Toon posts:

AC'97 & Software Mixers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik beschouw mijzelf toch als best competente Linux gebruiker, maar een obstakel kan ik maar niet oplossen. Mijn geluidskaartje support AC'97, naar verluidt is dit een bepaalde codec die onderandere dingen als bass & trebble kan regelen, immers, Windows kan 't ook.

"Vroeger" toen ik nog een full sized ISA 16 bit Sound Blaster AWE32 had, zag 'rexima' (mijn favorite mixer) gewoon netjes 2 settings voor bass en treble, maar nu met mijn nieuwe soundcard is die hele setting verdwenen en heb ook ik het verschijnsel AC'97.

Welnu, weet iemand hier een software mixer tooltje wat *wel* in staat is bass en treble te regelen op zulke nieuwe AC'97 enabled soundkaartjes? rexima weet niet hoe 't moet, aumix ook niet, en toen had ik zo'n gnome mixer ding gevonden, dat zag er machtig imposant uit, maar deed dan ook helemaal niets.

Iemand enig idee?

edit:

Misschien is 't handig om te weten dat ik gedwongen ben om dat $#%^$@#^ ALSA te gebruiken, en dat gebruik ik dus ook :( Ik heb een on-board VIA 8233 soundchip waar geluid uit komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2002 21:33 . Reden: Extra info, nooit weg ]

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
volgens mij kan je dat bij een AC'97 kaart helemaal niet instellen. ik had zelf ook zon ding maar heb mn oude sb er maar weer in gedaan, daar werkt tenminste alles mee..

/edit: werkt oss niet :?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sorry voor dit ietsie lompe antwoord :) : het kan wel.
Ik heb ook zo'n AC97 sound-chippie, en in XMMS heb ik een werkende 8-ofzo-bands equalizer, zowel met kernel modules als met alsa.
Dus moet er haast wel een mixer zijn die hetzelfde kan.
Ik gebruik alsa trouwens omdat het warmer klinkt dan kernelsound.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
o zo. dat kan inderdaad maar dat is niet een mixer. een mixer is hardware matig. en bij xmms word het software matig veranderd dacht ik. er zal vast wel en software matige mixer zijn...

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 12 oktober 2002 @ 21:50:
Sorry voor dit ietsie lompe antwoord :) : het kan wel.
Ik heb ook zo'n AC97 sound-chippie, en in XMMS heb ik een werkende 8-ofzo-bands equalizer, zowel met kernel modules als met alsa.
Dus moet er haast wel een mixer zijn die hetzelfde kan.
Ik gebruik alsa trouwens omdat het warmer klinkt dan kernelsound.
Mja, maar zoals gezegd 'remixt' XMMS zelf het e.e.a. en past daarvoor niet de hardware settings aan, vandaar de vertraging bij het in en uitschakelen van de equaliser. Wat ik zoek is iets als wat ik had met mijn SB AWE32, schuifjes om bass en trebble te kunnen regelen.

Maar tot op heden niets (bruikbaars) gevonden...

[edit]
Dit wordt een edit thread, dat zie ik nu al.

Nee, OSS werkt helaas niet. Tenminste OSS Lite niet, die in de kernel zit. Chipje wordt niet ondersteunt. In ieder geval niet in mijn 2.4.x kernel

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2002 22:15 . Reden: edit-hype ]

Verwijderd

Ik heb dezelfde geluidskaart, ik zelf heb nog niets van het probleem vernomen.
Ik moest eerlijk zeggen dat ik niet eens wist wat het voor moest voorstellen, ik heb het even getest met de equaliser van xmms, het lijkt er op dat niet alles werkt maar sommige toch ook wel, want het geluid wordt toch wel enigzins vervormd.

Ik dus ook een VIA 8233 chip, ik maak ook gebruik van ALSA en wel de oss stuff. werkt perfect. Alleen er is 1 probleem waar ik wel degelijk last heb en dat iwordt hier heel mooi met oplossing en al verteld:

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=16686

Verwijderd

Topicstarter
oh god, verwarring alom.

Ja, ik gebruik ALSA, en ja ik gebruik de OSS compatibility API.
Nee ik gebruik niet native OSS/Lite zoals het in de kernel zit.

XMMS' equaliser is *niet* wat ik bedoel, dat is software matig, en wordt realtime vervormd, vandaar de vertraging als je met de schuifjes speelt. Zet ze allemaal maar es VOL naar boven, en klik daarna de equaliser aan en weer uit en weer aan...

Ik zoek iets als 'rexima', 'aumix' of 'gmixer', maar dan een die *wel* in staat is de bass en trebble settings van mijn VIA 8233 geluidskaart te wijzigen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 22:08:
oh god, verwarring alom.

Ja, ik gebruik ALSA, en ja ik gebruik de OSS compatibility API.
Nee ik gebruik niet native OSS/Lite zoals het in de kernel zit.

XMMS' equaliser is *niet* wat ik bedoel, dat is software matig, en wordt realtime vervormd, vandaar de vertraging als je met de schuifjes speelt. Zet ze allemaal maar es VOL naar boven, en klik daarna de equaliser aan en weer uit en weer aan...

Ik zoek iets als 'rexima', 'aumix' of 'gmixer', maar dan een die *wel* in staat is de bass en trebble settings van mijn VIA 8233 geluidskaart te wijzigen.
software matig bedoel je dus ook? want hardmatig kan het helemaal niet, dat ondersteund je geluidskaart gewoon helemaal niet, dus dan is er oko geen oplossing. Op de ALSA page staat er ook dat het niet hardware matig kan.

En dat is ook de reden waarom je bijv niet 2 geluiden tegelijk kan horen. Maar daar ga ik nog even esound voor proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens...

Hoe doet Windows dat dan, als je daar met de schuifjes voor bass / trebble / volume etc gaat spelen heeft 't *DIRECT* impact op het geluid wat je hoort, dat vertelt mij dat het niet softwarematig wordt ge(re)mixt, maar dat er iets met hardwarematige registers wordt gedaan waardoor de *hardware* het geluid vervormt.

En wat is het nut van een AC'97 chip als je niet hardwarematig al die leuke effecten kan apply'en op je geluid? Dat is toch waar die chip voor gemaakt is? Het hardwarematig toevoegen van effecten? Daar is die hele setup met 'Type of room'-instellingen op gebaseerd, waar je kan aangeven dat je net wilt doen alsof je in een grote zaal staat of in een grot, of op een marmeren vloer, etc.

Of wilde je beweren dat Windows dat allemaal met mijn CPU staat te berekenen voor 't naar mijn soundchip wordt gestuurt?

Verwijderd

Topicstarter
Oh, en dat wat op die ALSA page staat, heeft dat betrekking op de *HARDWARE* of de geschreven *DRIVERS* door de ALSA-people? M.a.w. als daar staat dat een bepaalde soundcard geen mixer support, is dat dan omdat de *hardware* 't niet kan, of omdat de *driver* 't (nog?) niet kan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 13:49:
Oh, en dat wat op die ALSA page staat, heeft dat betrekking op de *HARDWARE* of de geschreven *DRIVERS* door de ALSA-people? M.a.w. als daar staat dat een bepaalde soundcard geen mixer support, is dat dan omdat de *hardware* 't niet kan, of omdat de *driver* 't (nog?) niet kan?
Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet

Verwijderd

dit volgende stukje gaat niet over je probleem.
maar is meschien wel even handig om te kijken wat je er mee kunt doen

ook is dit meschien wel een handige link
http://rockfish.net/sblive/faq.shtml
# alsactl store

This extracted the configuration to /etc/asound.conf.
Here's an except of /etc/asound.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
------ snip -----

soundcard("card1") {
  mixer("SigmaTel STAC9708") {
    ; The type is 'bool'.
    switch("AC97 PCM Output Path", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("Simulated Stereo Enhancement", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("Loudness (bass boost)", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("AC97 Mono Output Select", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("AC97 Second MIC", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("ADC/DAC Loopback", false)
    ; The type is 'bool'.
    switch("S/PDIF Mixer Out", false)
    element("Input Gain Switch",0,101,Switch2(off))
    ; Voice 0 : Min 0 Max 15
    ; Voice 1 : Min 0 Max 15

---- snip -----

Notice the S/PDIF switch is off. I changed the false to true:

switch("S/PDIF Mixer Out", true)

Then run

#alsactl restore

You'll see the red light shining from the optical S/PDIF output if
you have one.

Verwijderd

uhmm windows heeft gewoon een snellere reactie qua audiogebied en het is gewoon niet mogelijk om je meer bass hardwarematig toe te voegen want je kan via je videokaart ook geen kleuren veranderen maar via de software/monitor wel :)

Verwijderd

casanoway, umm zie mijn post
het is schijnbaar dus wel mogelijk met die AC97 chip.
en waarom zou het onmogelijk zijn om meer bass hardwarematig toe te voege?
dan zijn versterkers& toch zeker wel wonderlijke dingen in jouw ogen? :+

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je alsamixer al geprobeerd?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 15:38:
uhmm windows heeft gewoon een snellere reactie qua audiogebied
:? :?
en het is gewoon niet mogelijk om je meer bass hardwarematig toe te voegen
Jawel, dat kan wel als je geluidskaart dat ondersteunt (en de meesten doen dat).
want je kan via je videokaart ook geen kleuren veranderen maar via de software/monitor wel :)
Dat kan dus wel. Althans, je kunt kleurtonen e.d. hardwarematig bijregelen.
Pagina: 1