[HD] Wil niet booten!?

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 20:44
Ik heb een nieuw systeem gebouwd met een WD 800JB (die met 8MB cache iig die iedereen heeft tegenwoordig :)).

Alles werkt prima, ook de HD. Ik kan gewoon van floppy opstarten en hem formatteren etc.. Maar zodra ik ervan wil booten (dus na een format /s of bijvoorbeeld tijdens een WINXP installatie) dan hangt het systeem na de PCI-listing. Er gebeurt gewoon niks meer, geen non-system disk errors of wat dan ook.

Nu heb ik een zelfde systeem staan, met zelfde MB/HD/etc, en heb de instellingen zoals jumpersettings exact overgenomen. Maar het probleem blijft.

Hij is uiteraard geinstalleerd als Primary Master. Als Secondary Master heb ik een Plextor IDE brander.

Iemand een idee wat er fout kan zijn? De HD lijkt me namelijk goed.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
Stomme vraag. Heb je met FDISK je C wel active gemaakt (= ervan kunnen booten?)

UNOX: The worst operating system

• Bosmonster
Sjoko schreef op 12 oktober 2002 @ 22:57:
Stomme vraag. Heb je met FDISK je C wel active gemaakt (= ervan kunnen booten?)

Hmmm... Ik ben niet zon hardware held.. dus zou best kunnen :P Ff checken...

Momenteel heb ik maar 1 partitie, en die is dan automatisch geactiveerd... Dus dat is het probleem niet dan...

Verwijderd

Start je systeem gewoon op via de Windows XP CD en laat setup je HD partitioneren

• Bosmonster
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:11:
Start je systeem gewoon op via de Windows XP CD en laat setup je HD partitioneren

Ik boot niet van CD, maar start de setup handmatig via de i386 directory. Werkt normaliter prima (ook op het andere systeem). Hij kopieert de bestanden dan naar HD en gaat dan rebooten om vanaf HD verder te gaan.. Maar daar houdt de setup dan ook op, want booten van de HD lukt dus niet :(

Zover als partitioneren kom ik dus niet eens, want dan heeft de setup al een keer gereboot. Zover zou ik met booten van de Setup-CD dus ook niet komen.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Bootsector antivirus in de Bios is gedisabled ?

Verwijderd

Staat alles in het BIOS goed? :o

• Bosmonster
Keesk schreef op 12 oktober 2002 @ 23:17:
Bootsector antivirus in de Bios is gedisabled ?

yup, maakte geen verschil. Alles in de BIOS staat ok... heb het zelfs exact over genomen uit het andere systeem dat wel prima werkt (is exact zelfde systeem). Maar het mocht niet baten.. hij blijft niet willen booten..

Verwijderd

Toch maar de CD proberen dan, als je die hebt.

• Bosmonster
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:21:
Toch maar de CD proberen dan, als je die hebt.

Zoals ik al zei, dat maakt niks uit, zodra de setup moet herstarten om van de HD verder te gaan houdt het op.

Blah... gaat alles goed met het bouwen, HD doet het goed denk je.. krijg je zoiets.. Misschien is toch de HD verrot.. of het MB... maar het lijkt me allemaal zo sterk..

Verwijderd

Probleem, kan de schijf niet testen in DOS?

• Bosmonster
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:26:
Probleem, kan de schijf niet testen in DOS?

eehhh?? Wat bedoel je?

Verwijderd

Weeniet, ik dacht misschien kan je via DOS die schijf testen :?
En anders ff omruilen.

• Bosmonster
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:32:
Weeniet, ik dacht misschien kan je via DOS die schijf testen :?
En anders ff omruilen.

Tja.. schijf is verder niks mis mee.. kan hem gewoon fdisken, formatteren en bekijken.. ook gewoon files kopieren/whatever.. zoals een gewone schijf. Ook chkdsk/scandisk geeft geen fouten. Alleen zodra die bootable is gemaakt met format of via Windows setup werkt het niet..

Verwijderd

Vaage toestand :?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Okay, recap:

Partitie actief?
Staat de boot volgorde in he BIOS goed?
Hang je Plextor eens als master een je 2e controler, daar zit toch niks op zoals ik het lees.

Het lijkt met stug dat het door een 1024 cylinder limiet zou komen.

Gooi je BIOS instellingen eens naar de "default".

Grijp een win98 bootflop ergens vandaan en zet het systeem vandaar eens over, kijken of ie het dan wel doet. (booten van flop en dan "format c: /q /s" of als ie al leeg is "sys a: c:")

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Bosmonster
WhizzCat schreef op 13 oktober 2002 @ 00:03:
Okay, recap:

Partitie actief?
Staat de boot volgorde in he BIOS goed?
Hang je Plextor eens als master een je 2e controler, daar zit toch niks op zoals ik het lees.

Het lijkt met stug dat het door een 1024 cylinder limiet zou komen.

Gooi je BIOS instellingen eens naar de "default".

Grijp een win98 bootflop ergens vandaan en zet het systeem vandaar eens over, kijken of ie het dan wel doet. (booten van flop en dan "format c: /q /s" of als ie al leeg is "sys a: c:")

Ik heb zon beetje alle BIOS opties al geprobeerd, ook weer terug naar default en uiteindelijk weer op de settings zoals mn 'kloon' systeem :P. De bootvolgorde is goed, ik heb ook al geprobeer mn floppy en plextor er helemaal uit te gooien en alleen de HD als primary master in te stellen, maar het baatte niet.

De Plextor hangt al als master op de Secondary IDE.

De partitie (is er maar 1) is actief.

Ook met sys van bootfloppy ofzo kan die niet booten, hij blijft hangen na de PCI-listing. Alsof de bootsector ofzo niet goed is? Ik heb niet zon verstand van HD's enzo, maar kan een bootsector van een HD kaduk zijn? Of zou dat weer moeten herstellen na een reformat (want dat heeft namelijk niet geholpen.)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Doe het volgende dan eens:

"fdisk /mbr" (met die win98 flop)

Die haalt de bootsector weg. Dan opnieuw opstarten. Dan zou die een "No bootdisc" melding moeten geven.

Dan even sys a: c: en kijken of het dan wel goed gaat en als dat niet goed gaat, HD terug naar de winkel en die lui er naar laten kijken want dan zit er echt iets niet goed.

edit

Ik zit met net te bedenken dat het best wel een die 1024 cylinder limiet kan zijn. Probeer eens om een partitie van bijvoorbeeld 10 gb aan het begin van de schijf te maken en daarvan te booten. Sommige biossen/os'en kunnen hier niet mee overweg

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Bosmonster
WhizzCat schreef op 13 oktober 2002 @ 00:16:
Doe het volgende dan eens:

"fdisk /mbr" (met die win98 flop)

Die haalt de bootsector weg. Dan opnieuw opstarten. Dan zou die een "No bootdisc" melding moeten geven.

Dan even sys a: c: en kijken of het dan wel goed gaat en als dat niet goed gaat, HD terug naar de winkel en die lui er naar laten kijken want dan zit er echt iets niet goed.

edit

Ik zit met net te bedenken dat het best wel een die 1024 cylinder limiet kan zijn. Probeer eens om een partitie van bijvoorbeeld 10 gb aan het begin van de schijf te maken en daarvan te booten. Sommige biossen/os'en kunnen hier niet mee overweg

Dat hele no boot disc krijg ik dus al niet...

Hmm.. dat anders syteem had daar geen moeite mee, maar ik ga het even proberen :)

• Bosmonster
Hmm.. kleinere partitie maken heeft geen zin... Hij ziet niet eens of er een wel of niet bootbare HD in zit.

Ik begin te twijfelen of het aan de IDE op het MB ligt of aan de HD zelf.. ga het zo nog proberen om hem in het andere systeem te hangen.. kijken of dat helpt.. (en een goed werkende in mijn systeem..) Eens kijken wat daar uit komt..

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-03 16:44
Ik heb nagenoeg het zelfde probleem met de harde schijf van mijn moeders computer.
Hij wil er niet van booten :'no boot device detected"
Nu ziet ie in de bios en in die lijst die je ziet bij het opstarten de schijf wel, de juiste grootte wordt ook aangegeven.
Met Fdisk kom ik niet bij de schijf :"no harddisk found" of iets wat er op lijkt. Doe ik Fdisk /status dan ziet ie de schijf wel, maar dan kun je niks.
Ik kan er niet tegen aan lullen met fdisk. kan dit komen doordat hij gepartitioneerd geweest kan zijn met partition magic of iets dergelijks? Is het MBR kapot? is dat op te lossen?
Ik wil het liefst de harde schijf aan kunnen spreken zonder dat ik de data die erop staat beschadig. Het zijn foto's die mijn moeder gemaakt heeft, deze staan op de D partitie van deze schijf. En nee geen verdere backup van gemaakt helaas, daarwou ze net mee bezig toen de compu crashte :(
Heeft iemand enig idee hoe, waarmee ik dit op kan lossen? Fdisk van linux zegt dat ie de schijf moet initialiseren, maar dan gaat alle data op de schijf verloren, dat wil ik (liefst) niet.

Alvast bedankt voor de moeite

A.k.a. basjes

• Bosmonster
Ik heb hem net in mn andere systeem gehangen, waar normaal dus ook een zelfde HD in zit (waar ik dus geen problemen mee heb), maar die geeft met deze HD hetzelfde probleem... Ik krijg niet eens een non-sytem disc message...

Ik mag aannemen dus dat mn HD naar de klote is :P Morgen maar ff ruilen voor een nieuwe dan...

Verwijderd

Dan maar eigenwijs doen, probeer nou eerst eens de setup van XP te doen via de bootable CDROM, die gaat eerst je HD indelen, daarna bestanden kopieren, en daarna rebooten voor de rest van setup.
Laat de XP setup gewoon je huidige partitie deleten en maak dan met setup een nieuwe aan
Pagina: 1