hdd ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

• angl2k
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 22:47
mijn ibm 40 gb harddisk is ontzettend traag... bij het opstarten vertraagd hij het systeem met ongeveer een halve minuut, en de lees/schrijfsnelheid is om te huilen (ongeveer 1500 kilobyte/sec zegt HDTach) het modelnummer is ICL040AVVN07-0

ik heb nog een andere ibm 40 gb, die leest echter wel met ongeveer 30,000 kilobyte/sec. dit model is ouder dan de eerste, met modelnummer ICL35L04AVER07-0

ik heb met de IBM tooltjes zitten rommelen, oa de drive fitness test en hierbij krijg ik geen error. beide schijven zitten in udma 5 (gechecked)

kan het zo zijn dat dit zo'n brakke IBM 40gb deskstar is? en zo ja, kan ik deze dan gewoon ruilen voor een nieuw/ander/beter model?

• angl2k
hier zijn de meetresultaten van HDTach:

schijf 1

Afbeeldingslocatie: http://www.unrealism.com/teamdelta/upload/hdtach-schijf1.png

schijf 2 (de trage)

Afbeeldingslocatie: http://www.unrealism.com/teamdelta/upload/hdtach-schijf2.png

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Heb je je cpu use al gezien???

IBM = Brak

ik heb zelf de 60 gb ibm die's al 2* gecrasht

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Staat je DMA wel aan ? Draaien ze op het zelfde kanaal ?
Goeie I/O drivers ?

I got a problem-solver and its name is revolver

• angl2k
DMA staat aan. De eerste (snelle) schijf is me primaire HDD met win xp erop. deze zit als master op 1e kanaal

2e schijf staat master op 2e kanaal.

edit:

huh?? het schijnt dat ie op PIO mode draait. in BIOS staat ie echter op UDMA5 en bij de Drive Fitness Test stond ie ook op UDMA5. Blijkbaar zet windows xp hem in PIO4 ??

• angl2k
ik heb al het een en ander lopen proberen (andere kabel, andere IDE kanaal etc) maar ik krijg hem maar niet op UDMA. de laatste VIA drivers installeren hielp ook niet.

iemand nog een idee om de schijf alsnog op udma te krijgen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In XP moet je dat via de apparaatbeheer kunnen doen. Meestal onder de eigenschappen van de Primaire/Secundaire IDE Controller en soms gewoon onder de eigenschappen van de harddisk. Je kunt dan onder het tabblad "geavanceerde instellingen" de DMA instellen.

• angl2k
ja, dat had ik geprobeerd echter hij wil dus niet op DMA :(

de schijf is aangesloten op de 2e IDE kanaal en heeft een 80-polige kabel

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
En er zijn geen pinnetjes afgebroken van je hdd-ide connector ? Zo ja, dan wil het soms wel blijven werken, maar alleen via pio-mode.

En heb je ook al gekeken of er misschien bad-sectors op je hdd zitten ?

• angl2k
hij is in nieuwstaat, dus lijkt me sterk dat er een pinnetje afgebroken is of dat er bad sectors op zitten.

ik heb ff gekeken net en er ontbreekt 1 pinnetje in de onderste (tweede) rij in het midden.

deze ziet er echter niet afgebroken uit ofzo

edit: ik heb net ff gekeken op de IBM site en ik kan mijnes niet vinden :(

* AVVN07 staat er dus niet bij :(

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Het is normaal dat er eentje ontbreekt :).

Bij sommige moederborden is het zo dat er op het 3e en 4e ide kanaal (van de 2e connector op je mobo dus) geen ATA-100 (UDMA5) ondersteund wordt. Maar dan blijft het nog vreemd dat je schijf zo traag is, en je cpu gebruik zo hoog.

Is er misschien een nieuw bios voor je moederbord die je zou kunnen proberen ?

• angl2k
specs: msi kt266 plankje (geen kt266a) met raid (niet aangesloten)

1e kanaal: ibm 40 gb schijf + cd-fikker
2e kanaal: ibm 40 gb schijf (langzame) + dvd speler

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
angl2k schreef op 13 oktober 2002 @ 14:49:
ik heb al het een en ander lopen proberen (andere kabel, andere IDE kanaal etc) maar ik krijg hem maar niet op UDMA. de laatste VIA drivers installeren hielp ook niet.

iemand nog een idee om de schijf alsnog op udma te krijgen?
Ik heb dit probleem ook gehad in windows XP pro, en mijn manier om hem in DMA mode te krijgen is om een aantal registry-keys te verwijderen namelijk bij:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze bovenstaande key van de IDE controller, hieronder bevinden zicht de volgende sub-keys:

0000 (Algemeen),
0001 (1e IDE kanaal),
0002 (2e kanaal) en
Properties

Bij 0001 en 0002 vind je de keys MasterIdDataCheckSum en SlaveIdDataCheckSum waarin de info voor PIO/UDMA staat. Natuurlijk hoort MasterIdDataCheckSum in 0001 bij de master van het eerste IDE kanaal en SlaveIdDataCheckSum snap je dan verder ook wel neem ik aan.

Als je de key behorende bij de schijf waar je problemen mee hebt verwijdert en vervolgens je computer reset, dan staat hij na het opstarten als het goed is in UDMA mode.

Works for me....

Verwijderd

hmzzz deze problemen heb ik dus ook :( :(
Pagina: 1