, vanwege klein aanzuigvlak bij blazen, om hem te laten zuigen (lucht afvoer is in die situatie makkelijker dan luchttoevoer)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Hangt ook af van je casefans (dus van je airflow in je kast), heb je een casefan in de zijkant die de kast in blaas, dan kun je hem beter laten blazen. Heb je aan de achterkant van je kast casefans die de lucht uit je kast zuigen , dan kun je hem beter laten zuigen.

Do as I say, don't do as I do.

• o-fiel
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

o-fiel

Prof. Gek

Lucht moet van de cpu af...tenminste. zo heb ik et geregeld

Verwijderd

Is dat nou zoveel moeite om dat even uit te proberen?
Verder is er met de Search veel over te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.