Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Serieele relais kaart maken

Pagina: 1
Acties:

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:33

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik ben opzoek naar het volgende. In mijn kast zitten enkele neon lichtjes die ik via mijn computer aan en uit wil zetten. Dit moet via de serieele poort want op de LPT poort zit (lees als komt) een LCD. In de conrad catalogus staat al een zodergelijk iets (bestelnummer: 96 77 20-44 hoofdcatalogus blz. 16). Maar om nu zoveel geld voor iets wat relatief zo weinig kost uit te gaan geven lijkt me niet echt nuttig. Mijn vraag is dus of zoiets ook zelf te maken is met bijvoorbeeld 4 relais want dat is ook al genoeg. Wie kan mij helpen aan een schema, componentenlijst en eventueel software want alles moet natuurlijk wel aangestuurd worden.

Als een god in Nijmegen.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Zoek eens op het 4094 IC.. daarmee kan je 8 uitgangen aansturen en als je ze doorschakelt tot heelveel! (10000 ofzoits)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Dit doet me denken aan mijn Voedingsslof-mod (http://a2.dnsq.org/spanningsslof/).
Ik heb een tijd geleden een spanningslof uit elkaar gehaald en daar een aantal relais ingezet. Deze kan ik via de pc schakelen.
Wat jij dus wil is eigelijk hetzelfde, alleen dan geen 220 volt schakelen maar 12 volt.
Het hart van mijn schakeling bestond uit een PCF8574 IC (http://www.philipslogic.com/products/pcf/pdf/pcf8574.pdf). Dit IC werkt via I2C (spreek uit als "I kwadraat C") en kan 8 uitgangen/ingangen bevatten (kunt kiezen hoeveel van elk tot een max. van 8 totaal dus). Het boek PC poorten onder Windows van de Elektuur heeft me goed geholpen met deze schakeling, hier stonden voorbeelden in met dit ic en hoe je deze via Delphi en Visual Basic aan kon sturen.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Alvast heel erg bedankt. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar dat boek. Maar zijn er al niet programma's hiervoor want ik ben dus een absolute leek in Delphi/Visual Basic. Of is er iemand die zo'n programma kan schrijven?

En ik snap dus helemaal nix van die datasheet. Wie wilt er mij helpen :'(

Als een god in Nijmegen.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Als je het allemaal zelf wilt gaan doen, dan kun je dat het beste doen met een Basic Stamp of een OOPIC. Vooral de OOPIC is erg leuk om mee te werken, je kunt gewoon een flow-diagram gaan maken met wat ie moet gaan doen! Een paar relais erop en je bent klaar.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Owkee een paar vraagjes: wat is een Basic Stamp, OOPIC en een Flow-diagram. Ben namelijk een echte elektro n00b. Maar als er een schema zou zijn of iets dergelijks kan ik dat wel solderen dus daar ben ik ook naar opzoek.

Iemand nog suggesties??

Als een god in Nijmegen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ja, ik heb een suggestie: als je bepaalde termen niet kent, typ ze dan eens in in Google, echt wonderbaarlijk wat er dan gebeurt :P

Maar ff serieus, als je niets weet van electronica, hoe verwacht je dan dat je zelf wel ff een seriele interface kan maken?

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
pffff als ie nou eens zou reageren dan kunnen we ook verder ik heb namelijk ook interesse om dat te doen

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Verwijderd

Ik ben een maandje al bezig om dingen in mijn hoofd op een rij te zetten : (ik wil namelijk een vgl. project doen ; 1 output , en van daar een hele reeks relais of whatever aansturen)

Je zal op een of andere manier data die je serieel verzend op je com poort uit moetten zetten op verschillende outputs :

voorbeeldje en mogelijke oplossing :
2 ingangen van schuifregister zijn belangrijk , de timing en de data lijn.
Als de timing lijn hoog gaat , neemt hij de toestand van de dat lijn op en zet die uit op de uitgangen ==>
Timing diagramma :
1010101010101010
Data lijn :
1010101000101000

De chip zou nu 11110110 hebben moetten ontvangen en die uitgezet moetten hebben op zijn verschillende uitgangen ;

vb principe van een schuifregister/shiftregister 12 - bit

111101100010 serial in Schuifregister

verschillende uitgangen op je schuifregister

1
1
1
1
0
1
1
0
0
0
1
0

Er zijn uiteraard verschillende manieren om dit te doen , je kan dit rechtstreeks op je com poort aansluiten (voltages controleren) of je kan een geïntegreerd circuit gebruiken dat ineens I2C bus gebruikt. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een woord op je seriële poort verzend + TIMING DATA(met een proggy of met een of ander dos commando als dat gaat) en de I2C bus interpreteert dit en stuurt het schuifregister aan.

Als ik me niet vergis zijn er ook chips die dit doen met 1-wire protocol.

Conclusie , als je simpele 1 / O uitgangen wil hebben , dus AAN of UIT is de way to go met schuifregisters. Als je daarentegen analoog uit wil sturen denk ik dat de zaken net iets moeilijker worden en daar ben ik nog niet helemaal uit. ( de timing , dus de refreshrate gaat te laag zijn als je kritieke aansturingen wil bewerkstelligen over 1 data lijn bijvoorbeeld klepregeling)

Ik hoop dat dit helpt

Ah ja , zoekwoorden zijn
SHIFTREGISTERS / SCHUIFREGISTERS
I2C BUS
MICROCONTROLLERS
DALLAS 1- WIRE PROTOCOL

Voordeel van het gebruik van een microcontroller (`µC') is , dat je al onmiddellijk een expansie hebt van je in/uit-gangen.

Google er oplos

En als je waardevolle info vind/hebt/... over grave chips die hier relevant zijn , post het hier dan gelijk !

• Bigfoot48
En als je het nu usb doet? Er zijn mensen die misschien geen serieele poort meer hebben en wel genoeg usb, dit is ook sneller :D

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
[b][message=15558636,noline]AcouSE schreef op 14 oktober 2002 @ 16:07

Maar ff serieus, als je niets weet van electronica, hoe verwacht je dan dat je zelf wel ff een seriele interface kan maken?
Als het goed is heb ik nergens gezegd dat ik dit ff in elkaar wil zetten. Wel heb ik gezegd dat als iemand een compleet schema heeft dat ik het dan wel in elkaar kan solderen. Maar ga nu maar eens googelen zodat ik er iets meer van snap. En wat USB betreft, lijkt me ook een goed idee alleen denk ik dat dan iemand zoiets in elkaar moet zetten want wordt dan misschien wel te moeilijk :+

Misschien had ik dit topic wel helemaal niet moeten openen omdat ik van elektronica niet veel afweet maar toen ik zo'n serieele schakelkaart zag in de conrad catalogus dacht ik dat ik dat ook wel kon maken maar blijkt vies tegen te vallen ;(

Als een god in Nijmegen.

• Bigfoot48
Hou de moet jongen, :) Maar geeft niet als ik dat schema te pakken krijg ga ik wel solderen :D

• Bigfoot48
Is misschien dit iets? http://www.geocities.com/fruttenboel/parino/par000.htm

het is een geositie site dus als wij al tweakers erop gaan kijken is ie zo down })

hier is het schema:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kgwclement/schema.gif

[ Voor 0% gewijzigd door Bigfoot48 op 14-10-2002 19:42 . Reden: een geocitie site ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Bigfoot48 schreef op 14 oktober 2002 @ 19:32:
Hou de moet jongen, :) Maar geeft niet als ik dat schema te pakken krijg ga ik wel solderen :D
YES EINDELIJK IEMAND DIE MIJ SNAPT :*) :*) :> :P

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Hoeveel wil je eigenlijk aansturen? Want de serieële poort kent ook meerdere statuslijnen die je perfect kunt "misbruiken" voor dit doel. Het schema hierboven me de ULN2003 of ULN2008 is niet direct geschikt; dat is typisch een parallelle aansturing.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Bigfoot48 schreef op 14 oktober 2002 @ 19:36:
Is misschien dit iets? http://www.geocities.com/fruttenboel/parino/par000.htm

het is een geositie site dus als wij al tweakers erop gaan kijken is ie zo down })

hier is het schema:

[afbeelding]
Dit lijkt me zekers wat alleen het is parallel dus dan zou ik met mijn LCD overblijven. Klopt het dat het mogelijk is om van een serieel "signaal" een parallel te maken??

Als een god in Nijmegen.

• Bigfoot48
Nou eigenlijk zoveel mogenlijk :D Wat IK eigenlijk wil is dat ik die fanbus van mij gaat vervangen met dat ding maar tevens ook gelijk eventueel toeren kan regelen

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 19:47:
Hoeveel wil je eigenlijk aansturen? Want de serieële poort kent ook meerdere statuslijnen die je perfect kunt "misbruiken" voor dit doel. Het schema hierboven me de ULN2003 of ULN2008 is niet direct geschikt; dat is typisch een parallelle aansturing.
max 5 á 6 cclf's of andere dingen die ik kan verzinnen die in de computer geschakeld moeten worden :)
Nou eigenlijk zoveel mogenlijk Wat IK eigenlijk wil is dat ik die fanbus van mij gaat vervangen met dat ding maar tevens ook gelijk eventueel toeren kan regelen
Als je er ook een fanbus kan maken zou dat dus helemaal te gek zijn

[ Voor 0% gewijzigd door Alaksandus op 14-10-2002 19:55 . Reden: Bigfoot komt met een heel mooi plan ]

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Coronaextra schreef op 14 oktober 2002 @ 19:52:
[...]

Dit lijkt me zekers wat alleen het is parallel dus dan zou ik met mijn LCD overblijven. Klopt het dat het mogelijk is om van een serieel "signaal" een parallel te maken??
met shift registers maak je seriële data parallel.
Lees mijn 1ste post eens grondig en dan weet je waar je naar moet zoeken als je 1output (lees 1-2 data lijnen) wil gebruiken om een bijna oneindig aantal outputs te veranderen van status.

Dit kan je dus via seriële , usb of zelfs parallelle poort doen he mensen !!!!!!
Je moet fysiek de connecties maken en vandaar kan je sofware maken.

Mensen die zeggen , ik wil dit (hardware info van IC's, software maken)zelf niet doen vind ik maar lamerz , sorry voor de uitspraak , maar dan KEN je niet wat je gebruikt , wat ik ongelofelijk jammer vind.

Er zijn genoeg guides/howto's/faq's die je al de info geven die je nodig hebt. Zelfs meer je , je hebt er iets aan. De dingen die je kent/leert blijven bruikbaar. In somminge omstandigheden heb je die kennis broodnodig en dan ben je blij dat je iets afweet van die zaken , en dat je niet moet afhangen van de willekeur van anderen.

Ik wil hier geen flame starten , zelf ben ik 3 maand geleden mij in deze materie gaan verdiepen en het heeft me al een eind gebracht. Mensen die dit stelselmatig naast zich leggen weten niet wat ze missen. Ik geef toe dat het een harde leerweg is, maar er staat dan ook iets tegenover...

• Bigfoot48
http://www.eeci.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.eeci.com/ar-16.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.eeci.com/sta-16.gif

hmmm weer geen schema's

[ Voor 0% gewijzigd door Bigfoot48 op 14-10-2002 20:13 . Reden: iets vergeten ]

• Bigfoot48
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:11:
[...]

met shift registers maak je seriële data parallel.
Lees mijn 1ste post eens grondig en dan weet je waar je naar moet zoeken als je 1output (lees 1-2 data lijnen) wil gebruiken om een bijna oneindig aantal outputs te veranderen van status.

Dit kan je dus via seriële , usb of zelfs parallelle poort doen he mensen !!!!!!
Je moet fysiek de connecties maken en vandaar kan je sofware maken.

Mensen die zeggen , ik wil dit (hardware info van IC's, software maken)zelf niet doen vind ik maar lamerz , sorry voor de uitspraak , maar dan KEN je niet wat je gebruikt , wat ik ongelofelijk jammer vind.

Er zijn genoeg guides/howto's/faq's die je al de info geven die je nodig hebt. Zelfs meer je , je hebt er iets aan. De dingen die je kent/leert blijven bruikbaar. In somminge omstandigheden heb je die kennis broodnodig en dan ben je blij dat je iets afweet van die zaken , en dat je niet moet afhangen van de willekeur van anderen.

Ik wil hier geen flame starten , zelf ben ik 3 maand geleden mij in deze materie gaan verdiepen en het heeft me al een eind gebracht. Mensen die dit stelselmatig naast zich leggen weten niet wat ze missen. Ik geef toe dat het een harde leerweg is, maar er staat dan ook iets tegenover...
Ben ik helemaal met je eens, maar wat heb je dan gebruikt? Boeken? Zoja, zou je dan zo vriendelijk willen zijn het isbn nummer te geven want dan ga ik ook ff in de boeken. Ik wil dit namelijk ook weleens weten.
Urls? Geef ze maar :)

[ Voor 0% gewijzigd door Bigfoot48 op 14-10-2002 20:16 . Reden: quote was toch beter >:) ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:11:
[...]

no flame taken maar zoals ik al in een eerdere post zei: misschien heb ik deze topic wel niet moeten openen omdat ik er te weinig van afweet. Heb nogal een druk leventje dus zal moeten kijken of dit er nog bij kan, wil namelijk veel dingen doen/leren en dit is er 1 van. Maar heb als het goed is ga ik nog een heel leven tegemoet dus tijd genoeg zou je zeggen :D
Dit doet me denken aan mijn Voedingsslof-mod (http://a2.dnsq.org/spanningsslof/).
Ik heb een tijd geleden een spanningslof uit elkaar gehaald en daar een aantal relais ingezet. Deze kan ik via de pc schakelen.
Wat jij dus wil is eigelijk hetzelfde, alleen dan geen 220 volt schakelen maar 12 volt.
Het hart van mijn schakeling bestond uit een PCF8574 IC (http://www.philipslogic.com/products/pcf/pdf/pcf8574.pdf). Dit IC werkt via I2C (spreek uit als "I kwadraat C") en kan 8 uitgangen/ingangen bevatten (kunt kiezen hoeveel van elk tot een max. van 8 totaal dus). Het boek PC poorten onder Windows van de Elektuur heeft me goed geholpen met deze schakeling, hier stonden voorbeelden in met dit ic en hoe je deze via Delphi en Visual Basic aan kon sturen.
Maar ik denk dat dit nog de beste (gemakkelijkste) oplossing voor mij is. Dus het wordt tijd dat ik een bezoekje ga brengen aan de bibliotheek B)

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

http://www2.okisemi.com/us/docs/USBFaqSpecifications.html

mooie info page voor usb info

www.howstuffworks.com

altijd een leuk starting point voor vanalles en nog wat ! alles is crosslinked + veel links op de laatste pagina van elk onderwerp

gathering.tweakers.net

casemodding & electronica SEARCH functie

www.google.com

http://www.sealevel.com/faq.htm

(effe ge googled naar "serial communication faq" en zie daar , info over rs232 standaard)

je moet een beetje inventief zijn met je zoekopdrachten en nooit de moed opgeven.
Elk begin is moeilijk , maar je moet je karakter tonen.

Ik heb geen boeken gebruikt behalve robot builders bonanza , deze gaf me general info naar metaalbewerking , µC , programmeren , IC's , zelf pcb's maken , ...

Als je ergens invliegt moet je natuurlijk van de basis op beginnen en niet alleen naar de top van de ijsberg zien. Ik denk dat dit ergens logisch is. Begin met wat is spanning , wat is stroom , hoe kan ik dit zelf gebruiken , welk zijn de gevaren , en dan kan je de wereld wat verder verkennen. Documenteer jezelf eerst zoveel mogelijk vooraleer je vragen stelt die je eigenlijk met een beetje meer zoekwerk had kunnen vinden , op je eigen tempo en zo heb je er meer aan.

Groeten , en sorry voor de preek

Verwijderd

Coronaextra schreef op 14 oktober 2002 @ 20:24:
[...]

no flame taken maar zoals ik al in een eerdere post zei: misschien heb ik deze topic wel niet moeten openen omdat ik er te weinig van afweet. Heb nogal een druk leventje dus zal moeten kijken of dit er nog bij kan, wil namelijk veel dingen doen/leren en dit is er 1 van. Maar heb als het goed is ga ik nog een heel leven tegemoet dus tijd genoeg zou je zeggen :D
Ik wil je in geen geval ontmoedigen , ik wil je enkel een beetje raad geven want ik ben hetzelfde pad ook aan het bewandelen. Ik ben een electroninca-noob. Maar ik probeer er alles aan te doen om dit te veranderen.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 20:25:

Als je ergens invliegt moet je natuurlijk van de basis op beginnen en niet alleen naar de top van de ijsberg zien. Ik denk dat dit ergens logisch is. Begin met wat is spanning , wat is stroom , hoe kan ik dit zelf gebruiken , welk zijn de gevaren , en dan kan je de wereld wat verder verkennen. Documenteer jezelf eerst zoveel mogelijk vooraleer je vragen stelt die je eigenlijk met een beetje meer zoekwerk had kunnen vinden , op je eigen tempo en zo heb je er meer aan.

Groeten , en sorry voor de preek
Je lijkt mijn ouders zo wel :D

Als een god in Nijmegen.

Pagina: 1