ECS K7S5A probleem, dit keer niet de RAM

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Hej,

'k moest voor een familielid een pctje in elkaar zetten. Ik vanmiddag lekker onderdelen halen, het belangrijkste is dit:
+ ECS K7S5A (zonder lan)
+ AthlonXP 2000+
+ 256 Trancent ram

Na redelijk veel geklooi de temperatuur onder de 55 graden gekregen. Prima, de rest zal dan wel goed gaan...dacht ik.
Alles werkt ook prima, 'k heb hem 2 uur laten draaien in het bios, no problemo's !

Totdat ik winXP ging installeren. Booten van cdrom, dan gaat hij dus de drivers copieren van de cdrom. Dit gaat prima.
Tot op het moment dat hij hiermee klaar is, en de 'werkelijke setup" gaat starten. Op het moment dat hij dit gaat doen, slaat hij vast met een BSOD. De ene keer een standaard melding, zonder info, de andere keer met de melding "Memory fault or non paged memory area".

Je zou verwachten dat het dus het DDR ram is; das vrij standaard bij dit bord. Dus ik vrolijk het ram vervangen voor een reepje sdram, wat op mijn k7s5a prima draait op 150mhz cas 2. Ram is oke dus.
Precies hetzelfde !

Dan maar eens proberen op 100mhz FSB. Nu gaat het wel goed.

Ondertussen nog verschillende andere dingen geprobeerd; andere videokaart, alsmede een andere voeding. Niets helpt.

Even voor de duidelijkheid, ik werk met een vrij kaal systeem; mobo, ram, proc en vidkaart.

Iemand een idee wat hier loopt te zieken ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
UTFS! :+ :P

Het is je chipsetcooler die problemen geeft

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
erm, misschien de chipset mod? en anders is de voeding misschien niet goed genoeg?

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Xandrios
qrazi schreef op 12 oktober 2002 @ 23:08:
erm, misschien de chipset mod? en anders is de voeding misschien niet goed genoeg?

Andere voeding heb ik ook al geprobeerd.

Chipset mod; 'k heb het ook op mijn bordje gedaan, het maakt(e) echter helemaal geen verschil. Zou het hier wel zoveel uitmaken :?

'k bedenk me ineens dat de chipset mod het eigenlijk gewoon niet KAN zijn. Het probleem met de chipset was oververhitting. Bij mij gaat het elke keer op PRECIES hetzelfde moment fout. Bij een bepaalde handeling dus.

Verwijderd

in dit bord moet je samsung ram steken men broertje heeft ook dat bord en met andere merken werkte ook niet zo goed.

• Xandrios
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:37:
in dit bord moet je samsung ram steken men broertje heeft ook dat bord en met andere merken werkte ook niet zo goed.

Ik heb dus 2 van deze borden nu; 1tje gebruik ik zelf, en eentje met dit probleem. Als 2 reepjes geheugen het in mijn systeem wel doen, zouden ze het in het andere systeem toch ook moeten doen...zou je verwachten 8)7

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Tip :

Gebruik een (moeilijk woord :P )Harde Schijf aangezien ik die er niet bij zie staan :P

Nee maar ff serieus volgens mij is dit een HD error probeer eens een andere HD :)

Turn it off and on again.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Idd is dit niet een probleem met hd,
of staan je ram lacenties niet goed,
niet alles is cas2....

Verwijderd

probeer eens:
* installeer op 100MHz de laatste dirvers voor de chipset eens.
* mijn zwager had ook zoiets, effe een pauze in de autoexec hielp ook vaak, maar dat kan bij XP niet neem ik aan...
* ik heb toen een aantal tips in de nieuwsgroepen gevonden via "Google discussie"
Dat is bijn een jaar geleden, je zou verwachten dat er inmiddels meer reaktie zijn nav zoiets....

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Heb je die cheepoman bios al geprobeerd!?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cutebritney schreef op 12 oktober 2002 @ 23:06:
Op het moment dat hij dit gaat doen, slaat hij vast met een BSOD. De ene keer een standaard melding, zonder info, de andere keer met de melding "Memory fault or non paged memory area".
Nooit van gehoord.. Bedoel je niet PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA?

Hierover is vrij veel te vinden: [google=PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA]. Ik kan bevestigen dat dit inderdaad niet per-se aan brak geheugen hoeft te liggen, het kan ook aan waardeloze drivers liggen. Het feit dat hij volgens jou telkens op precies dezelfde moment vastslaat benadrukt deze stelling.

Maar je vertelde er ook bij dat het boeltje op FSB@100MHz wel lekker loopt. Had je WinXP toen wel volledig kunnen installeren? Dat valt niet op te maken uit je openingspost..

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Om te kijken of het geheugen ok is even memtest86 draaien. Heeft mij vaak geholpen om zeker te weten dat het geheugen ok is of een andere geheugen timing wel goed werkt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
Cutebritney schreef op 12 oktober 2002 @ 23:19:

[...]

Chipset mod; 'k heb het ook op mijn bordje gedaan, het maakt(e) echter helemaal geen verschil. Zou het hier wel zoveel uitmaken :?

'k bedenk me ineens dat de chipset mod het eigenlijk gewoon niet KAN zijn. Het probleem met de chipset was oververhitting. Bij mij gaat het elke keer op PRECIES hetzelfde moment fout. Bij een bepaalde handeling dus.
hmmmz, ja, kennelijk heb jij een ander probleem, maar om hier ff op terug te komen, de reden om de chipset mod uit te voeren, is dat het plakband niet goed geleid, en het koelblokje dus niet warm word....
ik weet niet hoe jij bepaald of het chipset warm word, maar gewoon aan het koelblok voelen zal je niet veel zeggen lijkt me...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Je zegt dat je een chipset mod gedaan hebt, maar hoe heb je dat gedaan? Fannetje op de heatsink zal niet veel helpen, aangezien die warmte niet bij dat heatsinkje komt.
Verder krijg je, als je dat ding eraf draait, een schone chipset en een ranzig smerige heatsink die je zelfs met wasbenzine niet schoon krijgt. Heb je dezelfde chipset heatsink weer gebruikt? of heb je gewoon een uit je doos met reserveheatsinks gepakt zoals ik dat ook heb gedaan?

• Xandrios
PWA schreef op 13 oktober 2002 @ 09:14:
Heb je die cheepoman bios al geprobeerd!?

Yup, zelfde resultaat. Of slaat vast op dat ene punt, of weer een bsod.

BalusC schreef op 13 oktober 2002 @ 09:15:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]Nooit van gehoord.. Bedoel je niet PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA?

Hierover is vrij veel te vinden: [google=PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA]. Ik kan bevestigen dat dit inderdaad niet per-se aan brak geheugen hoeft te liggen, het kan ook aan waardeloze drivers liggen. Het feit dat hij volgens jou telkens op precies dezelfde moment vastslaat benadrukt deze stelling.

Maar je vertelde er ook bij dat het boeltje op FSB@100MHz wel lekker loopt. Had je WinXP toen wel volledig kunnen installeren? Dat valt niet op te maken uit je openingspost..

* Xandrios gaat even een kwartier |:( |:( doen :P
Inderdaad, het was PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA :+

Ik heb op 100mhz fsb nog niet geprobeerd windows helemaal te installeren, alleen gekeken of hij voorbij dat ene punt kwam.
Dat het aan de drivers zou liggen, klinkt me vreemd in de oren. Je zou dan verwachten dat hij het dan op 100mhz namelijk ook niet doet....
Verder; die setup is een dom dos based progje...dat moet het mobo toch gewoon aankunnen lijkt me :+

OgWok schreef op 13 oktober 2002 @ 09:29:
Om te kijken of het geheugen ok is even memtest86 draaien. Heeft mij vaak geholpen om zeker te weten dat het geheugen ok is of een andere geheugen timing wel goed werkt.

Het geheugen is prima. 't draait op mijn K7S5A op 150Mhz FSB cas 2.
En dan maak je mij niet wijs dat het op die andere plank niet op 133mhz cas 3 kan draaien ;)

qrazi schreef op 13 oktober 2002 @ 09:39:
[...]

hmmmz, ja, kennelijk heb jij een ander probleem, maar om hier ff op terug te komen, de reden om de chipset mod uit te voeren, is dat het plakband niet goed geleid, en het koelblokje dus niet warm word....
ik weet niet hoe jij bepaald of het chipset warm word, maar gewoon aan het koelblok voelen zal je niet veel zeggen lijkt me...

Klopt. Maar ik weet dat de chipset cooling wel goed is, aangezien hij dus uren kan draaien zonder dat het fout gaat. Het gaat pas fout als de setup klaar is met copieren, en onderin beeld komt te staan "Starting windows" oid.

_JGC_ schreef op 13 oktober 2002 @ 11:14:
Je zegt dat je een chipset mod gedaan hebt, maar hoe heb je dat gedaan? Fannetje op de heatsink zal niet veel helpen, aangezien die warmte niet bij dat heatsinkje komt.
Verder krijg je, als je dat ding eraf draait, een schone chipset en een ranzig smerige heatsink die je zelfs met wasbenzine niet schoon krijgt. Heb je dezelfde chipset heatsink weer gebruikt? of heb je gewoon een uit je doos met reserveheatsinks gepakt zoals ik dat ook heb gedaan?

Even de pc aangezet, als hij een beetje warm is; uitzetten. Heel voorzichtig met kleine bewegingen de heatsink eraf "draaien". Met wat wasbenzine die troep erafvegen, beetje koelpasta ertussen, en wat lijm op de randjes. Gewoon weer vastplakken, en dan zou het weer goed moeten zitten.

Ik zal zo de install eens uitvoeren op 100mhz FSB, en de nieuwste drivers installeren. Maar het lijkt me sterk dat het dan wel gaat werken....

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Thinner werkt goed tegen die kauwgum, FYI.

Misschien dat het idd een driverprobleem is, als ik bij een verse Win2K/XP install geen of verouderde RAID drivers installeer krijg ik ook een BSOD bij ...starting Windows...

Fun while it lasted: World Community Grid!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cutebritney schreef op 13 oktober 2002 @ 11:46:
Ik heb op 100mhz fsb nog niet geprobeerd windows helemaal te installeren, alleen gekeken of hij voorbij dat ene punt kwam.
Dat het aan de drivers zou liggen, klinkt me vreemd in de oren. Je zou dan verwachten dat hij het dan op 100mhz namelijk ook niet doet....
Drivers hebben juist invloed op hardware.. Een omstreden voorbeeld: een drivertje kan de latencies strakker trekken, waardoor het boeltje instabiel wordt bij een hoge FSB :)

• Xandrios
BalusC schreef op 13 oktober 2002 @ 12:12:

[...]
Drivers hebben juist invloed op hardware.. Een omstreden voorbeeld: een drivertje kan de latencies strakker trekken, waardoor het boeltje instabiel wordt bij een hoge FSB :)
Ok :P

'k heb het systeem net geinstalleerd op 100mhz FSB. Draait in princiepe prima.

Nu boot ik hem op 133mhz, gaat ook nog goed.

Maar dan wordt hij instabikel. de ene keer bij het starten van explorer, de andere keer bij het starten van de sisoft sandra setup.

nig idee welke drivers dat ik nodig heb? ik zie op de ECS site namelijk alleen AGP drivers voor dit bordje; die heb ik al geinstalleerd.

[edit]
En nu krijg ik een BSOD bij het starten van windows...
Als ik in safe mode start, gebeurd het als hij het bestand mup.sys (meende ik, kon het niet goed zien) inleest.

iemand een idee waar deze .sys voor dient :?

• Carel
  • Laatst online: 16-08 23:33
Heb je al die nieuwste bios update, ik heb namelijk zo veel problemen gezien met de k7s5a en een xp processor, lag toch aan het bord, op 100 draait het goed, maar zodra ie hem weer herkent als een xp ging het altijd fout, dit was wel alleen bij oude revisies het geval. Dus welke revisie heb je ?

Trouwens, het hadden thuis een setup met een xp1700 en een k7s5a , dit ging gewoon niet samen op 133fsb , altijd opstart problemen, erros etc. Toen ging gelukkig het bord dood en is het omgeruild voor een niewe, waarbij de revisie 2.0 was ipv 1.0 d8 ik , toen ging het met dezelfde combi wel goed.

De tijdelijke oplossing was de oc bios erop te zetten en hem gewoon op 125fsb laten draaien. Weet hiet meer precies of dit 125 was, maar ik d8 het wel

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44
mup.sys = Multiple UNC Provider driver

nie aan mij vragen wat dat betekent ;)

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 08:32

StratoFarmer

Anke :*

bij mij was de enige oplossing een ander examplaar van het bord. (ik had hetzelfde probleem)

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44
ohja, heb ook een k7s5a, rev 1.1 geloofik.

situatie: mobo met 2 reepjes sdram, 2x 256 infineon reepjes, comp was onstabiel op 133 mhz, deed normaal op 100 mhz.

oplossing: ben overgestapt op ddr ram van dane-elec en ding loopt weer stabiel, ook voeding vervangen door een zwaardere.

• Xandrios
Carel schreef op 13 oktober 2002 @ 13:06:
Heb je al die nieuwste bios update, ik heb namelijk zo veel problemen gezien met de k7s5a en een xp processor, lag toch aan het bord, op 100 draait het goed, maar zodra ie hem weer herkent als een xp ging het altijd fout, dit was wel alleen bij oude revisies het geval. Dus welke revisie heb je ?

Trouwens, het hadden thuis een setup met een xp1700 en een k7s5a , dit ging gewoon niet samen op 133fsb , altijd opstart problemen, erros etc. Toen ging gelukkig het bord dood en is het omgeruild voor een niewe, waarbij de revisie 2.0 was ipv 1.0 d8 ik , toen ging het met dezelfde combi wel goed.

De tijdelijke oplossing was de oc bios erop te zetten en hem gewoon op 125fsb laten draaien. Weet hiet meer precies of dit 125 was, maar ik d8 het wel

'k heb net de nieuwste bios geflashed. Nu lijkt het iets beter te gaan. Hij draait nu een kwartier (zo goed als idle, beetje browsen thats all), en tot nu toe geen problemen.

Met sisoft sandra kan ik een memory test doen, hardisktest, gaat allemaal prima.
Waar hij echter totaal niet tegen kan, is een test die ookmaar iets met de CPU te maken heeft. De cpu multimedia test, de arithmic test en de cache test gaan allemaal fout. Na zo'n freeze kan ik bij het herstarten ook nietmeer booten; een standaard BSOD. Pas als ik een keer in 100mhz fsb heb geboot, werkt het weer in 133 8)7

• Carel
  • Laatst online: 16-08 23:33
Cutebritney schreef op 13 oktober 2002 @ 14:29:

[...]

. Pas als ik een keer in 100mhz fsb heb geboot, werkt het weer in 133 8)7
dat had ik toen ook, nouja mijn vader dan

Probeer dan eens zo'n OC bios erop te gooien , en dan eventjes op een lagere fsb.
Maar als je na de nieuwste bios nog geen werkend systeem hebt zou ik toch maar het bord omruilen, maar kijk dan eerst evenjes welke versie het is. Als er trouwens op het bord of op het boekje staat xp proc proof heb je wel de nieuwere waar deze bug niet in zit.

• Xandrios
'k heb de hoop op dit mobo opgegeven. Is niet fatsoenlijk werkend te krijgen.

Aangezien de pc morgen nodig is op't werk, hadden we een klein probleempje.
Opgelost door mijn mobo+proc mee te geven, en nu zit ik dus op dit brakke mobo + proc. Morgen ruilen dus.

Voordeel voor mij is wel dat ik nu van m'n 1600+ af ben, en nu dus een 2000+ heb ;) :+

Nouja, tot slot van ramp heeft net 1 van mijn 2 60GB IBM hardeschijven het begeven, helemaal lekker dus. Gelukkig had ik wel goede backups enzo :)

Iedereen bedankt voor de hulp :Y) :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Cutebritney schreef op 12 oktober 2002 @ 23:06:
Je zou verwachten dat het dus het DDR ram is; das vrij standaard bij dit bord. Dus ik vrolijk het ram vervangen voor een reepje sdram, wat op mijn k7s5a prima draait op 150mhz cas 2. Ram is oke dus.
Precies hetzelfde !

Dan maar eens proberen op 100mhz FSB. Nu gaat het wel goed.
Ik krijg mn windhoos niet eens aant lopen op 133MHz... Kan niet aant mem leggen want dat heeft vaker op 133 gelopen...
(TB 1200)

Deze advertentieplaats is te huur!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik heb het bordje met LAN, maar ik heb dus elke keer problemen met de IDE controller die onder linux bij een beetje activiteit gaat lopen mekkeren over CRC, is dit ook op te lossen met de chipset mod?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Wat bij mij hielp met XP (zonder SP1) was tijdens installatie alle onboard-zooi uitzetten (sound, netwerk, usb, etc) en pas weer enabled zodra XP helemaal klaar is met installeren.
Met SP1 slipstreamed ging alles wel goed, (as usual) dus weer eens problemen dankzij brakke Microsoft-software...

• mrFreeZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-05-2025
Dit is dus exact het probleem waar ik ook last van had tijdens de installatie, probeer eens in je BIOS alles op de goede waarden te zetten, behalve de ACPI, die op OFF

Dan de setup startten, en kijken of je verder kunt gaan. Gaat dit breek m dan af met F3, en zet je ACPI weer op yes, nu kon ik weer installeren.

Maar lees deze post ook s door, ik hoop niet dat je hetzelfde overkomt :(
AMD XP 2000+ stopt ermee, garantie ja/nee ?

Like this yall...

Verwijderd

Een lekker einde van je weekend... :(

niet dus

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:37:
heb al aardig wat systeempjes met dit mobo gebouwd en altijd cheapass noname geheugen erin, dat werkt prima > zelfs op 143 mhz bus snelheid (honey _/-\o_ bios)

Verwijderd

Ik heb zo het idee dat dit aan winxp ligt. Ik zelf heb soortgelijke dingen ook meegemaakt met mijn ouders pc. Op geen enkele manier leek hij van plan winxp goed te installeren, altijd wel 1 of andere foutmelding waardoor alles in de prut liep. Later heb ik 1 keer win2k geprobeerd, en dat ging perfect.
Pagina: 1